|
|
#1 |
|
|
Hej.
Har en Nikon D200 och ett Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1, Sigma 120-400/4,5-5,6 DG APO HSM OS Finns det någon som kan tipsa om en bra mellanring/telekonverter på 1.7 eller 2.0 i förstoringsgrad som fungerar till dessa objektiv? Går det ha samma till de båda objektiven eller måste man ha 2 olika på grund av tillverkarna på objektiven? Har försökt läsa mig fram men blir bara mer och mer förvirrad... Tacksam för hjälp. |
| Besvara med citat |
|
|
#2 |
|
|
Mellanringar och telekonverter är inte samma sak. Telekonverter förlänger brännvidden med t ex 1,4 eller 2 ggr och sänker samtidigt objektivets ljusstyrka. kan vara litet känsligt för optiska problem (sämre skärpa, kontrast mm)
En mellanring har inget glas utan är bara ett "rör" som placeras mellan kameran och objektivet. Med en mellanring får du ett ganska kort fokuseringsområde där du kommer mycket närmare än objektivets normala närgräns men du kan inte fokusera mot oändligt. /Frode |
| Besvara med citat |
|
|
#3 |
|
|
Så om jag tolkar det rätt så är en telekonverter bättre för djur, typ fåglar som är skygga. Man kommer närmare trots samma avstånd.
Medan en mellanring är bättre vid macro då jag kan komma närmare objektet och på så sätt "få mer zoom" Frågan kvarstår ändå, kan man komma undan med en telekonverter som passar båda objektiven? |
| Besvara med citat |
|
|
#4 |
|
|
Du har tolkat det rätt. Skulle tro att Sigmas telekonverter funkar. Har du möjlighet så ta med grejerna till en butik som kan visa dem, ta några provbilder med båda objektiven och gå hem och studera i lugn och ro.
/Frode |
| Besvara med citat |
|
|
#5 |
|
|
Ser att du bor i Göteborg så ScandinavianPhoto i Mölndal är ett bra ställe att åka till.
/Frode |
| Besvara med citat |
|
|
#6 |
|
|
Ja det blir nog en tur till butiken tror jag.
|
| Besvara med citat |
|
|
#7 |
|
|
Du vet om att AF inte kommer att fungera om du kör sigma 120-400 5.6 med telekonverter?
(Ville bara kolla så du inte gör ett onödigt köp. :) ) |
| Besvara med citat |
|
|
#8 |
|
|
Visste inte detta men bra input från dig! Precis sånt jag ville veta.
|
| Besvara med citat |
|
|
#9 |
|
|
Fast nu var jag lite för snabb insåg jag eftersom jag inte kan Nikon.
Ska rätta mig själv till att jag TROR inte AF kommer fungera men bättre om nån Nikon-kunnig kan uttala sig. :) |
| Besvara med citat |
|
|
#10 |
|
|
Nikons AF stängs inte av vid bländarevärden över 5,6. Att AF blir osäker och långsammare är en annan sak.
/FW |
| Besvara med citat |
|
|
#11 |
|
|
Precis, bra att du rättade mig! :)
|
| Besvara med citat |
|
|
#12 |
|
|
Du har inte tips på någon konverter som skulle kunna fungera ? |
| Besvara med citat |
|
|
#13 |
|
|
Egentligen inte. Jag har Nikons egna telekonvertrar till Nikons objektiv. Skulle tro att det blir Sigmas 1,4 som funkar bäst med tanke på förlusten i ljusstyrka. Med 1,4 blir förlusten 1 steg medan den blir två steg med 2x konvertern. Men som sagt, kolla med Scandinavian så du kan få prova.
/Frode |
| Besvara med citat |
|
|
#14 |
|
|
Även om AF inte helt slutar att fungera med konverter på Sigmazoomen kan jag nästan garantera att du inte kommer att gilla bildkvalitén det kommer att ge.
För att en konverter ska fungera riktigt bra krävs det ett objektiv av toppklass till att börja med. Jag har inte testat just ditt objektiv men generellt sett blir det bättre om man beskär bilden istället för att använda konverter på vanliga telezoomar. Mellanringar ska du bara fundera på om du vill komma närmare än du gör med ditt makro, att använda en mellanring på zoomen finns det ingen orsak till, makrot kommer alltid att vara bättre på nära håll. |
| Besvara med citat |
|
|
#15 |
|
|
Finns det nåt man behöver tänka på i valet av mellanring? Sett att dom finns i olika längder bl.a.
|
| Besvara med citat |
![]() |
| Bokmärken |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | |
| Betygsätt det här ämnet | |
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:15.
Sök i forum
Forumkategorier
- Fototeknik
- Intresse / Inriktning
- Bilden i fokus
- Efter exponeringen
- Handla
- Utrustningsfrågor
- Foto som jobb (eller vägen dit)
- Fotosidan.se
- Annat
- Grupper och Klubbar