Annons

Använder du dig av histogram?

Produkter
(logga in för att koppla)

jlindblom

Avslutat medlemskap
Tittar du på det direkt efter tagen bild och justerar efter det? Har du din display att visa både histogram och bild samtidigt? Tycker du att det varit dig till stor nytta sedan du började ägna histogrammet lite uppmärksamhet?

Jag är nybörjare på foto och har väl precis börjat greppa histogrammet och ska denna morgon försöka ändra i mina inställningar så att jag kan se det direkt efter varje bild tas och se ifall jag lyckas få ut något av det.

Använder ni annars/även funktionen som visar det utbrända i bilden med rött i displayen?

Tacksam för lite svar och reflektioner.
 
Histogrammet är jättebra!
Jag har efter många års träning lärt mig ganska bra att syna bilden direkt på displayen efter en tagning och får ofta en "känsla" för om exponeringen ligger rätt. Så jag använder histogramet mer sällan men det är mycket bra att ta till i knepiga situationer.
Varningarna bryr jag mig inte om, hellre kikar jag på histogrammet.
Inte sällan kan man låta ljusa partier bli ljusa eller vita i den färdiga bilden. Grejen är att man inte ska fräta ut väsentliga partier eller detaljer genom överexponering. T.ex en vit skjorta är väl vit och inte grå, vita moln ska inte bli gråa etc. så låt de bli överexponerade.
 
Tack, vad roligt att läsa. Ska börja med att lista ut hur jag får det att visas i min display...och hädanefter börja kika på det och se vart det leder mig!
 
Histogrammet är mycket användbart för att se om exponeringen "ligger rätt". Men det är inte perfekt: Det baseras på den JPEG-bild som kameran skapar för live view. Om du fotar i RAW-format så har du förmodligen lite större marginaler än vad histogrammet visar. Men detta är finlir, ta för vana att titta på histogrammet så får du snabbt en känska för om exponeringen behöver/kan justeras.