Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Om att slutföra

Produkter
(logga in för att koppla)

jpersson

Aktiv medlem
Jag håller på att läsa en fascinerande bok om Giacometti (''Giacometti målar porträtt'' av James Lord) som jag har fått av en kär vän här på Fotosidan (tack). Den handlar mycket om att slutföra bilder. Jag har tidigare startat en diskussion om tiden och det här väl närbesläktat. Hur ser ni på det där med att slutföra bilder? Jag tror aldrig att jag har känt det. Istället känner jag att jag alltid kan komma tillbaka till motivet eller mörkrummet senare. Senare när allt stämmer :)
 

Platypus

Aktiv medlem
Intressant fundering. Jag tycker nog att jag kan känna mig färdig med, eller kanske snarare mätt på, en bild. Ibland inträffar det redan efter en provremsa, ibland inte förrän jag gjort förstoringar, cyanotypier och ett gummitryck.

Jag kan också känna att det kommer att komma rätt tillfälle och metod för en bild. Oftast har jag den känslan redan när jag tar bilden, men det kan dröja lång tid innan jag kommer på vad jag ska ha den till. Något i stil med "Aha, den här ska jag fotografera av med diafilm och göra ett emulsionslyft på akvarellpapper av".

Lite yrt kanske, men jag ska fundera vidare.
 
ANNONS