Annons

Kvaliteten är mycket sämre

Produkter
(logga in för att koppla)

christian_r

Aktiv medlem
Hej

Detta inlägget skriver jag med en stor risk att bli lynchad av många medlemmar ;-)


Skulle bara vilja säga att jag tycker kvaliteten på snittet av alla de foto som läggs ut nu är mycket lägre än vad det har varit förr.


Det känns som om varje gång jag går in och kollar på alla nya publicerade foto så är det översvämmat av "kattbilder" och annat.

Det är synd, jag gillar att kommentera andras foto och bli inspirerad, men det blir svårare och svårare.
Är jag ute och reser eller är det någon som har observerat det samma som mig?

/mvh Christian
 
Håller i stort sett med! Tittade lite på dina bilder och de har en genomgående hög kvalitét så du vet nog vad du talar om. De är genomarbetade och inte vad som helst som "slängs" ut i etern. Men med det koncept fotosidan har, kan vi förvänta oss något annat? Här blandas amatörer, proffs och mindre intresserade med passionerade i en salig blandning, och bildflödet överöser och förblindar oss. Kanske börjar det bli lite för mycket av allting och kanske skulle det delas upp lite mera i intressevadelningar eller liknande, ja jag vet inte?
 
Eller kanske strypa inflödet till bildforummen. Själv har jag nästan slutat titta på dom (och inte det för att mina bilder är nåt att skryta med det!). Det blir för mycket helt enkelt. Kanske en i veckan?

Hälsningar, Thorsten
 
Jag tror att strypa bildflödet är en bra ide. Då publicerar folk bara de allra bästa de har, på så sätt kvalitesäkrar man kanske det som publiceras mer?

Vad tycker ni?
 
Jo, visst är det så. Och så har det varit under en ganska lång tid nu. Därför har det uppmärksammats i flera trådar, inklusive denna.

Och det är tråkigt både för oss som tycker detta och för Fotosidan.se som tappar status och bli mer av ett "visa-dina-bilder-plats-på-nätet" än ett mer "seriöst" forum för engagerade amatör- och proffsfotografer.

Lösningen på problemet är uppenbarligen inte enkel. Det finns en del förslag, men det finns också delade meningar om hur stort problemet är.

Ett riktigt huvudbry...
 
Tror knappast på detta med regler och strypning. Sedan man införde begränsningar för inläggning av bilder i polerna har knappast bildkvaliteten ökat.

Jag tror att det handlar mycket om attityder. Om alla bara ställde sig frågan "Kan den här bilden intressera någon annan?" innan man laddade upp bilden skulle förmodligen 90% försvinna av sig själv.

Men då många tydligen helt saknar självkritik borde man kanske vara tuffare i sitt kommenterande, och verkligen tala om att det är en skitbild när det är en skitbild och inte bara tiga för att man inte vill såra någon.
 
Jag kanske har fel men jag tror att det var större procent av medlemmarna förut som var intresserade av fotografi i sig.

Idag köper gemene man en DSLR men det är inte alla som tänker längre än att bara avbilda saker. I alla fall till en början innan man behärskat sin kamera. Alla genomgår någon form av process där det första steget genomsyrat av nyhetens behag. Ett exempel är de som "konverterar" från kompakt till system. För många av dessa kan säkert möjligheten till kort skärpdjup vara tillräckligt stor förändring att de tycker alla bilder blir bra bara för den aspekten.

Det är inget fel i ovanstående beteende tycker jag. Vi tar olika lång tid på oss att utvecklas.

Vidare kan man också säga att de som är duktiga på att uttrycka sig i ett bildspråk har lättare att använda fototeknik som en konstform. Det är ungefär som inom grafisk formgivning, det krävs ett "formöga".
 
Joel Höglund skrev:
Jag kanske har fel men jag tror att det var större procent av medlemmarna förut som var intresserade av fotografi i sig.


Där tror jag definitvt att du har en poäng.
Idag är det snudd busenkelt för vem som helst som har en digitalkamera att ladda upp bilder på nätet.

Innan, ja, då fick man skanna själv eller köpa den tjänsten av labbet.

Vidare så innebär ju detta att det är färre medlemmar som kan ge någon vettig bildkritik eftersom de inte har foto som intresse/hobby på samma sätt som en "amatörfotograf". Så förutom att kvaliteten blir sämre på bilderna så blir även kvaliteten i relation till frekvens på bildkommentarerna sämre.

Så ett högre "antagningskrav" för medlemmar tror jag skulle lösa problemet (hur nu det ska gå till.....).
 
dörrknoppar och sladd dosor för hela slanten

jag instämmer ibland vart det bättre förr
mest skräp som kommer in

folk bara fotar hejvilt och lägger upp

inte mycket seriöst folk kvar tyvärr

f
 
Idag är väl inte pengar den stora begränsningen för folk på samma sätt men annars kanske betalmedlemskap för alla skullle göra att bara de mest intresserade stannar kvar som medlemmar? 300kr per år, ungefär som en tidningsprenumeration för grundmedlemskap? Men det är ju ingen garanti för bättre bilder, precis som en dyr och "avancerad" kamera inte heller är det.
 
Graal skrev:
Idag är väl inte pengar den stora begränsningen för folk på samma sätt men annars kanske betalmedlemskap för alla skullle göra att bara de mest intresserade stannar kvar som medlemmar? 300kr per år, ungefär som en tidningsprenumeration för grundmedlemskap? Men det är ju ingen garanti för bättre bilder, precis som en dyr och "avancerad" kamera inte heller är det.

Nej det ger nog inga garantier. Men varför inte ge ickebetalande möjligheten att ladda upp sisådär en bild per månad...

Och betalande medlemmar en mer generös uppladdningsfrekvens. (Ojdå, nu halkade viss jag oxå in på metoden att begränsa inflödet..)
 
Jag måste bara ställa en fråga, man måste alltså vara en bra fotograf och absolut inte nybörjare för att få lägga upp bilder?
 
Nej men fotosidan är för fotoentusiaster.

Jag tror att folk lägger upp foto utan att tänka efter själv om detta är ngt att ha.

Lite självkriktik är på sin plats.
 
Jimpawa skrev:
Jag måste bara ställa en fråga, man måste alltså vara en bra fotograf och absolut inte nybörjare för att få lägga upp bilder?
Du har förståss en poäng här. Vem skall avgöra vad som är bra, och vad som är bra för mej behöver ju inte vara bra för någon annan osv. Och då finns ju egentligen inget problem utan allt är toppen som det är. Vi som inte håller med kan ju alltid välja att lämna FS, vilket många mer eller mindre gjort.
 
Jag håller med om att fotosidan ska vara för entusiaster! Inte för vem som helst med en kamera. Vi ska ha fotografi som ett STORT intresse och fotosidan ska inte vara typ ett familjealbum.
 
Självklart ska man inte behöva lämna sidan, men det måste finnas en plats för dem som vill lära sig, för dem som inte tar perfekta bilder. Jag kunde inte ett skit när jag vart medlem här, allt jag kan har jag lärt mig här, av att misslyckas och försöka igen, alla mina bilder har inte vart bra, och är det säker t inte nu heller.

Självklart måste man ju även ha självkritik när man lägger upp, jag håller med om ett bildkvaliteten har blivit sämre på senare tid. Men att låsa ute dem som är sämre tror jag är fel väg att gå.

Sen är det ju det att alla tar inte bilder som alla gillar, så är det, jag gillar tex inte alla j*vla "fotoskolbilder" om man får kalla dem för det. (läste det i en kommentar till en bild förut, kommer dock inte ihåg vilken.) Men samtidigt rosar andre dessa bilder som om dom va helt perfekta, smaken är olika helt enkelt.
 
Mattsen skrev:
Nej det ger nog inga garantier. Men varför inte ge ickebetalande möjligheten att ladda upp sisådär en bild per månad...

Och betalande medlemmar en mer generös uppladdningsfrekvens. (Ojdå, nu halkade viss jag oxå in på metoden att begränsa inflödet..)
Det där tror jag inte ett ögonblick på. Skulle i o f s inte ha några problem med att bara få ladda upp en bild per månad vare sig jag betalar eller inte , men att tro att det löser problemet med dåliga bilder, att begränsa endast de icke-betalande, tror jag inte på. I mina ögon finns det mycket "skräp-bilder" även från kategorin betalande medlemmar.
 
Graal skrev:
Jag håller med om att fotosidan ska vara för entusiaster! Inte för vem som helst med en kamera. Vi ska ha fotografi som ett STORT intresse och fotosidan ska inte vara typ ett familjealbum.
Så kan vi givetvis tycka. Men för de som driver sidan är det bara en sak som är intressant och det är vad som genererar intäckter i form av annonser och medlemsavgifter. Med andra ord antalet aktiva på sidan. Och så länge det är på det sättet får vi nog finna oss i att det är som det är. Skulle tro att redaktionen skrattar åt våra desperata intentioner hela vägen till banken.
 
He, he.....svårt detta......

Jimpawa skrev:
Jag måste bara ställa en fråga, man måste alltså vara en bra fotograf och absolut inte nybörjare för att få lägga upp bilder?
Man borde kanskje vara en god och etablert fotograf för att presentera ett synspunkt i denna tråden oxå;..men jag tar chansen :)

Det värkar som om de flästa är eniga i att det blir för många uppladdningar, och att en större o större andel är av "lägre" kvalitet.
Nybörjaren skal absolut presentera sej på fotosidan, men fotosidans medlämmar må bli bättre på att hjälpa till med god konstruktiv kritik. Den måsste vara rak och ärlig. Då ökar självkritiken och/eller kvaliteten.
Vill inte det kunna redusera innflödet?
Någon av mina mediokra bilder, som jag absolut behöver hjälp med, blir bara liggande där utan kommentar.
Jag undrar på hur många medlämmar som balans i sine givna och mottagna kommentarer? (Rena kompiskommentarer unntaget).

Jag tycker kvaliteten på kommentarer om möjlig är lägre enn kvaliteten på bilder generelt.
Nybörjare är ofta rädd för att kommentera, med ursäkt som :.." jag kann inget; jag vet inte vad som är rätt". o.s.v.
Detta är ju helt missuppfattat. Ingen må tro att en subjektiv vurdering, uppfattning av ett bildebudskap är uten värde.
Erik J
 
ANNONS