Annons

Nikon D700

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

johan.morck

Aktiv medlem
Om det är sant blir man ju glad, FX i ett mindre hus är ju efterlängtat. Med D300:ans hus, FX-sensor och en bättre/större sökare så har de en riktigt fin kamera.
MEN, sådana här rykten gör mig alltid fundersam. Dels pga dess potentiella oriktighet. Dels också för att företag allt mer använder sådana här "verktyg" som medvetna strategier. Ryktesspridning är den nya sortens marknadsföring.

Men vad är det för funderingar som gör att man blir fundersam? Bilderna? Modellnamnet?
 

Per

Aktiv medlem
Re: Re: Nikon D700

Teodorian skrev:
Och stå i skamvrån om det skulle visa sig vara en bluff...
No guts no glory! :)

Men om det nu är en bluff så får man ju åtminstone tillstå att det är en ovanligt kreativ sådan; här är det nån som inte bara suttit framför ps nån timme eller fejkat kryptiska adresslappar på mystiska paket - här har någon faktiskt tryckt upp en broschyr på glassigt papper med helt realistiska specar! Bara det vore väl värt en egen tråd? ;)

P
 

Teodorian

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Nikon D700

Per skrev:
No guts no glory! :)

Men om det nu är en bluff så får man ju åtminstone tillstå att det är en ovanligt kreativ sådan; här är det nån som inte bara suttit framför ps nån timme eller fejkat kryptiska adresslappar på mystiska paket - här har någon faktiskt tryckt upp en broschyr på glassigt papper med helt realistiska specar! Bara det vore väl värt en egen tråd? ;)

P
Visst verkar det trovärdigt men namnet känns lite märkligt? Har D700 samma sensor, ISO-omfång, AF-system och bildkvalitet som D3:an, för säg 60% av priset (ca 25000 kr för D700?), är frågan vad den nya kameran saknar (förutom integrerat vertikalgrepp) som rättfärdigar att folk väljer D3 före D700. Förmodligen har D700 samma bildtagningshastighet som D300 dvs 6 bps och 8 med batterigreppet mot D3:ans 9. Sökaren lär vara mindre samt kanske att Liveview och funktioner som horisontalsensor inte finns i D700. Vad mer skulle kunna vara skillnaderna - att bps sjunker likt D300 vid 14-bit raw, sämre batterikapacitet?
 
Senast ändrad:

laan

Aktiv medlem
nu försöker jag inte vara kritisk, men gissningsvis för att fortfarande få d3 köpare, så kanske den är steget långsamare än d300 med?

Vore inte helt ologiskt iaf..


Time will tell =)
 

Per

Aktiv medlem
Javisst är namnet mysko. (å andra sidan är det kanske så pass långsökt att det tvärt om styrker ryktet - nån som lägger så mycket krut på en fejk borde väl kunna hitta på ett bättre namn..?)

Teodorian skrev:
..frågan vad den nya kameran saknar (förutom integrerat vertikalgrepp) som rättfärdigar att folk väljer D3 före D700.
Avsaknaden av inbyggt grepp skulle jag personligen snarare se som en stor fördel jämfört med D3 - mindre och lättare kamera och bättre möjligheter att fotografera nära marken. Så då återstår att försöka förklara vilka andra nackdelar som ska få folk att välja D3 framför D700 för halva pengen? Vet inte, men det blir kanske lättare att förstå om Nikon släpper en D3x med betydligt högre upplösning - var inte det ett annat rykte?

Per
 

timofej

Aktiv medlem
laan skrev:
nu försöker jag inte vara kritisk, men gissningsvis för att fortfarande få d3 köpare, så kanske den är steget långsamare än d300 med?

Vore inte helt ologiskt iaf..
Jag tycker att det vore mycket ologiskt då det är samma mängd data som ska skyfflas.

Håller med andra att det är svårt att rättfärdiga köp av 1,5 kg D3 om man kan få 1 kilo kamera med i princip identiska specifikationer för halva priset.

P.S. Tror också på att kameran är riktig.
 

Teodorian

Aktiv medlem
timofej skrev:
Jag tycker att det vore mycket ologiskt då det är samma mängd data som ska skyfflas.

Håller med andra att det är svårt att rättfärdiga köp av 1,5 kg D3 om man kan få 1 kilo kamera med i princip identiska specifikationer för halva priset.

P.S. Tror också på att kameran är riktig.
Vi får väl anta att D700 relativt D3 har en processor med sämre kapacitet, men som skall hantera samma mängd data som i D3. Är processorn den samma/liknande som hos D300 och även batteriet det samma som i D300 borde bps för D700 bli den samma dvs 6 eller 8 med greppet. Nikon kan ju förstås även medvetet välja att "strypa" bps i D700 gentemot D3.
 

timofej

Aktiv medlem
Teodorian skrev:
Vi får väl anta att D700 relativt D3 har en processor med sämre kapacitet, men som skall hantera samma mängd data som i D3. Är processorn den samma/liknande som hos D300 och även batteriet det samma som i D300 borde bps för D700 bli den samma dvs 6 eller 8 med greppet. Nikon kan ju förstås även medvetet välja att "strypa" bps i D700 gentemot D3.
Precis, 6 eller 8 bps jämfört med 9 bps på D3. Jag anser att det är ett ganska litet offer för prishalvering och 0,5 kilo lägre vikt.

Visst kan man lägga till petitess skillnader som inbyggd giro, två kortplatser etc men räcker det för att rättfärdiga prisskillnaden?

D300 ÄR som D3 redan nu. Den enda skillnaden (väsentlig sådan) är sensorstorleken. Att stoppa in FX sensor i D300 hus skulle i princip eliminera skillnaden.
 

Per

Aktiv medlem
.. förrästen - är inte D700 ett ganska vettigt namn, om Nikon hoppas kunna klämma in två efterförljare till D300 med liten sensor i semi-proffsklassen, innan dx-formatet är stendött om några år?

(åhh vad kul det är att spekulera!)

Per
 

Johannes-S

Aktiv medlem
DX-formatet kommer aldrig dö (inom överskådlig tid). De flesta är inte intresserade av FX och kommer inte vara det ens om FX blir lika billigt som DX. Det som kommer hända är att spegelreflexprincipen kommer gå i graven och det kommer en helt ny serie med nya namn.
 

AndyK

Aktiv medlem
Johannes-S skrev:
DX-formatet kommer aldrig dö (inom överskådlig tid). De flesta är inte intresserade av FX och kommer inte vara det ens om FX blir lika billigt som DX. Det som kommer hända är att spegelreflexprincipen kommer gå i graven och det kommer en helt ny serie med nya namn.
Helt ny serie, med nya namn.... Vad skulle det vara menar du?
 

laan

Aktiv medlem
Jag gissar att johannes syftar på kameror utan spegel, och med evf som sökare. Det tror jag på då det säkert kan bli bättre än en spegel i "framtiden"
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS