Annons

Äntligen Nikon D800

Benjamin83

Aktiv medlem
Var inne på kameradoktorn och fick köplats 201 på en D800.
Aldrig haft så hårt tryck på en kamera tidigare tydligen.

Så jag får väl min kamera i oktober eller så :-(
Jag har inte förbeställt men jag skulle inte vara så orolig, Nikon vet att efterfrågan finns så de lär nog skicka ganska många kameror hit redan i första omgången.

Jag hoppas kunna köpa en direkt i butik nån gång i Maj eller så. Man får väl se om de finns i lager då. =)
 

Skrotografen

Avslutat medlemskap
Var inne på kameradoktorn och fick köplats 201 på en D800.
Aldrig haft så hårt tryck på en kamera tidigare tydligen.

Så jag får väl min kamera i oktober eller så :-(
Hörde att tillverkningstakten på D800 skulle bli runt 30.000 i månaden D4 var betydligt färre. Så det kan nog dröja ett tag innan alla som har brådis får sitt exemplar, skulle tippa att den blir lagervara runt Nov när värsta rusningen avtagit...........håll ut!
 

Mesch

Aktiv medlem
Jag har inte förbeställt men jag skulle inte vara så orolig, Nikon vet att efterfrågan finns så de lär nog skicka ganska många kameror hit redan i första omgången.

Jag hoppas kunna köpa en direkt i butik nån gång i Maj eller så. Man får väl se om de finns i lager då. =)
Jepp det kan vara så att man hittar den på MediaMarkt eller så, har köpt både iphone och ipad där medan de var omöjlig att hitta i andra butiker.
(Fast det vore ju roligare att stötta någon riktig butik med sina kamerainköp)

Vi vet ju dessutom inte hur länge de faktiskt kört 30000 i månaden takt på fabriken.
 

phool

Aktiv medlem
Det här kan verka lite okänsligt mot er som inte hann förhandsboka i tid, men jag står som nr 5 i kön på cyberphoto. Får verkligen hoppas att man får en vid första leveransen! Kan aldrig tänka mig att CF får mindre iaf 10-20 kameror vid första leveransen. Och jag är säker på att det kommer att dyka upp lite exemplar slumpmässigt i olika butiker. Det gäller nog att vara snabb och hinna köpa dom. Lycka till allesammans och jag hoppas att ni som verkligen vill ha dom får ett exemplar snarast efter försäljningen börjat.
 

Mesch

Aktiv medlem
Det här kan verka lite okänsligt mot er som inte hann förhandsboka i tid, men jag står som nr 5 i kön på cyberphoto. Får verkligen hoppas att man får en vid första leveransen! Kan aldrig tänka mig att CF får mindre iaf 10-20 kameror vid första leveransen. Och jag är säker på att det kommer att dyka upp lite exemplar slumpmässigt i olika butiker. Det gäller nog att vara snabb och hinna köpa dom. Lycka till allesammans och jag hoppas att ni som verkligen vill ha dom får ett exemplar snarast efter försäljningen börjat.
102 hos CP, tydligen faller normalt 50% bort då alla står i kö överallt :)
(Så även jag numera)
Jag kände inte att jag hade så bråttom, men nu blev det ett bröllop i vår och då vore det trevligt med en ny kamera (som man hunnit bekanta sig med då så klart)
 

Skrotografen

Avslutat medlemskap
Skulle kunna tänka mig att det finns 300.000 som står i kö borta i USA/Canada..............OM Canon släpper något liknande är det möjligt att kön blir avsevärt kortare, vi får se vad som händer.
Sen är det bara att hoppas att inga "barnsjukdommar" finns, då kan det bli knepigt.
 

pasram

Aktiv medlem
102 hos CP, tydligen faller normalt 50% bort då alla står i kö överallt :)
(Så även jag numera)
Jag kände inte att jag hade så bråttom, men nu blev det ett bröllop i vår och då vore det trevligt med en ny kamera (som man hunnit bekanta sig med då så klart)
Var hittar ni köplatsen? I min orderbekräftelse står det inget könummer, har ni mejlat seperat och frågat?
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Etter värre är bandning som ingenting kan rå på, vad jag vet.
Precis, just därför jag är så jädrans trött på min D3 som "bandar" något fruktansvärt på högre iso.. Jag tycker inte kameran är användbar över iso 3200.. Brus har jag aldrig stört mig på, men bandning är ju fruktansvärt, det förstör ju hela bilden!

Dock så blir det ju nästan bara bandning i mörka delar av bilden, så för de som alltid svärtar igen stenhårt i raw-programmet med "black" reglaget så finns det ju inte så mycket bandning.. men för oss som gillar lite mjukare övergångar från svart till mörkt så blir det fruktansvärt frustrerande.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Precis, just därför jag är så jädrans trött på min D3 som "bandar" något fruktansvärt på högre iso.. Jag tycker inte kameran är användbar över iso 3200.. Brus har jag aldrig stört mig på, men bandning är ju fruktansvärt, det förstör ju hela bilden!

Dock så blir det ju nästan bara bandning i mörka delar av bilden, så för de som alltid svärtar igen stenhårt i raw-programmet med "black" reglaget så finns det ju inte så mycket bandning.. men för oss som gillar lite mjukare övergångar från svart till mörkt så blir det fruktansvärt frustrerande.
Det där får du gärna visa - inte för att jag inte tror på dig, men för att jag inte har sett det innan. Både D700 och D3 är ganska rena från bandning, men exemplarvariationer förekommer naturligtvis.

D700, ISO6400, skuggorna lyfta minst +1Ev

Bilden innehåller enbart råvärden, inga ominterpoleringar, ingen korrigering, ingen brusreducering, lyfta skuggor. Såvitt jag kan se ingen bandning. Jag såg ingen i den D700 jag hade heller.
 

Bilagor

Teodorian

Aktiv medlem
Det där får du gärna visa - inte för att jag inte tror på dig, men för att jag inte har sett det innan. Både D700 och D3 är ganska rena från bandning, men exemplarvariationer förekommer naturligtvis.

D700, ISO6400, skuggorna lyfta minst +1Ev

Bilden innehåller enbart råvärden, inga ominterpoleringar, ingen korrigering, ingen brusreducering, lyfta skuggor. Såvitt jag kan se ingen bandning. Jag såg ingen i den D700 jag hade heller.
Både min tidigare D3:a och min nuvarande D3s har visat tydlig bandning i skuggorna. Detta till skillnad mot D300 och D7000. Här är tex D300 vs D3s i gråskala:
 

Bilagor

The_SuedeII

Aktiv medlem
Ja, att det finns där på låga ISO när man drar i filerna vet jag ju (D700 är ingen landskapskamera precis...) - men på högre ISO?

Ser det likadant ut på 3200, ISO-talet som omnämndes?
 

Mesch

Aktiv medlem
hehe, plötsligt börjar D700/D3 bli en rätt kass kamera.
Inte ofta man såg så många negativa inlägg i rad för två månader sedan.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Nej det är inte helt sant. Det är snarare så vissa människor fungerar.
Det finns de som tycker det roligaste som finns med fotografering är att spekulera om vad tillverkarna borde göra i nästa modell. Samt när den väl är släppt skapar tråden Nikon D900 veckan efter.
Det påstås att tekniken går så snabbt framåt att vad som är 2 år är gammalt.
Det är en myt. Det gjordes snabba framsteg fram till cirka 2006-2007.
Nu får man ally gå in riktigt i detaljerna för att se skillnader i bilderna.
Jag har en 1DMKIIN och en 5DMKII samt en Fuji X-10. Alla dessa kan producera bra bilder under normala förhållanden och klarar 1600 ISO utan problem.
Visst kan jag pixelpeepa och se skillnader men utskrivet på en Epson 3000 skrivare i A3+ så är det inte många som kan avgöra vilken kameras om tagit vilken bild.
Så vi som ständigt suktar efter den senaste kameran är nog riktiga nördar eller djäkligt prylfixerade.
Sedan finns det de som aldrig hänger på dessa forum utan är ute och fotograferar med sin gamla kamera och ofta åstadkommer utmärkta bilder med sin enligt många antika kamera.
Undra vem som är lyckligast?
Just en tanke så här på förmiddagen.
 

Benjamin83

Aktiv medlem
hehe, plötsligt börjar D700/D3 bli en rätt kass kamera.
Inte ofta man såg så många negativa inlägg i rad för två månader sedan.
Någon av er med en "kass" D700/D3s som är sugen på att skänka bort den för 5000kr, eller mindre om ni tycker det blir för högt pris, om den nu är så dålig och skapar oanvändbara bilder för det ni fotar? ;)
 
ANNONS