Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är Canon G5 en mätsökarkamera? (var "Snabb FrÅga !")

Produkter
(logga in för att koppla)

Christer.jonsson

Avslutat medlemskap
Snabb FrÅga !

Canon Powershot G5 är det endast en mätsökar kamera ?

Har en polare som tänker köpa men vill inte ha en renodlad mätsökar kamera ?
 
Det är ingen mätsökarkamera alls om jag inte har helt fel. Den har en så kallad genomsiktssökare, dvs. ett hål igenom kameran som på en höft motsvarar den slutgiltiga bilden. Den har också en stor LCD på baksidan som dessutom är vridbar i ett antal riktningar. Hoppas det hjälper!
MVH Erik Å
 
Vad är en mätsökarkamera? En som mäter avståndet genom sökaren? Mäter ljuset genom sökaren? Eller vad? Kanske en helt vanlig genomsiktsökare menas?
 
En mätsökarkamera är en kamera som indikerar fokusering genom en projicerad dubbelbild i sökaren. Leica M är ett bra exempel.

Det finns inga digitala mätsökarkameror.
 
Är inte 100% säker men tror att det gäller avståndsmätningen i genomsiktssökaren som ex. klassiska Leica har. De har också i allmänhet mycket större och tydligare sökare.
Av någon obegriplig anledning finns det inga digitala kameror med mätsökare vad jag vet.
 
Jag har en liten äldre fuji digtalkamera och det är en mätsökare så jag vet att det finns ; ) fast den har några år på nacken visserligen , men tack för svaren !
 
De flesta digitalkompakter har förutom LCD:n även en genomsiktsökare och det var väl det du undrade om G5:an har precis som på Fujin? Du menar väl genomsiktsökare?
 
Satan i gatan ni har rätt det är en genomsiktskamera , MY BAD =) har nog blandat ihop begreppen ändå : )

Men som sagt G5 är en genomsiktskamera om man inte vill använda LCD`n
 
jimh skrev:
En mätsökarkamera är en kamera som indikerar fokusering genom en projicerad dubbelbild i sökaren. Leica M är ett bra exempel.

Det finns inga digitala mätsökarkameror.


Är det en mätsökarkamera då man på en typ "analog"kompaktkamera med zoom i sökaren kan se hur motivet kommer närmare då man zoomar?
 
Challenger skrev:
Är det en mätsökarkamera då man på en typ "analog"kompaktkamera med zoom i sökaren kan se hur motivet kommer närmare då man zoomar?

Nej, då är det en vanlig genomsiktssökare.

En mätsökarkamera har två (ibland tre) "öppningar" på framsidan. Två av öppningarna går till sökaren på baksidan. När det inte är korrekt fokuserat blir det typ en "dubbelbild" av det du vill fokusera på. Vid perfekt fokus så ser man endast en bild.
 
ANNONS