Annons

Är detta sensorfläckar eller något annat?

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Har den senaste tiden fått otroligt många fläckar på mina bilder. alltså riktigt många. Syns så klart bäst på släta ytor. Alla är helt runda och nästan lika stora. Ser damm verkligen ut så eller är det något annat.

på bilden ser ni röda prickar, vid prickarna finns fläckarna som jag har upptäckt.
Jag har mörkat ner bilden rejält samt ökat kontrast och klarhet för att fläckarna ska synas tydligare.

Jag har testat att blåsa med en blåsbälg (billig från teknikmagasinet) utan resultat.

så vad tror ni. Är det damm eller något annat? är det kanske inte ens på sensorn som problemet sitter? Tittar jag ner på sensorn ser jag inga prickar nämligen.
 

Bilagor

  • 1-4 sek. vid f - 13 ISO 100 26 september 2013 Andreas Christensen_-2.jpg
    1-4 sek. vid f - 13 ISO 100 26 september 2013 Andreas Christensen_-2.jpg
    28.6 KB · Visningar: 406
ok, betyder det att varenda dammkorn är helt runda samt exakt lika stora. Tyckte det såg konstigt ut.

jag har öppnat spegeln och blåst med blåsbälg. det hjälpte inte skrev jag. Men menar du att den du länkade till är bättre?
Var kan jag lämna in kameran på rengöring?
 
Bättre att göra ett utsnitt i full skala runt några av fläckarna. Annars blir det svärt att se. Denna förstorade jag från din bild till 400%.

Den och några andra ser ut som en s k "hot pixel" vilket är ett vanligt fenomen speciellt vid längre exponeringar. Många av de andra är svåra att avgöra p g a den lilla skalan, men det syns ett par som mycket väl kan vara skit på sensorn också.

Så gör ett utsnitt i 100% och lägg in i tråden så blir det enklare att se. Du kan även ta och göra en exponering med objjektivlocket på och lång exponering.

Alternativt ta 2 bilder mot ljusare bakgrunder och synliggöra genom kontrast/ljusändring. Kolla om "flävkarna" hamnar på samma ställe.

Mvh//Lennart
 

Bilagor

  • hotpix.JPG
    hotpix.JPG
    7.8 KB · Visningar: 1,046
Hej, min erfarenhet av damm på sensorn är att dom är mörka gråa, jag brukar kolla genom att fota upp mot en klar himmel dagtid och blända ned maximalt då syns fläckarna tydligt.
När jag haft mycket damm på sensorn så har det aldrig gått att se på mörka bilder så ditt fenomen är troligen något annat.
 
ok mycket olika bud här :)
Hot pixels är det inte för jag har testat med snabba slutartider och det blir ingen skillnad.

har testat lite olika önningar nu allt från f4 - f32 och vid f4 finns som inte och vid f32 finns det oandligt av dom.

testade mot himlen.
Här är f32

förstorad RIKTIGT mycket. Bara ett litet hörn av bilden.
 

Bilagor

  • 1-25 sek. vid f - 22 ISO 100 27 september 2013 Andreas Christensen_.jpg
    1-25 sek. vid f - 22 ISO 100 27 september 2013 Andreas Christensen_.jpg
    28.2 KB · Visningar: 144
ok mycket olika bud här :)
Hot pixels är det inte för jag har testat med snabba slutartider och det blir ingen skillnad.

har testat lite olika önningar nu allt från f4 - f32 och vid f4 finns som inte och vid f32 finns det oandligt av dom.

testade mot himlen.
Här är f32

förstorad RIKTIGT mycket. Bara ett litet hörn av bilden.

Hej, det du visar här är typiska dammfläckar sånt har jag haft mycket av och dom flesta syns inte om dom är små vid bländare f4 det beror på att du släpper in mer ljus så att ljuset kommer åt sensorn ändå från sidan så att säga.
Dom röda prickarna har jag aldrig sett när jag haft damm på min sensor, tror mer på sk "hot pixel" gissningsvis
 
Definitivt dammpartiklar.. färglösa hotpixlar har jag aldrig varit med om. Vad har du för slutartider? Dessa hot pixels uppträder vid flera sekunder exponeringar. Damm syns som skarpast vid småbländare och vädligt svårt att se vid stora.

/Stefan
 
ok. Men alla röda pricar du ser på första bilden har ju jag ritat dit själv för att markera var fläckarna finns. Det är inte dom du menar? :)
 
Definitivt dammpartiklar.. färglösa hotpixlar har jag aldrig varit med om. Vad har du för slutartider? Dessa hot pixels uppträder vid flera sekunder exponeringar. Damm syns som skarpast vid småbländare och vädligt svårt att se vid stora.

/Stefan


Den sista blå bilen hade jag en slutartid på 1/25 sek.

I vanliga fall kör jag på bländare f/11 och uppåt och långa slutartider så jag fotar landskapsbilder på kvällarna .
Men hot pixels är nog inte problemet här. Jag har sett det förr men då är det vid slutartider på över 2-3 minuter. dom är även mycket mindre än dessa "dammfläckar"
 
Jag skulle gissa att det är olje/fett-fläckar. De går inte att blåsa bort och syns precis som damm bäst när med liten bländare.

Jag fick nyligen min EOS-1D X rengjord av en Canontekniker från oljefläckar. Min 5D Mark III som jag använder mycket mer har inga sådana fläckar. Han menade att snabba spegelrörelser kan orsaka detta. Det har också snackats en hel del om oljefläckar kring Nikon D600.
 
Jag skulle gissa att det är olje/fett-fläckar. De går inte att blåsa bort och syns precis som damm bäst när med liten bländare.

Jag fick nyligen min EOS-1D X rengjord av en Canontekniker från oljefläckar. Min 5D Mark III som jag använder mycket mer har inga sådana fläckar. Han menade att snabba spegelrörelser kan orsaka detta. Det har också snackats en hel del om oljefläckar kring Nikon D600.

ännu ett bud :)
snabba spegelrörelser låter väl inte så troligt då jag som regel kör långa exponeringar. eller var det inte så du menade?
 
ännu ett bud :)
snabba spegelrörelser låter väl inte så troligt då jag som regel kör långa exponeringar. eller var det inte så du menade?

Segelrörelser brukar vara lika långa, förutom på vissa kameror som Canon EOS 5D mark III. Spegeln rör ju runt luften i spegelhuset.

Långa exponeringstider underlättar inte heller. Då är ju sensorn exponerad för luften inne i spegelhuset under lång tid.
 
De fläckar som syns i den blåa bilden i inlägg 6 tycker jag absolut ser ut som smuts på sensorn.

Eftersom de ser ut att var tämligen symetriska och runda så gissar jag på att det är någon vätska, t ex olja som föreslagits.

Smuts och dammfläckar brukar variera något i form och storlek.

Hur som helst, en rengöring bör fixa det!
 
ok men hur tar man reda på om det är damm eller olja/fett?

eller jag kanske kan lämna in den så fixar dom problemet oavsett?

vill fortfarande ha svar på var man kan lämna in den för rengöring? Är det värt att göra det istället för att köpa ett bra rengöringskit?
 
ok men hur tar man reda på om det är damm eller olja/fett?

eller jag kanske kan lämna in den så fixar dom problemet oavsett?

vill fortfarande ha svar på var man kan lämna in den för rengöring? Är det värt att göra det istället för att köpa ett bra rengöringskit?

Jag köpte rengöringskit och gjorde det själv på min 40D och 7D. Jag tycker det känns skönt att kunna fixa sådant här själv.

Om du skall lämna in det så borde väl de flesta "riktiga" kameraffärer klara av det - gissar jag...
 
ok men hur tar man reda på om det är damm eller olja/fett?

Damm går oftast att blåsa bort.

eller jag kanske kan lämna in den så fixar dom problemet oavsett?

vill fortfarande ha svar på var man kan lämna in den för rengöring? Är det värt att göra det istället för att köpa ett bra rengöringskit?

ja. På verkstan ska de göra helt rent. De har inga magiska verktyg men kan jobba i en miljö med renare luft. Jag tror dock att man kan få väldigt rent med ett rengöringskit. Det kommer ju ändå in skit förr eller senare, så ska man inte fotografera något väldigt känsligt tycket jag inte det spelar roll om det blir 98 eller 100 procent rent.

Du köper dig tryggheten när du lämnar in. Det blir ju på deras ansvar.
 
Nog går det att få ordentligt rent alltid, men det är inte helt lätt tycker jag. Fast man lär sig... Irriterande nog så har jag det här att säga om de två vanligast förekommande "svabbarna":

Photographic Solutions (de som också kränger Eclipse): ger fin avdunstning och lätt att få ett bra drag över sensorn, MEN vill gärna släppa ifrån sig ludd! Jag läste en tråd för ett tag sedan där folk hade samma klagomål, men någon som jag förmodar var från företaget menade på att de inte alls luddade... Det kan förstås vara så att det blivit någon dålig omgång, men jag tvivlar.

Visible Dust: Mycket svårare att få ett snyggt drag med bra avdunstning, liksom att lyfta av i "slutet" på sensorn utan torkmärken. Däremot inget luddande.

Nyligen körde jag det nedre alternativet och nu får det nog betecknas som helt rent, men det tog några försök. Å andra sidan är det oftast hutlöst dyrt att lämna in och risken är att man blir av med kameran ett tag. Därmed har man råd med mer än en "svabb"... Dock har jag inte gjort något åt spegeln, som jag kan se att det sitter en del smått på, om jag lyser med ficklampan. Det syns varken i sökaren eller bilderna, men det stör mig lite att veta om det. :)

Apropå just att se dammet/smutsen så är det svårt att bara titta i kameran rätt av. Om det inte är jätteyttepyttelitet tycker jag dock att det brukar gå att se med blotta ögat om man har en lagom stor och kraftig ficklampa med fokuserad ljusstråle. Det kan dock kräva att man vinklar den lite olika för att träffa rätt. Sedan finns det ju (dyra) specialprylar för ändamålet också...
 
ok, betyder det att varenda dammkorn är helt runda samt exakt lika stora. Tyckte det såg konstigt ut.

jag har öppnat spegeln och blåst med blåsbälg. det hjälpte inte skrev jag. Men menar du att den du länkade till är bättre?
Var kan jag lämna in kameran på rengöring?

Har du bara öppnat spegeln? Du måste även öppna ridåslutaren för att komma åt sensorn. Utlös slutaren utan objektiv med BULB inställt, då kan du blåsa så länge du håller avtryckaren nedtryckt.
 
Har du bara öppnat spegeln? Du måste även öppna ridåslutaren för att komma åt sensorn. Utlös slutaren utan objektiv med BULB inställt, då kan du blåsa så länge du håller avtryckaren nedtryckt.

Använd den inbyggda funktionen för att fälla upp spegeln/öppna slutaren för rengöring av sensorn. Att behöva hålla avtryckaren nedtryckt är som att be om att tappa den och göra sallad av alltihop. Visst kan man hålla på med trådutlösare eller dylikt, men varför i hela fridens namn skulle man göra det? Helt onödigt när det finns en särskilt funktion för ändamålet. Jag har inte hört talas om någon modern kamera där det saknas, men det kan förstås finnas.
 
ANNONS