Annons

Ålder på gammal Nikon-kikare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Helmetrock

Aktiv medlem
Nu kanske detta inte riktigt hör hemma i kameror och objektiv, men det finns ju en hel del Nikon-kunskap så jag testar här.

Det är så att jag har hittat en gammal kikare märkt med "Nippon-Kogaku" och "made in occupied Japan" och jag tänkte att det kunde vara kul att veta lite mer om hur gammal den kan vara.

Någon som har en gissning utifrån märkningen? Förutom det jag nämnt är det snålt med märkning och jag har inga bilder på den.
 
Nu kanske detta inte riktigt hör hemma i kameror och objektiv, men det finns ju en hel del Nikon-kunskap så jag testar här.

Det är så att jag har hittat en gammal kikare märkt med "Nippon-Kogaku" och "made in occupied Japan" och jag tänkte att det kunde vara kul att veta lite mer om hur gammal den kan vara.

Någon som har en gissning utifrån märkningen? Förutom det jag nämnt är det snålt med märkning och jag har inga bilder på den.

Tja, Japan var ockuperat av USA mellan 1945 och 1952, så med andra ord någon gång däromkring :) Sen kan man väl anta att exportproduktionen inte gick på högvarv de första åren efter krigsslutet.
 
hej, jag tycker du ska vända dig till den här hemsidan.
http://www.antikviteter.net/cgi-bin/discus/discus.cgi

klicka på ämnenstråden : Technica, nautica & militaria

Ställ frågan där, det finns en person där som kallar sig Binoswede, han vet ALLT vad det gäller kikare.
Han har skrivit en del böcker och har grym koll.

Vad det gäller ålders så stämmer ju tidigare svar, men du kanske kan få reda på lite mer kul.


lycka till !


hälsningar Ola Sångberg
 
Tack för svaren!

Ska kolla på den sidan.

Jag googlade lite och hittade en annan sida. Enligt den inbillar jag mig att den är gjord före 1949.
 
ANNONS