Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Lägg korten på bordet! Hela byken måste tvättas! Om han öppet och ärligt redovisar sanningen om bilderna så tystnar drevet! Ropen på krav om sanningen är många, men jag har inte hittat hur det ska gå till.

Vad krävs för att till och med de argaste kritikerna, t ex här på FS, ska vara nöjda? Hur ska Terje som har ljugit om ett antal bilder (hur många och hur länge vet vi inte säkert) plötsligt bli trodd om han börjar tala sanning? Hur ska byken tvättas så inga tvivel finns kvar?

Jag funderade själv över frågan, men insåg efter ett tag att jag inte har något bra svar. Nu är det ingen fråga som gör att jag ligger sömnlös på nätterna, men frågan är ändå intressant. Finns det överhuvudtaget ett svar på den frågan? Funderingar mottages tacksamt.

/Gunnar

Sanningen om vilka bilder i Året som är manipulerade. Den sanningen lär han aldrig släppa ifrån sig frivilligt. Men det vore en start. Men som sagt, ain't gonna happen.

Den information som man kan lyckas få ifrån TH är bevisade bilder, såsom vargbilden från 2007, samt de starka indicium som återfinns i bland annat fladdermusbilden, lodjursbilden från N&F, fåglarna mot den enfärgade bakgrunden-bilden (i brist på bättre ord), och nu senast mullvaden. För att nämna några. Okej, den sistnämnda är ingen ordagrann terjning, men det gör inte saken bättre.

Och ja, vargen från boken Året med. Inga indicium där förutom osannolikheten.

Jag vet inte heller vad som riktigt kan leda till att detta slutar tacksamt. Just nu vore det väldigt bra om han kunde erkänna, samt försöka motbevisa de bevis och indicium som finns. Jag tror att just nu så går det bara att få han att erkänna sådant som har granskats rätt ordentligt och som man har tagit del av tidigare. Finns säkert massvis med bilder undangömda, som ej går att påvisa.

Det vore en start.
 
Vad krävs för att till och med de argaste kritikerna, t ex här på FS, ska vara nöjda? Hur ska Terje som har ljugit om ett antal bilder (hur många och hur länge vet vi inte säkert) plötsligt bli trodd om han börjar tala sanning? Hur ska byken tvättas så inga tvivel finns kvar?

Du har naturligtvis rätt i att det är svårt att veta när byken är tillräckligt tvättad. Men TH kan ju i alla fall börja med att kommentera alla de bilder, en efter en, där det finns bevis eller åtminstone starka indicier:
http://terjadefoton.wordpress.com/uttalanden/terjade-foton-oversikt/

Hittills har han ju bara pratat i svepande ordalag om att det finns några falska bilder. Han har inte pekat ut vilka.

Han har inte heller uttalat sig om de prispengar han fått från Naturvårdsverket. Tycker han att han har gjort sig förtjänt av pengarna? Har han någon som helst intention om att betala tillbaka dem, nu eller i framtiden? Det vore intressant att få veta.

Sedan borde han förstås nämna Gunnar Glöersen vid namn och ge honom en stor offentlig ursäkt.

Efter att TH har gjort allt detta kan vi börja diskutera bykens renhet.
 
Lägg korten på bordet! Hela byken måste tvättas! Om han öppet och ärligt redovisar sanningen om bilderna så tystnar drevet! Ropen på krav om sanningen är många, men jag har inte hittat hur det ska gå till.

Vad krävs för att till och med de argaste kritikerna, t ex här på FS, ska vara nöjda? Hur ska Terje som har ljugit om ett antal bilder (hur många och hur länge vet vi inte säkert) plötsligt bli trodd om han börjar tala sanning? Hur ska byken tvättas så inga tvivel finns kvar?

Jag funderade själv över frågan, men insåg efter ett tag att jag inte har något bra svar. Nu är det ingen fråga som gör att jag ligger sömnlös på nätterna, men frågan är ändå intressant. Finns det överhuvudtaget ett svar på den frågan? Funderingar mottages tacksamt.

/Gunnar

Alla bilder som misstänks vara Terjade måste ju visas upp i orginal. Helst borde Terje själv visa upp bilder som är Terjade som ingen msstänkt ännu.

Det ska inte vara som en plågat martyr det görs utan som en självklarhet för att återfå förtroende.

Då kommer drevet tystna.
 
Se bara på hur han hittat en död mullvad, sagt till sällskapet att den spelar död, sedan när han blivit ensam med den fixat till den och monterat liket i något slags hål.
Jag googlade på "mole playing dead" och det verkar ju som att det beteendet kan förekomma iallafall.

En positiv grej med hela den här historien är att en del lär sig en hel del mer om naturen, kanske få ett nytt intresse utöver att hänga på forum. Sällan har väl svensk ungdom tittat på så många lo- och vargbilder på kort tid, studerat gångstilar och pälsmönster :)
 
Alla bilder som misstänks vara Terjade måste ju visas upp i orginal. Helst borde Terje själv visa upp bilder som är Terjade som ingen msstänkt ännu.

Det ska inte vara som en plågat martyr det görs utan som en självklarhet för att återfå förtroende.

Då kommer drevet tystna.

Frågan är om det kommer tystas helt. Det kommer lugna ner sig, inte minst efter att han har erkänt sina tidigare lögner om att inte ha klippt-och-klistrat innan slutet av 2010.

Men då kommer ju nästa frågor, om vi nu säger att han kommer att erkänna de bevisade bilderna. Kommer han att fortsätta erkänna saker utöver vad som tidigare har uppdagats? Tror inte det.
 
Jag googlade på "mole playing dead" och det verkar ju som att det beteendet kan förekomma iallafall.

En positiv grej med hela den här historien är att en del lär sig en hel del mer om naturen, kanske få ett nytt intresse utöver att hänga på forum. Sällan har väl svensk ungdom tittat på så många lo- och vargbilder på kort tid, studerat gångstilar och pälsmönster :)

Tror det är en rätt grov generalisering att anta att Flashback-partiet består av ungdomar. :) Förvisso är de en del av gruppen, men det är säkerligen minst lika mycket "veteraner".
 
Frågan är om det kommer tystas helt. Det kommer lugna ner sig, inte minst efter att han har erkänt sina tidigare lögner om att inte ha klippt-och-klistrat innan slutet av 2010.

Men då kommer ju nästa frågor, om vi nu säger att han kommer att erkänna de bevisade bilderna. Kommer han att fortsätta erkänna saker utöver vad som tidigare har uppdagats? Tror inte det.

Det är väl så att Terje måste för resten av sin karriär med god min visa upp original, helst raw eller serietagningar. Om han gör det vid minsta misstanke om fusk, ja då kan han i alla fall minimera skadan.

Som han gör nu så eldar han ju bara upp stämningen.
 
Det är väl så att Terje måste för resten av sin karriär med god min visa upp original, helst raw eller serietagningar. Om han gör det vid minsta misstanke om fusk, ja då kan han i alla fall minimera skadan.

Som han gör nu så eldar han ju bara upp stämningen.

Javisst, men den ständiga frågan kommer fortfarande kvarstå: Vilka andra av de bilder i galleriet och på bloggen som han har plockat bort helt och kanske aldrig mer kommer att redovisa, var falska?
 
Jag googlade på "mole playing dead" och det verkar ju som att det beteendet kan förekomma iallafall.

En positiv grej med hela den här historien är att en del lär sig en hel del mer om naturen, kanske få ett nytt intresse utöver att hänga på forum. Sällan har väl svensk ungdom tittat på så många lo- och vargbilder på kort tid, studerat gångstilar och pälsmönster :)

Det känns inte rimligt att en mullvad ena stunden är så rädd att den spelar död och en stund senare är så bekväm i situationen att den inför Terje går till en halmhåla och kikar tillbaka ut på honom. Så jag kan köpa att de kan spela döda, jag vet inte så mycket om mullvadar, men inte att de både spelar döda och är så pass orädda i så tät kombination. Terje måste som sagt varit rätt nära med sin kraftiga vidvinkel.
 
Javisst, men den ständiga frågan kommer fortfarande kvarstå: Vilka andra av de bilder i galleriet och på bloggen som han har plockat bort helt och kanske aldrig mer kommer att redovisa, var falska?

Visst, det blir ju inte lätt. Han måste verkligen jobba på det :) Allt som man kan hitta spår av i googles cache måste ju göras tillgängligt igen.

Jag tror ju inte att han är beredd att släppa ut så mycket bilder till granskning.
 
Jag håller med dig!

Bildserier i RAW är ett mycket enkelt sätt att minimera snacket om att han eller någon annan för den skull ska ha fuskat.
Nu fotar jag med Nikon och i deras NEF går det att backa till "originalbild" i rawprocessorn Capture oavsett hur jag justerat och retuschat den. Inga ändringar påverkar den ursprungliga bilden som fortfarande utgör basen. Har jag bearbetat bilden i något annan processor och sedan sparat den som jpg så kommer bilderna att skilja åt när man öppnar NEF-filen i Capture.

Jag har ingen aning om Canon, Pentax osv gör i sina format, men det kanske fungerar på samma sätt? Har Pentax någon egen rawprocessor?


Det är väl så att Terje måste för resten av sin karriär med god min visa upp original, helst raw eller serietagningar. Om han gör det vid minsta misstanke om fusk, ja då kan han i alla fall minimera skadan.

Som han gör nu så eldar han ju bara upp stämningen.
 
Senast ändrad:
alla bilder är raw med medföljande metadata om ev förändingar i interpoleringen, dvs en rawfil med instruktioner om hur den är framkallad vilket gör att du kan " backa" tillbaka oavsett du använder Nikon,Canon Pentax etc
 
Det känns inte rimligt att en mullvad ena stunden är så rädd att den spelar död och en stund senare är så bekväm i situationen att den inför Terje går till en halmhåla och kikar tillbaka ut på honom. Så jag kan köpa att de kan spela döda, jag vet inte så mycket om mullvadar, men inte att de både spelar döda och är så pass orädda i så tät kombination. Terje måste som sagt varit rätt nära med sin kraftiga vidvinkel.

Till och med Lodjurs Dundee har nog svårt med detta nummer. Det låter inte rimligt alls nej.
 
En positiv grej med hela den här historien är att en del lär sig en hel del mer om naturen, kanske få ett nytt intresse utöver att hänga på forum. Sällan har väl svensk ungdom tittat på så många lo- och vargbilder på kort tid, studerat gångstilar och pälsmönster :)
Kanske har du rätt i det, Christer... :)

Men jag tror du har lite väl förutfattade meningar om det där med "svensk ungdom"...
 
Nikon sparar metadatan direkt i filen. Gör Canons och Pentax likadant? Tredjeparts framkallare sparar väl den i databas eller som extern fil har jag för mig?


alla bilder är raw med medföljande metadata om ev förändingar i interpoleringen, dvs en rawfil med instruktioner om hur den är framkallad vilket gör att du kan " backa" tillbaka oavsett du använder Nikon,Canon Pentax etc
 
Nikon sparar metadatan direkt i filen. Gör Canons och Pentax likadant? Tredjeparts framkallare sparar väl den i databas eller som extern fil har jag för mig?

alla kameror ger medföljande metadata om bla vitbalans etc
hur sedan interpoleringen sker och sparandet av dessa metadata sker är en annan sak, det var ursprungsfilen/sensordatan vi diskuterade om jag har förstått dig rätt
 
Jag googlade på "mole playing dead" och det verkar ju som att det beteendet kan förekomma iallafall.

Jag kan inte säga att jag sett nån mullvad spela död, men låter inte alls osannolikt att de kan göra det eftersom många andra djur gör det. Jag har sett mullsork göra det flera gånger och även näbbmöss. Till och med en stor ål gjorde det en gång på relativt grunt vatten - bara låg helt stilla på botten. När jag vadade förbi någon minut senare var den borta. En mullsork petade jag på med tån och vände på kroppen och den verkade verkligen stendöd, snudd på rigor mortis... Jag gick några steg bort och vände sedan tillbaka och då var den borta. Snacka om man blir förvånad.
Detta skrivet utan att veta nånting om vad hände med Terjes mullvad.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS