Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Kan vi inte försöka hålla den här tråden på en saklig nivå och diskutera THs bilder -- istället för att syssla med otrevliga spekulationer kring hans relation till hustrun?

Otrevliga spekulationer? Snälla.

Tråden hålls på en saklig nivå. Tycker det är ytterst intressant varför hon har ändrat sina föregående uttalanden, hips vips.

Du får gärna fortsätta tala om hans bilder. Det partiet är något stagnant, i nuläget.
 
Kan vi inte försöka hålla den här tråden på en saklig nivå och diskutera THs bilder -- istället för att syssla med otrevliga spekulationer kring hans relation till hustrun?


Det är inte ”otrevligt” att diskutera paret Hellesös inlägg på sina bloggar, hela historien handlar ju om deras ageranden. Däremot är det anmärkningsvärt att MH öppet skriver om deras privata angelägenheter, i en för dem prekär situation. Det måste finnas ett skäl till det, precis som att båda, verkar det, låter sig intervjuas av olika media. Har de inga förnuftiga rådgivare?

På FB fortsätter dock letandet efter oäkta bilder, men arbetet försvåras, för TH har metodiskt raderat från sin blogg och han har bara erkänt, när han blivit överbevisad.

/Maud
.
 
Det är inte ”otrevligt” att diskutera paret Hellesös inlägg på sina bloggar, hela historien handlar ju om deras ageranden. Däremot är det anmärkningsvärt att MH öppet skriver om deras privata angelägenheter, i en för dem prekär situation. Det måste finnas ett skäl till det, precis som att båda, verkar det, låter sig intervjuas av olika media. Har de inga förnuftiga rådgivare?

På FB fortsätter dock letandet efter oäkta bilder, men arbetet försvåras, för TH har metodiskt raderat från sin blogg och han har bara erkänt, när han blivit överbevisad.

/Maud
.

Att hon går ut och skriver öppet om privata angelägenheter beror säkert på att hon vill ha ett slut på de spekulationer hon själv utsatts för. Det finns nog inte så många andra sätt att bemöta dessa tyvärr. Det har ju förekommit att paret Hellesø utmålats till att dom bägge satt i system att blåsa allt och alla såväl med bilder som på pengar. Man måste nog se hennes skrivande mot den bakgrunden.

Det är väl också lite synonymt med hur det sett ut att båda parter räknas som någon form av "skyldig enhet" i denna soppa. För oss med lite mer "normala" relationer är det givetvis näst intill obegripligt hur man kan föras bakom ljuset så till den milda grad av sin partner. Men jag tycker också att det sätter fingret på att det döljer sig en djup personlig tragedi bakom allt detta. Utan att spekulera om hälsotillstånd (vilket inte är vare sig önskvärt eller tillåtet) får jag inte ett sådant beteende som TH:s att gå ihop.
 
Senast ändrad:
...I det inlägget står det att det var hon själv som skrev på lånet som betalade Terjes skulder och det är nu ändrat till att båda skrev under. Vidare så har hon lagt till att hon inte är lurad av Terje, hon är inte sol-och-vårad av Terje, att ingen av dom har något att dölja. Det fanns inte heller med i den första versionen...........

Ja, i gårddagens version tog hon mer avstånd från T och lastade honom mera.
T.ex. då avslutades inlägget:

"...Vet inte ens hur man fifflar. Jag var den som ville tala om att vi inte hade f-skatt. Jag var den som ville vara ärlig."

Gårddagens version kom nog mer från hjärtat (hennes hjärta).
 
Men jag tycker också att det sätter fingret på att det döljer sig en djup personlig tragedi bakom allt detta. Utan att spekulera om hälsotillstånd (vilket inte är vare sig önskvärt eller tillåtet) får jag inte ett sådant beteende som TH:s att gå ihop.



Självklart måste det ligga en avgrundslik tragedi bakom, därför förstår jag inte deras handlande inför öppen ridå, vilket enbart faller tillbaka på dem själva.
 
Självklart måste det ligga en avgrundslik tragedi bakom, därför förstår jag inte deras handlande inför öppen ridå, vilket enbart faller tillbaka på dem själva.

Jo hade de skött denna skandal snyggare skulle förmodligen knappast en tråd som denna leva fortfarande. Jag tror dock att vi ofta ryggmärgsreagerar med att försvara oss om vi blir beskyllda för olika saker. Och just i detta fall finns inte så många alternativa försvar skulle jag tro. Även Malin är ju fotograf, så jag kan tänka mig att detta medfört att hon försökt rentvå sitt eget namn i denna soppa. Men nu är ju verkligheten som den är, så oavsett kommer hon givetvis att få betala ett högt pris för denna affär även fast hon, vad det verkar, inte varit delaktig.

Jag tror också att firma Hellesø till stor del levde på Terjes image, han var stjärnan i företaget och när han avslöjats som en bluff finns egentligen inget kvar. Jag är även ganska säker på att han missat den eventuella chans han initialt hade att försöka förklara sig och lägga alla korten på bordet. Nu har han i stället iklätt sig en offerroll, vilken i och för sig kanske varit lättare att köpa om han själv inte visat en sådan total brist på medkänsla när han själv tidigare ansett sig utsatt för bildstölder, plagiat och fuskare.
 
Har kollat och tyvärr så verkar inte cachningen visa något annat än den editerade versionen. Men kanske någon annan lite mer kunnig inom området kan luska vidare? Personen i fråga läste original-versionen av inlägget kring halv-elva, elva igår förmiddag.

Personerna på FB är så rutinerade så de sparar på originaltexterna för att de vet att de kan ändras. Så här kommer den. Klicka på spoilerknappen i inlägget.
https://www.flashback.org/sp33037556
 
Har skummat tråden sedan den startade. Att det är förkastligt att manipulera foton och klippa in djur som inte fanns på originalet är givetvis fusk och förvrängning av verkligheten.
Naturfotots utmaning är ju att få bilder på djuret i dess vilda och naturliga miljö. Sedan finns det många grader av fusk i det också. Är en mus fastbunden på en planka under snön OK för att fånga ugglan?
Jag har aldrig varit en beundrare av TS bilder. Några tycker jag är bra men de flesta faller mig inte i smaken.
Vad jag reagerar mot är det forumdrev som hans tilltag har skapat. Han är nu hängd, halshuggen och steglad enligt sharialagar för det svek han begått som vissa verkar bedöma värre än mord.
Tycker det behövs att många tar och lugnar ner sig.
Mannen och även hans hustru är nu dömda på förhand i forum och press. Deras chans att leva på sin profession i framtiden är klart tveksam.
De har straffats utöver vad en forskare hade straffats för att förfalska sina resultat eller en arbetstagare hade straffats för att stulit från sin arbetsplats.
Vi brukar anse att en brottsling har sonat sitt brott när han blivit dömd och sonat sitt brott och att människor skall ha en andra chans. För många av dem som misshandlar andra och begår mord är det även en tredje och fjärde chans.
Att Tellsø kommer vara ifrågasatt för all framtid och kommer kollas extra noga är för att bilderna är omanipulerade är ett faktum.
Fast jag inte är ett fan av hans bilder tycker jag ändå han skall få en andra chans efter att avtjänat det straff som forum och mediadrev gett honom. Han har ju trots allt tagit många bilder som blivit beundrade trots att de inte är manipulerade.
vi begår alla större och mindre misstag under vårt liv. Att inte kunna förlåta och ge en person en andra chans är just vad de medeltida sharialagarna förespråkar.
Vill vi vara lika medeltida?
 
Nu har han i stället iklätt sig en offerroll, vilken i och för sig kanske varit lättare att köpa om han själv inte visat en sådan total brist på medkänsla när han själv tidigare ansett sig utsatt för bildstölder, plagiat och fuskare.


Nej, TH hade inte så många val, när han blev upptäckt med ”fingrarna i marmeladen”, än att erkänna att han fuskat. Visst är det mänskligt att försvara sig och naturligtvis kunde de ha skött det snyggare, men de hade en ryggsäck fylld av gammal attityd, som undergrävt allt försvar.

För de har unisont attackerat alla som kommit med kritik och behandlat människor illa. Sedan har TH höjts till skyarna av vissa på ett märkligt sätt, vilket väl hjälpt till att invagga honom i förvissningen om att vara ouppnålig. Men vem är det?

MH blev ju profesionell fotograf sedan hon gift sig med TH, innan var hon amatör, som många här på FS.

Allt detta har pågått länge och Sverige är ett litet land, så man kan förundras, för många har ju haft kontakt med dem.

I dagsläget är det ju uppenbart att de behöver hjälp och därför har jag ställt frågan om folk i deras närhet, vad gör de? eller ni?
 
Har skummat tråden sedan den startade. Att det är förkastligt att manipulera foton och klippa in djur som inte fanns på originalet är givetvis fusk och förvrängning av verkligheten.
Naturfotots utmaning är ju att få bilder på djuret i dess vilda och naturliga miljö. Sedan finns det många grader av fusk i det också. Är en mus fastbunden på en planka under snön OK för att fånga ugglan?
Jag har aldrig varit en beundrare av TS bilder. Några tycker jag är bra men de flesta faller mig inte i smaken.
Vad jag reagerar mot är det forumdrev som hans tilltag har skapat. Han är nu hängd, halshuggen och steglad enligt sharialagar för det svek han begått som vissa verkar bedöma värre än mord.
Tycker det behövs att många tar och lugnar ner sig.
Mannen och även hans hustru är nu dömda på förhand i forum och press. Deras chans att leva på sin profession i framtiden är klart tveksam.
De har straffats utöver vad en forskare hade straffats för att förfalska sina resultat eller en arbetstagare hade straffats för att stulit från sin arbetsplats.
Vi brukar anse att en brottsling har sonat sitt brott när han blivit dömd och sonat sitt brott och att människor skall ha en andra chans. För många av dem som misshandlar andra och begår mord är det även en tredje och fjärde chans.
Att Tellsø kommer vara ifrågasatt för all framtid och kommer kollas extra noga är för att bilderna är omanipulerade är ett faktum.
Fast jag inte är ett fan av hans bilder tycker jag ändå han skall få en andra chans efter att avtjänat det straff som forum och mediadrev gett honom. Han har ju trots allt tagit många bilder som blivit beundrade trots att de inte är manipulerade.
vi begår alla större och mindre misstag under vårt liv. Att inte kunna förlåta och ge en person en andra chans är just vad de medeltida sharialagarna förespråkar.
Vill vi vara lika medeltida?

Vad har han fått för straff då? Ingenting vad jag vet. Ja folk har klagat i forum och artiklar men inget straff. Och att han skulle ha sonat sitt brott är ju löjligt. Han har ju inte ens erkänt ännu.
Och en andra chans får man när man gjort sitt första brott. I detta fallet fejkande och fusk. inte efter sitt hundrade.......................
hur många andra chanser gav Terje tjejen som målade av hans hare? Nej han satte dit henne på så mycket han kunde första gången och ville ha 20 tusen
 
Det är inte ”otrevligt” att diskutera paret Hellesös inlägg på sina bloggar...
När uppgifterna kommer från vad Malin skrev på sin egen blogg i går, då kan man knappast kalla det spekulationer
Jag har inte funnit anledning att läsa THs eller hans frus bloggar, men har någon av dem verkligen skrivit att "Terje fortfarande styr och ställer Malin med järnhand"?
 
Jag har inte funnit anledning att läsa THs eller hans frus bloggar, men har någon av dem verkligen skrivit att "Terje fortfarande styr och ställer Malin med järnhand"?

Hur bloggen först är skriven av Malin. För att sedan ändras helt och hållet för att vara mer Terje-friendly. Hur det är så pass uppenbart att den har ändrats rätt grovt sedan den först postades. Är det osmakligt att spekulera i det?

http://i56.tinypic.com/2rwm6hy.png rött - borttaget, grönt - tillagt.
 
Har skummat tråden sedan den startade. Att det är förkastligt att manipulera foton och klippa in djur som inte fanns på originalet är givetvis fusk och förvrängning av verkligheten.
Naturfotots utmaning är ju att få bilder på djuret i dess vilda och naturliga miljö. Sedan finns det många grader av fusk i det också. Är en mus fastbunden på en planka under snön OK för att fånga ugglan?
Jag har aldrig varit en beundrare av TS bilder. Några tycker jag är bra men de flesta faller mig inte i smaken.
Vad jag reagerar mot är det forumdrev som hans tilltag har skapat. Han är nu hängd, halshuggen och steglad enligt sharialagar för det svek han begått som vissa verkar bedöma värre än mord.
Tycker det behövs att många tar och lugnar ner sig.
Mannen och även hans hustru är nu dömda på förhand i forum och press. Deras chans att leva på sin profession i framtiden är klart tveksam.
De har straffats utöver vad en forskare hade straffats för att förfalska sina resultat eller en arbetstagare hade straffats för att stulit från sin arbetsplats.
Vi brukar anse att en brottsling har sonat sitt brott när han blivit dömd och sonat sitt brott och att människor skall ha en andra chans. För många av dem som misshandlar andra och begår mord är det även en tredje och fjärde chans.
Att Tellsø kommer vara ifrågasatt för all framtid och kommer kollas extra noga är för att bilderna är omanipulerade är ett faktum.
Fast jag inte är ett fan av hans bilder tycker jag ändå han skall få en andra chans efter att avtjänat det straff som forum och mediadrev gett honom. Han har ju trots allt tagit många bilder som blivit beundrade trots att de inte är manipulerade.
vi begår alla större och mindre misstag under vårt liv. Att inte kunna förlåta och ge en person en andra chans är just vad de medeltida sharialagarna förespråkar.
Vill vi vara lika medeltida?

Jag tror inte du har hängt med tillräckligt noga.

Terje hade kunnat få stopp på forumdrevet, men han väljer att fortsätta ljuga. Just nu är det Terjes extrema beteende som gör att drevet fortsätter.

Självklart kan han få en andra chans, men han kan ju inte få sin andra chans under tiden han ljuger och försöker dölja undan bevis.
Det du gör är lite som att gå in och avbryta en misshandelsutredning innan den är klar och säga, "ge killen en andra chans"
 
Hur bloggen först är skriven av Malin. För att sedan ändras helt och hållet för att vara mer Terje-friendly. Hur det är så pass uppenbart att den har ändrats rätt grovt sedan den först postades. Är det osmakligt att spekulera i det?

http://i56.tinypic.com/2rwm6hy.png rött - borttaget, grönt - tillagt.

Det osmakliga är väl just spekulationen i bakomliggande orsak. Att ändringar har gjorts är intressant och kan mycket väl lyftas fram.

Petter ...
 
Det osmakliga är väl just spekulationen i bakomliggande orsak. Att ändringar har gjorts är intressant och kan mycket väl lyftas fram.

Petter ...

Ingen har spekulerat i deras personliga relation, såvitt jag vet. När jag skrev "...Terje fortfarande styr och ställer Malin med järnhand" ville jag bara påvisa det faktum att inlägget har ändrats så pass grovt, från att från första början vara ett ärligt utläggande från Malin, till att sedan förvandlas till något som gagnar Terje rätt mycket än vad det gjorde i början. Jag tror inte precis att hon själv kom på beslutet att ändra så pass mycket.

Och sedan tidigare har det ju påvisats att Malin har manipulerats och lurats av Terje, som sagt.

Hur ska man annars lyfta fram ändringar utan att spekulera? "Jaha, nämen hon ändrade lite i bloggen sin, spela roll."
 
Senast ändrad:
Ja du är rätt kass som språkvetare. ;-) Satt du på dass när du skrev det där inlägget? En miss var det i varje fall.
Själv är jag visserligen en s k oäkting, men har bara vistats i Norge sammanlagt en dag. Trots det har jag ibland svårt att stava till ordet förstås.
Därmed har jag förstås inte påstått att signaturen Svenne inte är norrman.

Olle

Touché...

Men onödiga S pratade vi om nu :)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS