Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ingen har spekulerat i deras personliga relation, såvitt jag vet. När jag skrev "...Terje fortfarande styr och ställer Malin med järnhand" ville jag bara påvisa det faktum att inlägget har ändrats så pass grovt, från att från första början vara ett ärligt utläggande från Malin, till att sedan förvandlas till något som gagnar Terje rätt mycket än vad det gjorde i början. Jag tror inte precis att hon själv kom på beslutet att ändra så pass mycket.

Och sedan tidigare har det ju påvisats att Malin har manipulerats och lurats av Terje, som sagt.

Hur ska man annars lyfta fram ändringar utan att spekulera? "Jaha, nämen hon ändrade lite i bloggen sin, spela roll."

Att lyfta fram och påvisa förändringar och att påpeka att de är "mer Terjevänliga" är ok tycker jag. Men inte att spekulera i vad som fick henne att göra ändringen.

Petter ...
 
Kan de själva lägga ut sitt privatliv och ekonomi på bloggarna så måste det ju vara ok att skriva om det. De skriver ju själva om grejor som sina sjukskrivningar, halvtidspensioner, yrke, arbetssökningar, förlovningar, giftermål, företaget, F-skatt, skulder, banklån, betalningsanmärkningarna, relationerna.

Givetvis vill de folk ska veta och prata om det annars hade de inte lagt ut det på en blogg
 
Kan de själva lägga ut sitt privatliv och ekonomi på bloggarna så måste det ju vara ok att skriva om det. De skriver ju själva om grejor som sina sjukskrivningar, halvtidspensioner, yrke, arbetssökningar, förlovningar, giftermål, företaget, F-skatt, skulder, banklån, betalningsanmärkningarna, relationerna.

Givetvis vill de folk ska veta och prata om det annars hade de inte lagt ut det på en blogg

Det här är en mycket intressant fråga, jag håller helt med dig, bestämmer man sig för att göra sig publik, då får man tåla att det talas om det, på gott och ont. Det påminner mig om folk som skriver "ÅH NEJ" på sin facebooksida, får 18 frågor om vad som hänt och svarar "jag ville helst inte prata om det"
 
Att "forumdrevet" spekulerar i allt möjligt är kanske inte så konstigt, i och med att TH valt att fortsätta hålla på sanningen och i stället utnyttja allt mediautrymme till att beklaga sig över att allt och alla är emot honom.

Han tvekade dock inte att själv starta trådar om hur en målande konstnär kopierat hans bilder och hur illa det var, eller att beklaga sig när FS publicerade en av hans bilder utan tillstånd. Om TH inte hade varit känd bland annat för sin motvilja för bildbehandling, oärliga bilder etc. hade inte någon brytt sig (utom möjligen de som köpt manipulerade bilder i tron att de var äkta).

TH kan stoppa "drevet" genom att publicera hur det verkligen förhåller sig. Tyvärr känns det inte så troligt att han gör detta, och i och med det kommer spekulationer och allt annat han tycker är obehagligt att fortsätta.
 
Kan de själva lägga ut sitt privatliv och ekonomi på bloggarna så måste det ju vara ok att skriva om det. De skriver ju själva om grejor som sina sjukskrivningar, halvtidspensioner, yrke, arbetssökningar, förlovningar, giftermål, företaget, F-skatt, skulder, banklån, betalningsanmärkningarna, relationerna.

Givetvis vill de folk ska veta och prata om det annars hade de inte lagt ut det på en blogg

Håller med, och i och med att deras bloggar inte går att kommentera är det inte så konstigt att diskussionerna förs i andra forum.
 
Det här är en mycket intressant fråga, jag håller helt med dig, bestämmer man sig för att göra sig publik, då får man tåla att det talas om det, på gott och ont. Det påminner mig om folk som skriver "ÅH NEJ" på sin facebooksida, får 18 frågor om vad som hänt och svarar "jag ville helst inte prata om det"

Yttrandefriheten ger oss i Sverige vissa rättigheter. Vi får skriva och säga vad vi tycker. Men vi får inte förtala eller på annat sätt skada våra medmänniskor.

Att Terje har ljugit och manipulerat både bilder och betraktare verkar vara utom allt tvivel. Det finns de som har skrivit om hot när de försökt avslöja honom tidigare.
Det han har gjort är djupt beklagligt och jag förstår att många är sårade ända in i själen.

Men bara den anledning att Malin och Terje själva skriver saker om sitt privatliv (hur vi nu vet att de är de själva), ger oss ingen som helst rätt att använda deras texter, eller spekulera i deras anledning, på ett sätt som kan anses skadligt för deras person.

Petter ...
 
Men bara den anledning att Malin och Terje själva skriver saker om sitt privatliv (hur vi nu vet att de är de själva), ger oss ingen som helst rätt att använda deras texter, eller spekulera i deras anledning, på ett sätt som kan anses skadligt för deras person.

Jag tror att man nog ska utgå ifrån att det är de själva som har skrivit på sina personliga bloggar. Jag tror inte Jan-Ingvar från Värmland är inne och fabulerar fritt.

Om man skulle utgå ifrån vad som skulle vara skadligt för personen i fråga, skulle man aldrig ens kunna diskutera Terje, eller Malin. Jag menar, avslöjandet av Terje, var ju oerhört skadligt för honom. Likaså för Malin. Jag tror nog du är lite väl kritisk, tyvärr.

Självklart måste man kunna få spekulera i varför Malin exempelvis helt sonika förändrat hennes senaste inlägg till något helt annat än vad det utgav sig för att vara, med några väl valda ord. Sedan om det är skadligt för personerna i fråga skulle man som sagt behöva stänga ner hela utredningen. Det vore bäst för dem båda ur den ståndpunkten.
 
Hur bloggen först är skriven av Malin. För att sedan ändras helt och hållet för att vara mer Terje-friendly. Hur det är så pass uppenbart att den har ändrats rätt grovt sedan den först postades. Är det osmakligt att spekulera i det?

http://i56.tinypic.com/2rwm6hy.png rött - borttaget, grönt - tillagt.

Vad har Malin eller hennes relation till TH för relevans över huvud taget på Fotosidan?
Detta är en fotografi sida, och Terjes handlande i fotografiska frågor och hans bedrägeri faller inom ramen för FS, men hans handlande med sin fru, vad har det här och göra över huvud taget?
 
Vad har Malin eller hennes relation till TH för relevans över huvud taget på Fotosidan?
Detta är en fotografi sida, och Terjes handlande i fotografiska frågor och hans bedrägeri faller inom ramen för FS, men hans handlande med sin fru, vad har det här och göra över huvud taget?

Hon tar ju själv upp frågan om hur mycket hon är inblandad eller inte inblandad i bildfusket-fejkandet på sin blogg (och Terje på sin) Och har t.om. kommentarer om att hon inte skulle blivit lurad eller sol o vårad av Terje. Givetvis har deras relation med saken att göra när de var gifta och hon startade Hellesö Photography firman för att Terje inte kunde göra det p.g.a. sina skatteskulder och betalnings-anmärkningar. Det är ju nästan omöjligt att prata om Hellesö Photography om man inte för prata om henne då.
hon skriver själva mycket om deras relationer i samband med fusket på sin blogg också. skulle vi då hoppa över allt de när vi pratar om dem?
 
Jag tror att man nog ska utgå ifrån att det är de själva som har skrivit på sina personliga bloggar. Jag tror inte Jan-Ingvar från Värmland är inne och fabulerar fritt.

Om man skulle utgå ifrån vad som skulle vara skadligt för personen i fråga, skulle man aldrig ens kunna diskutera Terje, eller Malin. Jag menar, avslöjandet av Terje, var ju oerhört skadligt för honom. Likaså för Malin. Jag tror nog du är lite väl kritisk, tyvärr.

Självklart måste man kunna få spekulera i varför Malin exempelvis helt sonika förändrat hennes senaste inlägg till något helt annat än vad det utgav sig för att vara, med några väl valda ord. Sedan om det är skadligt för personerna i fråga skulle man som sagt behöva stänga ner hela utredningen. Det vore bäst för dem båda ur den ståndpunkten.

Låt mig omformulera mig.
Fru X må skriva på sin blogg att hennes make slår henne. Detta faktum ger inte oss andra rätt att skriva att Fru X make slår henne, om vi inte har sett det själva. Det enda vi kan skriva är att Fru X skriver att ....
Så oavsett vad Malin skriver på sin blogg kan inte vi andra framföra det som sanningar rakt av. Och vi har ingen rätt att spekulera i orsaken till det hon skriver om spekulationerna antyder missförhållanden som vi inte vet något om.

Petter ...
 
Låt mig omformulera mig.
Fru X må skriva på sin blogg att hennes make slår henne. Detta faktum ger inte oss andra rätt att skriva att Fru X make slår henne, om vi inte har sett det själva. Det enda vi kan skriva är att Fru X skriver att ....
Så oavsett vad Malin skriver på sin blogg kan inte vi andra framföra det som sanningar rakt av. Och vi har ingen rätt att spekulera i orsaken till det hon skriver om spekulationerna antyder missförhållanden som vi inte vet något om.

Petter ...

Om frun skulle skriva något sådant, och jag skulle säga: "jag tror att han slår frun" så är du hjärtligt välkommen att försöka få dit mig för förtal... då skulle all argumentation där facit inte finns vara föremål för förtalsmål. Man skulle på något märkligt vis förbuda analytiskt tänkande? Förstår inte riktigt faktiskt... Grov OT-risk för övrigt...
 
Om Terjes fuskande uppstod i kölvattnet av deras finansiella obestånd så är det en ganska viktig pusselbit till varför hans fotografiska eskapader ser ut som de gör. Till skillnad från om det endast handlar om att Terjve ville vinna fler beundrare och förbättra på hans ego som flera spekulerar om genom att lyfta fram trådar som ska visa hur arg han blivit när han ifrågasats och hur han tagit i för att klättra i aktning.

Dessutom är det Malin som gått ut med uppgifterna som förklaring eller bakgrund till vad som hänt och då får vi nog anta att hon accepterar att de diskuteras av anledningarna jag precis nämnt.

Vad har Malin eller hennes relation till TH för relevans över huvud taget på Fotosidan?
Detta är en fotografi sida, och Terjes handlande i fotografiska frågor och hans bedrägeri faller inom ramen för FS, men hans handlande med sin fru, vad har det här och göra över huvud taget?
 
Detta är ett så kallat socialt forum. Några av deltagarna i forumet tycker att tråden balanserar på en gräns. Reagerar och markerar. Hur kan det vara OT?


Petter ...

Här diskuterar vi TH:s bildfusk, med små utflykter, men reglerna om vad som är förtal eller ej är nog lite långt bort, så jag kallade mitt eget inlägg för OT, för att minimera risken att jag hjälper till att spåra ur mer. Det är nog 500 inlägg raderade ur tråden, så jag försöker hålla mig till ämnet... :)
 
Detta är ett så kallat socialt forum. Några av deltagarna i forumet tycker att tråden balanserar på en gräns. Reagerar och markerar. Hur kan det vara OT?


Petter ...

Här är ett par man som sköter forumet och denna tråd varje dag. De säger till och plockar bort det som inte får skrivas enligt dem. Och jag tror de klarar detta bra utan en extra polis i tråden......
 
I och med att TH:s ekonomi uppenbarligen inte varit på topp under en längre tid (enligt både hans egen och hustruns utsago) är det inte orimligt att den tas upp i diskussioner om hur länge bildfusket försigått tycker jag. TH säger ju själv i "intervjuer" att t.ex. den ekonomiska pressen kan ha varit en orsak till fusket.
 
Kan de själva lägga ut sitt privatliv och ekonomi på bloggarna så måste det ju vara ok att skriva om det. De skriver ju själva om grejor som sina sjukskrivningar, halvtidspensioner, yrke, arbetssökningar, förlovningar, giftermål, företaget, F-skatt, skulder, banklån, betalningsanmärkningarna, relationerna.

Givetvis vill de folk ska veta och prata om det annars hade de inte lagt ut det på en blogg
Absolut...den som sig i leken ger...
 
Här är ett par man som sköter forumet och denna tråd varje dag. De säger till och plockar bort det som inte får skrivas enligt dem. Och jag tror de klarar detta bra utan en extra polis i tråden......

Du med flera har rätt. Det är Fotosidan som är ansvarig utgivare och måste bevaka lagrummen.
Jag gjorde fel som blandade in yttrandefrihet mm, när jag egentligen bara bryr mig som medmänniska.
Jag tycker att den spekulation som ibland kommer in i detta forum är osmaklig och fullständigt ointressant. Det är det enda. Man måste skilja på person och handling.

Men jag kan inte låta bli att följa tråden, eftersom att den fakta som kommer fram ibland är väldigt spännande.


Petter ...
 
Från en Petter till en annan.

Normalt skulle jag säga att du har rätt, men inte i det här fallet.
Speciellt inte då personen som utförde handlingen inom sin profession gjorde det för att sedan som person ta åt sig ära och pengar .
Person och handling står i det här fallet i direkt korrelation med varandra.



...Man måste skilja på person och handling.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS