Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Övervakning

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
OK, åsikt kanske inte var helt rätt ord. Jag gör om: Kan någon här som har lyssnat på det sammanfatta deras tolkning av lagen?
 

PMD

Aktiv medlem
Nä, men maskininlärningen kan ju vara av rent privat natur. Det finns många roliga hobbies att ägna sin fritid åt.
Inte helt orimligt, men då är det inte heller kommersiellt.

Rent privat natur är också lite mer restriktivt än man kanske skulle kunna tro. I praktiken tror jag att man i stort sett måste begränsa sig till aktiviteter på sin egen fastighet eller andra ställen där andra människor inte förekommer i någon större utsträckning.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Inte helt orimligt, men då är det inte heller kommersiellt.

Rent privat natur är också lite mer restriktivt än man kanske skulle kunna tro. I praktiken tror jag att man i stort sett måste begränsa sig till aktiviteter på sin egen fastighet eller andra ställen där andra människor inte förekommer i någon större utsträckning.
Ja du har säkert rätt.

Men när det gäller saker man gör för sin egen helt privata sak är det ju också så att ingen någonsin kommer att märka av det.
Att montera en kamera dold i fönstret mot gatan som registrerar personer som går på trottoaren blir i praktiken inte ett problem förrän någon upptäcker och rapporterar oegentligheten. Är kameran dold, och inget av det inspelade publiceras, då är det aldrig någon utomstående som kommer att märka av det.
Om resultatet av det inspelade blev en smart manick som har lärt sig om människors beteenden i allmänhet så behöver ändå ingen få veta hur ”inlärningen” gick till.

Så. Visserligen eventuellt olagligt i textens mening. Men i praktiken inget som någon kommer att lagföras för.

Lite som när jag en gång för länge sedan ringde och frågade Skatteverket hur jag skulle göra när jag använde arbetsgivarens bil för en omväg till kvällskurs på komvux efter jobbet en gång i veckan. ”Vem ska upptäcka det, tänker du!”, svarade handläggaren. Med utropstecken. Inte frågetecken.
 

dangraf

Ny medlem
Oj, det tog ett tag att få svar men det kom in en hel del intressanta inlägg på slutet! tack allihop!
Ni undrar om det är av privat natur eller om det är ett företag. Det är både och :) jag har 10% arbetstid att lägga på egna projekt som kanske kan bli något i framtiden. Och det är som någon nämnt i tråden, man spelar in, tränar en algorithm.. och om denna algorithm används så är det oklart vem som varit i filmen. det är det beteendemönster som är av intresse, inte vem som gjort vad. Dessutom har vi en policy att göra oss av med egeninspelat material efter 6 mån oavsätt om det används eller inte. Men då har man spelat in med en kamera som man håller i.. inte lämnat den att spela in av sig själv.

Men dashcam kameror är intressanta. Tänker att det är väl Ok när man sitter i bilen, det räknas väl som att man står bredvid sitt eget stativ och tar bilder. Men om man lämnar bilen, får den fortsätta spela in en ev biltjuv som passerar vindrutan för att sedan bryta sig in i bilen? eller om den råkar spela in någon som stjäl en annan bil på parkeringen? Då är det kameraövervakning på riktigt, men är det OK?

jag ska lyssna genom programmet, det verkar intressant!
 

PMD

Aktiv medlem
En klar försämring.

Det är rätt fånigt att förbjuda Teslas Sentry Mode när vi ändå är kameraövervakade i hög grad på offentliga platser. Det sitter ju övervakningskameror lite överallt numera.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
En klar försämring.

Det är rätt fånigt att förbjuda Teslas Sentry Mode när vi ändå är kameraövervakade i hög grad på offentliga platser. Det sitter ju övervakningskameror lite överallt numera.
ja. Jo.
Men om ansvariga för de offentligt övervakande kamerorna har skött sig så har de sökt tillstånd, fått det hela granskat och godkänt.
 

afe

Aktiv medlem
En klar försämring.

Det är rätt fånigt att förbjuda Teslas Sentry Mode när vi ändå är kameraövervakade i hög grad på offentliga platser. Det sitter ju övervakningskameror lite överallt numera.
Det går att ställa in Sentry Mode så att den beter sig precis som förut (d.v.s. att den startar när kamerorna känner av något i närheten). Nackdelen med den inställningen är att om man parkerar på valfri varuhusparkering har man väldans många events att gå genom när man kommer tillbaks till bilen eftersom den reagerar på allt som passerar nära.

Som standardinställning nu startar den inspelning först om den känner av fysisk kontakt, och nackdelen med det är förstås att den inte reagerar på lättare dörruppslag (som ändå kan åstadkomma skador) eller någon som går förbi och "nycklar" bilen.
 

PMD

Aktiv medlem
Det går att ställa in Sentry Mode så att den beter sig precis som förut (d.v.s. att den startar när kamerorna känner av något i närheten). Nackdelen med den inställningen är att om man parkerar på valfri varuhusparkering har man väldans många events att gå genom när man kommer tillbaks till bilen eftersom den reagerar på allt som passerar nära.

Som standardinställning nu startar den inspelning först om den känner av fysisk kontakt, och nackdelen med det är förstås att den inte reagerar på lättare dörruppslag (som ändå kan åstadkomma skador) eller någon som går förbi och "nycklar" bilen.
Hur nära måste något vara för att inspelning ska starta, i standardläget?
 

PMD

Aktiv medlem
I så fall tycker jag att ingen behöver känna sig kränkt. (Utom de som har för vana att placera sitt ansikte på det avståndet från en Teslakamera).

Kommentaren i länken i inlägg #29 från nederländska DPA ("If a person parked one of these vehicles in front of someone’s window, they could spy inside and see everything the other person was doing") är knappast heller relevant.
 

kiwi

Aktiv medlem
Kommentaren i länken i inlägg #29 från nederländska DPA ("If a person parked one of these vehicles in front of someone’s window, they could spy inside and see everything the other person was doing") är knappast heller relevant.
Den är iaf så typisk för en myndighet, som (i mitt tycke) silar mygg och sväljer kameler när de ska motivera en lag och/eller tolkningen av densamma.

Att använda en BIL för att spionera genom någons fönster är ju bara ett försök att göra ett icke-problem till ett problem. Då är jag mer orolig för problemen de har i Korea med deras »toalettkameror«...


/ Kiwi
 
ANNONS