Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

är backup bakåtkompatibla i elements

Produkter
(logga in för att koppla)

skorvdalen

Aktiv medlem
Jag har elemnts 5 i en pc och gör backup på de taggade bilderna. Funderar på att köpa en mac och installera elements 6. Går det att öppna backupen från pc i macen så att taggningen av bilderna är kvar eller måste man sortera om dem.
 
Jag har elemnts 5 i en pc och gör backup på de taggade bilderna. Funderar på att köpa en mac och installera elements 6. Går det att öppna backupen från pc i macen så att taggningen av bilderna är kvar eller måste man sortera om dem.

Elements 6 på macen finns bara på engelska sist jag kollade. Och Elements till mac kommer inte med den vanliga Sorteraren. Istället har Adobe skickat med Bridge, filhanteraren som kommer med vanliga Photoshop.

Bridge skiljer sig markant från Sorteraren eftersom den inte bygger på en databas. Snarare är Lightroom mer likt Elements Sorterare.

I alla fall, om du väljer den vägen du föreslår så är det smartaste du kan göra att skriva ut all metadata till dina bilder. I Elements 6 till Windows gör du det så här (jag hoppas det är samma i v5):

* Markera alla bilder i Sorteraren
* Arkiv>Skriv information om nyckelordstaggar ... till bilder
 
ANNONS