Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

7D eller 5D mk2?

SantaPola

Aktiv medlem
Jag har i dagsläget en Canon 450D, men ska snart köpa ett nytt kamerahus. För någon månad sedan velade jag mellan Canon 40D och Canon 5dmk2, men senare när Canon 7D lanserades blev jag väldigt intresserad av denna.

Canon 40D är helt uteslutet nu och valet lutar mest åt 7D. Jag har läst att den lämpar sig bäst till djur- och sportfotografer. Jag fotograferar mest människor. Anledningen till varför jag är mer osäker på 5dmk2 är att jag inte vill förlora bränviddsförlängningen och för att fokussystemet på 7D tilltalar mig mer.Tycker ni att det är ett dumt val om jag väljer 7D framför 5dmk2? Vill gärna höra era åsikter då det trotsallt är det ganska stort "hopp" jag kommer göra.
 

elbe

Avslutat medlemskap
Tittade på dina bilder. Porträtt mest. Då hade jag valt 5DII. AF är inte så dåligt på den som det ryktas på nätet. Sen beror det på vad du har för objektiv idag. EF-S passar inte på 5DII.

Hur 7D är vet nog inte många än...
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Jag har fotograferat med 7d idag och kan bara säga att skilnaden till en stor sensor 5dmk2 bildkvalitet är fortfarande stor om man fotograferar i dåligt ljus och vill trycka eller skriva ut stora bilder.
Sedan kan du ta en titt på bla vad denna kille skriver, han har sammanställt lite vad Imaging Resource skriver och vad de finner vid sina utskriftstester .
Båda kamerorna har sina fördelar, är det bildkvalitet du prioriterar så har 5dmk2 fördel av att ha en 2,5 ggr större sensor än 7d

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=33209637
 
Senast ändrad:

SantaPola

Aktiv medlem
Nu var det ett bra tag sedan jag laddade upp bilder här (bortsett från profilbilden som jag laddade upp nyss), men det stämmer att jag fotograferar mest porträtt. Jag önskar att valet vore enkelt, men som jag nämnde tidigare vill jag helst inte byta till fullformat. Att gå från en 450D till 7D är bara det ett stort steg.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Nu var det ett bra tag sedan jag laddade upp bilder här (bortsett från profilbilden som jag laddade upp nyss), men det stämmer att jag fotograferar mest porträtt. Jag önskar att valet vore enkelt, men som jag nämnde tidigare vill jag helst inte byta till fullformat. Att gå från en 450D till 7D är bara det ett stort steg.
Gör det och var nöjd, kameran är bra.(om än lite dyr )
 

SantaPola

Aktiv medlem
Att 5dmk2 är en bättre kamera är inget snack om saken. När det gäller den kameran är det främst ISO-prestandan jag fastnat för. Är det vanligt att folk inte är så sugna på att gå över till fullformat just för att brännvidden förkortas? Just nu känner jag mig bara dum när jag skriver så. Jag vill kunna fortsätta fotografera porträtt med mitt 50/1,4 och jag vill kunna komma lika nära när jag fotograferar med mitt macroobjektiv.

Nu måste jag alltså prioritera. Antingen betydligt bättre ISO-pestanda och förlora brännviddsförlängningen eller behålla brännvidden och få en snabbare kamera med ett för mig ett väldigt intressant fokuseringssystem.

Frågor till Mikael: Hur upplever du att fokuseringssystemet på 7D fungerar hittils? Går det enklare/snabbare att få en exakt fokus precis där man vill ha den? När jag fotograferar personer väljer jag i princip alltid fokuseringspunkt, men jag tycker att det är lite omständigt, och så fort man ändrar kompositionen måste man byta punkt (så länge det inte handlar om en liten förändring).
 

Gnutte

Aktiv medlem
Min första tanke är att du behöver knappast 7D för dess serietagning då känns 5D mkII som ett bättre val. Dock har den en massa andra saker som kanske kan vara lockande i 7D.
 

BugEyes

Aktiv medlem
Om du inte vill frångå 1,6 crop är 7D den bästa Canon kameran du kan ha även för porträtt. Fotar du även människor i rörelse så kommer du få nytta av det fina fokussystemet också.
Visst har kameran ett AF system som klarar snabbrörliga saker och en serietagning som är snabb, men det betyder ju inte att den är sämre på sånt som inte rör sig.

Men fotar du bara porträtt i bra ljus och inte har problem med AF eller brus så kommer du nog inte märka så stor skillnad mot 450D annat än handhavandemässigt, den har ju faktiskt en bra sensor den också.
 

saaraam

Medlem
Sara, som jag uppfattar texterna skriver du ju bara negativa saker om 5D mk ll. Varför funderar du ens då på att köpa den?
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Att 5dmk2 är en bättre kamera är inget snack om saken. När det gäller den kameran är det främst ISO-prestandan jag fastnat för. Är det vanligt att folk inte är så sugna på att gå över till fullformat just för att brännvidden förkortas? Just nu känner jag mig bara dum när jag skriver så. Jag vill kunna fortsätta fotografera porträtt med mitt 50/1,4 och jag vill kunna komma lika nära när jag fotograferar med mitt macroobjektiv.

Nu måste jag alltså prioritera. Antingen betydligt bättre ISO-pestanda och förlora brännviddsförlängningen eller behålla brännvidden och få en snabbare kamera med ett för mig ett väldigt intressant fokuseringssystem.

Frågor till Mikael: Hur upplever du att fokuseringssystemet på 7D fungerar hittils? Går det enklare/snabbare att få en exakt fokus precis där man vill ha den? När jag fotograferar personer väljer jag i princip alltid fokuseringspunkt, men jag tycker att det är lite omständigt, och så fort man ändrar kompositionen måste man byta punkt (så länge det inte handlar om en liten förändring).

jag vill inte svara på sådana svåra frågor utan att ha haft kameran en längre tid och jämfört den med andra kameror jag har, men ett första intryck var att AF känns mindre nervös i 7d än i 5dmk2 och att jag hade inga problem med att få flera bilder i serie lika bra lagd vad det gäller skärpeplanet och då provade jag som hastigast med min 85/1.2
 

SantaPola

Aktiv medlem
Sara, som jag uppfattar texterna skriver du ju bara negativa saker om 5D mk ll. Varför funderar du ens då på att köpa den?
Det är endast brännviddsförkortningen som jag är tveksam mot på 2an. Men det kanske är något jag skulle få ändrad uppfattning om efter ett köp av 5dmk2, vem vet?
 

J0£L

Aktiv medlem
Något som inte är nämnt är ju att du får möjlighet till ett kortare skärpedjup med FF också. Argumentet om att du tappar brännviddsförlängningen var jag också lite orolig över när jag tog steget från DX- till FF-sensor (hos ett konkurrerande kameramärke :)) men jag har aldrig lidit av det speciellt mycket av det nu med facit i hand. Dock beror det på vilken typ av motiv du mestadels fotograferar också...
 

SantaPola

Aktiv medlem
Något som inte är nämnt är ju att du får möjlighet till ett kortare skärpedjup med FF också. Argumentet om att du tappar brännviddsförlängningen var jag också lite orolig över när jag tog steget från DX- till FF-sensor (hos ett konkurrerande kameramärke :)) men jag har aldrig lidit av det speciellt mycket av det nu med facit i hand. Dock beror det på vilken typ av motiv du mestadels fotograferar också...
Jo det glömde jag visst. Okej:) Som jag nämnt tidigare fotograferar jag mest porträtt, men även en del macro och natur. Frågan är om jag kommer kunna fortsätta använda mitt favoritobjektiv Canon EF 50/1,4 USM till porträtt. Jag har vid ett flertal gånger läst att en brännvidd 70mm och uppåt är det optimala för just porträtt. Stämmer detta?
 

SantaPola

Aktiv medlem
Det är klart att du kan fortsätta med din 50/1,4 -- men förmodligen blir 85 mm din nya favoritbrännvidd, eftersom det blir motsvarande bildvinkel.
Synd bara att 85:an har en närgräns på 85cm. Att jag kan fortsätta fota porträtt med mitt 50 om jag köper mk2 vet jag, men jag vill inte att motiven ska bli förvrängda på något sett. Hittar inte riktigt det rätta ordet för det...
 

erik767

Aktiv medlem
Varför vill du överhuvud taget köpa en ny kamera om du vill behålla brännviddsförlängningen och inte fotar extremt snabbrörliga motiv?

Du kommer att få en betydligt tyngre sak att släpa på som kostar en hel del. Jag hade hellre spenderat stålarna på objektiv som dessutom behåller sitt andrahandsvärde.
 

apersson850

Aktiv medlem
Vad är det för porträtt du tar, om närgränsen på 85 cm är besvärande på ett EF 85 mm f/1,8 USM?

Det finns ju 100 mm optik med makro, då, om det är bara ögonfransarna du ska ha med.
 

matlep

Aktiv medlem
Vad är det för porträtt du tar, om närgränsen på 85 cm är besvärande på ett EF 85 mm f/1,8 USM?

Det finns ju 100 mm optik med makro, då, om det är bara ögonfransarna du ska ha med.
Tar man porträtt på barn så kan närgränsen vara lite jobbig på 85an. Jag tycker det blir för mycket luft om man jämför med att ta på vuxna, förutsatt att man vill ha riktigt tajta ansiktsbilder.
 

Walle

Aktiv medlem
När jag uppgraderade från 10D till 5D (Mk1 för tydlighetens skull) så uppgraderade jag även från 50/1.4 till 85/1.2L, eftersom jag redan visste att det skulle bli mitt nya standardobjektiv (även jag plåtar mest porträtt). Men, så återupptäckte jag hur kul det är med rejäl vidvinkel, något som jag nästan glömt bort efter att ha kört 17-40/4L på 10D några år (innan dess sigma 15-30 på en Eos 30'a).
 
ANNONS