Annons

7D eller 5D mk2?

snaxalig

Aktiv medlem
7d

...7D lanserades blev jag väldigt intresserad av denna. ...valet lutar mest åt 7D. ...fokussystemet på 7D tilltalar mig mer. ...vill jag helst inte byta till fullformat. Tycker ni att det är ett dumt val om jag väljer 7D framför 5dmk2?
Hej Sara, du har egentligen redan besvarat din egen fråga. Självklart ska du välja 7D för dina behov. Den har allt som du värdesätter högst. Och den är dessutom Canons just nu allra modernaste systemkamera, så du kommer att vara nöjd långt in i framtiden.
 

Magnus77

Aktiv medlem
Jag behöver också råd... Har spenderat den senaste veckan med att lusläsa allt om 7D och försöka jämföra den med 5Dmk2. Jag är i den angenäma situationen att jag avsatt pengar till "den stora kamerainvesteringen" med både hus och någon/några L-gluggar. Jag har ungefär 40000 till detta och sitter i dagsläget på en 17-40 4L och snart kommer en 50mm 1.4 också. Det är alltså kamerahus och en 70-200 som ska inhandlas.

Nu är stora frågan kamerahuset. Jag har kört med en 30D sedan den släpptes och är i stort nöjd men är ute efter ett lyft. Snabbare och säkrare AF vill jag ha, samt lägre brus vid högre ISO. Hög upplösning har inte varit något bekymmer men jag kan tänka mig att ha mer utrymme att beskära och veta säkert att förstoringar upp till 50x70 blir bra.

Valet står ju mellan 5dmk2:s fullformat och höga-ISO-egenskaper men 7D:s snabba AF, processor och inställningsmöjligheter. Priset spelar ingen roll i valet mellan dessa två hus men jag skulle helst vilja ha bara ett kamerahus att arbeta med och ha min 30D som sista reserv bara. Bröllop, porträtt, inredning, gatufoto/resa/reportage, möjligen studio och barnfoto är det som gäller. Tänker jag några år framöver så blir det säkert sportfoto då barnen börjar med sådant.. Då lockar 7D igen.

Mycket lutar åt 5d mk2 i dagsläget men det känns ändå inte givet då jag kan acceptera lite brus, så länge det är "snyggt". Jag är inte i behov av extrem vidvinkel och brännviddsförlängningen är ju trevlig i sportsammanhang + att jag slipper ge mig ut i objektivens kanter och härja. Räcker 5d2:s autofokus? Blir skärpedjupet onödigt kort med 5d2? Bör jag fundera på en alternativet med 7D som förstakamera och ha en vanlig "gammal" 5D 50mm 1.4 som porträttfotoalternativ? Vilken kamera kommer jag att ha med mig för "säkerhets skull" då?

Slutligen verkar det ju som om 5D mk2 är slut hos flera av de stora handlarna. Kommer det in fler? Är det en mk3 på gång och det är därför lagren är tomma?
 

macrobild

Avslutat medlemskap
5dmk2 säljer bra, och det finns hus inne hos flertal av de stora återförsäljarna.

Jag åker iväg på ett jobb i en vecka , i väskan ligger 2st 5dmk2 hus, inget 7d hus.
Bildresultatet är så mycket bättre med en 2,56 ggr större sensor och i detta jobb har jag ingen nytta av cropfaktorn ej heller av 8 bilder /sekund.

Är det bildkvalitet som räknas så är 5dmk2 oslagbar pga sin betydligt större sensor och upplösning.
 

masterpower

Aktiv medlem
Fotar man inte sport eller uppdrag som kräver extrema tele så är det ganska självklart att det blir 5dmk2. Svårare kan det inte bli ;)

En fördel till 5dmk2:n är att den börjar nu dyka upp i begagnatmarknaden för runt 18-20 tkr vilket är ett mycket rimlig pris för en sådan kamera. Kan man dessutom vänta ett par månader så blir det ännå billigare tror jag! Men man får räkna med 17 tkr för ett fint ex med få exponeringar.
 

Magnus77

Aktiv medlem
Mikael och Masterpower: Tack för er input. Det lutar starkare åt 5D2. Då ska man fundera på om det blir nytt eller begagnat då...

Mikael: Tack för dina utförliga tester, kommentarer och utredningar i andra trådar om både 7D och 5D2, förresten!
 
Senast ändrad:

Fabian_

Aktiv medlem
En fördel till 5dmk2:n är att den börjar nu dyka upp i begagnatmarknaden för runt 18-20 tkr vilket är ett mycket rimlig pris för en sådan kamera. Kan man dessutom vänta ett par månader så blir det ännå billigare tror jag! Men man får räkna med 17 tkr för ett fint ex med få exponeringar.
Nu tror jag du underskattar beg. priset rätt så mycket. Gjorde en snabb koll nyss och hittar så gott som inget under 20 000 kr.

/fabbe
 

nalleg

Aktiv medlem
Nu tror jag du underskattar beg. priset rätt så mycket. Gjorde en snabb koll nyss och hittar så gott som inget under 20 000 kr.

/fabbe
Man köpa en ny 5dMKII för runt 20 000 utomlands. Warehouse Express kan rekommenderas. Jag har nyligen köpt därifrån. (Se särskild tråd där många kommentarer finns. Mina egna synpunkter: http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1403972&postcount=230

Ett tillägg kanske är på sin plats: Butiken kräver förskottsbetalning-betala med kreditkort!
 

snaxalig

Aktiv medlem
7D, igen!

Jag behöver också råd... ...Snabbare och säkrare AF vill jag ha, samt lägre brus vid högre ISO. Hög upplösning har inte varit något bekymmer men jag kan tänka mig att ha mer utrymme att beskära och veta säkert att förstoringar upp till 50x70 blir bra. ...7D:s snabba AF, processor och inställningsmöjligheter. ...Bröllop, porträtt, inredning, gatufoto/resa/reportage, möjligen studio och barnfoto är det som gäller. Tänker jag några år framöver så blir det säkert sportfoto då barnen börjar med sådant.. Då lockar 7D igen....jag kan acceptera lite brus, så länge det är "snyggt". Jag är inte i behov av extrem vidvinkel och brännviddsförlängningen är ju trevlig i sportsammanhang + att jag slipper ge mig ut i objektivens kanter och härja.
Med tanke på ditt allroundbehov så är jag helt övertygad om att du blir mest nöjd med en sprillans ny 7D. Den är dessutom bättre lämpad för sport än 5DII, tack vare cropfaktorn, fokuseringen och seriebildstagningen.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Givetvis dyker en fundering till upp. Jag är osäker på hur mycket av Saras optik är EF-S och hur mycket optik hon har. Är det så att det är lite som kan användas på FF så att detta ändå måste säljas vid byte till 5DII så finns ju alternativet att gå över till Nikon D700. Sara söker: snabb AF och bra brusegenskaper. 5DIIs mittfokuspunkt är snabb - men de utanför bildcentrum är värre i sämre ljus. Med D700 har du samma upplösning som idag men betydligt bättre brusprestanda och snabbare AF. Sedan kan man få tag i D700 billigare än 5DII om man shoppar runt. Så är det dessa två kriterier som är avgörande så är D700 definitivt värd att fundera på - såtillvida att du inte sitter på många Canonobjektiv som passar fulllformat (lugn - jag är faktiskt Canonanvändare - men svaret skall vara objektivt). Sedan skall man komma ihåg att FF tunnare skärpedjup gör att ffa vid porträtt "hoppar" motivet ut mer och upplevelsen av skärpa i dessa bilder motsvarar ett betydligt större steg i upplevd skärpa än pixelmängden. sedan finns det en hel del beg Nikonoptik att få tag i - och då Nikon använder sin gamla F fattning och man kan få nästan vilket objektiv som helst att fungera med ljusmätningen finns det en del gamla pärlor i både AI och AIS serien att få tag i billigt.
 

masterpower

Aktiv medlem
En fråga till er alla som är insatta i dessa kameror mer än jag.
Snackas om ENORMA skillnader på AF systemen mellan 5dmk2 och 7D.

Jag undrar om skillnaden är verkligen så stor när det kommer till praktiken?? Teoretiskt sett och siffermässigt finns det skillnad ja men hur mycket kommer det att skilja vid normala fotograferingsförhållanden?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
En fråga till er alla som är insatta i dessa kameror mer än jag.
Snackas om ENORMA skillnader på AF systemen mellan 5dmk2 och 7D.

Jag undrar om skillnaden är verkligen så stor när det kommer till praktiken?? Teoretiskt sett och siffermässigt finns det skillnad ja men hur mycket kommer det att skilja vid normala fotograferingsförhållanden?
Jag kan inte jämföra just dessa modeller. Innan jag ägde Canon var jag däremot en Nikonanvändare. Gick från D2H med 11 korsformade sensorer till D200 med en korsformad sensor och resten bara känsliga för linjer i en ledd. Bortom mittpunkten var D200 klart underlägsen - både vid stillastående motiv i sämre ljus och i synnerhet vid rörliga motiv. Skillnaden i autofokusmoduler mellan 5DII och 7D är snarlik så jag skulle gissa att samma regel gäller. D v s stilla motiv i bra ljus ingen egentlig skillnad (i synnerhet i bildmitt) i sämre ljus f f a vid lite eccentriskt placerat motiv - signifikant skillnad.
 

SantaPola

Aktiv medlem
Givetvis dyker en fundering till upp. Jag är osäker på hur mycket av Saras optik är EF-S och hur mycket optik hon har. Är det så att det är lite som kan användas på FF så att detta ändå måste säljas vid byte till 5DII så finns ju alternativet att gå över till Nikon D700. Sara söker: snabb AF och bra brusegenskaper. 5DIIs mittfokuspunkt är snabb - men de utanför bildcentrum är värre i sämre ljus. Med D700 har du samma upplösning som idag men betydligt bättre brusprestanda och snabbare AF. Sedan kan man få tag i D700 billigare än 5DII om man shoppar runt. Så är det dessa två kriterier som är avgörande så är D700 definitivt värd att fundera på - såtillvida att du inte sitter på många Canonobjektiv som passar fulllformat (lugn - jag är faktiskt Canonanvändare - men svaret skall vara objektivt). Sedan skall man komma ihåg att FF tunnare skärpedjup gör att ffa vid porträtt "hoppar" motivet ut mer och upplevelsen av skärpa i dessa bilder motsvarar ett betydligt större steg i upplevd skärpa än pixelmängden. sedan finns det en hel del beg Nikonoptik att få tag i - och då Nikon använder sin gamla F fattning och man kan få nästan vilket objektiv som helst att fungera med ljusmätningen finns det en del gamla pärlor i både AI och AIS serien att få tag i billigt.
Mina objektiv:
Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 IS
Canon EF 50/1,4 USM
Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1

Sedan har jag även Canon Speedlite 430EX II.

Jag har vid några tillfällen själv funderat på ett byte till Nikon, men jag har aldrig riktigt vetat varför då jag inte har testat någon av deras kameror. Har endast hållt i en Nikon D80. På tal om det så köpte jag först Nikon D80, men lämnade tillbaka den. Jag hade bara fotat med Canons systemkameror på skolan och var så inställd på att jag skulle ha en kamera från det märket.

Jag vet dock inte om D700 känns som en kamera för mig. Den väger en del och jag tror att vikten skulle bli jobbig i längden. Däremot skulle jag kunna tänka mig en D300 eller D300s. Men då jag inte kan med Nikon är det svårt att avgöra om ett byte känns aktuellt eller ej.
 

SantaPola

Aktiv medlem
Ingen åsikt?

En fråga till er som har 5dmk2 eller har testat:

Hur upplever ni af:en? Har hört från olika håll att det kan vara svårt att få en bra skärpa när man inte håller sig till mitten, speciellt med tanke på att fokuseringspunkterna blir mer centrerade på FF.

Det är sällan jag vill att fokusen ska ligga i någonstans i centrum av bilden, och därför är jag nyfiken på hur den fungerar på den fronten.

Kan tillägga att jag fotograferar oftast med bländare 1,8-2,8 när det kommer till porträtt (vilket jag tror har betydelse?).
 

snaxalig

Aktiv medlem
AF på 5DII funkar jättebra

...En fråga till er som har 5dmk2... Hur upplever ni af:en? ...
AF-systemet i 5DII är densamma som i gamla 5D men nu med en snabbare DIGIC IV-processor som styr den. Den använder alltså 9 AF-punkter, inklusive en korstyp i mitten (känslig för både horisontella och vertikala linjer), som är ungefär dubbelt så känsliga som de övriga 8 AF-punkterna. Visserligen har AF på 5D II har kritiserats av vissa, men jag har verkligen inga problem alls med det. Mittenfokuspunkten med AI Servo är till och med mycket bra, även i snabba sportsammanhang. One shot AF levererar genomgående mycket bra resultat oavsett vilket objektiv, vilken fokuspunkt jag använt, också med stor bländare och kort skärpedjup, under olika ljusförhållanden inklusive inomhus i svagt ljus. För ännu mer exakt autofokus, har 5DII individuell mikrojustering/kalibrering för varje specifikt objektiv, som du relativt enkelt själv kan göra - utan att lämna in hus och objektiv till en verkstad. AF på 5DII funkar bra.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Mina objektiv:
Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 IS
Canon EF 50/1,4 USM
Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1

Sedan har jag även Canon Speedlite 430EX II.

Jag har vid några tillfällen själv funderat på ett byte till Nikon, men jag har aldrig riktigt vetat varför då jag inte har testat någon av deras kameror. Har endast hållt i en Nikon D80. På tal om det så köpte jag först Nikon D80, men lämnade tillbaka den. Jag hade bara fotat med Canons systemkameror på skolan och var så inställd på att jag skulle ha en kamera från det märket.

Jag vet dock inte om D700 känns som en kamera för mig. Den väger en del och jag tror att vikten skulle bli jobbig i längden. Däremot skulle jag kunna tänka mig en D300 eller D300s. Men då jag inte kan med Nikon är det svårt att avgöra om ett byte känns aktuellt eller ej.
Det är ju bara 18-55:an som är EF-S och denna är ju billig, har begränsad skärpa och har begränsad AF prestanda i sämre ljus. Det är alltså inget som skall förhindra byte till FF. Därför kvarstår ju inget hinder till byte till 5DII. Avseende 7D så lär du inte få ut full nytta av vare sig 18MPX eller den snabba AF:n med 18-55:an heller. Skall du använda en standardzoom till 7D så är det nog mest logiskt att skaffa 17-55/2,8 men denna har ett osäkert andrahandsvärde på några års sikt då sannolikt fler och fler avancerade fotografer kommer att använda FF (inte bara min gissning). Skaffar du t ex 5D kan det vara mer framtidssäkert och det kan vara lättare att "våga" investera i en dyr standardzoom. Sedan blir ju 90:an inte längre så mycket tele med 5D men ersätter 50/1,4 som porträttobjektiv på FF. 3:e prtsobjektiv brukar inte ha så snabb AF som original och makroobjektiv brukar inte vara snabba i AF heller varför du tjänar lite på byte till 7D. Så det är egentligen bara ditt 50/1,4 som tjänar på att användas på en 7D utöver den kamera du har idag. Så vare sig du skaffar 5D eller 7D för att få ut det mesta av kamerorna måste du ändå byta en del optik: 18-55 - otillfredställande skärpa och AF (jämfört med dyrare optik) på 7D. Fungeraar ej på 5DII; 50/1,4 ändrar användningsområde med 5D men fungerar med båda; 90/2,8 ändrar användingsområde med 5DII men harmoniserar bättre med denna då du ej nyttjar AF potentialen med 7D.


Eftersom du söker bättre brusprestanda och bättre AF och bara skulle förlora 3000:- på att sälja och byta till Nikon (18-55 måste ändå bytas oavsett) så bör detta övervägas. Optik som nyttjar 5DII och 7D:s potential kommer ändå vara så tung att de dryga 100g som skiljer D700 från de övriga kamerorna är obetydlig i sammanhanget.

Mitt förslag: Känn på alla kamerorna och testa gärna 90/2,8 på en 7D.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
AF-systemet i 5DII är densamma som i gamla 5D men nu med en snabbare DIGIC IV-processor som styr den. Den använder alltså 9 AF-punkter, inklusive en korstyp i mitten (känslig för både horisontella och vertikala linjer), som är ungefär dubbelt så känsliga som de övriga 8 AF-punkterna. Visserligen har AF på 5D II har kritiserats av vissa, men jag har verkligen inga problem alls med det. Mittenfokuspunkten med AI Servo är till och med mycket bra, även i snabba sportsammanhang. One shot AF levererar genomgående mycket bra resultat oavsett vilket objektiv, vilken fokuspunkt jag använt, också med stor bländare och kort skärpedjup, under olika ljusförhållanden inklusive inomhus i svagt ljus. För ännu mer exakt autofokus, har 5DII individuell mikrojustering/kalibrering för varje specifikt objektiv, som du relativt enkelt själv kan göra - utan att lämna in hus och objektiv till en verkstad. AF på 5DII funkar bra.
vilket struntprat, du menar att 5dmk2 af tråden är utan värde, ett fletal 5dmk2 har problem med AF punkten i mitten och där Intervision verifierade våra fynd var det gäller horisontell/verikal avläsning,, dvs där Aspman, jag mfl har synpunter vad det gäller 5dmk2 nervösa af med ett antal objektiv och vi fick olika reultat beroende vilket håll vi höll kamerasn , till gamla tråden kan jag nu knyta 85/1.2 , 24/1,4 mk2 vilket ger av tre olika exponeringar olika resultat.
Om du inte har haft några problem så är det antingen att du inte ser dessa eller så har du fått ett avstämt exemplar, tyvärr är vi många som inte har fått det.
 
Senast ändrad:

Fredrik Jutfelt

Aktiv medlem
AF-systemet i 5DII är densamma som i gamla 5D men nu med en snabbare DIGIC IV-processor som styr den. Den använder alltså 9 AF-punkter, inklusive en korstyp i mitten (känslig för både horisontella och vertikala linjer), som är ungefär dubbelt så känsliga som de övriga 8 AF-punkterna. Visserligen har AF på 5D II har kritiserats av vissa, men jag har verkligen inga problem alls med det. Mittenfokuspunkten med AI Servo är till och med mycket bra, även i snabba sportsammanhang. One shot AF levererar genomgående mycket bra resultat oavsett vilket objektiv, vilken fokuspunkt jag använt, också med stor bländare och kort skärpedjup, under olika ljusförhållanden inklusive inomhus i svagt ljus. För ännu mer exakt autofokus, har 5DII individuell mikrojustering/kalibrering för varje specifikt objektiv, som du relativt enkelt själv kan göra - utan att lämna in hus och objektiv till en verkstad. AF på 5DII funkar bra.

Jag var bara lite missnöjd med AF i 5D och 5D mkII tills jag lånade en Nikon D3. Skillnaden är enorm. Nu överväger jag seriöst ett systembyte.

/Fredrik
 

snaxalig

Aktiv medlem
Nöjd!

Jag är naturligtvis ledsen för er skull, men jag är i vart fall väldigt nöjd med AF på mitt exemplar. Inköpt i slutet av september 2009.
 
ANNONS