Annons

A700-ersättare - senaste rykten

Produkter
(logga in för att koppla)

Grimmer

Aktiv medlem
Verkar ju vara ett nytt grepp om det är sant och det är väl i Sony:s linje.

Även om rykten är rykten så känns det ändå skönt att höra att en ersättare är på gång. Den där pellix-spegeln är jag ändå lite skeptisk till då A700 har en utav de vibrationsfria spegeluppfällningar jag känt på, en fröjd att (inte) känna. Dessutom så är det ju ISO som ligger i ropet just nu och då vore det ju synd att förlora 2/3 steg.

Minoltas linser är som jag förstått inte designade för mer än 5 b/s. 10 bilder/s är ju roligt men det blir nog på samma sätt som med A550, dvs. ett läge på 5 b/s med AF och ett med 10 b/s med låst fokus och bländare. Med låst bländare så lär sökaren bli ganska mörk i nerbändat läge + ev. pellix-spegel.

Det som talar för pellix är ryktet om elektronisk sökare. Det borde gå att göra den tämligen ljuskänslig och då kan pellix-spegeln släppa igenom mer ljus till sensorn. Känns ändå inte som om EVF:erna skulle kunna ersätta den vanliga sökaren än.

Även om rykteskällan är någorlunda "säker" så känner jag mig ändå skeptisk...
 

xrp

Aktiv medlem
Här finns senaste A7XX ryktena
http://sonyalpharumors.com/sr4-the-sony-a700-successor-will-have/

1) Pellix (or pellicle) mirror
2) shoots ten frames a second
3) It also has an electronic view finder
4) 1920×1080 video
5) full af in 1920×1080 video
6) takes SD cards.
1: I så fall är jag glad att jag köpte en A700 isf. att vänta...
2: Ja, hmm, nåja...
3: I så fall är jag glad att jag köpte en A700 isf. att vänta...
4: Inte till priset av 1:...
5: Inte till priset av 1:...
6: I så fall är jag glad att jag köpte en A700 isf. att vänta...

Det här ser inte alls ut att vara uppföljaren till A700, det ser mer ut att vara uppföljaren till Minolta A2...
 

CalleStahl

Aktiv medlem
Det innebär att den nya A700 inte kommer att ha MLU-funktion (Mirror Lock UP) och då blir det gigantiska trådar med klagomål i Sony-forumet på dpreview om att Sony har sparat in på en superviktig funktion. :-(
Lär ju inte behövas då det är inga rörliga delar inblandade!
Men antar att du var ironisk med öronen :)
 

pet

Aktiv medlem
Som sagt..endast rykten..vad jag inte förstår är vaför man skulle ha pellix-spegeln om man kör med EVF??
 

pet

Aktiv medlem
Det innebär att den nya A700 inte kommer att ha MLU-funktion (Mirror Lock UP) och då blir det gigantiska trådar med klagomål i Sony-forumet på dpreview om att Sony har sparat in på en superviktig funktion. :-(
Funktionen är bra och användbar när man har spegel/rörliga delar i huset som kan bidra till vibrationer så jag kan förstå dom som saknar funktionen...blir det EVF lär dom knappast klaga för då finns det inget behov av MLU
 

xrp

Aktiv medlem
Jag tror att många, kanske inklusive Sony, faktiskt inte förstår vad en EVF är utan misstar det för vad vi brukar kalla för LiveView.

Alldeles häromdagen var det någon i en tråd här på FS som hänvisade till EVF:en på sin D5000, men det är oklart om han menade OVF:en eller displayen på baksidan...

Det kan väl inte vara möjligt att kameran har både EVF och pellixspegel, men så länge ryktet säger det så kan man ju i alla fall få gnälla lite på tanken på EVF på en A700-ersättare...
 

Göran Larsson

Aktiv medlem
...blir det EVF lär dom knappast klaga för då finns det inget behov av MLU
Jodå. På dpreview kommer de att klaga. :)

För närvarande finns det mängder av trådar om MLU och upprop/namninsamling för att få Sony att bygga om alla A2xx, A3xx och A5xx så att de klarar MLU. Detta trots att ingen har kunnat visa att dessa kamerors små speglar behöver MLU.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Jodå. På dpreview kommer de att klaga. :)

För närvarande finns det mängder av trådar om MLU och upprop/namninsamling för att få Sony att bygga om alla A2xx, A3xx och A5xx så att de klarar MLU. Detta trots att ingen har kunnat visa att dessa kamerors små speglar behöver MLU.
På A550 har man visat på att MLU behövs. Eftersom den inte har MLU så krävs det bara en motor för hela spegel/slutar-sekvensen. Först åker spegeln upp och sen öppnas slutaren = liveview. När kortet sen tas så återgår slutaren och spegeln till nolläget. Nu lyfts spegeln åter igen, slutaren öppnas och stängs och till sist så fälls spegeln ner.
Två spegelrörelser innan kortet tas ger tydligen vibrationer som stör.

Eftersom LMU kräver två motorer så kan dpreview-folket glömma någon uppgradering...
 

Göran Larsson

Aktiv medlem
Två spegelrörelser innan kortet tas ger tydligen vibrationer som stör.
De tester jag har sett visade stor skillnad med och utan MLU för en A900, men bilden från A5xx utan MLU hade en skärpa liknande den för A900 med MLU. Vilken test har du sett som visar att A5xx behöver MLU? Även slutaren orsakar vibrationer och det kan inte MLU göra något åt, så helt vibrationsfritt blir det aldrig med en SLR med mekanisk slutare.

Eftersom LMU kräver två motorer så kan dpreview-folket glömma någon uppgradering...
De verkar inte bry sig om tekniken. De är övertygade om att Sony tog bort MLU för att vara stygg.
 

mayro

Aktiv medlem
Hehe..
Jag tror faktiskt inte Sonyfolket är totalt tappade bakom vagnen.
Att bara tro efter man sett vad Sony byggt med dom nya A5xx.. Och att sedan tro Att ersättaren till Semikameran A700 skulle bli en "skitkamera" med handikappad isoförmåga anser jag rent lite "olyckskorpaktigt".. och troligt lika lite som att jag är bästa fotografen kamera-användaren som finns.. :) :)


Men samtidigt är det ju bra med ""dålig ryktes-reklam"" vilket Sonyfolket givetvis lärt sig ifran Canikonernas användare... Där höjs ju förväntningarna till skyarna inför kommande ""superkameror"" ... Sedan kommer kamerorna varvid missnöjet ekar ut över nejden via sida upp och sida ner...

Så Sony kör kanske/(troligt?) en omvänd strategi.. Ut med rykten som skapar miner samt missnöje.. Så släpps sedan något annat varvid folk kanske blir glada att "det va ju inte sååå illa" feelings är det vi får se sida upp o sida ner..... :) :)

Nej alvar.. Jag tror inte Sony släpper nått skit som ersättare för trotts allt en kamera som dom sålt ett antal utav såsom dom gjort med A700.. Utan den lär nog fungera samt greja det som förutsätts utav den.. Ev får en del med gamla synsätt "tänka om " lite ifråga om funktioner eller så.. För helt omöjligt är det säkert inte att A7xx eller vad den heter kommer ha "nya vägar" i sig.... Man vet ju aldrig vad Sony hittar på.. Men rätt säkert kommer det dom släpper fungera.. Något annat är helt omöjligt.. Och detta vet kontoret på Sony med största säkerhet allt om..

Så ryktet är inget som oroar mig i alla fall... men skoj rykten börjar ramla ut ändå.. Då vet man "något" kanske är i görningen inom inte allt för lång tid...
 

David G

Aktiv medlem
Rörlig spegel?

Står det nånstans att den där "Pellicle mirror", spegeln alltså, inte skulle vara rörlig?

Om jag hadde fått bygga en kamera som baserades på ett spegelhus-system så skulle jag strunta i optiska sökaren och ha EVF istället, plus en fällbar halvgenomskinlig spegel för att samtidigt mata ljus till stora sensorn och AF-sensorn. Spegeln fälls alltså bort precis som vanligt när man tar bilden.


Googlat lite och jag tycker "Pellicle mirror" mest verkar betyda nåt som delar ljus, utan att det nödvändigtvis måste betyda att spegeln skulle vara orörlig.
 
Senast ändrad:

Göran Larsson

Aktiv medlem
Om jag hadde fått bygga en kamera som baserades på ett spegelhus-system så skulle jag strunta i optiska sökaren och ha EVF istället, plus en fällbar halvgenomskinlig spegel för att samtidigt mata ljus till stora sensorn och AF-sensorn.
Det är ganska givet att man måste välja bort en optisk sökare om man vill filma video med en halvgenomskinlig spegel. Med en optisk sökare kommer det att läcka in ljus i spegelhuset ... Dessutom, om man har en mattskiva och en halvgenomskinlig spegel, uppfälld eller ej, har man en reflekterande yta (mattskivan) i spegelhuset som ger "intressanta" reflexer. I en vanlig SLR täcks denna reflekterande yta av den uppfällda spegeln.
 

David G

Aktiv medlem
hm, med en stor halvgenomskinlig spegel borde dom göra af-sensorn flyttbar och stabiliserad.

Tänk vad bra att ha en super-bra (fyrdubbel-kryss?) af-punkt som man kan sätta var som helst i bilden!
 

Grimmer

Aktiv medlem
hm, med en stor halvgenomskinlig spegel borde dom göra af-sensorn flyttbar och stabiliserad.

Tänk vad bra att ha en super-bra (fyrdubbel-kryss?) af-punkt som man kan sätta var som helst i bilden!
Det låter bättre, det önskar vi! :O)

Undras hur ryktena skapas. Är det någon som spånar och nästa tror att det är sant, eller är det någon anställd på Sony som hört om något försök från utvecklingsenheten och tagit det för att det kommer att komma ut på marknaden? Lite nyfiken är jag allt.
 

Bengf

Aktiv medlem
Det låter bättre, det önskar vi! :O)

Undras hur ryktena skapas. Är det någon som spånar och nästa tror att det är sant, eller är det någon anställd på Sony som hört om något försök från utvecklingsenheten och tagit det för att det kommer att komma ut på marknaden? Lite nyfiken är jag allt.
Dom flesta av oss tar väl rycktena som en kul gimmick, om det inte bär i väg allt för mycke, förvånansvärt ofta faller mycke in också. Hoppas bara Sony tar steget till flera korspunkter, ock inte lägger dom i för smalt område, frågan är om det är möjligt att få in 500-seriens fina snabba LV-system, med filmmöjlighet, + 100% sökare, undrar vad som får stryka på foten,
 
Senast ändrad:

pallep

Aktiv medlem
Jag läste ett förslag att pellix-spegeln skulle bara hjälpa AF:en, signalen till EVF tas av huvudsensorn, ljusförlusten kan elimineras av att man flippar spegeln som vanligt vid dåliga ljusförhållanden.
Sony har ju bra koll på oled, undra hur bra en EVF blir med en sådan display, hur stor upplösning behövs innan vi inte ser skillnad.
 
ANNONS