** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A700-ersättare - senaste rykten

Produkter
(logga in för att koppla)
Sony har mycket riktigt bra koll de OLED-skärmar de köper av Samsung... :)

Det kommer nog inte dröja så länge till innan vettiga EVF-displayer finns, då är det bara kontrast-AF-problemet kvar att lösa innan spegeln är redundant (tyvärr - av MÅNGA bildkvalitetsmässiga orsaker...)

Bra EVF-displayer finns redan till proffsutrustning i video, men de kostar. RED's 720P-display kostar 4000$ B2B, och den är inte ens bra. Panavision har ett par riktigt bra, men de kostar betydligt mer. OLED är inte osannolikt, men det finns andra likvärdiga tekniker som är bra också. Det är bara en fråga om vilken teknik som når produktionsvolym/popularitet först. Se VHS/Beta osv - det är mycket sällan vi köper det som är bra, vi väljer ALLTID det sämsta alternativet bara utbudet och reklambackningen är tillräckligt övertygande.
 
Här är testen:
http://www.photoclubalpha.com/2009/11/18/sony-alpha-550-review-highs-and-lows/4/

Att det skakade på A900 utan MLU förstår jag för det känns när man trycker av.

Alamerande att läsa om hur sensorn suger åt sig smuts på A550, han hade alldrig träffat på detta tidigare i andra modeller från Alpha-kameror. Detta problem är ju inte bra, och känns faktiskt jobbigt. han skriver om stora svårigheter att få sensorn riktigt ren, inte bra.
 
Alamerande att läsa om hur sensorn suger åt sig smuts på A550, han hade alldrig träffat på detta tidigare i andra modeller från Alpha-kameror. Detta problem är ju inte bra, och känns faktiskt jobbigt. han skriver om stora svårigheter att få sensorn riktigt ren, inte bra.

Knappast ett stort problem..men visst förväntar man sig att det skall vara snyggt o rent i det nya huset precis när man köpt det.

Dessutom den första testaren som jag sett påpeka detta så jag tror knappast det är ett problem.
 
Jag hörde mig för på ett Sony Center nu i veckan och de tror inte på någon ersättare till A700 innan sommaren :(

De är även tveksamma till om en ev. ersättare kommer vara bestyckad med videofunktion.

Jag har ställt mig frågan flera gånger om det är värt att stanna kvar hos Sony/Minolta och det ser ut som att jag får fundera ytterligare en gång.

/Hans
 
Om du testar A550 så kommer du garanterat såsom jag invänta en kommande A700 ersättare utan ens blinka... För stoppar man in en A550 i ett A700 skal och sätter dit live view så gråter du om du lämnat märket och vill ha semihus...
 
Jag hörde mig för på ett Sony Center nu i veckan och de tror inte på någon ersättare till A700 innan sommaren :(

De är även tveksamma till om en ev. ersättare kommer vara bestyckad med videofunktion.

Jag har ställt mig frågan flera gånger om det är värt att stanna kvar hos Sony/Minolta och det ser ut som att jag får fundera ytterligare en gång.

/Hans

Hur långt innan en kommande kamera får dom som jobbar på Sonycenter info att en ny kamera är pågång?? Personligen tror jag inte dom få den infon når dom speciellt långt innan kameran är lanserad så jag tror dom spekulerar lika mycket som vi andra gör just för tillfället.

Varför så bråttom med att uppgradera..menar A700 är ju fortfarande lika bra som innan o är man inte i väldigt stort behov av filmfunktionen eller har klarat sig utan den innan ser ingen mening med att uppgradera pgr av den funktionen.


Hehehe klart du ska lämna Sony så kan du sälja Zeiss 24-70in billigt till mig ;)
 
Skriver igen ett tips då det skrevs du har "finobjektiv" ovan... :)

Ta ditt finobjektiv och besök en sonysäljare och ta lite bilder med en A550 så får du en hint om vad en kommande ersättare till A700 bör bli prestandamässigt...

Ta med ett SD kort bara..A700áns kort funkar ju inte...
 
Jag får försöka ta mig till någon åf för att testa en A550. Nackdelen för mig är att fotohandlarna i närområdet där jag bor mer eller mindre har valt bort Sony. Mediamarkt i Skövde t.ex. har idag endast A230 - A380 modellerna och endast några enstaka objektiv. Tidigare kunde man känna på hela sortimentet från A200 till A900 och flertalet objektiv.

Jag tror heller inte att anställda på Sonycenter i Sverige ligger högst i Sonys informationskedja, men vem skall man fråga när man törstar efter info :)

Jag är nöjd med det mesta med min A700. Överlägsen ergonomi och menyhantering. Det som får mig att fundera på märkesbyte är AF hastighet och precision och till viss del även bruset vid höga ISO. Videounktion är inte avgörande även om det är en bonus.

Gjorde ett test att sälja "finoptiken" för ett tag sedan, men fick inte tillräcklig höga bud.
 
Jag får försöka ta mig till någon åf för att testa en A550. Nackdelen för mig är att fotohandlarna i närområdet där jag bor mer eller mindre har valt bort Sony. Mediamarkt i Skövde t.ex. har idag endast A230 - A380 modellerna och endast några enstaka objektiv. Tidigare kunde man känna på hela sortimentet från A200 till A900 och flertalet objektiv.

Jag tror heller inte att anställda på Sonycenter i Sverige ligger högst i Sonys informationskedja, men vem skall man fråga när man törstar efter info :)

Jag är nöjd med det mesta med min A700. Överlägsen ergonomi och menyhantering. Det som får mig att fundera på märkesbyte är AF hastighet och precision och till viss del även bruset vid höga ISO. Videounktion är inte avgörande även om det är en bonus.

Gjorde ett test att sälja "finoptiken" för ett tag sedan, men fick inte tillräcklig höga bud.

Har kört både Canon och Nikon innan jag gick över till Sony..visst i Nikon D300 och Canons 7D finns en mer avancerad och lite snabbare af dock så är Sonys A700 lika bra i precisionen.

Vad det gäller brus så är det väldigt liten skillnad mellan Nikon D300 och Sony A700 så för att göra en i praktiken synlig vinst i iso-prestandarden måste du gå på Canons 7D alt någon av Nikons eller Canons fullformatare.

Naee det är väl så att "finoptik" är svårsålt ibland och eftersom det finns färre användare av Sony än tex hos Canon så är det nog ännu lite svårare att få ut det man vill ha för sin "finoptik".

Annars så håller jag med Torbjör..och jag personligen hade nog haft lite is i magen och väntat om det nu inte är väldigt bråttom/stortbehov av bättre af och bättre iso-prestandard.
 
Vad det gäller brus så är det väldigt liten skillnad mellan Nikon D300 och Sony A700 så för att göra en i praktiken synlig vinst i iso-prestandarden måste du gå på Canons 7D alt någon av Nikons eller Canons fullformatare.

Eller tro det eller ej bara köpa dig en Sony A550... :)

jag vet..liten bild.. men färgerna syns nog ändå... Lite oskarp mask för skarpheten skall synas även i denna lilla bild tagen med kitobjektivet handhållet i halvdaskit ljus är ditlagt.. Men endast det.....ja.. Hdr funktionen användes glömde jag snudd bort..Men hade inte spelat någon roll.. kameran hade tagit bilden lika enkelt i alla fall med isovalet.. Men givetvis vet jag att denna lilla bild säger ingenting egentligen mer än att färger finns kvar...
1/40"
F4
3200
 

Bilagor

  • DSC00007 kopiera.jpg
    DSC00007 kopiera.jpg
    18.7 KB · Visningar: 743
Senast ändrad:
Eller här en bild tagen med Big Beercan handhållet utav en gamal rörstärkare.. .. inte hdr eller något i den översta bilden..Den första totalt rakt ur kameran... Den undre lite uppskärpt med skärpa och lite brusreduserad efteråt..... Och igen så vet jag givetvis man inte ser nått direkt i små bilder.. Men man ser ändå färger och lite sådant......och dessutom är ju lite bilder roliga att se på ett fotoforum kan jag tycka.. :) Den nedersta är orörd direkt ur kameran med iso 1600 för se liiite jämförelse med högisobilderna
.. och att detta är grym prestanda färgmässigt i högisobilder får man nog vara halvblind för att inte se...
1/160"
F5
12800
 

Bilagor

  • DSC00025.jpg
    DSC00025.jpg
    18.2 KB · Visningar: 743
  • DSC00025 kopiera.jpg
    DSC00025 kopiera.jpg
    18.6 KB · Visningar: 743
  • DSC00028.jpg
    DSC00028.jpg
    18.2 KB · Visningar: 741
...
Jag är nöjd med det mesta med min A700. Överlägsen ergonomi och menyhantering. Det som får mig att fundera på märkesbyte är AF hastighet och precision och till viss del även bruset vid höga ISO.
...
När det gäller AF-hastigheten så varierar denna VÄLDIGT med objektivet. Det är inga svårigheter att hitta vissa Sony-objektiv som fokuserar snabbare än vissa Canon-objektiv, även om Canons högpriskameror (men inte instegarna) med rätt objektiv är de som f.n. fokuserar snabbast. Men när det gäller AF-precision så är Canon å andra sidan definitivt sämre än både Sony och Nikon. Kanske inte så konstigt - maximerar man hastigheten så sänker man precisionen.

F.ö. är det ju så att enligt rapporter från flersystemsanvändare så uppvisar Sony A700/A850/A900 bättre AF-precision än någon kamera från Nikon och Canon kan uppvisa. Särskilt Canon har ju som bekant fått väldigt mycket klagomål pga dålig AF-noggrannhet.

När det gäller följande AF av mycket snabba objekt blir bilden en annan. Vid måttligt snabba objekt så tycks dock Sony fortfarande ha näsan före. Förra året testade ju FotoMagazin autofokusen på Nikons, Canons, Sonys, Pentax och Olympus värstingkameror. Där sopade Sony golvet med samtliga dessa (även 80.000 kronors-kamerorna). Antalet felfokuserade bilder för A700:an var 2%, medan Canons och Nikons värstingkameror låg på runt 10%. Och då var detta ändå ett rörligt objekt (en körande bil) - när det gäller statiska motiv anses det ju allmänt att Sony ger bäst "bett". Pentax och Olympus hängde inte med så bra i denna test, där var bortåt 30% av bilderna felfokuserade.


När det gäller brus vid höga ISO så är ju detta problem löst i och med A500/A550-seriens ankomst. Det lär väl knappast vara något tvivel om att så kommer att vara fallet även för A700:ans efterföljare, när den kommer.
 
Okey. Jag har, förutom en massa julmat, även skaffat mig lite is i magen och avvaktar tillsvidare.

Trådar här på FS visar ju att 7D har en del problem med AF och brus och att byta system till en 5D Mk II tror jag inte ger så mycket mer än om jag skulle satsa på A900.

Jag väntar, om än en smula otåligt, på efterföljaren till A700 och hoppas på det bästa.
 

Verkar som om Sony flaggar för att efterföljaren till A700 kan dröja ända till 2011. Låter som om jag får vårda gamla kameran ytterligare en tid. Skönt att veta så man slipper gå och vänta i onödan.
Instegskameror spottar de ur sig i parti och minut men de mer avancerade har en livslängd som inte går av för hackor. Tur att Sony håller hög kvalité så att man inte behöver byta för den sakens skull.

Lite svårt att hänga med i kina-engelskan men det verkar som om de jobbar på något spegellöst. Pellix-spegel eller ej, det får framtiden avslöja.
 

Så lika, Så lika. Som jag fattar kan väl endast val av optik, göra skillnader vid praktiskt bruk av kamerorna. Är lite förvånad över vad lite som nämns om DX0, av tex. dom svenska tidningarna, inte ett ljud, inte en susning. Möjligheten till ovanstående jämförelse i print i dom olika parameterna,( okej upplösning redovisas ej), kan väl alldrig vara fel. vad kommer sig denna kallsinnighet av, har väntat på en artikel om DX0 länge nu, självklart har dom varit inne och tittat. Ur konsumentsynpunkt skulle det också vara intressant att få synpunkter av tidningarnas experter. //Bengt.
 
ANNONS