Annons

Sigma 50 mm F/1.4 EX DG HSM

Produkter
(logga in för att koppla)

xinox73

Medlem
köpte en ny glugg idag Sigma 50 mm F/1.4 EX DG HSM och den finns ej med i produkt arkivet, så kan inte lägga till den i min kamera väska..:/

hur ska jag göra..??
 

Makten

Aktiv medlem
ah tack hehe var ju precis den, konstigt jag inte fick upp den..:/
Inte särskilt. I svenska används decimalkomma och inte decimalpunkt som i engelska. Alltså heter det 50/1,4 istället för 50/1.4. Sen kan man visserligen argumentera för att det i detta fall handlar om ett produktnamn, men nomenklaturen bör ändå i första hand vara på svenska i Sverige. På samma sätt som vi inte särskriver bara för att man råkar göra det i engelskan.

Problemet är alltså förfallet av språkkunskaper, som så ofta.
 

jelu1661

Aktiv medlem
Inte särskilt. I svenska används decimalkomma och inte decimalpunkt som i engelska. Alltså heter det 50/1,4 istället för 50/1.4. Sen kan man visserligen argumentera för att det i detta fall handlar om ett produktnamn, men nomenklaturen bör ändå i första hand vara på svenska i Sverige. På samma sätt som vi inte särskriver bara för att man råkar göra det i engelskan.

Problemet är alltså förfallet av språkkunskaper, som så ofta.
Väl rutet Makten!
Jag finner dina språknazistinlägg uppfriskande och blir gärna åthutad när jag själv gör fel.
 

JazzBass

Aktiv medlem
Generellt när man gör produktsökningar här lönar det sig att skriva så lite som möjligt, kanske endast "Sigma 50 HSM", och undvika specialtecken som snedstreck och komma. Det ger troligen lite fler träffar men ändå knappast så många att det skulle vara svårt att hitta det man söker.
 

Tokoza

Aktiv medlem
Inte särskilt. I svenska används decimalkomma och inte decimalpunkt som i engelska. Alltså heter det 50/1,4 istället för 50/1.4. Sen kan man visserligen argumentera för att det i detta fall handlar om ett produktnamn, men nomenklaturen bör ändå i första hand vara på svenska i Sverige. På samma sätt som vi inte särskriver bara för att man råkar göra det i engelskan.

Problemet är alltså förfallet av språkkunskaper, som så ofta.
I svensk text kan man både skriva 50/1,4 och 50/1.4. I t ex engelsk text är det endast 50/1.4 som gäller.

Och jag håller med om att särskrivningar kan vara ett problem ibland...
 
ANNONS