Annons

Kamerans val av slutartid ger oskärpa (mindre än 1/(1.6*brännvidden))

Produkter
(logga in för att koppla)

eV1Te

Aktiv medlem
Jag har ett fast Sigma 30 mm f/1.4 som jag oftast använder när jag fotograferar i lite ljussvagare miljöer.

Tyvärr så väljer kameran (EOS 550D) slutartider runt 1/40s även när det finns möjligheter att öka iso eller minska bländare istället. Det gör att det ofta blir en svag skakningsskärpa om jag inte kör helt manuellt eller i Tv läget och väljer 1/50s eller 1/60s. (Fotar oftast i Av läget då ett f/1.4 objektiv kräver kontroll över bländaren)

Borde inte en crop kamera välja åtminstone 1/(1.6*30) = 1/50s som längsta slutartid (i programautomatik eller bländarprioritet läget)? Dessutom är kameran relativt högupplöst (18Mpixel) vilket ställer högre krav på skärpa, så 1/60 borde kanske vara lämpligare.

Kan man på något sätt välja hur kameran ska räkna fram slutartiden utan att behöva ställa den manuellt? T.ex. så att den hellre ökar bländare och iso än att gå under 1/50s i programautomatik läget?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Hur algoritmerna ser ut kan man ju ha synpunkter på. En del kanske inte hellre vil ha högre ISO än största bländaren osv.

Men det finns ju flera andra varianter. Som att förskjuta förhållandet mellan tid och bländare, eller köra ISO på en ratt så det går snabbt att ändra, eller att använda tids- eller bländarautomatik (med eller utan auto-ISO) osv, osv.
 

JazzBass

Aktiv medlem
Har du autoiso på? Om inte, och du har valt en viss bländare, så är ju den enda möjligheten för kameran att få till rätt exponering genom att förlänga slutartiden. Jag är nikonist så jag vet inte om samma funktion finns hos canon, men jag kan iaf ställa in längsta acceptabla slutartid då jag använder autoiso, så att den t.ex. alltid är max 1/125s eller nåt. Då höjer kameran iso om tiden annars skulle bli längre än det med den valda bländaren. En funktion som är guld värd i många sammanhang - man får en slutartid som eliminerar risken för oskärpa, den bländare man vill ha och aldrig högre iso än nödvändigt med den bländare/längsta slutartid -kombination man valt.

Annars är det ju för övrigt lätt för dig att höja iso ett steg (alltså välja det dubbla talet) och vips blir din slutartid 1/60s istället för 1/30s.
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Själv använder jag inte Auto-ISO utan ställer ISO manuellt.
Canons implementation av Auto-ISO skulle behöva förbättras tycker jag.
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Själv använder jag inte Auto-ISO utan ställer ISO manuellt.
Canons implementation av Auto-ISO skulle behöva förbättras tycker jag.
Självfallet vore det trevligt med lite programmerbara regler för autoinställningarna, men när en kamera har tillräckligt bra iso-egenskaper spelar det ingen större roll. Jag har då inget emot att min kamera väljer iso 6400 om det behövs eftersom det fortfarande blir grymt bra kvalitet.
 

eV1Te

Aktiv medlem
Oftast fotar jag med auto-iso och bländarprioritet, endast när jag har mer tid på mig att knäppa bilden ställer jag fler saker manuellt. Dock fungerar inte mitt arbetssätt något bra då kameran nästan alltid väljer för långa slutartider (även i ljusare lokaler väljer den gärna iso200, f/3.5 och 1/40s om man kör helautomatiskt).

Menar ni att på Nikon kan man själv specificera villkoret för den kortaste slutartiden som kameran själv får välja? I så fall kan man bara hoppas på att Canon också börjar med det (kanske redan finns på finare kameror?)
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Självfallet vore det trevligt med lite programmerbara regler för autoinställningarna, men när en kamera har tillräckligt bra iso-egenskaper spelar det ingen större roll. Jag har då inget emot att min kamera väljer iso 6400 om det behövs eftersom det fortfarande blir grymt bra kvalitet.
I det här fallet gäller ju tråden att Auto-ISO ger för långa slutartider och det var det jag syftade på.
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Oftast fotar jag med auto-iso och bländarprioritet, endast när jag har mer tid på mig att knäppa bilden ställer jag fler saker manuellt. Dock fungerar inte mitt arbetssätt något bra då kameran nästan alltid väljer för långa slutartider (även i ljusare lokaler väljer den gärna iso200, f/3.5 och 1/40s).

Menar ni att på Nikon kan man själv specificera villkoret för den kortaste slutartiden som kameran själv får välja? I så fall kan man bara hoppas på att Canon också börjar med det (kanske redan finns på finare kameror?)
Nikon har, till skillnad från canon, lite inställningsmöjligheter för auto-iso (valbart min/max). Vet inte om det också är så för autolägena för slutartid och bländare, men det får man väl anta.

Hur som helst. Vad du kan göra är att köra i Tv-läget med auto-iso så har du ju koll på att slutartiden aldrig överstiger din smärtgräns.
 

apersson850

Aktiv medlem
Och Canon har, till skillnad från Nikon (tror jag, efter hur jag fått det förklarat - jag har ingen Nikon), funktionen att den längsta acceptabla slutartiden (P och Av) varierar automatiskt beroende på objektivets brännvidd, så den ändras när man zoomar.
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Och Canon har, till skillnad från Nikon (tror jag, efter hur jag fått det förklarat - jag har ingen Nikon), funktionen att den längsta acceptabla slutartiden (P och Av) varierar automatiskt beroende på objektivets brännvidd, så den ändras när man zoomar.
Är du säker på att det inte är för att objektivet du zoomar med har variabel största bländare? För detta är inget jag nånsin upplevt.
 

eV1Te

Aktiv medlem
Är du säker på att det inte är för att objektivet du zoomar med har variabel största bländare? För detta är inget jag nånsin upplevt.
Jo när jag använder mitt zoomobjektiv så ändrar kameran slutartid så att det överensstämmer med 1/brännvidden automatiskt (har IS på mitt zoom så där har jag inga problem med att den inte kompenserar för crop sensorn)
 

Rommel

Avslutat medlemskap
På 7D och Canon 17-55/2.8 så är cropsensorn med i beräkningen.
550D är ju lillebrorsan till 7D så mina tankar går till att du använder en 3:e parts objektiv där kameran tyvärr inte kompenserar för märket. Dessutom har 17-55 en EF-S fattning medan ditt Sigma har ett EF fattning.

Btw. Älskar autoiso och den funkar PRECIS som jag vill att den ska göra. vill absolut inte att de ska ändra algoritm. Dock vill jag som i en annan tråd kunna exp. kompensera i M-läget.

/Stefan
 

eV1Te

Aktiv medlem
På 7D och Canon 17-55/2.8 så är cropsensorn med i beräkningen.
550D är ju lillebrorsan till 7D så mina tankar går till att du använder en 3:e parts objektiv där kameran tyvärr inte kompenserar för märket. Dessutom har 17-55 en EF-S fattning medan ditt Sigma har ett EF fattning.

Btw. Älskar autoiso och den funkar PRECIS som jag vill att den ska göra. vill absolut inte att de ska ändra algoritm. Dock vill jag som i en annan tråd kunna exp. kompensera i M-läget.

/Stefan
Det skulle kunna vara en anledning, visserligen har Sigman också EF-S fattning, och brännvidden står korrekt som 30mm i EXIF infon i bilden. Dock väljer den aldrig 1/30 automatiskt, alltså 1/30mm är för långsamt, dock är 1/(30mm*1.6) = 1/48 som den kanske avrundar nedåt till 1/40... Hmm...

Du har helt rätt i att det skulle vara givande att kunna exponerings kompensera i M-läget med autoiso!
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Dock vill jag som i en annan tråd kunna exp. kompensera i M-läget.
Det kan du ju göra på tre olika sätt. Exp.-kompensationen i dom halvautomatiska lägena gör ju exakt det du gör manuellt i M-läget. Kör du bländarprio ändrar den ju slutartiden. Vet inte riktigt hur det du menar skulle skilja sig från Av/Tv?
 

eV1Te

Aktiv medlem
Det kan du ju göra på tre olika sätt. Exp.-kompensationen i dom halvautomatiska lägena gör ju exakt det du gör manuellt i M-läget. Kör du bländarprio ändrar den ju slutartiden. Vet inte riktigt hur det du menar skulle skilja sig från Av/Tv?
Jag har inte kameran här nu, men jag har för mig att man inte kan ändra Exponerings kompensationen i M läget, då får man ställa iso manuellt
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Jag har inte kameran här nu, men jag har för mig att man inte kan ändra Exponerings kompensationen i M läget, då får man ställa iso manuellt
Det är korrekt att man inte kan det. Man kan dock köra med auto-iso, åtminstone på min 5DmkII. Vad jag menade är att det exponeringskompensationen gör är inget annat än att justera variabel nummer två, så att säga. Kör du bländarprio så är det ju just bländaren du har manuell kontroll över, när du sedan ändrar exponeringskompensationen påverkar du också i första hand slutartiden manuellt. Så om det funnits en exponeringskompensation i M-läget skulle det bli precis som när du kör Av eller Tv. Saknar du den funktionen när du kör M så byt till Av/Tv!
 

apersson850

Aktiv medlem
Nej, inte alls. Exponeringskompensation i M med auto ISO skulle förstås ändra ISO, varken bländaren eller slutartiden.
Är du säker på att det inte är för att objektivet du zoomar med har variabel största bländare?
Ja, för den gör så med exempelvis EF 24-105 mm f/4L IS USM och EF 70-200 mm f/4L IS USM. Så det är jag säker på.
 

JazzBass

Aktiv medlem
På min Nikon kör jag ibland i M-läget tillsammans med autoiso. Då väljer kameran automatiskt iso så exponeringen blir rätt (enligt hur jag ställt in exp.komp). Väldigt praktiskt. Det skulle också vara praktiskt att ha en variabel slutartid då man använder autoiso som ändrar med brännvidden som det är på Canon enligt er, men det kan förstås bli jobbigt om man använder vidvinkel och ändå behöver hyfsat kort slutartid för att frysa en rörelse eller nåt... Nackdelen med nikons system är att man måste in i menyerna och ändra slutartiden om man byter från normalobjektiv till tele, t.ex...
 

Pekka M

Aktiv medlem
På 7D och Canon 17-55/2.8 så är cropsensorn med i beräkningen.
550D är ju lillebrorsan till 7D så mina tankar går till att du använder en 3:e parts objektiv där kameran tyvärr inte kompenserar för märket. Dessutom har 17-55 en EF-S fattning medan ditt Sigma har ett EF fattning.
Kan du vara något på spåret angående fattningarna..? Jag testade snabbt med mina Canon-objektiv. Min "gamla" 450D väljer mycket gärna slutartiden 1/50 med EF 50/1.8. Den matchar på samma sätt slutartid och brännvidd med mitt EF 70-200 L USM. Med kitgluggen EF-S 18-55 IS upplever jag däremot att kameran väljer kortare slutartider som mer kompenserar för crop-sensorn.
Någon som vet mer om detta? Det var ju intressant! :)
 
ANNONS