Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma EX 50/1,4 DG HSM

William Spiik

Aktiv medlem
Hejsan.

Mitt Samyang 8mm är till salu men har nu fått ett erbjudande att byta det mot ett "Sigma EX 50/1,4 DG HSM". Det verkar ju vara ett bra byte för båda parter, men det jag undrar lite om är hur jag ska undvika "att bli lurad" och köpa ett objektiv med bakfokus, framfokus eller med dålig skärpa som Sigma har haft problem med.

Hur vet jag om det är sämre skärpa än ett annat? Hur vet jag att det bak/framfokuserar? Syns det så kraftigt att tillochmed jag som är en väldig amatör skulle märka det? Är det onödigt att ha både Canon EF-S 60mm/2,8 Macro och Sigma EX 50/1,4 DG HSM? Kanske man borde sälja av Canon-macrot och istället köpa nån mellanring eller liknande till Sigmat?

MVH
 

lukast

Medlem
Det lättaste sättet att kolla om det ha bra fokus är väll att testa det??
Byta 60mm macrot mot något längre macro kanske vore ett alternativ, mot tex tamron 90mm f2.8 eller sigma 105mm f2.8...
 

William Spiik

Aktiv medlem
Det lättaste sättet att kolla om det ha bra fokus är väll att testa det??
Byta 60mm macrot mot något längre macro kanske vore ett alternativ, mot tex tamron 90mm f2.8 eller sigma 105mm f2.8...
Men hur vet jag att jag har fått ett dåligt ex och att det borde prestera bättre? Ja, det bästa vore kanske att spara ihop till ett 180mm-macro.
 

JazzBass

Aktiv medlem
Fokuserar 50/1,4 fel så märker man det garanterat i och med att skärpedjupet är så kort. I mitt fall var felet dock i kamerahuset; efter justering av huset upphörde mina problem, men man måste dock vara noggrann med var man sätter fokus, det behöver inte vara mycket fel för att det ska märkas tydligt.

Sigmat är ju inget makro-objektiv eller ens fuskmakro, så jag tycker inte du ska byta bort din 60/2,8 om du fortfarande vill ha ett makroobjektiv, nu inte vill byta till ett längre makro på grund av brännvidden som ligger ganska nära 50:an.

Ljusstyrka f/1,4 är absolut kul att ha med tanke på skärpedjupet, och det är en räddning i dåligt ljus. Så jag skulle tacka ja till bytet om jag var du. :)
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
William, om du är osäker, avstå från bytet så slipper du ångra dig. Men som sagt, vad gäller Sigma 50/1,4 så måste du testa på just ditt hus för att se hur det funkar. Sen är väl sanningen att just den gluggen skiner mer på fullformat än på en cropkamera, så förvänta dig inga underverk på full öppning.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Två saker hade gjort att jag hade tvekat (även om jag själv tycker att Sigmas 50 är bäst på marknaden för AF-normaler och har ägt/äger en Nikon-variant och en Sony-variant):

*Du kommer bli besviken på trycket i skärpan på F/4-F/5.6 om du jämför med EF-S60.
**Du kör Canon. Detta innebär största möjliga risk för att råka ut med problem med just Sigma....

Men om du tycker att du behöver en 50-nånting glugg med F/1.4, så är det ett bra val. Om du däremot sällan använder F/1.4-F/2.0 är det nog inget för dig....


Testa helst inte med lutande plan - se till att det kameran fokuserar på är plant riktat mot den optiska axeln ("rakt" mot dig/kameran). Exemplen med cigarett-askarna i den tidigare länken (eller vad det är?) fungerar ganska bra. Testa inte på aldeles för nära håll - med 50mm rekommenderar jag MINST 2.5m avstånd till testmålet. Testa INTE med lysrörsbelysning.
Själv brukar jag köra billigast möjliga variant med en vikt pappbit och något plant att ställa den på.... Som exemplen nedan jag tog lite snabbt nu (ursäkta den dåliga allmänskärpan... Handhållet på 1/100s).
Nu tog jag exempelbilderna på lite för nära håll, så jag kladdade dit ett lite mindre AF-mål i nedre hörnet på den ihopvikta pappersbunten.
 

Bilagor

William Spiik

Aktiv medlem
Sigmat är ju inget makro-objektiv eller ens fuskmakro, så jag tycker inte du ska byta bort din 60/2,8 om du fortfarande vill ha ett makroobjektiv, nu inte vill byta till ett längre makro på grund av brännvidden som ligger ganska nära 50:an.
Nä, att Sigmat inte kommer att prestera lika bra som mitt makroobjektiv är förståeligt, men med ett par mellanringar eller annat makrotillbehör (finns väl filter också om jag inte har fel?) så borde resultatet kunna bli OK, eller?

JazzBass;1545813X sa:
Så jag skulle tacka ja till bytet om jag var du. :)
Det är sånna kommentarer man vill ha. ;)

William, om du är osäker, avstå från bytet så slipper du ångra dig.
Men mitt Samyang 8mm som är i princip helt nytt ska ju ändå bort, och om jag inte är nöjd med Sigmat som inte heller verkar vara så speciellt gammalt eller använt så kan jag väl lägga ut det till försäljning och inte förlora någon stor peng? Verkar som att man brukar kunna få mer för det begagnat än Samyang-et.

så förvänta dig inga underverk på full öppning.
Nä, jag har förstått att det inte ska vara helt bra för än man bländar ner till 2.8 ungefär. Men å andra sidan tycker jag att mitt 55-250mm IS fungerar helt OK på största bländaren...

Två saker hade gjort att jag hade tvekat (även om jag själv tycker att Sigmas 50 är bäst på marknaden för AF-normaler och har ägt/äger en Nikon-variant och en Sony-variant):

*Du kommer bli besviken på trycket i skärpan på F/4-F/5.6 om du jämför med EF-S60.
**Du kör Canon. Detta innebär största möjliga risk för att råka ut med problem med just Sigma....

Men om du tycker att du behöver en 50-nånting glugg med F/1.4, så är det ett bra val. Om du däremot sällan använder F/1.4-F/2.0 är det nog inget för dig....


Testa helst inte med lutande plan - se till att det kameran fokuserar på är plant riktat mot den optiska axeln ("rakt" mot dig/kameran). Exemplen med cigarett-askarna i den tidigare länken (eller vad det är?) fungerar ganska bra. Testa inte på aldeles för nära håll - med 50mm rekommenderar jag MINST 2.5m avstånd till testmålet. Testa INTE med lysrörsbelysning.
Själv brukar jag köra billigast möjliga variant med en vikt pappbit och något plant att ställa den på.... Som exemplen nedan jag tog lite snabbt nu (ursäkta den dåliga allmänskärpan... Handhållet på 1/100s).
Nu tog jag exempelbilderna på lite för nära håll, så jag kladdade dit ett lite mindre AF-mål i nedre hörnet på den ihopvikta pappersbunten.
Tack för svaret.

Men om jag nu skulle få ett objektiv som inte är helt hundra, vad skulle det kosta att lämna in till Sigma och få det justerat (inkl fraktavgifter)? Eller går det på garantin måntro? Om jag inte har förstått det fel så ska det vara inhandlat hos Cyberphoto för mindre än ett år sen, så garanti borde finnas kvar. (om han skulle lämna in det, vad jag vet så kan inte andraägaren lämna in föremålet??)
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Jag beställde mitt Sigma 50/1.4 idag. Men jag ska självjkart inte ersätta den mot mitt 70/2.8 macro, Ska ha den till porträtt.

/Stefan
 

William Spiik

Aktiv medlem
Jag beställde mitt Sigma 50/1.4 idag. Men jag ska självjkart inte ersätta den mot mitt 70/2.8 macro, Ska ha den till porträtt.

/Stefan
Fan... känner mig vilse, vet inte alls hur jag ska göra nu. Känner mig inte för att ha två ljusstarkta objektiv på nästan lika brännvidd. Har inte ekonomin till det. Antingen så säljer jag makrot och samlar laxar tills jag har råd med ett längre (180mm macro, åååh), eller så säljer jag det och köper mellanringar till Sigmat. Mycket billigare...

Edit. Kollat runt lite nu och sett att 180mm-zoomarna ligger på 7.000-9.000:-. Det är nog för mycket för mig tror jag, är sånnafall i större behov av ett nytt kamerahus eller telezoom.
 
Senast ändrad:

Rommel

Avslutat medlemskap
Alltså. Ett makroobjektiv är ju anpassat till makro, dvs helst stativ och när till föremålet utan att förvränga för mkt samt behålla skärpa även i kanterna.
Börjar du sätta mellanringar i ett vanligt objektiv förlorar du ljusinsläpp och sätter du dit försättslinser blir bildkvalitén lidande.
Dessutom är ett makroobjekitv inte särskilt snabb.

Sigmans niormalzoom ska du inte bara tänka på att den är ljustark, den har även ett mycket snävare skärpedjup samt både tystare och snabbare autofokus.

Jag tycker definitivt du ska ha båda i ditt arsenal om du nu både fotar makro och porträtt. Men nöjer du dig med makroobjektivets egenskaper vid porträttfotografering tycker jag mer att du ska spara pengar till ett objektiv du saknar eller känner behov att ersätta för en med bättre egenskaper.

Jag sålde mitt vidvinkel och nu i eftrehand tycker jag det var dumt eftersom jag nu saknar vidvinkelspannet för naturfotografering. Man saknar oftast inte saker förrän det är för sent.

/Stefan
 

Grimmer

Aktiv medlem
Att man förlorar ljus med Sigmat+mellanringar borde knappast bli något problem eftersom det börjar på F1,4. Försättslinser vill du knappast ha för frontlinser är stor och billiga linser är ganska usla.
En sak som skiljer gluggarna åt är att Sigmat har en del CA vilket jag knappast tror att ditt makro lider av. Detta kommer du nog att märka. Däremot tycker jag att bytet Samyang 8 mot Sigma 50 är klart ekonomiskt fördelaktigt för dig. Är gluggen frisk så byt. Sälj sedan makrot och skaffa ett längre, 90-150mm. 180mm är faktiskt väldigt långt och begränsar användningsområdet.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Kan man få FÖR långt macro? 300mm f/4 med 1.4TC på APS-C hus tycker jag är bra till fjärilar iaf...

Men visst, för innomhusmacro med blixtar, släde, mellanringar och sådan så är 70-100mm oftast bra val då det finns prisvärda och bra objektiv där och avståndet inte spelar så stor roll även om jag ibland hade önskat ett något längre arbetsavstånd för att underlätta belysningen. Sen är det ju också så i ärlighetens namn att arbetsavståndet inte direkt korrolerar till brännvidden beroende på olika konstruktion på olika objektiv, men uppgifter om arbetsavstånd vid 1:1 finns oftast att hämta på de flesta normala macroobjektiv iaf - kan vara upplysande läsning ibland onkeligen...

Sigma 50 f/1.4 är ju ett kul objketiv, men kommer bäst till sin rätt på ff och där tycker jag att brännvidden ofta är för lång eller för kort. 70-85mm eller 28- 35mm är ofta användbarare för mig iaf. Jag har själv canons 50mm f/1.4 och den är klart mjukare än sigman fullt öppen och lider av rätt svår vinjetering, men canonen är (som jag upplevt det iaf) skarpare nerbländat.

Gillar du attt fota vid f/1.4-f/2.0 så är Sigman (om den focuserar väl) ett väldigt bra objektiv som det går ha mycket roligt med.
 

148637

Avslutat medlemskap
Men om jag nu skulle få ett objektiv som inte är helt hundra, vad skulle det kosta att lämna in till Sigma och få det justerat (inkl fraktavgifter)? Eller går det på garantin måntro? Om jag inte har förstått det fel så ska det vara inhandlat hos Cyberphoto för mindre än ett år sen, så garanti borde finnas kvar. (om han skulle lämna in det, vad jag vet så kan inte andraägaren lämna in föremålet??)
Har du köpt nytt så är det bara att reklamera och så skall butiken där du köpt det stå alla kostnader, inga kostnader för vare sig frakt eller justering. Nedanär en länk till Konsumentverket om fel på varan och dina rättigheter.
http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Fel-pa-varan/
Samma om vad som gäller för garanti.
http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Garanti/
Björn
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Att man förlorar ljus med Sigmat+mellanringar borde knappast bli något problem eftersom det börjar på F1,4. Försättslinser vill du knappast ha för frontlinser är stor och billiga linser är ganska usla.
En sak som skiljer gluggarna åt är att Sigmat har en del CA vilket jag knappast tror att ditt makro lider av. Detta kommer du nog att märka. Däremot tycker jag att bytet Samyang 8 mot Sigma 50 är klart ekonomiskt fördelaktigt för dig. Är gluggen frisk så byt. Sälj sedan makrot och skaffa ett längre, 90-150mm. 180mm är faktiskt väldigt långt och begränsar användningsområdet.
Sigmat lider inte alls av särskilt mkt CA enligt min erfarenhet.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Sigmat lider inte alls av särskilt mkt CA enligt min erfarenhet.
På papper är värdena inte bra, men heller inte dåliga. Sen i verkligheten är det nog inga propblem.
CA uppstår ju där kontrasterna är väldigt höga samt oftast i kanterna på objektivet.
Sen fotar jag i RAW och Lightroom där den kompenserar för objektivfel automatisk. Dock vet jag inte om Sigman finns med i arsenalen, men finns nog någon där ute som gjort en som går att ladda ner.

/Stefan
 

Olle

Aktiv medlem
Kan man få FÖR långt macro? 300mm f/4 med 1.4TC på APS-C hus tycker jag är bra till fjärilar iaf...
Det är klart att man kan. Den där kombinationen har en brännvidd på 420 mm, 7 ggr längre än Villiams nuvarande makroobjektiv. Och även om stativ många gånger är att rekommendera, så fotar nog de flesta fjärilar på fri hand. Och 60 mm är ju lättare att hålla stadigt än 420 mm ;-)
Sen är ju inte alla fjärilar särskilt skygga. Många kan man komma mycket nära innan de flyger.

Olle
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Min uppfattning är dock klar, denna optik köper man om man har en fullformatskamera, inte om man kör kroppat. Då räcker det gott med Canons lilla 50/1,8. Av tidningen Fotos test av Sigman framgår att den inte glänser på crop på stora bländaröppningar, däremot på fullformat, alltså ingen anledning om man inte har ff.
 
ANNONS