Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS 5D mark 2 + vilket fast objektiv?

Cleanse

Medlem
Som rubriken lyder. Ska köpa 5d2an och tänkte börja med ett fast objektiv. Vilket hade ni valt? Jag har kvar mitt Sigma 50/1.4 till Nikon som jag tyckte var grymt bra. Är detta ett bra val till 5dn också eller ska jag satsa på Canons egna?
 

Sönder

Avslutat medlemskap
I brist på svar så kan jag säga att när jag eventuellt uppgraderar till en FF så går tankarna till ett 135/2L just nu. Har inte läst något annat än att det ska bara skarpare än skarpt :p

Sen kanske du får lite mer svar om du kan specificera lite mer vad du vill fota.
 

Linmajon

Aktiv medlem
50/1.4 är nog den första glugg jag skulle köpa trots den av många halvtrista brännvidden. Har dem själv. Har även 135/2L som mycket riktigt är superskarpt på 5D2. Det ligger nog nära teoretisk maxskärpa med utrustningen. Tyvärr så tycker jag canons 50/1.4 är ganska plastigt.
 

TorStjerna

Ny medlem
Hej! nu när ja införskaffade mig en 5D mkII så köpte ja till ett ef 50mm f1,4,
till min D700a har ja sen tidigare likadant sigma 50/1,4 som du har å ja tycker att de var ett lyft med canons 50/1,4 faktiskt, dessutom är den lite billigare, vilket aldrig är fel heller..
 

Cleanse

Medlem
Sigman är riktigt snygg och skönt byggd så det lutar lite åt den faktiskt. Och vad jag har läst så verkar den skarpast helt öppen, men det som gör mig nervös är att det uppstått mycket fel med Canon exemplaren. På min D90 användes sigmat och dessförinnan Nikon normalena 90% av tiden.

Tror att 135an blir lite för långt som första objektiv till nya kameran, men den är mycket skarpare än de 50mm Sigman och Canonen?
 

bengt-re

Aktiv medlem
Jag har mycket optik i väskan, men till 5D mkII så är det faktist EF100 f/2.8 IS USM MACRO som oftast sitter på. canon ef 50mm f/1.4 USM är också rätt ofta påskruvad - den är sämre än sigma 50mm fullt öppen, men inte alls dålig ändå - mjuk - visst, men går ta bra bilder ändå att optiken inte är perfekt - sen har det objketivet en härlig egenhet att när man bländar ner så kommer skärpan enormt och den är väldigt kontrastrik och skarp omkring f/8. visst är fler objektiv som bäst där, men det finns lite själ där som är orsaken till att jag inte bytt ut den emot sigmas egentligen rent tekniskt bättre objektiv.

men vilken opik du skall använda beror vad du önskar för brännvidd till att börja med - det finns många strålande objektiv. samyang 85mm f/1.4 är ett objketiv som är mycket roligt på korta avsånd med 5D mkII, men allt beror på VAD du vill fotografera. måste du ha en lista så välj ur listan nedan...

Ef 35 /1.4L USM
Zeiss Distagon T* 35/2,0 ZE
Canon EF 50/1,4 USM
Samyang MF 85/1,4
Canon EF 100/2,8L IS USM (fånigt billigt numera)
Canon EF 135/2,0L USM
 

rautio

Aktiv medlem
Nu vet jag ju inte vad du exakt tänker plåta , men är det en lins du ska ha så är det nog en 35mm.

ps. sigmas står sej mot canons 50/1,4 och spöar det på många plan förutom autofokusen som är lite trög tycker jag. Men funkar super trots det.
 
Senast ändrad:

Elixx

Aktiv medlem
Jag diggar starkt
EF 100mm F/2.8 L IS USM MACRO

Redan efter mitt första session med 100mm macron så kände jag att detta är en sjukt prisvärd glugg. Aldrig att jag kommer ångra det köpet. Fungerar till det mesta, Gatu, macro, Portr, sport, etc.

Anledningen till att jag köpte 100mm är för att jag vill fota mycket insekter med det och vill ha lite avstånd.
 

Candersson

Aktiv medlem
En klurig fråga som helt beror på vad du fotograferar.
I mitt fall så sitter numera 85mm f/1.2 II i princip som fastlimmad :)
Den är vansinnigt skarp och passar utmärkt för mitt fotograferande med 5DII

Jag har även Canons 50mm f/1.4 och visst fungerar den bra men jag använder den alldeles för sällan
 

dajli

Aktiv medlem
Jag har haft följande fasta (alla Canons egna) till min 5DMII:

28/1,8
35/1,4L
50/1,4
85/1,2L II
135/2L

De som jag har kvar nu är 35/1,4L och 85/1,2L II. Av de så sitter 35:an på 90% av tiden, och innan jag köpte 85:an så satt den på 95% av tiden. Jag tycker 35L är en fantastisk allroundoptik på 5DMII. Fungerar både till naturbilder, inomhus med dåligt ljus, och till porträtt.

Ta en titt på mina bilder här på fotosidan eller på min fotoblogg http://dajli.com . 95% av bilderna där är tagna med 35:an och 5% med 85:an. :)

Edit: Wille, tyckte jag kände igen dit namn, kom på att du redan sett mina bilder. :)
 
Senast ändrad:

Cleanse

Medlem
Hehe jo jag gillar dina bilder Dajli, brukar gå checka in bloggen ibland! Tyvärr spräcker 35an min budget. Valet och kvalet står nog mellan Canons och Sigmas 50/1.4, Canon 85/1.8 eller Canon 100/2.8L IS USM Macro. Den sistnämnda verkar otroligt trevlig, har alltid velat testa macro men vet ej om jag kommer vara bekväm med arbetsavståndet då jag kört som mest med 50mm på en crop.
... Beslutsångest!
 

dajli

Aktiv medlem
Hehe jo jag gillar dina bilder Dajli, brukar gå checka in bloggen ibland! Tyvärr spräcker 35an min budget. Valet och kvalet står nog mellan Canons och Sigmas 50/1.4, Canon 85/1.8 eller Canon 100/2.8L IS USM Macro. Den sistnämnda verkar otroligt trevlig, har alltid velat testa macro men vet ej om jag kommer vara bekväm med arbetsavståndet då jag kört som mest med 50mm på en crop.
... Beslutsångest!
Då tycker jag du ska köra med en 50/1,4 medan du sparar pengar, och sedan byta till en 35/1.4. Så gjorde jag! :) Sigma eller Canon kan jag inte svara på då jag aldrig testat Sigman...
 

Linmajon

Aktiv medlem
Då tycker jag du ska köra med en 50/1,4 medan du sparar pengar, och sedan byta till en 35/1.4. Så gjorde jag! :) Sigma eller Canon kan jag inte svara på då jag aldrig testat Sigman...
Precis så skulle jag nog köpt mina gluggar, om jag börjat från noll igen. Billigaste vägen till magiska bilder hävdar jag är 85/1.8 utan tvekan. Billig och ger sjukt fin skärpa/oskärpa.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Först får du välja vilken brännvidd du ska ha, sedan får du välja vilket av objektiven med den brännvidden du ska välja. Att bara säga olika brännvidder man själv gillar är helt poänglöst så länge man inte vet vad TS vill fota och har för preferenser. Om man skulle behöva 85 mm kvittar det om man har ett jätteskarpt och ljusstarkt 35 mm, även om bilderna blir skarpa blir de inte som man vill ha dem.

TS: Du hade ett 50 mm till Nikon, var det till Nikon FX eller DX du hade 50 mm? Om det var FX kommer du att få exakt samma bilder med ett 50 mm till Canon. Var det Nikon DX kommer ett 75 mm att ge exakt samma bildvinkel på din 5DII, men det är ju sällsynt så 85 mm är normalt det närmaste.
 

and30ers

Aktiv medlem
Köp EF 50/1.4 om brännvidden passar. Sigman är inte bättre, bara dyrare och klumpigare. http://www.dxomark.com/index.php/Publications/DxOMark-Reviews/DxOMark-review-Which-50mm-lens-for-my-camera/Canon-Mount

Andra bra och prisvärda objektiv beg är EF 85/1.8, EF 100/2, EF 135/2L.
EF 100/2.8L IS är billig även ny.

EF 24/1.4L och 35/1.4L är fina men lite dyra. EF 35/2 duger allt som oftast.

2000kr 35/2 http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=163859
2200kr 85/1.8 http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=164611
2700kr 100/2 http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=164100
7000kr 135/2 http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=164437
 

crillee

Aktiv medlem
Precis så skulle jag nog köpt mina gluggar, om jag börjat från noll igen. Billigaste vägen till magiska bilder hävdar jag är 85/1.8 utan tvekan. Billig och ger sjukt fin skärpa/oskärpa.
+1 på den, har den på en 5d mkII, liten, smidig, snabb, skarp, bra byggd, snygg oskärpa och billig. Ett självklart köp som du aldrig kommer göra dig av med. Nackdelen är väl att det kan vara en knepig brännvidd som enda objektiv och det extremt plastiga motljusskyddet..
 

spotmatic

Aktiv medlem
Eller kanske en 50/2,5 mini macro 1:2. Tillräckligt ljuskänslig, lätt, bra närgräns, skarpt, fin bokeh och förhållandevis billigt.
Annars så tycker jag att en 35:a är bäst som enda fasta objektiv.
 

paddmannen

Aktiv medlem
Jag vill slå ett slag för sigmas 50/1.4.

Det är verkligen otroligt bra.
Jag tycker sigmat klarar att jämföras med 135/2 när det gäller färger och kontrast.

Många klagade på sigman i canonversion i början, frågan är om sigma rättat till problemen.
Jag kanske har haft tur men mitt exemplar fungerar klanderfritt på 5d2.

Fördelarna med sigmat som jag ser det:

-Den reella brännvidden ligger runt 46mm, vilket jag tycker funkar bättre än canons 50 som är en verkilg 50mm

-Sigmat är verkligen utmärkt fullt öppet.

Den enda nackdelen är den stora frontlinsen. Vill man vara diskret är nog canons eget att föredra.
 
ANNONS