Annons

Mellandagsrea

Remco

Medlem
Har någon hittat något intressant ? Jag ser bara gamla instegsmodeller som de vill bli av med.

Jag letar efter en nikon d5100 eller liknande.
 
Www.prisjakt.se eller pricerunner.se. Varsågod :) Annars är det nog bara att åka ut till Mediamarkt eller någon av de andra kedjorna o kolla.. Tyvärr så lär ju hela summan man tjänar på rean gå åt till reskostnader..
 
På Cyberphoto hade de lagt till saker. Jag passade på att skicka efter ett 60D hus och blixten jag hade tänkt mig ingick plötsligt, så jag kunde lägga blixt-pengarna på objektiv istället ;)
 
Om man försöker gå tillbaka till ämnet så har jag svårt att se några riktiga fotoklipp, inga D90 för 4995:-, inga D300s med batterpack för 9995:- etc som det var förra året. Cyberphoto har ganska vettiga priser på D5100 samt man får blixt på köpet. Tyckte jag så en d5100 med 18-55 för ganska bra pris på Elgiganten. Elgiganten hade några vettiga priser på NEX5 och någon Olympus pen. Men förväntningar var betydligt högre, jag trodde mig kunna se klipp på D700 och D7000 i år men icke
 
Jobbar själv på en elektronikkedja... Det är inte självvalt. Det har med översvämningarna att göra. Finns inte tillräckligt stora mängder kameror att få tag på.
 
Jobbar själv på en elektronikkedja... Det är inte självvalt. Det har med översvämningarna att göra. Finns inte tillräckligt stora mängder kameror att få tag på.

Jaha, det är pga översvämningarna du jobbar på en elektronikkedja? :)

Hur som helst har du rätt. Det samma gäller ju tex hårddiskar. Verkar dröja innan det normaliseras.
 
Om man försöker gå tillbaka till ämnet så har jag svårt att se några riktiga fotoklipp, inga D90 för 4995:-, inga D300s med batterpack för 9995:- etc som det var förra året. Cyberphoto har ganska vettiga priser på D5100 samt man får blixt på köpet. Tyckte jag så en d5100 med 18-55 för ganska bra pris på Elgiganten. Elgiganten hade några vettiga priser på NEX5 och någon Olympus pen. Men förväntningar var betydligt högre, jag trodde mig kunna se klipp på D700 och D7000 i år men icke

Var precis på MM i Länna och de hade Nikon D7000+18-105 för 7990..
 
MM i Gävle hade eos 600D för 5490, samt den näst intill antika 500D för 3999 kr. Kände mig inte speciellt lockad utav någon av dem, då 600D överskrider min budget, medan 500D inte lever upp till vad jag vill ha ur en kamera, så det blev inget köp, men det lockar säkert många andra, kanske någon med sin fulla hjärnkapacitet i behåll!
 
Hm, du är väl medveten om även D5100 är en instegsmodell?
.
Nja, med "instegsmodell" brukar man avse den allra billigaste modellen i en serie (som egentligen bara är till för att locka kunder till märket och butiken, som förhoppningsvis sedan köper en något dyrare modell). Och med den definitionen är D3100 Nikons instegsmodell, inte D5100.
 
Som thughab skriver så blir det nog ingen EGENTLIG mellandagsrea i år pga bristsituationen orsakad av översvämningar etc. Tror inte att det kommer att finnas särskilt mycket mer att hitta än vad som var prissänkt redan innan mellandagarna.

Det jag känner till på rak arm är dels NEX-5 med 18-55/3,5-5,6 OSS-objektivet, som säljs/har sålts på Japan Photo, Rajala, Elgiganten, Scandinavian Photo, CyberPhot m.fl. för bara 3.500 kr (vilket ger makalöst mycket kamera för pengarna). Den har tidigare kostat 6-6.500 kr, vilken den nya modellen NEX-5N kostar nu. Att NEX-5N går att få tag i är förstå anledningen till det nedsatta priset på NEX-5 . Men det är förstås 5N man helst vill ha ifall man har kommit så långt att man är van vid att simma runt här på Fotosidan...

CyberPhoto säljer också Sony SLT-A35 för 4.995 kr (ordinarie pris 6.500 kr). Prissatt som en instegskamera, men har prestanda som konkurrerar med konventionella DSLR-kameror för dubbla priset (och i vissa fall sådant som inga andra kameror utanför Sony-världen mäktar med, oavsett pris).

Aven SLT-A33 har jag sett på några ställen (bl.a. Elgiganten), även den för 5.000 kr,.


PS Såg just att CyberPhoto hade en "äkta" mellandagskampanj på Pentax K-5 - 7.400 kr för huset.
.
 
Senast ändrad:
CyberPhoto säljer också Sony SLT-A35 för 4.995 kr (ordinarie pris 6.500 kr). Prissatt som en instegskamera, men har prestanda som konkurrerar med konventionella DSLR-kameror för dubbla priset (och i vissa fall sådant som inga andra kameror utanför Sony-världen mäktar med, oavsett pris).

Nja, 5000 är väl rätt standard för den kameran. Har sneglat på den ett tag och den har aldrig kostat över 5000. Det är ju förstås från butik till butik, men ja, "billigast på prisjakt" låg på 4,8 för ungefär en månad sedan. Så priset är väl inget att direkt hurra över.
 
Priset varierar förstås från butik till butik, men SLT-A35 har definitivt kostat mer än 5.000 kr tidigare (och gör fortfarande så här och var). CyberPhoto skriver ju dessutom att de tidigare har tagit 6.000 kr, och på Pricerunner ligger priserna just nu mellan 5.000 och 7.200 kr.

Men eftersom det finns säkra leverantörer som inte tar mer än 5 papp, så är det väl lämpligt att passa på nu ifall man är intresserad av en sådan. Någon ytterligare prissänkning under den närmast överblickbara framtiden torde vara mindre sannolik pga produktionsavbrottet.

SLT-A33 verkar gå att få för 4.500 kr.
.
 
Bara för sakens skull:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=918563

Den har legat på runt 5000 i två månader. Som sagt, priset är inte dåligt. Det är bara inte mycket av en "rea". Vad deras tidigare pris varit kvittar väl lite i sammanhanget, då butiker kan ha väldigt slö uppdatering av priser. Jag skulle vara gravt förvånad om de sätter upp den där 6,5 när rean är slut igen. Nåja, det är inte mycket att diskutera.
 
ANNONS