Annons

Bedragare på fotosidan!

Produkter
(logga in för att koppla)

NisseMorrum

Medlem
Har blivit bedragen av en medlem på fotosidan, men att kontakta Fotosidans redaktion är
inte till någon hjälp.
De vill tydligen inte skylta med att det finns medlemmar som sysslar med bedrägerier.
 

jelu1661

Aktiv medlem
De vill tydligen inte skylta med att det finns medlemmar som sysslar med bedrägerier.
Är det därför det står såhär på alla annonser?

"Obs! Generell info gällande alla annonser: Just nu upplever vi att det är många fejkannonser. Köp inget på distans och sätt absolut inte in pengar i förväg om du inte känner dig helt säker. Motring på fasta nummer eller se till att mötas. /Fotosidan"
 

FaniSkogen

Aktiv medlem
Jag tror nog snarare det handlar om att de inte kan göra någonting åt det. Mer än att möjligtvis ta bort användaren.

Tyvärr finns det nog inte mycket mer att göra. Det du kan göra är ju en polisanmälan, men även där kommer det nog inte att resultera i något tyvärr. Men är ändå bra att anmäla, utifall det är en typ som sysslar med detta i stor skala som du råkat ut för. Då är det nog alltid bra med många anmälningar mot denna då det förhoppningsvis kan leda till något till slut.
 

NisseMorrum

Medlem
Kan du dra händelsen kort utan att peka ut någon?
Han besvarade min annons på Fotosidan.
Lämnade alla uppgifter som adress, telfonnr, personnr.
Jag kontrollerade adressen via Eniro innan betalning.
När jag fick kontakt, visade det siga att han stulit identiteten.
På fotosidan finns bara uppgifter om hans "alias".
Vad hade han skrivit för identitet, när han registrerat sig
på fotosidan har jag ej fått svar på från Fotosidan.
Via polisanmälan kan han spåras via bankkontonr, men
det tar tid då polisen har mycket jobb med bedrägerier.
Även ägaren till den stulna identiteten har gjort polisanmälan.
 

noyfb

Aktiv medlem
Tråkigt.

Har en känsla av att detta råd från Fotosidan kanske hade hjälpt dig.
Nu står det "säljaren" men rådet gäller åt båda hållen.

"Om säljaren har ett mobilnummer, ta hemnumret också så får du enklare tag i säljaren i efterhand. Ring tillbaks så du vet att det är rätt. Det är särskilt viktigt om du ändå väljer att betala i förskott."
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Vi kan inte lämna ut information om medlemmar till andra medlemmar. Däremot gör vi självklart det till Polisen, något vi gjorde så sent som i veckan.

Och vi spärrar medlemmen och tar bort annonser så fort vi får reda på sånt här.
 

NisseMorrum

Medlem
Vi kan inte lämna ut information om medlemmar till andra medlemmar. Däremot gör vi självklart det till Polisen, något vi gjorde så sent som i veckan.

Och vi spärrar medlemmen och tar bort annonser så fort vi får reda på sånt här.
Jag har 2 ggr skrivit till Fotosidan "Kontakta oss" men inte fått minsta svar från er.

Annonsen var:
Köpes: Sigma Blixt till Sigma SD14/15, SD1

Sigma 530 eller 610 blixt.
E-post: nils-erik.sjoberg@bredband.net

Märke: Sigma Blixt till Sigma SD14/15, SD1
Annonstid: 2012-10-04 - 2012-11-03
 

pdahlen

Aktiv medlem
Man ska vara extra försiktig med nya medlemmar som startar ett medlemskap för att sälja, det var bl.a några annonser för några veckor sedan som diskuterades i annan tråd, bl.a den s.k modellen som var säljare. Alltid tråkigt när det händer. Kanske skulle man ha någon check på nya medlemmar att det verkligen är rätt identitet, behöver ju inte bara gälla försäljningar utan annan verksamhet i forumet
 

NisseMorrum

Medlem
Man ska vara extra försiktig med nya medlemmar som startar ett medlemskap för att sälja, det var bl.a några annonser för några veckor sedan som diskuterades i annan tråd, bl.a den s.k modellen som var säljare. Alltid tråkigt när det händer. Kanske skulle man ha någon check på nya medlemmar att det verkligen är rätt identitet, behöver ju inte bara gälla försäljningar utan annan verksamhet i forumet
Medlemmen var inte ny!
Han svarade på min annons, hade inga egna annonser på Fotosidan.
Som jag tidigare skrev så hade han stulit identiteten.
Fotosidan gör ingen kontroll av den som registrerar sig som medlem.
 

Photocon

Aktiv medlem
Har skrivit detta förr i något sammanhang men upprepar gärna min åsikt. Köp/Sälj är en förnämlig tjänst på FS och värdefull för många.

När jag satt in annonser har jag "ofta" ( i alla fall 7-8 ggr) fått svar från personer som blivit medlemmar samma dag som de svarar på annonsen.

Brukar ju alltid kolla om annonssvararen har någon historia på FS, utlagda bilder, album samt hur länge han/hon varit medlem.

Jag anser att att man borde vara betalande medlem för att ens få annonsera på FS. Tyvärr hjälper det inte när någon svarar på annons. Skulle kanske finnas någon form av karenstid för att få del av den tjänsten som ny, icke betalande medlem.

Men lägsta medlemsavgift är ju en skitsumma jämfört med vad tjänsten Köp/Sälj servar oss med. Om det låg medlemskrav med betalt medlemsskap som krav för att få del av Köp/Sälj tror jag i alla fall att många "lycksökare" skulle tveka.

Bedragare kommer alltid att finnas på det ena eller andra sättet, men jag tror att ofoget skulle minska om det kostar.

//Lennart

Edit: Stulen identitet är givetvis svårare att att hantera. Men för att stjäla identitet måste ju ju bedgragaren i många fall ha tillgång till medlemmens inloggningsuppgifter.
 

Nw2

Avslutat medlemskap
jo

Vi kan inte lämna ut information om medlemmar till andra medlemmar. Däremot gör vi självklart det till Polisen, något vi gjorde så sent som i veckan.

Och vi spärrar medlemmen och tar bort annonser så fort vi får reda på sånt här.
Såklart ni kan !

Det förenklare hela processen, för då kan jag som lurad göra en direkt polisanmälan mot personen
istället för att första via polisen be dem hämta infon från er, vilket de inte alltid gör då de kanske lägger ned anmälan innan dess.

Ni har själva skrivit att ni inte tillåter "falska profiler" och om en person
gör ett falskt konto, så kan inte dessa uppgifter direkt vara "hemliga".

Att fotosidan leker "sekretesspolis" är en aning tramsigt,
och skadar medlemmarna mer än det gör nytta.

Har svårt att se vad ip-nummer & registreringsuppgifter
skulle vara "sekretess".

Fotosidan bör skärpa sig och vara mer hjälpsamma mot sina medlemmar.
 

Gården

Aktiv medlem
Själv har jag aldrig blivit "blåst" , varken när jag sålt eller köpt.

Håller mig alltid till den mest självklara regeln: Betala ALDRIG i förskott.
 

FaniSkogen

Aktiv medlem
Vilken regel håller du dig till när du säljer? "Skicka ALDRIG en vara innan du har fått betalt"?
Ja, samma sak gäller väl där?

Idag borde väl gemene man ha koll på att skicka iväg vara med löfte om betalning vid mottagande, samt vid köp betala innan säljaren skickar varan, är skitstövlarnas favorittrick.

Kommer detta på tal så bör en varningsklocka börja ringa.

När jag tar kontakt så låtsas jag för det mesta ha vägarna förbi säljaren och säger att jag vill mötas på plats. Om detta går bra så kan jag sedan förklara mig och gå vidare med exempelvis postförskott/efterkrav.

Många gånger får jag inte ens svar på mitt mail vilket kan tyda på att säljaren vill luras.

Att ringa på ett registrerat hemnummer kan också vara en bra idé. Att säljaren enbart har ett oregistrerat mobilnummer är också en varningsklocka, vilket jag iofs har, men likväl en varningsklocka.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Idag borde väl gemene man ha koll på att skicka iväg vara med löfte om betalning vid mottagande, samt vid köp betala innan säljaren skickar varan, är skitstövlarnas favorittrick.
Fast om säljaren vill ha betalt innan varan skickas och köparen vill ha varan innan hen betalar blir det ju aldrig någon affär.
 

Peter-L

Aktiv medlem
Fast om säljaren vill ha betalt innan varan skickas och köparen vill ha varan innan hen betalar blir det ju aldrig någon affär.
För både köpare och säljare är väl Postförskott en bra metod... Hederlig transport.
Och skulle det smyga sig ändå, så är förlusten mindre. Så det är ju fortfarande rätt och bra att försöka säkra så långt det går innan affär.

Har själv haft glädje av FS köp/säljmarknad och tycker att den är en tillgång. Bra!
Precis som jag tycker att det är rätt och bra att FS inte lämnar ut medlemsuppgifter kors och tvärs. Fotosidan är ju en förmedlare, som jag tycker försöker ta sitt ansvar. Huvudansvaret, ligger ändå hos köpare och säljare...
 

FaniSkogen

Aktiv medlem
Fast om säljaren vill ha betalt innan varan skickas och köparen vill ha varan innan hen betalar blir det ju aldrig någon affär.
Det finns som sagt alternativ där du betalar när du hämtar ut varan från ditt postombud. Ännu bättre är exempelvis internetgiro. Där sätter du in pengar på hos en mellanhand som håller pengarna. När de är insatta får säljaren ett mail där det står att pengarna finns insatta. Säljaren skickar då varan till mottagaren som får ta emot denna samt kontrollera varan. När allt är i sin ordning godkänner köparen köpet och pengarna förs över till säljaren.

Om tvist uppstår blir pengarna låsta tills detta löst sig.

Här kan ingen bli lurad då paketet med rätt innehåll garanterat kommer fram samt att säljaren redan betalat.


Till annan tidigare postare. Om säljmarknaden enbart skulle bli för betalande medlemmar kommer nog denna tyvärr snabbt dö ut. Gratismarknader har svårt nog att hålla sig vid liv.
Dessutom så är ju inte en betalande medlem på något vis någon garanti. Om det som du säger kostar en skitsumma så tvekar nog inte bedragaren på att betala denna för att försöka lura någon, om det fortfarande då är en marknad värd att luras på.

Kika bara på blocket, där finns många bedragare fast det kostar ganska dyra pengar att annonsera.
 
ANNONS