** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bedragare på fotosidan!

Produkter
(logga in för att koppla)
Till annan tidigare postare. Om säljmarknaden enbart skulle bli för betalande medlemmar kommer nog denna tyvärr snabbt dö ut. Gratismarknader har svårt nog att hålla sig vid liv.
Dessutom så är ju inte en betalande medlem på något vis någon garanti. Om det som du säger kostar en skitsumma så tvekar nog inte bedragaren på att betala denna för att försöka lura någon, om det fortfarande då är en marknad värd att luras på.

Kika bara på blocket, där finns många bedragare fast det kostar ganska dyra pengar att annonsera.

Nog så riktigt ang Blocket. Men det finns en skillnad. Jag tvekar inte att handla av eller sälja till personer som varit aktiva medlemmar på FS sedan en tid och har lagt upp bilder, deltagit i forum etc. Det är i alla fall en hyfsad garanti. En aktiv medlem som ofta är inne på FS skulle nog märka rätt kvickt vid inloggning om kontot är kapat. Skulle ju låsa sig vid inloggning om kaparen är inne samtidigt. Dessutom skulle det komma upp i annonshistorik.

Sedan kan jag inte begripa varför det finns så många ickebetalande medlemmar på FS. Om fotograferingen är en stor hobby så är ett bronsmedlemsskap billigt.

Köp/Sälj gratistjänst???? Jag vill nog påstå att även den till viss del finansieras av betalande FS-medlemmar.

//Lennart
 
Internetgiro innebär att säljaren skickar varan INNAN hen har fått betalt.
Ja, skrev jag något annat? Och detta är också del av hela idén.
Säljaren skickar varan när köparen satt in pengar hos en mellanhand. När köparen godkänner varan vid mottagning får säljaren pengarna.

Varken köparen eller säljaren kan få tag i dessa pengar förrän köpet är godkänt eller eventuell tvist löst.

Bättre är att läsa hela inlägget nästa gång.


Nog så riktigt ang Blocket. Men det finns en skillnad. Jag tvekar inte att handla av eller sälja till personer som varit aktiva medlemmar på FS sedan en tid och har lagt upp bilder, deltagit i forum etc. Det är i alla fall en hyfsad garanti. En aktiv medlem som ofta är inne på FS skulle nog märka rätt kvickt vid inloggning om kontot är kapat. Skulle ju låsa sig vid inloggning om kaparen är inne samtidigt. Dessutom skulle det komma upp i annonshistorik.

Sedan kan jag inte begripa varför det finns så många ickebetalande medlemmar på FS. Om fotograferingen är en stor hobby så är ett bronsmedlemsskap billigt.

Köp/Sälj gratistjänst???? Jag vill nog påstå att även den till viss del finansieras av betalande FS-medlemmar.

//Lennart
Vist är det så, men kika även på marknaden hur många annonser som är utlagda från icke-betalande medlemmar, det är några stycken. Och utan dessa så vore ej köp/sälj vad den är idag.

Visst är det en skitsumma, men alla behöver ej funktionerna ett betalningsmedlemskap erbjuder. Reklam finns ju också på sidan.

Att lita fullständigt på en som har många poster och bilder är nog lite dumt, visst det är troligare att dessa har goda förutsikter, men detta har nog även bedragarna koll på. Tror säkert att det finns fall där en bedragare skaffat sig ett välbergat konto här, eller på liknande sidor, för att sedan totalblåsa ett stort antal medlemmar och sedan försvinna.

Så även med dessa bör du nog vara lite aktsam.
 
Ja, skrev jag något annat? Och detta är också del av hela idén.
Säljaren skickar varan när köparen satt in pengar hos en mellanhand. När köparen godkänner varan vid mottagning får säljaren pengarna.

Varken köparen eller säljaren kan få tag i dessa pengar förrän köpet är godkänt eller eventuell tvist löst.

Som säljare skulle jag aldrig acceptera att använda internetgiro, eftersom det bara skyddar köparen.

Ponera t ex att jag säljer en kamera. Köparen sätter in pengar på internetgirot, och jag skickar kameran. Köparen hämtar ut paketet och hävdar att det inte alls låg en kamera i paketet utan en tegelsten. Hur ska en sån tvist kunna lösas?
 
Ja, skrev jag något annat? Och detta är också del av hela idén.
Säljaren skickar varan när köparen satt in pengar hos en mellanhand. När köparen godkänner varan vid mottagning får säljaren pengarna.

Varken köparen eller säljaren kan få tag i dessa pengar förrän köpet är godkänt eller eventuell tvist löst.

Bättre är att läsa hela inlägget nästa gång.

Jag har givetvis läs hela inlägget. Och dina andra inlägg. Du skrev ju att "Skicka ALDRIG en vara innan du har fått betalt" är en av dina regler. Det stämmer ju dåligt med internetgiro.
 
Att ringa på ett registrerat hemnummer kan också vara en bra idé. Att säljaren enbart har ett oregistrerat mobilnummer är också en varningsklocka, vilket jag iofs har, men likväl en varningsklocka.


HEJ!
Att ha registrerat hemnummer är ingen garanti heller. Hemnumret kan ju, som i mitt fall vara hemligt, och som jag betalar extra för. Jag finns inte på Eniro. Har även (abbonemang) med hemligt mobilnummer.

/chi
 
Jag har givetvis läs hela inlägget. Och dina andra inlägg. Du skrev ju att "Skicka ALDRIG en vara innan du har fått betalt" är en av dina regler. Det stämmer ju dåligt med internetgiro.

Det var det iof du som skrev. Du citerar dig själv .. Men jag håller med dig där.

Dock har du ju en bekräftelse att pengarna finns innan du skickar varan med internetgirot. Säkrare går det nog inte att få det när det gäller internethandel mellan privatpersoner.

Som säljare skulle jag aldrig acceptera att använda internetgiro, eftersom det bara skyddar köparen.

Ponera t ex att jag säljer en kamera. Köparen sätter in pengar på internetgirot, och jag skickar kameran. Köparen hämtar ut paketet och hävdar att det inte alls låg en kamera i paketet utan en tegelsten. Hur ska en sån tvist kunna lösas?
Visst kan du bli lurad här också. Men här vet du iaf att den som försöker lura dig inte försvinner med både vara och pengar. Vid en tvist ska det nog blandas in polis, och någon sorts rättegång. Och det vill nog inte en bedragare ge sig in i även om denne kan komma ut som vinnare.
Eller vad tror du?

Säkert är iaf att det är bra mycket säkrare än postförskott och betalning/skicka varan i förskott.
 
HEJ!
Att ha registrerat hemnummer är ingen garanti heller. Hemnumret kan ju, som i mitt fall vara hemligt, som jag betalar extra för. Jag finns inte på Eniro. Har även (abbonemang) med hemligt mobilnummer också.

/chi
Jag trodde att det var självklart att sådana nummer inte var det jag menade....
Självklart ska det vara ett hemnummer som finns med på eniro/hitta/upplysning.se
På det sista alternativet kan ni även hitta personnummer inkl. de fyra sista för er som inte vet det.
 
När jag har sålt fotoprylar så har köparen fått välja på förskottsbetalning till konto, internetgirot och Blockets variant (som jag inte kommer ihåg vad den heter). Köparen får stå för kostnaderna. Det blir lite dyrare för köparen så de väljer alltid bort tilläggstjänten.

När jag köper grejor så brukar jag ringa upp och snacka, det visar sig om säljaren är seriös eller inte. Vet de inget om prylen eller är allmänt okunniga om frågor runt om prylen så är det ett varningstecken.

De flesta affärerna har gjorts upp med förskottsbetalning till konto.
Vid några tillfällen har vi gjort upp ett skriftligt avtal innan utväxling av pengar och prylar.

Det är en kalkylerad risk med förskottsbetalning för någon gång kommer jag väl att bli blåst.
 
Nu beror det såklart var man bor, men jag har aldrig köpt något via post, det har alltid varit mellan två ögon.

Visst, så får man kanske vänta lite längre, men jag avstår hellre ett köp än att köpa något osett
 
Såklart ni kan !

Det förenklare hela processen, för då kan jag som lurad göra en direkt polisanmälan mot personen
istället för att första via polisen be dem hämta infon från er, vilket de inte alltid gör då de kanske lägger ned anmälan innan dess.

Ni har själva skrivit att ni inte tillåter "falska profiler" och om en person
gör ett falskt konto, så kan inte dessa uppgifter direkt vara "hemliga".

Att fotosidan leker "sekretesspolis" är en aning tramsigt,
och skadar medlemmarna mer än det gör nytta.

Har svårt att se vad ip-nummer & registreringsuppgifter
skulle vara "sekretess".

Fotosidan bör skärpa sig och vara mer hjälpsamma mot sina medlemmar.

Jag hoppas verkligen inte FS "hjälper till" med att skicka IP och adressuppgifter till lurade medlemmar. Skicka till polisen är en annan sak.
Tänk vad lätt för bedragare att låtsas bli lurad och be om att få uppgifter om en medlem. Då underlättar man bara för ännu en identitetsstöld.
 
Som säljare skulle jag aldrig acceptera att använda internetgiro, eftersom det bara skyddar köparen.

Ponera t ex att jag säljer en kamera. Köparen sätter in pengar på internetgirot, och jag skickar kameran. Köparen hämtar ut paketet och hävdar att det inte alls låg en kamera i paketet utan en tegelsten. Hur ska en sån tvist kunna lösas?

Detta drabbade mig på Internetgiro. Värdelöst! Sålde en kamera som köparen hade god tid på sig (tror det var flera dagar) innan han bestämde sig att inte vilja köpa kameran. Han skickade tillbaka den kraftig trasig, antagligen tappad från hög höjd.
Detta innebar att jag stod där med en kamera som skrotades och han fick pengarna låsta,vilket jag inte är hjälpt av med min kamera. Och där står vi nu!
Aldrig att jag skickar någonting utan att pengarna först sitter på mitt konto efter detta trassel, men medlemmar som varit med länge, och som jag handlat med förut eller är kända på annat sätt har jag däremot ingenting emot att göra affärer med på valfritt sätt.

Leif
 
Om jag har affärer (köper eller säljer) med en privatperson där värdet/priset är högt så får motparten acceptera en viss mailväxling och telefonsamtal innan affär.

Vilken person gör du helst affär med?

- "Varför säljer du din 7D?"
- "Har inte tid att fota längre."

...eller...

- "Varför säljer du din 7D?"
- "Jag tänkte ta steget till fullformat och är skitsugen på den nya D600 även om jag alltid använt Canon."
 
Jag trodde att det var självklart att sådana nummer inte var det jag menade....
Självklart ska det vara ett hemnummer som finns med på eniro/hitta/upplysning.se
På det sista alternativet kan ni även hitta personnummer inkl. de fyra sista för er som inte vet det.

Nåt som också är bra är birthday.se för att kolla adressen.

Menar du att på upplysning.se får man personens fyra sista nummer?
Är det verkligen så? Man ska ju "aldrig lämna ut de 4 sista numren"- är väl något jag iaf
läst en del om.

/chi
 
om alla bara använde blocket-paketet så hade sånthär aldrig hänt! funkar som postförskott och ett stort pålitligt företag hanterar pengarna (schenker). man betalar när man hämtar ut paketet hos ett ombud, alltså kan inte säljaren få pengarna förrän varan är mottagen, och köparen kan inte få varan förrän han betalat. problem solved :)
 
om alla bara använde blocket-paketet så hade sånthär aldrig hänt! funkar som postförskott och ett stort pålitligt företag hanterar pengarna (schenker). man betalar när man hämtar ut paketet hos ett ombud, alltså kan inte säljaren få pengarna förrän varan är mottagen, och köparen kan inte få varan förrän han betalat. problem solved :)

Förutom tegelstenen i paketet tricket då. Eller löser blocket det också?
 
Nåt som också är bra är birthday.se för att kolla adressen.

Menar du att på upplysning.se får man personens fyra sista nummer?
Är det verkligen så? Man ska ju "aldrig lämna ut de 4 sista numren"- är väl något jag iaf
läst en del om.

/chi
Ja ett problem är att de flesta tror att det är så. Därför får de flesta ett förtroendebnärde 4 sista oockså utges. Men det fullständiga personnumret är bara några knapptryck bort på alla som är över 18 år. Inte kan man få det borttaget heller.
Förutom om du har hemlig identitet eller liknande.
 
man har ju självklart 24 timmars returrätt, schenker håller pengarna låsta i ett dygn så att man i lugn o ro kan gå hem och kolla så att grejorna motsvarar beskrivet skick osv :)

Alltså även detta ett system som skyddar köparen men inte säljaren. Citerar mig själv:

Ponera t ex att jag säljer en kamera. Köparen sätter in pengar på internetgirot, och jag skickar kameran. Köparen hämtar ut paketet och hävdar att det inte alls låg en kamera i paketet utan en tegelsten. Hur ska en sån tvist kunna lösas?
 
Alltså även detta ett system som skyddar köparen men inte säljaren. Citerar mig själv:

Ponera t ex att jag säljer en kamera. Köparen sätter in pengar på internetgirot, och jag skickar kameran. Köparen hämtar ut paketet och hävdar att det inte alls låg en kamera i paketet utan en tegelsten. Hur ska en sån tvist kunna lösas?

Då får du väl bara tillbaka kameran då? Får förmodligen godkänna skicket på den innan pengarna betalas tillbaka till köparen.
Om den visar sig vara i ett annat skick än när du hade den sist. Så blir det nog ett ärende för polisen skulle jag tro?

Hursomhelst så tror jag nog medvetna bedragare håller sig borta ifrån dessa betalsätt. Däremot oärliga personer som råkar ha sönder kameran vid första handhavandet kan nog vara ett problem. Detta kanske går att lösa med att spela in packeteringen på video där du visar att den fungerar innan den packas. Går ju att ifrågasätta det också såklart men det blir ännu ett bevis.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 
ANNONS