Annons

Vad är billigt i USA som jag kan tjäna en hacka på? :)

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Jag skall till New York i September! :)

Sist jag var där så var det en jäkla skillnad i pris på kameragrejer. Jag köpte ett 70-200/2,8L IS USM och sparade nog in ca 4000-5000 kr på att köpa det där!
Detta köpte jag dock för att använda själv...

Tänkte eventuellt köpa med mig något hem denna gången med, men mer för att eventuellt sälja!

Så frågan är, vad ligger bra i pris jämfört med Sverige? Och som sedan är lättsålt väl hemma i Sverige?

Kan man komma undan Sales-taxen på något sätt som turist? (Kommer med största sannolikhet handla på B&H...)


/Jocce
 

Sladdfantomen

Aktiv medlem
Tror inte det är så jätte enkelt att plocka hem kameraprylar & tjäna några större summor...
Men om du vill slippa sales tax så måste grejerna skickas till en annan delstat & det behöver ju inte betyda att det är så långa sträckor men det brukar ändå vara lite krångel med det så kolla upp det innan är mitt tips.

Sen så var det ganska bökigt att beställa prylar till en adress man inte är skriven på om man vill betala med sitt visa/mastercard, dom skickade bara till den adress som kortutgivaren skickade kontoutdragen till då jag var där senast, om det fortfarande är så vet jag dock inte...

Lycka till, B & H måste jag besöka någongång, det verkar ju helt galet stort!!
 

Jocce

Aktiv medlem
Tror inte det är så jätte enkelt att plocka hem kameraprylar & tjäna några större summor...
Men om du vill slippa sales tax så måste grejerna skickas till en annan delstat & det behöver ju inte betyda att det är så långa sträckor men det brukar ändå vara lite krångel med det så kolla upp det innan är mitt tips.

Sen så var det ganska bökigt att beställa prylar till en adress man inte är skriven på om man vill betala med sitt visa/mastercard, dom skickade bara till den adress som kortutgivaren skickade kontoutdragen till då jag var där senast, om det fortfarande är så vet jag dock inte...

Lycka till, B & H måste jag besöka någongång, det verkar ju helt galet stort!!

Kanske inte större summor, men någon tusenlapp eller så borde gå att tjäna känns det som?
Iallafall värt att "fylla upp" utrymme i (hand)bagaget på väg hem :)

Hört den "workarounden" också med sales-taxen. Men tänkte om det fanns något liknande som vi har i Sverige, där vissa butiker är har TaxFree för turister...


/Jocce
 

apersson850

Aktiv medlem
I USA är det så att du kan få tillbaka VAT (Value Added Tax, motsvarar moms) när du lämnar landet.
Däremot kan du inte få tillbaka Salex Tax (försäljningsskatt). Problemet är givetvis att VAT tar man inte ut någonstans - allt är sales tax. Så har du väl betalt den får du inte tillbaks den.

Än så länge finns dock kryphålet att skicka något till en annan adress, i en delstat som inte är samma som varan skickas från. För B&H måste det alltså vara utanför delstaten New York.

För att B&H ska skicka till en adress i USA, om varan ska betalas med ett utländskt kreditkort, kräver de följande (bara för att vara rädda om dina pengar):
  • En kopia eller fotografi på båda sidorna på kreditkortet, som skickats till dem antingen med post eller som e-mail.
  • En adress i USA som inte går till ett hotell, poste restante eller liknande. Det måste vara ett företag eller en privatadress.
  • Ett telefonnummer som faktiskt går till någon på den angivna adressen.
Allt detta för att minska risken att någon beställer något på ett kreditkort som han råkat hitta eller sno någonstans.

När det gäller besparingen är den oftast minst på kamerahus, större på objektiv och störst på tillbehör som blixtar och liknande.
Garantianspråk får i regel göras genom att skicka tillbaka grejorna till USA, vilket alltså är den risk man tar för den besparing man får. Om du då ska köpa och sen sälja för att tjäna på det, så hamnar du för nära svenskt pris för att ev. garantikrängel ska vara värt det. Därför är min kommentar till din idé: Glöm det.

Men att köpa till sig själv går utmärkt. Jag har gjort det åtskilliga gånger, då jag ofta är i USA och jobbar. Tänkt på att grejorna kommer med bil (om du ska få det fraktfritt), så det måste finnas någon på plats som tar emot försändelsen när den kommer. Företag som har godsmottagning fungerar perfekt.
 

millhouse

Aktiv medlem
Jag skall till New York i September! :)
Sist jag var där så var det en jäkla skillnad i pris på kameragrejer. Jag köpte ett 70-200/2,8L IS USM och sparade nog in ca 4000-5000 kr på att köpa det där!
Detta köpte jag dock för att använda själv...
Tänkte eventuellt köpa med mig något hem denna gången med, men mer för att eventuellt sälja!
Så frågan är, vad ligger bra i pris jämfört med Sverige? Och som sedan är lättsålt väl hemma i Sverige?
Kan man komma undan Sales-taxen på något sätt som turist? (Kommer med största sannolikhet handla på B&H...)
/Jocce
Hej.
Var i USA förra året och då också på B&H i New York. En helt otrolig butik med ALLT. Och jag skriver med stora bokstäver allt, för det i min öga kan inte finns något mer i en fotobutik.
Du kan handla allt , men.... tyvärr kan du släppa tanken på att komma runt Sales-tax. Du får visa leg vid betalning och då upptäcker dom att du inte bor i USA och du får då visa pass. Och därmed blir det S-tax.
Att deras priser är bra är det ingen tvekan om. Nu vet jag inte vad du tänker att köpa. Om det tex är Canon prylar så tänk på man har ändrat reglerna för garantier. Så det du köper i USA, där gäller garanti i USA och du skall då enligt Canon "gå tillbaka" till butiken du köpte det i. Canon har nämligen delat i världen i regioner sedan något år eller två.Hur det är ned Nikon vet jag inte.
Ha en trevlig resa.
 

afe

Aktiv medlem
Sales Tax kommer du inte undan när du handlar i New York, och om tanken är att du ska sälja prylarna vidare när du kommer hem vill du kanske ha kartonger och dylikt kvar - fastnar du då i tullen åker du garanterat på att betala tull, moms och eventuella extra avgifter om du "glömt" att gå på rött. (Se Tullguiden för mer information om vad det kostar.)

Vill ni diskutera hur ni undviker att betala tull och skatter rekommenderar jag andra forum - se forumreglerna ;)
 

Saarikko

Aktiv medlem
Blev faktiskt dyrare med ShopUSA än direkt från butik med frakt.

Jämförde så här:

Tokina AT-X 116 PRO DX-II for Nikon, kostar 639 USD på B&H Photo Video.

Direktbeställning hem till Sverige:
Pris: 639 USD
Skatt: 268,95 USD
Frakt: 56,35 USD
Totalt: 964,30 USD

Beställning från butik till ShopUSA och hem till Sverige:
Pris: 639 USD
Skatt och frakt: 375,02 USD
Totalt: 1014,02 USD

Trodde först det skulle bli jättebilligt med ShopUSA, men när man gjort efterforskningar så är det tvärtom. Även med "ny användare"-erbjudande så blir det dyrt med ShopUSA, då du får bara 50 kr rabatt på frakten.
 

PMD

Aktiv medlem
Om man hittar en butik som inte levererar utanför USA så är väl ShopUSA en bra tjänst, antar jag.
 

KalmarFF

Aktiv medlem
Kan man inte bara gå in på B o H och köpa det man vill ha över disk och ändå tjäna en hacka ?
Sen skickar man hem papper och kartong och tar med sig det nyinköpta i kameraväskan :) Eller har jag missat nåt ??

Mvh Martin
 

ErlandH

Aktiv medlem
Direktbeställning hem till Sverige:
Pris: 639 USD
Skatt: 268,95 USD
Frakt: 56,35 USD
Totalt: 964,30 USD
Faktiskt ännu billigare. B&H överskattar moms och tull. Tullen är 6,7 procent, vilket blir ungefär 50 USD. Momsen är 25 procent, vilket blir ungefär 190 USD. Sammanlagt 240 USD (istället för 269).
 

Saarikko

Aktiv medlem
KalmarFF:

B&H Photo finns bara i New York så om du har vägarna förbi där så kan du gå in i affären och köpa kameror, objektiv m.m. över disk utan problem. Man behöver inte beställa hem allting över nätet utan de har en fysisk butik också, som sägs vara gigantisk.
Nej, man behöver inte betala tullavgifter för varor som är köpta i USA när man medför dem med sig hem till Sverige. Tullen får inte rota igenom dina väskor utan sannolika skäl eller misstankar för eventuella brott, och så vitt som jag kan lagen så är inte turism brottsligt.

ErlandH:

B&H Photo tar 8,875% i moms själva. I de där 268,95 USD så ingår det VAT, handling, administrativa kostnader, packning, skydd mot ev fraktskador m.fl. finesser. Jag betalar gärna lite extra för att få hem varorna säkert av professionella än via ShopUSA som inte nog med har 375 USD för tull, VAT och moms utan även kräver ytterligare 20 USD för fraktskydd, det blir en totalkostnad på 395 USD. Drygt 100 USD mer än vad det kostar direkt från butik och hem till dig.
 

eroko

Aktiv medlem
KalmarFF:
Nej, man behöver inte betala tullavgifter för varor som är köpta i USA när man medför dem med sig hem till Sverige. Tullen får inte rota igenom dina väskor utan sannolika skäl eller misstankar för eventuella brott, och så vitt som jag kan lagen så är inte turism brottsligt.
Det är väl klart man ska. Men som du säger måste de har sannolika skäl att titta i din väska. Om de nu skulle ha en misstanke eller nåt och de kommer på dig med massa saker blir det ju inte bara att du får betala det du skulle betala utan då blir det väl tullbrott eller nåt sådant också. Men som moderator påpekat är det mot reglerna att uppmana till brott så vill man syssla med det får man vända sig någon annanstans.

Till er som ska till den fysiska affären och har ont om tid skadar det inte att kolla öppettiderna. Det är ju en judisk affär och har således helgdagar då och då.
 

KalmarFF

Aktiv medlem
En stor dröm jag har är att någon gång köpa Canon 300 2.8 II. När jag väl ska slå till så är tanken att åka till USA och just köpa det över disk :) Sist jag tittade kostar objektivet ca 40000 NOK på B o H. I Norge där jag är bosatt kostar det nästan 60000 NOK, hyfsad skillnad ! Kommer absolut inte känna mig som nån skattesmitare om jag gör denna manöver.
 

iSolen.se

Guest
...Tullen får inte rota igenom dina väskor utan sannolika skäl eller misstankar för eventuella brott, och så vitt som jag kan lagen så är inte turism brottsligt.

...
I praktiken betyder det att alla som de tycker ser misstänkta ut kan kollas.

Tullen på Arlanda plockar ju folk som de känner för det.
 

KalmarFF

Aktiv medlem
Men vad ska de göra åt mig med min kameraväska innehållande 5d Mark III och ett monterat 300 2.8 II plus diverse objektiv ?? Jag har ju varit på semester i USA och hade såklart kameraväskan med mig !
 

eroko

Aktiv medlem
Men vad ska de göra åt mig med min kameraväska innehållande 5d Mark III och ett monterat 300 2.8 II plus diverse objektiv ?? Jag har ju varit på semester i USA och hade såklart kameraväskan med mig !
Det vore väl inte helt otroligt att du måste bevisa att du köpt den i Sverige. Kvitto eller kontoutdrag. Men du kanske köpte den kontant och kastade kvittot :p
 

iSolen.se

Guest
Det vore väl inte helt otroligt att du måste bevisa att du köpt den i Sverige. Kvitto eller kontoutdrag. Men du kanske köpte den kontant och kastade kvittot :p
Det är ju aningen misstänkt om den ser helt ny ut, du kommer från NY. Och prylen har ett amerikanskt serienummer :)

Edit: Dvs ett serienummer som börjar med "US".
 
Senast ändrad:
ANNONS