Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rekommenderat minneskort till EOS 6D

Produkter
(logga in för att koppla)

Mushin

Medlem
Hej!

Jag har precis köpt en EOS 6D. Utmaningen nu är att hitta ett bra minneskort.

Som brukligt googlade jag för att se om 6D även klarar "micro"-varianterna av SDHC/SDXC men jag har inte hittat något om det. Mitt förslag på kort är SanDisk Mobile Ultra microSDXC Class 10 UHS-I 64GB:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1371795

Skickade slutligen ett mail till Canon på ovan och fick ett lite obegripligt svar:

"Tack för att du har kontaktat Canon.

Vad vi kan garantera för kort att det fungerar till våra kameror är de kort som har klass 6 eller lägre. Vad gäller kort med klass 8 och 10 så fungerar de oftast utmärkt, dock kan vi inte garantera full funktionalitet. För att få reda på om just de korten du siktat in dig på fungerar till din kamera bör du kontakta tillverkaren av korten för mer info.

Vänliga hälsningar"

Jag förstår svaret, men tycker ändå det är konstigt att inte Canon kan svara mer detaljerat på frågan om vilka klasser och vilka kort som fungerar. Det kan ju minneskortstillverkarna inte veta heller - vad som fungerar tillsammans med en annan tillverkares hård- och mjukvara...

Anyway: Har du en EOS 6D? Vad har du för minneskort, exakt? Varför jag tror mig vilka ha Class 6 eller högre är när jag filmar i full-HD. Möjligen räcker klass 6 då.

Hilfe!
 
Jag har två olika korttyper. Det ena är SanDisk Extreme, 45 MB/s, klass 10, 32 GB och det andra är SanDisk Extreme Pro, 95 MB/s, klass 10, 32 GB. Båda sorterna fungerar utmärkt. Dock ska nämnas att jag nästan uteslutande tar stillbild, men även de få tillfällen jag filmat har det alldeles utmärkt.
 
Jag har skaffat Scandisk SDHC Extreme plus. 16GB 80mb/sekund.
Fungerar hur bra som helst i min 6D.

Efter som TS vill veta exakt vilket kort så länkar jag.
länk till Kjelle
 
Senast ändrad:
Tack för era svar!

Då vet jag att Class 10-kort fungerar bra.

Ni har vanliga kort ser jag och inga micro-varianter. De är jag också nyfiken på om de fungerar, i en adapter (vilket alltid brukar följa med).

Oavsett, tack för svaren.

/Sean
 
Jag har två typer i min 6D: Ett SanDisk SDHC Extreme 16GB 45MB/s Class 10, och ett SanDisk SDXC Ultra 64GB 30MB/s Class 10. Bägge funkar utan mankemang :)
 
Här funkar det!
6D med sandisk ultra 16GB micro SDHC i adapter.
Hade dock lite problem med adaptern då skrivskyddet flyttade på sig när kortet satte i kameran.
 
Tack för era svar!

Då vet jag att Class 10-kort fungerar bra.

Ni har vanliga kort ser jag och inga micro-varianter. De är jag också nyfiken på om de fungerar, i en adapter (vilket alltid brukar följa med).

Oavsett, tack för svaren.

/Sean

Jag hade nog hållit mig borta från micro varianterna. Har haft en del problem med glappkontakt i adaptern till SDkortstorlek .Dock aldrig provat på någon 6D så jag vet inte om det är något annan egenskap hos dessa som eventuellt gör dem obrukbara för den kameran.
 
Jag hade nog hållit mig borta från micro varianterna. Har haft en del problem med glappkontakt i adaptern till SDkortstorlek .Dock aldrig provat på någon 6D så jag vet inte om det är något annan egenskap hos dessa som eventuellt gör dem obrukbara för den kameran.
Noterat.

Varför jag helst hade velat använda micro-kort är ju för att de även fungerar i en mobiltelefon. Omvänt fungerar ju dessvärre inte.

Även om det nu kan fungera med adapter, så skiljer det endast 100 SEK på priset på ett SDXC och micro-SDXC.

Kan lika gärna köra det säkraste alternativet. :)
 
Om det nu är till mobiltelefon som gör att du överväger microkortet så varför inte köpa ett eye-fi kort istället.
 
Jag har kollat runt lite inför ett eventuellt köp av en 6d. Jag vill uppgradera mig lite kameramässigt (framför allt fullformat) och även kunna filma med kameran. Hur som helst så kom jag över den här forumtråden:

http://www.magiclantern.fm/forum/index.php?topic=6121.0

Ni fattar säkert bättre än jag vad de pratar om, men det verkar som att det finns någon hastighetsbegränsning som gör att, om jag förstod det hela rätt, kort med skrivarhastighet högre än ca 41 MB/s inte gör någon skillnad. Alltså är det onödigt att köpa ett med hastigheter som typ 90MB/s och det kort som rekommenderas där är Sandisk Extreme 45MB/s.

Tänkte att det kanske hjälper någon :)
 
Jag måste säga att Canons rekommendation är märklig. Alla Canons systemkameror med SD-kortplats sedan EOS 650D är UHS I-kompatibla. Det vill säga att de klarar mer än 25 MB/s. Class 10 garanterar bara 10 MB/s - så att säga att de garanterar Class 6 som ska klara 6 MB/s verkar extremt försiktigt.

Det låter som ett 45MB/s-kort kan passa bra. Jag kör själv bara Sandisk Extreme Pro 95MB/s. Jag tycker inte prisskillnaden är så betungande och jag har nytta av de snabbaste korten när jag läser in bilderna när jag är ute på snabba pressjobb.

Läs mer om SD-kort på Wikipedia
 
Ni fattar säkert bättre än jag vad de pratar om, men det verkar som att det finns någon hastighetsbegränsning som gör att, om jag förstod det hela rätt, kort med skrivarhastighet högre än ca 41 MB/s inte gör någon skillnad. Alltså är det onödigt att köpa ett med hastigheter som typ 90MB/s och det kort som rekommenderas där är Sandisk Extreme 45MB/s.

Det finns alltid ett tak. Ibland är taket högre än vad marknadens snabbaste kort klarar av att leverera. Det beror på kamerans interna komponenter.

Jag gjorde ett snabbt test med Sony 32GB 94MB/s Class10 UHS I-kort. Jag fick ut cirka 44 MB/s. Det är svårt att mäta exakt, men resultatet ligger så nära uppgiften som du refererar till att jag tror att det stämmer. Det innebär samma resultat som Nikon D7000. Kanske samma SD-kortläsare i båda kamerorna? Nikon D7100 har jag inte testat på detta vis.

Kort sagt: Ett 45 MB/s-kort verkar optimalt till Canon EOS 6D.
 
ANNONS