Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Err 30 på 5D mk2

Produkter
(logga in för att koppla)

sundis73

Aktiv medlem
Hej!

Jag har ett fel på min kamera som gör mig fundersam.
Får Err 30 när jag försöker ta en bild och det betyder ju att det är något med slutaren.

Har Googlat överallt och testat lite olika saker men inget verkar hjälpa.
Slutaren vill inte öppna sig.

Däremot upptäckte jag att det inte kan vara så att slutaren har fastnat.
Väljer jag manuell sensorrengöring så öppnar sig slutaren några sekunder innan den slår igen och felmeddelandet dyker upp.

Är det någon annan som haft det här felet och hittat en lösning utan att behöva lämna in kameran för byte av slutare/elektronik?
 

gyllensparv

Medlem
strul med canon

Hej!

Jag har ett fel på min kamera som gör mig fundersam.
Får Err 30 när jag försöker ta en bild och det betyder ju att det är något med slutaren.

Har Googlat överallt och testat lite olika saker men inget verkar hjälpa.
Slutaren vill inte öppna sig.

Däremot upptäckte jag att det inte kan vara så att slutaren har fastnat.
Väljer jag manuell sensorrengöring så öppnar sig slutaren några sekunder innan den slår igen och felmeddelandet dyker upp.

Är det någon annan som haft det här felet och hittat en lösning utan att behöva lämna in kameran för byte av slutare/elektronik?
Hade likadant fel sände kameran till canon service som fixade felet men det kostade 8000kr
ingemar
 

sundis73

Aktiv medlem
Testade att plocka ur batterierna och klockbatteriet samt låta den stå ett tag.
Läste även tips om att slå lite på kameran för att se om slutaren skulle släppa, men icke..

Efter kontakt med Canon RCC i Mölndal så beslöt jag mig för att köpa en ny kamera istället för att reparera.

Men tack för alla tips! :)
 
ANNONS