Annons

50D vs 60D

Produkter
(logga in för att koppla)

rezz

Aktiv medlem
Jag skall uppgradera från min nuvarande EOS1000D och funderar på en begagnad 50D eller en ny 60D... vilken tror ni jag blir mest nöjd över??

Lite krav: Fler fokuseringspunkter än 1000D, mer bilder per/s osv...
 
Hej!
Jag sålde nyss min 1000D och köpte en 60D.
Jag hade innan provat både 50 och 60, måste säga att jag är ytterst nöjd med min 60D.
Om du funderar på begagnad hade jag kanske lagt pengarna på en Beg 7D.
Den rörliga skärmen på 60D är bättre än man tror, jag trodde aldrig att jag skulle använda den så mycket :)

Mitt råd är att köpa 60D eller begagnad 7D, ungefär lika mycket pengar.
(men 60d är rätt najs)

/G
 
För mig hade det stått mellan 40D och 60D, blir lättare att bestämma sig så.. 40D är välbyggd och en riktig arbetshäst med bra specifikationer. 50D och 40D är såpass lika att jag nog hellre hade valt 40D, eftrersom det finns ett bra utbud på begagnatmarknaden.

60D är lite plastigare men modernare och en nyare sensor och såklart den vinklingsbara skärmen.
 
För mig hade det stått mellan 40D och 60D, blir lättare att bestämma sig så.. 40D är välbyggd och en riktig arbetshäst med bra specifikationer. 50D och 40D är såpass lika att jag nog hellre hade valt 40D, eftrersom det finns ett bra utbud på begagnatmarknaden.

60D är lite plastigare men modernare och en nyare sensor och såklart den vinklingsbara skärmen.
Okok, då står det mellan 40D och 60D.. förutom att 60D är plastigare men modernare och en nyare sensor... vad är det annars som skiljer? Kanske läge att köpa 40D och ett hyffsat objektiv istället för 60D och ett lite sämre objektiv för samma pengar?
 
Hej!
Jag sålde nyss min 1000D och köpte en 60D.
Jag hade innan provat både 50 och 60, måste säga att jag är ytterst nöjd med min 60D.
Om du funderar på begagnad hade jag kanske lagt pengarna på en Beg 7D.
Den rörliga skärmen på 60D är bättre än man tror, jag trodde aldrig att jag skulle använda den så mycket :)

Mitt råd är att köpa 60D eller begagnad 7D, ungefär lika mycket pengar.
(men 60d är rätt najs)

/G
Mmmm, jag vill ha 60D!
 
Ja, jo.. Skärmen är en fördel för 50D definitivt. Om du har möjlighet är det alltid bäst att testa och klämma först, men 40D finns till bra priser och det är en rejäl kamera, och 50D lika så. Är man inte i behov av den vinklingsbara skärmen tror jag det är en god idé att överväga någon av de tidigare modellerna.
 
Ja, jo.. Skärmen är en fördel för 50D definitivt. Om du har möjlighet är det alltid bäst att testa och klämma först, men 40D finns till bra priser och det är en rejäl kamera, och 50D lika så. Är man inte i behov av den vinklingsbara skärmen tror jag det är en god idé att överväga någon av de tidigare modellerna.
Jag skiter i filmning och vinklingsbar skärm... Är det 50D som gäller då?
 
Okok, då står det mellan 40D och 60D.. förutom att 60D är plastigare men modernare och en nyare sensor... vad är det annars som skiljer? Kanske läge att köpa 40D och ett hyffsat objektiv istället för 60D och ett lite sämre objektiv för samma pengar?

40D har 3 C-lägen och Mg-hus. 60D har ETT C-läge och plasthus....

Skärmen är kass på 40D, men spelar roll? man behöver bara kolla histogram och komposotion, Skärpan sitter alltid där så inget att klura över. Mycket macro med liveviev så är 50D och 60D dock ett bättre val på grund av sina bättre skärmar.
 
40D har 3 C-lägen och Mg-hus. 60D har ETT C-läge och plasthus....

Skärmen är kass på 40D, men spelar roll? man behöver bara kolla histogram och komposotion, Skärpan sitter alltid där så inget att klura över. Mycket macro med liveviev så är 50D och 60D dock ett bättre val på grund av sina bättre skärmar.

Ett extra C-läge är förstås ett plus, men skärmen är väldigt mycket bättre på både 50D och 60D och absolut inte endast vid livewiev. Inte för mig som ofta kolla bilderna på skärmen i alla fall.

40D är mycket kamera för pengarna på begagnatmarknaden idag, och det är 50D också.

60D faller enligt mig lite på plasthuset och endast ett c-läge, men har klart fördelar i iso-prestanda, ljusmätningssystem och vinklingsbar skärm. Att skärmen är vinklingsbar har jag svårt att tänka mig att jag personligen hade haft så stor nytta av dock. Dessutom känns 60D fördelarna svårmotiverade med den prisskillnad det faktiskt är jämfört med de andra kamerorna (speciellt om man kollar procentuell skillnad!).
 
Jag måste få detta utrett en gång för alla: Vad är problemet med att 60D har ett plast/glasfiberhus egentligen, annat än något så abstrakt som att det "känns billigare än 50D?"
Hållbarheten har knappast försämrats anmärkningsvärt, bl.a. eftersom det fortfarande är byggt på en aluminiumram, och vad jag har hört från canon så är inte vädertätningen sämre heller.

I övrigt så är kanske inte 60D en bättre kamera i förhållande till canons utbud idag än vad 50D var när den släpptes. Men idag, i förhållande till 50D, som börjar bli lite gammal, så slår den ju sin föregångare på ett gäng punkter, bl.a. på grund av den nyare sensorn. Vad jag förstår så har den bättre färgrymd, bättre bildkvalitet och presterar bättre vid hög ISO än 50D.

Sen har en del pro-funktioner försvunnit, som t.ex. af-justering, men det har ju tillkommit en del också, som t.ex. trådlös blixtstyrning.

Plus att den är billigare! :D

Förstår inte helt vad alla klagar på. Tagen ur sitt sammanhang är den ju en bra och prisvärd kamera. Vill man har uppföljaren till 50D så är det väl 7D som gäller, både funktions- och prismässigt?

Jag är inte jätteinsatt. Rätta mig/upplys mig!
 
Jag rekommenderar 50D. Uppgraderade själv från 20D för några månader sen och stod från början och valde mellan 40D, 50D och 60D.
60D försvann rätt snabbt ur mina tankar, så kvar stod valet mellan 40D och 50D;

40D och 50D är ganska lika, men 40D har fått mycket skäll för usel skärm. Skärmen på 50D är underbar. 50D har även ungefär 50% fler pixlar på sensorn (om jag minns rätt). Serietagningshastigheten har dock sjunkit från 6,5 till 6,3 bilder/sek. Försumbart.

Angående 60D så tror många att det är en uppföljare till 50D, vilket det i själva verket inte är. 60D är något nedbantad (långsammare serietagning, avsaknad av stora ratten bl.a. Den positionerar sig egentligen över 600D), vilket gör att 7D snarare är uppföljaren till 50D.

Vill du däremot promt kunna filma och använda den vinklingsbara skärmen, så är 60D valet för dig.
En begagnad 7D till rätt pris är naturligtvis också ett alternativ. En kamera att växa med!
 
Angående 60D så tror många att det är en uppföljare till 50D, vilket det i själva verket inte är. 60D är något nedbantad (långsammare serietagning, avsaknad av stora ratten bl.a. Den positionerar sig egentligen över 600D), vilket gör att 7D snarare är uppföljaren till 50D.
!


Enligt dig eller Canon?

60D har varit riktigt hatad på detta forum sedan den lanserades.

Först var det att den var plast men sedan kom tester att dom tyckte den kändes gedigen.
Sedan kom snacken om vädertätningen som visade sig att 60D hade bättre vädertätning än 50D

Den har även enormt mycket förbättringar än 50D som ny sensor, AF, bättre ISO, filmfunktion och blixtstyrning m.m.

Så köper inte ditt resonemang alls faktiskt.
visst att serietagning c-lägen och microjustering inte finns men bara för det så ska den placeras under 50D?
 
Det är absolut inget fel på 60D! Utvikbar skärm kan vara väldigt bra i många lägen, t ex små kryp på marken eller över huvudena på en folkmassa. Visserligen abar ett C-läge, men hur ofta använder man tre egentligen? Jag tror dock att jag skulle sakna joysticken.

Vill man välja mellan 50D och 40D så kan man också tänka på att 40D har bättre sensor än 50D. Enligt DxO i alla fall. Fast det är nog inget man märker normalt. Jag har en 40D som jag trivs utomordentligt med. Men lite fler pixlar kunde man ju önska sig någon enstaka gång när man vill beskära kraftigt. Men 10 mpix räcker långt. Om jag skulle uppgradera till någon existerande Canon-modell så skulle det bli en 5D, MkI eller II, varken 50D, 60D eller 7D ger så mycket mer att det är värt merkostnaden, anser jag. Å andra sidan ansåg en skribent på Luminous Landscape (inte MR, någon annan vars namn jag glömt) att 40D var lika bra som 5D MkI.
 
Jag rekommenderar 50D. Uppgraderade själv från 20D för några månader sen och stod från början och valde mellan 40D, 50D och 60D.
60D försvann rätt snabbt ur mina tankar, så kvar stod valet mellan 40D och 50D;

40D och 50D är ganska lika, men 40D har fått mycket skäll för usel skärm. Skärmen på 50D är underbar. 50D har även ungefär 50% fler pixlar på sensorn (om jag minns rätt). Serietagningshastigheten har dock sjunkit från 6,5 till 6,3 bilder/sek. Försumbart.

Angående 60D så tror många att det är en uppföljare till 50D, vilket det i själva verket inte är. 60D är något nedbantad (långsammare serietagning, avsaknad av stora ratten bl.a. Den positionerar sig egentligen över 600D), vilket gör att 7D snarare är uppföljaren till 50D.

Vill du däremot promt kunna filma och använda den vinklingsbara skärmen, så är 60D valet för dig.
En begagnad 7D till rätt pris är naturligtvis också ett alternativ. En kamera att växa med!

Avsaknad av stora ratten? Vilken ratt menar du?

Skulle snarare säga att 60D är mellan 50D och 7D.
Det finns saker som är bättre på 50D men det finns även saker som är bättre på 60D.

Det som är sämre på 60D enligt mig är seriebildstagning och c-lägen. Är dessa två saker en väldigt viktig funktion för användaren så ska man nog köpa......7D

Liten edit...
Exponeringskopensationen är väldigt mycket bättre på 60D'n. Vilket gör att 50D hamnar i samma kategori som 1000D, om man har tur. Eller hur var det nu?
 
Senast ändrad:
ANNONS