Annons

550D - Videokvalitet

Produkter
(logga in för att koppla)

Skyllberg2

Medlem
Hejsan har nyss fått min 550d och har en liten fundering angående video kvaliteten, det ser liksom inte riktigt ut som det är 1080p utan snarare typ 720p, undrar om det beror på linsen (har 18-55 kit linsen) eller om det kanske kan bero på något annat? typ minneskort (har ett sandisk videohd klass 6 kort på 16 gb) och ja, jag har valt 1920x1080 på inställningarna xP

Lite snapshots från olika film klipp (checka in morrhåren på bild nr 3, va fan är det där för pixel konst? :p)
http://www.tomas-art.com/Bilder/550d/550d-1.JPG
http://www.tomas-art.com/Bilder/550d/550d-2.JPG
http://www.tomas-art.com/Bilder/550d/550d-3.JPG
http://www.tomas-art.com/Bilder/550d/550d-4.JPG

Jag har även lite gamla pentax objektiv med jätte bra skärpa som jag skulle kunna prova när jag skaffat en adapter, men är fast med det här än så länge.

Färgerna och så är jätte fina men är besviken på detaljerna :(
 
Svårt att ge något svar utan mer information om hur du har ställt in kameran, vilket bildstil (skärpeinställning), tid och bländare använde du när du filmade bildexemplen?

Morrhåren ser väl ut ungefär som man kan vänta sig när man fotograferar så lågupplöst som HD video (gäller både 1080P och 720p), 2 Mpixel är faktiskt inte speciellt mycket. Tycker du att det är störande så testa med att sänka skärpeinställningen, ju mer skärpa desto tydligare blir effekten.

Minneskortet kan du utesluta direkt, det påverkar inte kvaliteten på bilden. Om kortet är för långsamt skulle filmningen avbrytas när kamerans buffert är full, i övrigt påverkas inte filmen. För övrigt är kraven som ställs på minneskorten för filmning ganska låga om du jämför med vad som krävs för att kunna utnyttja kamerans seriebildtagning vid stillbilder.
 
Bild stilen är standard, körde med minsta bländaren på morrhårs bilden, något större på de andra (8-11) kommer inte riktigt ihåg shutterspeeden men runt 60-100. Ska prova att sänka skärpan.
 
Jag håller med Sara. Det ser rimligt ut för att inte vara någon bättre kvalité än 1080p.

Ta en riktig bild på katten istället, så ska du få se på katten!
 
Nu vet jag inte om detta är exakt ditt problem men, tänk på att en video från en DSLR inte blir jätteskarp i förhållande till t.ex. en riktigt videokamera. Oavsett upplösningar av pixlar så har en DLSR-sensor i videoläge likt 550 inte mer än runt 500 linjer mot en videokamera som kan ha över 800. Så 1080p skiljer sig sällan mycket från 720p i en DSLR.
En av nackdelarna med DSLR idag.
 
Nu vet jag inte om detta är exakt ditt problem men, tänk på att en video från en DSLR inte blir jätteskarp i förhållande till t.ex. en riktigt videokamera. Oavsett upplösningar av pixlar så har en DLSR-sensor i videoläge likt 550 inte mer än runt 500 linjer mot en videokamera som kan ha över 800. Så 1080p skiljer sig sällan mycket från 720p i en DSLR.
En av nackdelarna med DSLR idag.

Åfan, tack för svar Kim.
 
Bild stilen är standard, körde med minsta bländaren på morrhårs bilden, något större på de andra (8-11) kommer inte riktigt ihåg shutterspeeden men runt 60-100. Ska prova att sänka skärpan.

Vill du ha bästa skärpa skall du inte gå över bländare f/8, eller bättre f/5.6. Vid f/11 och mindre uppstår något som kallas för diffraktion, det vill säga ljusspridning, som gör bilderna mindre skarpa. Fördelen är att du får en jämnare men sämre skärpa över hela motivet.

Slutartiden är förmodligen i kortaste laget om du vill kunna extrahera skarpa bilder ur videofilen, tänk på att video normalt är lite "blurrigt" för att rörelserna skall se jämnare ut. Du kan välja en kortare tid, men videon kan då se lite ryckig ut (skillnaden mellan bilderna blir större).
 
Nu vet jag inte om detta är exakt ditt problem men, tänk på att en video från en DSLR inte blir jätteskarp i förhållande till t.ex. en riktigt videokamera. Oavsett upplösningar av pixlar så har en DLSR-sensor i videoläge likt 550 inte mer än runt 500 linjer mot en videokamera som kan ha över 800. Så 1080p skiljer sig sällan mycket från 720p i en DSLR.
En av nackdelarna med DSLR idag.

Nu får du gärna förklara hur du kan få mer än 540 linjer med 1080p?

Du behöver så vitt jag vet minst två pixlar för att avbilda en linje, med 1080 tillgängliga pixelrader borde teoretiskt max vara 540 linjer. 720p borde på motsvarande sätt kunna återge max 360 linjer.

(Jag är för visso stillbildsfotograf, men naturlagarna borde gälla även video.)
 
Bild stilen är standard, körde med minsta bländaren på morrhårs bilden, något större på de andra (8-11) kommer inte riktigt ihåg shutterspeeden men runt 60-100. Ska prova att sänka skärpan.

Har provat rätt så många inställningar, tycker bästa film på rörliga motiv, bästa video blir inte på full HD utan på HD, 60b/s och kort slutartid. (1/200 eller 1/400) Vilket ofta innebär 1600 eller 3200 iso, men det gör inget, jag märker inte brus i videobilden.

För övrigt begriper inte vad är meningen med att titta på enstaka bilder. Det är video det handlar om. Vill du göra enstaka bilder, så gör sådana.
 
Dessutom så är alltid video ifrån DLSR komprimerad och lider lite av det - det är ju VIDEO och inte stillbilder radade efter varandra. Som det skrev - vill du ha stillbilder så ta då stillbilder.... Och är det stillbilder du önskar i denna upplösningen så duger ju en 12 år gammal 1N D2000 då den har tillräcklig upplösning...
 
Dessutom så är alltid video ifrån DLSR komprimerad och lider lite av det - det är ju VIDEO och inte stillbilder radade efter varandra. Som det skrev - vill du ha stillbilder så ta då stillbilder.... Och är det stillbilder du önskar i denna upplösningen så duger ju en 12 år gammal 1N D2000 då den har tillräcklig upplösning...

Nä det är inte stillbilder jag vill ha. Tyckte bara att upplösningen såg låg ut.
 
Nu får du gärna förklara hur du kan få mer än 540 linjer med 1080p?

Du behöver så vitt jag vet minst två pixlar för att avbilda en linje, med 1080 tillgängliga pixelrader borde teoretiskt max vara 540 linjer. 720p borde på motsvarande sätt kunna återge max 360 linjer.

(Jag är för visso stillbildsfotograf, men naturlagarna borde gälla även video.)

Naturlagarna gäller men video spelas inte in på samma sätt som en stillbild tas. 1080 är bara pixelmått av vad kamerans sensor klarar se i videomode, inte den faktiska upplösningen. Kamerans sensor tar inte upp alla linjer pga prestandabegränsningar. Den skippar ett antal linjer i bilden. Det är därför man får aliasing och hemsk moiré från DSLR. En normal videokamera klarar heller inte av alla 1080 linjer utan som sagt kan de ligga kring 800. Men det räcker för att t.ex moiré inte ska uppstå. En stillbild är en helt annan sak. Det finns videokameror som klara läsa alla linjer från en stor sensor men de kostar många många pengar.
Vi har pratat om detta i en annan tråd. Med ytterliggare förklaring. Men Jag sitter på min mobil och skriver detta då comhem inte får mitt bredband att funka. ...usch....så jag har lite problem med att länka o sådär just nu. :-/ sorry
 
Naturlagarna gäller men video spelas inte in på samma sätt som en stillbild tas. 1080 är bara pixelmått av vad kamerans sensor klarar se i videomode, inte den faktiska upplösningen. Kamerans sensor tar inte upp alla linjer pga prestandabegränsningar. Den skippar ett antal linjer i bilden. Det är därför man får aliasing och hemsk moiré från DSLR. En normal videokamera klarar heller inte av alla 1080 linjer utan som sagt kan de ligga kring 800. Men det räcker för att t.ex moiré inte ska uppstå. En stillbild är en helt annan sak. Det finns videokameror som klara läsa alla linjer från en stor sensor men de kostar många många pengar.
Vi har pratat om detta i en annan tråd. Med ytterliggare förklaring. Men Jag sitter på min mobil och skriver detta då comhem inte får mitt bredband att funka. ...usch....så jag har lite problem med att länka o sådär just nu. :-/ sorry

Fast 1080p betyder 540 linjer, inte 1080 linjer. Du behöver 2 pixelrader för att kunna teckna en linje, annars får du bara en jämnfärgad yta. Så jag förstår fortfarande inte hur du menar.
 
Fast 1080p betyder 540 linjer, inte 1080 linjer. Du behöver 2 pixelrader för att kunna teckna en linje, annars får du bara en jämnfärgad yta. Så jag förstår fortfarande inte hur du menar.

Nej, 1080i är 540 linjer, 1080p är 1080-linjer.
Oavsett, alltså 1080 är bara inspelningsformatet, dvs. upplösningen i vad kameran sparar i, inte vad den ser. I 1080-mode klarar sensorn bara av runt 500 linjer, i 720-mode klara sensorn knappt 400 linjer. Att den sen tar och gör formatet/filen i 720 är kamerans lilla specialité. Den är grymt duktig på att simulera resten av linjerna för att få ihop en 1080/720 upplöst bild. Var tror du aliasing och moirén kommer ifrån?
Om du tar en "resolution chart" och ställer framför kameran så kommer du få väldigt svårt att se detaljer bortom 500linjer.

Exemplet som brukar användas, sist även här, är om man tar en VHS-film och spelar av den med en HD-kamera i 1080. Inte blir VHS-filmen HD helt plötsligt. Men filen eller formatet är ju "HD-upplöst". Samma som kamerans sensor och vad den faktiskt sparar i.

Vart det något mer förklarande?
 
Senast ändrad:
Nej, 1080i är 540 linjer, 1080p är 1080-linjer.
Oavsett, alltså 1080 är bara inspelningsformatet, dvs. upplösningen i vad kameran sparar i, inte vad den ser. I 1080-mode klarar sensorn bara av runt 500 linjer, i 720-mode klara sensorn knappt 400 linjer. Att den sen tar och gör formatet/filen i 720 är kamerans lilla specialité. Den är grymt duktig på att simulera resten av linjerna för att få ihop en 1080/720 upplöst bild. Var tror du aliasing och moirén kommer ifrån?
Om du tar en "resolution chart" och ställer framför kameran så kommer du få väldigt svårt att se detaljer bortom 500linjer.

Exemplet som brukar användas, sist även här, är om man tar en VHS-film och spelar av den med en HD-kamera i 1080. Inte blir VHS-filmen HD helt plötsligt. Men filen eller formatet är ju "HD-upplöst". Samma som kamerans sensor och vad den faktiskt sparar i.

Vart det något mer förklarande?

1080i kanske inte är så dumt då, en del kameror har det så.
 
1080i kanske inte är så dumt då, en del kameror har det så.

Japp, stämmer. Framförallt för att de klarar inte av att hantera en hel progressiv bild i 1080, samt även att få folk idag har utrustning som klarar hantera video i 1080p, iaf i mer än 25fps. Det kommer mer och mer nu, men 1080i är fortfarande mycket vanligt. Antingen 1080i eller så kör man på 720p. Upplösningen blir sämre men "detaljrikedomen" behöver inte blir mycket sämre. Men här beror det lite på vilken kamera man använder.
En videokamera är normalt självklart bättre på att hantera just video med bättre t.ex. detaljförmåga, undantagen är kanske de små konsumentkamerorna. Men t.ex en semipro-kamera som Sony EX1 har mycket bättre detaljförmåga än t.ex. en Canon 7D även om de spelar in i samma upplösning. Det är bl.a. därför många TV- och broadcast-företag inte gillar DSLR-systemet. Dock verkar ändå vissa gett med sig i efterhand nu, bl.a. BBC har visat intresse och även SVT. Vi får väl se vad som händer.

Och visst är det så att DSLR har sina fördelar med t.ex. de korta skärpedjupen. Vissa försöker ju komma runt det med att bygga på adapters på sina videokameror så de får 35mm optikens fördelar. Sen är det vikt och storlek och smidighet som spelar roll framförallt för resande fotografer som behöver hålla vikten nere.
En DSLR är fortfarande väldigt duktig på att dölja sina "brister" med hjälpa avancerad kontrast och skärpehantering. Det är dock lite tillverkarnas dolda företagshemlighet hur de faktiskt gör. Så det finns ingen som kan berätta exakt hur många linjer de tar bort eller hur de simulerar eller lägger på skärpa.

Så ja, 1080i räcker väldigt långt i många fall.
 
Japp, stämmer. Framförallt för att de klarar inte av att hantera en hel progressiv bild i 1080, samt även att få folk idag har utrustning som klarar hantera video i 1080p, iaf i mer än 25fps. Det kommer mer och mer nu, men 1080i är fortfarande mycket vanligt. Antingen 1080i eller så kör man på 720p. Upplösningen blir sämre men "detaljrikedomen" behöver inte blir mycket sämre. Men här beror det lite på vilken kamera man använder.
En videokamera är normalt självklart bättre på att hantera just video med bättre t.ex. detaljförmåga, undantagen är kanske de små konsumentkamerorna. Men t.ex en semipro-kamera som Sony EX1 har mycket bättre detaljförmåga än t.ex. en Canon 7D även om de spelar in i samma upplösning. Det är bl.a. därför många TV- och broadcast-företag inte gillar DSLR-systemet. Dock verkar ändå vissa gett med sig i efterhand nu, bl.a. BBC har visat intresse och även SVT. Vi får väl se vad som händer.

Och visst är det så att DSLR har sina fördelar med t.ex. de korta skärpedjupen. Vissa försöker ju komma runt det med att bygga på adapters på sina videokameror så de får 35mm optikens fördelar. Sen är det vikt och storlek och smidighet som spelar roll framförallt för resande fotografer som behöver hålla vikten nere.
En DSLR är fortfarande väldigt duktig på att dölja sina "brister" med hjälpa avancerad kontrast och skärpehantering. Det är dock lite tillverkarnas dolda företagshemlighet hur de faktiskt gör. Så det finns ingen som kan berätta exakt hur många linjer de tar bort eller hur de simulerar eller lägger på skärpa.

Så ja, 1080i räcker väldigt långt i många fall.

Bra svar,upplösningar på platt-tv har ju varit en djungel av olika förklaringar, och nu kommer våra kameror på bred front med filmfunktion, många sitter ju med fina objektiv och ser fördelar med det. kameran blir helt enkelt roligare, och en ny stimulans piggar upp. det har debatteras om filmfunktionen skäl prestanda av sensorn och försämrar bildkvaliteten, tappar DR som exempel, men ser ut som om dom löser det också.
 
Naturlagarna gäller men video spelas inte in på samma sätt som en stillbild tas. 1080 är bara pixelmått av vad kamerans sensor klarar se i videomode, inte den faktiska upplösningen. Kamerans sensor tar inte upp alla linjer pga prestandabegränsningar. Den skippar ett antal linjer i bilden.*snip*


Jag trodde att moaren som lättare uppstår i en dslr-film helt enkelt berodde på att antialias filtret är anpasst för de 20 Mp man normalt tar ut ur kameran. Det torde då inte ha något att göra med upplösningen som sådan.

Sedan tror jag du och Sara pratar förbi varandra. 1080p är ju 1080 linjer ja. Men det ger en MAXIMAL upplösning på 540 linjer om man mäter som man brukar mäta optik för stillbild. Dvs du behöver precis som Sara säger en rad "blank" för att kunna återge linjen du mäter. En linje behöver ju en bakgrund annars är det inte en linje utan ett fält sas.

Jag har mycket svårt att förstå på vilket sätt en dslr inte skulle återge maximal upplösning som då alltså är 540 linjer så det får du gärna styrka på något sätt. Eftersom kameran i stillbildsläge kan återge så oändligt mycket högre upplösning än vilken videokamera som helst så förstår jag inte varför den helt plötsligt skulle tappa den förmågan när man börjar filma?

Kameran orkar i normala fall spara ner 21 Mp 4 ggr i sekunden. Det blir då 84 Mps.
Att spara ner 2 Mp 30 ggr i sekunden skulle innebära 60 Mps. Sedan finns det en massa faktorer som jag personligen inte har den minsta lilla koll på som jpgkompringering vs videokomprimering osv. Men i rena rådata så är alltså datamängden mindre vid filmning än vid serietagning....

Att sedan videokameror skulle kunna ha högre upplösning än detta max måste väl bero på att du jämför med riktiga videokameror(de där i flera hundratusen kronorsklassen) som faktiskt spelar in i högre upplösning än just 1080p. Den maximala upplösning i slutprodukten kan dock aldrig överstiga den maximala upplösningen i återgivningsmediet som då än en gång i vårt fall landar på 540 linjer om man nu väljer att ta ut filmen i 1080p.

Du får gärna utveckla lite mer och styrka dina påståenden för jag är på inget sätt någon expert men mitt logiska mattesinne har lite svårt att köpa dina påstående rakt av bara.

Mvh
Jerka
 
ANNONS