Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5D + 24-70L eller 24-105L?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anden

Aktiv medlem
Har en 24-70L som är skarp och fin. Funderar på att köpa en 5D nu när den kommit ner lite i pris. Frågan är om jag ska behålla min 24-70 eller om jag ska sälja den och köpa 5D och 24-105? Jag funderar på om IS och det längre omfånget är värt ljusförlusten på ett steg? Kommer även skaffa ett ljusstarkt objektiv (35L) för de tillfällen när ljuset är svagt.

Tacksam för synpunkter på mitt val.

A
 
jag har en 24-105 som jag köpte bara för ca en månad sen, är supernöjd med den linsen, skarp och fin. Men jag har funderat på att testa en 24-70 också, då jag använder den till porträtt och gärna skulle ha lite kortare skärpedjup.

Men det är svårt det där, 24-105 är en fin brännvidd, och helt klart en mycket fin lins.
 
5D och 24-70/2,8 passar i alla fall min fotografering perfekt. Det känns sällan som jag behöver något annat.
 
För 820 euro får jag 24-105 gluggen om jag köpen den tillsammans med huset. Kanske skulle köpa och testa...
 
Det var så lite så. Jag köpte ett 24-70/2,8L till min 20D förra veckan och jag är grymt förälskad redan.

//Anders
 
ANNONS