Annons

5d - cyberphoto.se

Produkter
(logga in för att koppla)
Tycker det verkar som en 20D (med lite nya features bara) fast i fullformat! Intressant, det vill jag säga!

Kanske man byter upp sig nästa år... ;)
 
Dyr höst

Det ser ut som tomten måste komma tidigt i år en 5D + 24-105 på en ff inte dåligt om nu inte
1D MK II N är något som kan locka eller varför inte båda, men så snäll är nog ingen.
 
Hade jag varit som ni hade jag väntat lite. Jag är lite skeptisk.

En kompis till mig hade chattat med en kille, som visst har goda kontakter i USA, och enligt honom är det visst lite problem med den nya modellen.

Ett problem gällde uppstartstiden på kameran. Den påstås vara i klass med 20D, alltså ca 0,2 s (redan det i längsta laget). Toleransen verkar dock vara stor, då man på en del hus uppmätt tider på uppemot 0,3 sekunder, alltså en felmarginal på 50 %. Detta gäller dock bara när batterigreppet är monterat, och kan eventuellt bero på någon form av glapp. Det sägs dock att man kan undvika det helt genom att stoppa i batterierna i en viss ordning.

Ett annat problem var att det är krångligt att skifta ISO-läge (fortfarande inget ISO 12800...). Man är visst tvungen att först trycka på en knapp och därefter snurra på ett plastigt hjul. Hallå, Canon. Det är 2005!!

Nu fattas det bara att det kommer ut ett par exemplar med frontfokus på marknaden oxå...

Som sagt, jag avvaktar nog.
 
Arne S skrev:
Hade jag varit som ni hade jag väntat lite. Jag är lite skeptisk.

En kompis till mig hade chattat med en kille, som visst har goda kontakter i USA, och enligt honom är det visst lite problem med den nya modellen.

Ett problem gällde uppstartstiden på kameran. Den påstås vara i klass med 20D, alltså ca 0,2 s (redan det i längsta laget). Toleransen verkar dock vara stor, då man på en del hus uppmätt tider på uppemot 0,3 sekunder, alltså en felmarginal på 50 %. Detta gäller dock bara när batterigreppet är monterat, och kan eventuellt bero på någon form av glapp. Det sägs dock att man kan undvika det helt genom att stoppa i batterierna i en viss ordning.

Ett annat problem var att det är krångligt att skifta ISO-läge (fortfarande inget ISO 12800...). Man är visst tvungen att först trycka på en knapp och därefter snurra på ett plastigt hjul. Hallå, Canon. Det är 2005!!

Nu fattas det bara att det kommer ut ett par exemplar med frontfokus på marknaden oxå...

Som sagt, jag avvaktar nog.

Haha, helt otroligt! Kameran har inte visats offeciellt och många är skeptiska på att den ens finns, och så kommer du med det finns folk som har provat den och tillochmed fingrat så mycket på den att de redan hittat fel.

Ja, jisses nästan som att leva i en parallell cyberrymd. ;)

"Trycka in en knapp och sedan snurra in ISO-värdet". Hur skulle man annars gör 2005. Säga:
-Byt ISO 400 pip. :)
 
Behövs snabbare uppstart än 0,2 sec? Hur lång tid tar det att få upp kameran framför ögat? Mer än det ialla fall...
 
Arne S skrev:

Ett problem gällde uppstartstiden på kameran. Den påstås vara i klass med 20D, alltså ca 0,2 s (redan det i längsta laget). Toleransen verkar dock vara stor, då man på en del hus uppmätt tider på uppemot 0,3 sekunder, alltså en felmarginal på 50 %. Detta gäller dock bara när batterigreppet är monterat, och kan eventuellt bero på någon form av glapp. Det sägs dock att man kan undvika det helt genom att stoppa i batterierna i en viss ordning.

Ett annat problem var att det är krångligt att skifta ISO-läge (fortfarande inget ISO 12800...). Man är visst tvungen att först trycka på en knapp och därefter snurra på ett plastigt hjul. Hallå, Canon. Det är 2005!!

Oj. får nog ta tillbaka min beställning. 0,1s vill jag ju inte förlora... :)

Kul "hitte-pou" som vi skåningar säger.
 
Pelle www.andno1.se skrev:
kolla man här ser man att det står 13fps vilket gjorde mig glad....men ovan och i specen står 3fps...ja ja det blir en otålig väntan tills man vet....allt o lite till....

Nja, det stod så här före just de specarna du läste: But here are the latest RUMORS on EOS 1DIIn

Det är lite rörigt på den där sidan :)
 
Jag tycker det är smått fascinerande att folk fortfarande förbeställer sånt här innan produkten ens nått marknaden :)

/Johan
 
froderberg skrev:
Oj. får nog ta tillbaka min beställning. 0,1s vill jag ju inte förlora... :)

Kul "hitte-pou" som vi skåningar säger.

Såå, du är också Skåning...

Ok, allt var kanske inte helt sant.. ;)

Tänkte bara att om vi tog alla dessa blivande diskussioner nu (i förebyggande syfte) så kan alla "ny-kameraägare" i stället koncentrera sig på att nyttja prylarna när de väl kommer framåt hösten. För visst får vi alla ett minst sagt annorlunda beteende när det kommer nya go´bitar att studera.

Kul att det händer något, ska bli intressant att följa utvecklingen.
 
hansen2 skrev:
Jag tycker det är smått fascinerande att folk fortfarande förbeställer sånt här innan produkten ens nått marknaden :)

Varför är det så konstigt? Så har det funkat i alla år inom bilindustrin.

Verkar prylarna intressanta beställer man. Motsvarar de inte förväntningarna avbeställer man.

/magnus (som beställt på annat ställe)
 
froderberg skrev:
Varför är det så konstigt? Så har det funkat i alla år inom bilindustrin.

Verkar prylarna intressanta beställer man. Motsvarar de inte förväntningarna avbeställer man.

/magnus (som beställt på annat ställe)

Det hela är mycket enkelt, de tidigare modellerna talar sitt tydliga språk. Varför betala en smärre förmögenhet för en produkt ur en tidig serie som med stor sannolikhet kommer vara behäftad med diverse fel?

/Johan
 
Hej

Fördelarna är ändå ofta större än nackdelarna, ju snabbare man får en bra kamera, destu snabbare får man chans att ta ännu bättre bilder.

Hoppade på 1d Mark2 när den kom ut, hann med sommaren och höstens fåglar och tog mycket bättre bilder med denna kamera än min tidigare Canon EOS 1V och fick många fler bilder publicerade än om jag hade väntat. Hade jag väntat ett halvår, så hade jag missat en massa bra tillfällen då Canon eos 1v inte alls är så bra på aktion, inte för mig i alla fall.

Men fotar man inte jättemycket, har ont om pengar, nya kamerans specar inte ger bättre bilder, så är det ju klart smartare att vänta ut ev kamera sjukdomar samt ett bättre pris.

MVH

Omar Brännström
 
ANNONS