Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5D MkII - Le tråd du film

Produkter
(logga in för att koppla)
oki men filmandet är väl att ses som ett komplement slår väl inte en canons egna videokameror antar jag eller?

Nu äger jag inte en proffsvideokamera från Canon, men vad jag har hört och läst så har inte femman lika bra dynamiskt omfång som dessa.

Men det är otroligt bra filmklipp man får ut av den. Dels eftersom bildsensorn är så stor (större än på exempelvis Red One), vilket gör att man kan filma i väldigt ljussvaga förhållanden, och dels eftersom man kan använda sina (alltför) dyra gluggar.


/ Kiwi
 
vilken skärpa, imponerande! Kanske blir en 5D2 i alla fall för kommande resa. Har du filmat själv? Jag är också intresserad av hur långa scener man kan filma utan "överhettning" vet du?

Överhettning? Är det något teoretiskt som skulle kunna hända, eller ett verkligt och upplevt problem?

Jag har filmat många och långa klipp utan problem. Jag har filmat ute på isen i svinkallt väder, långt under vattenytan och framförallt under gassande ökensol. Inte har den protesterat, avbrutit eller gett sämre resultat på grund av överhettning.
 
Bra då vet jag :), hade läst om ngt att sensorn kunde bli varm. Vad har du för UV hus?

Överhettning? Är det något teoretiskt som skulle kunna hända, eller ett verkligt och upplevt problem?

Jag har filmat många och långa klipp utan problem. Jag har filmat ute på isen i svinkallt väder, långt under vattenytan och framförallt under gassande ökensol. Inte har den protesterat, avbrutit eller gett sämre resultat på grund av överhettning.
 
vilken skärpa, imponerande! Kanske blir en 5D2 i alla fall för kommande resa. Har du filmat själv? Jag är också intresserad av hur långa scener man kan filma utan "överhettning" vet du?

Jag har först på senare tid börjat filma mycket med kameran. När jag köpte den så fanns inte tanken på video, men det är otroligt kul att filma med 5D2. Som familjekamera är det inget att rekommendera, man skall gärna planera tagningarna lite.

jag tror det är 10-12 minuter i högsta upplösningen, jag har aldrig själv tagit scener som är så långa. vet inte när man tar en scen på över 10 minuter? kanske om man skall ha den som övervakningskamera he he.

Jag har aldrig haft några problem med överhettning och upplever inte att några andra har haft det problemet heller.
Jag tror att du får svar på allt du vill på
http://www.cinema5d.com/index.php
Jag brukar hänga där själv och har lärt mig jättemycket.
//Peter
 
Sjukt bra. Applåder!

Du som faktiskt använder funktionen och gör riktigt bra saker (!), vad är din erfarenhet av IS kontra icke-IS objektiv? Under vatten kanske det inte är så väldigt viktigt, men annars?
 
Sjukt bra. Applåder!

Du som faktiskt använder funktionen och gör riktigt bra saker (!), vad är din erfarenhet av IS kontra icke-IS objektiv? Under vatten kanske det inte är så väldigt viktigt, men annars?

Tackar.

Under vattnet använder jag 15 fisheye, 17-40 och 100 makro, så där har jag aldrig provat IS. På land har jag någon gång filmat med IS påslagen på 24-105. IS hörs i den interna micken. IS på stillbildskameror är inte gjord för att filma. Rör man kameran händer det att det rycker till, även om man ställer IS i panoramaläget och rör man inte kameran fyller den ingen direkt funktion. Då kör jag hellre stativ.
 
Jag har bara den äldre 28-135/3.5-5.6 IS och tycker det är stor skillnad jämfört med t.ex. 50/1.2 handhållet. De där små skakningarna försvinner nästan helt med IS påslaget. Synd bara att 28-135 är så tråkigt skärpe- och ljusstyrkemässigt, annars hade jag använt det oftare. Och surret då som plockas upp av mikrofonen, även om jag sällan har ljudinspelning påslaget.
 
Synd att det inte blev någon 720p alls. 720p50 som finns på D7:an kan man ha en del nytta av.
 
Jag har eos5d2124 firmvare som är den senaste men inte fan kan jag ställa ljud och antal frames som de gör på filmen enligt länken tidigare i tråden. E jag bara dum i skallen som inte får till det eller är det någon annan som kan de på sin kamera?
 
ANNONS