Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF/MF på objektiv vs AF/MF på progammerbar knapp

Produkter
(logga in för att koppla)
[...]

*Det främsta scenariot där jag stället objektivet i MF är om jag kör 135-negativ på D850 med 60/2,8+ES-2. Knappast bråttom. Den kameran har en negativvändare som producerar jpeg så även om man även tar en råfil så är det mer praktisktm då man även kan få en vänd fil, än med Z8 då ingen Z-kamera hittills har samma funktion. Ibland är kamerans resultat gott nog, men ibland får man ut något väsentligt bättre om man ger sig på att skruva råfilen. Det beror rätt mycket på negativets beskaffenhet.
Jag har en fråga som jag ställer utan att veta något om Nikon och särskilt inte något om Nikon på svenska:
Vad är en negativvändare?

Visst är D850 en digitalkamera ("även om man tar en råfil") och ja... vadå negativvändare?
En gubbgisssning är att du säger att du efter en exponering kan få en fil i råformat och en i JPG-format. Men det är ju jätevanligt så då undrar jag om en negativvändare är något annat.

Visst är D850 en digitalkamera ("även om man tar en råfil") och ja... vadå negativvändare?
Jag vet inte heller men min gissning är att man kan tala om för kameran att man fotograferar just ett negativ, så istället för att bilden föreställer detta negativ blir den så som bilden blivit om man kopierat negativet på ett fotopapper.

En sådan knapp som exv. AF-On på Sony löser INTE problemet. Oavsett hur mycket man trycker på den så rensar den ju den inte bort störande objekt som exv. grenar som gör att AF missar. Finns sådant störande i motivet så hjälper bara manuell fokus om man inte har en såg tillgänglig men risken är väl överhängande då att själva motivet går någon annanstans.
Det går säkert inte att göra med en Sony men det finns kameror där sånt fungerar bra. Canon är ett exempel. Trycker man på AF-ON blir det AF, trycker man inte är det bara att snurra på ringen på objektivet så har du MF.
Mycket enklare än så blir det inte. Ofta kan jag, som gärna fotograferar orienterare i skogen (gott om grenar) trycka på knappen när det är fri sikt till löparen, så får jag AF på honom, och sedan släpper jag knappen när han ränner bakom grenarna. Då ligger senaste av AF inställda avstånd kvar och så kan jag på nytt trycka på AF-ON när löparen kommer fram bakom grenverket igen och på så sätt få en uppdatering av inställningen.

Jag vet inte heller men min gissning är att man kan tala om för kameran att man fotograferar just ett negativ, så istället för att bilden föreställer detta negativ blir den så som bilden blivit om man kopierat negativet på ett fotopapper.
Precis, D850 kan vända svartvita och färgnegativ rätt i kameran och spotta ur sig en jpeg. Den kan dock inte göra det och samtidigt ge en råfil, utan man få ta råfilen som en separat exponering. På rak arm så är det bara D850 och D780 som har funktionen, dvs ingen Z-kamera har den.

Nu är funktionen knappast perfekt, och resultatet varierar förstås beroende på negativets beskaffenhet, men den är rätt praktisk för att snabbt och enkelt få en rättvänd bild. Sedan kan man ta en råfil och pula med den om man vill få ut så mycket det går.

Det går säkert inte att göra med en Sony men det finns kameror där sånt fungerar bra. Canon är ett exempel. Trycker man på AF-ON blir det AF, trycker man inte är det bara att snurra på ringen på objektivet så har du MF.
Mycket enklare än så blir det inte. Ofta kan jag, som gärna fotograferar orienterare i skogen (gott om grenar) trycka på knappen när det är fri sikt till löparen, så får jag AF på honom, och sedan släpper jag knappen när han ränner bakom grenarna. Då ligger senaste av AF inställda avstånd kvar och så kan jag på nytt trycka på AF-ON när löparen kommer fram bakom grenverket igen och på så sätt få en uppdatering av inställningen.

Nikon har samma. Du kan koppla bort AF-funktionen från avtryckaren och lägga den enbart på AF-On-knappen.
Tar ett tag att vänja sig vid, men efter det är det otroligt smidigt. Så kan du växla mellan AF-S (snabbtryck på AF-On), AF-C (hålla AF-On intryckt) och M (se till att tummen inte trycker på AF-On) precis som du vill.

I alla fall för mig tog det ett tag att få tummen att göra rätt och det blev rätt många suddiga bilder innan jag fick till det. Nackdelen är för sådana som mig som bara har en tumme på högerhanden att det är lite klurigt att flytta runt fokusrutan dom gånger man behöver göra det manuellt och trycka på AF-On.

Senast ändrad:
Nackdelen är för sådana som mig som bara har en tumme på högerhanden att det är lite klurigt att flytta runt fokusrutan dom gånger man behöver göra det manuellt och trycka på AF-On.
Det är ju just då det hos Nikon är så himla bra med 3D-tracking, för då behöver man ju inte hoppa runt med AF-punkten, utan det är bara att sikta på önskat motiv, trycka och hålla AF-on och sedan komponera om, så håller kameran det man först siktade på.

Där ligger Canon lite efter, men Sony har ju samma funktion.

Precis, D850 kan vända svartvita och färgnegativ rätt i kameran och spotta ur sig en jpeg. Den kan dock inte göra det och samtidigt ge en råfil, utan man få ta råfilen som en separat exponering. På rak arm så är det bara D850 och D780 som har funktionen, dvs ingen Z-kamera har den.

Nu är funktionen knappast perfekt, och resultatet varierar förstås beroende på negativets beskaffenhet, men den är rätt praktisk för att snabbt och enkelt få en rättvänd bild. Sedan kan man ta en råfil och pula med den om man vill få ut så mycket det går.
Åh. Tack.
Jag tar bara bilder i råformat och kör dem alltid genom ACR och Photoshop. Så, jag har faktiskt aldrig tänkt på att det skulle finnas ett behov av vända eller invertera bilder i kameran.
Men, alla möjliga, och omöjliga, finesser kan vara bra att ha någon gång.

Det är ju just då det hos Nikon är så himla bra med 3D-tracking, för då behöver man ju inte hoppa runt med AF-punkten, utan det är bara att sikta på önskat motiv, trycka och hålla AF-on och sedan komponera om, så håller kameran det man först siktade på.

Det finns på Canon också men det fungerar inte i praktiken för mina motiv i den miljö de uppträder. Däremot fungerar det utmärkt där det inte är så stort behov av det (alltså där det är ganska lätt att göra manuellt).
Placera punkten på motivet får man göra på något sätt ändå, men initialt kan man ju flytta själva kameran för att göra det. Klurigare att få till när man vill byta huvudmotiv inom samma bildutsnitt. Ofta vill jag gärna flytta punkten så jag inte tappar det andra motivet samtidigt.

Ofta fungerar det, men ibland måste man flytta runt punkten. T.ex. då man komponerar och sedan väntar på att något skall dyka upp på en specifik plats och det man vill fokusera på bara är där en kort tid.

Det finns på Canon också men det fungerar inte i praktiken för mina motiv i den miljö de uppträder. Däremot fungerar det utmärkt där det inte är så stort behov av det (alltså där det är ganska lätt att göra manuellt).

Det beror ju på att punkten man väljer har en benägenhet att leva sitt egna liv på Canonkameror (R1 och R5 II undantaget) och att den ofta tappar och byter motiv att fokusera på. Har man endast exempelvis en person i sökarbilden, då fungerar det däremot fantastiskt bra.

Nja, det är inget större problem med min R3 att den byter när den väl fokuserat. Men det kan ju finnas flera personer i rutan från början och den som jag vill fokusera på behöver jag ensa siktet med vad kameran försöker fokusera på.

ANNONS
Götaplatsens Foto