Annons

AF Nikkor 70-300 f/4-5.6D vs AF Nikkor 70-300 f/4-5.6G

Produkter
(logga in för att koppla)

svri00

Aktiv medlem
Är det någon som känner till den exakta skillnaden mellan AF Nikkor 70-300 f/4-5.6D och AF Nikkor 70-300 f/4-5.6G (D vs G alltså) och som kan förklara det för en lekman?
 
ED-glas!

Om du undrar varför D-versionen kostar dubbelt så mycket, så är det inte att den har bländarring, utan att den har ED-glas (Extra Low Dispersion) som förhindrar mycket av den kromatiska abberationen (det lila "fält" som kan uppstå vid högkontrast-foto, t.ex trädgrenar mot en vit himmel). Ursäkta om du redan visste detta. Visste inte vilken nivå du ligger på =)

Ser att du har en D70. Skulle själv köpa ett 70-300 för ett halvår sedan och undersökte frågan väldigt noggrant och kom fram till att Sigmas 70-300 Apo Super Macro II http://www.scandinavianphoto.se/?42400 (ca 2300:) verkar mycket bättre än 70-300G och ungefär likvärdigt med 70-300D, men tyvärr var jag tvungen att ha ett objektiv omgående och de hade de inte på lager, så det blev ett 70-300G.

Helt ok objektiv, men är rätt långsamt och oexakt i fokuseringen samt att det har rätt påtagliga problem med CA..

Tveka inte om du har några fler frågor !

MvH // Leffe
 
Senast ändrad:
Tack för era svar.

Leffe du hade intressanta synpunkter tycker jag. Jag är precis på den nivån som du tror. Jag är nybörjare och kan mycket lite om sådant. Men du verkar vara precis rätt person om du undersökt marknaden noga efter telezoom.

En fråga som jag har är hur mycket av Nikons finesser som jag kan använda om jag skulle skaffa mig t ex Sigmas 70-300 Apo Super Macro II?
Och sen undrar man såklart vad Sigman har för ljusinsläpp...

Läs gärna en annan forumtråd som jag startat så kommer du förstå mitt dilemma. Det ger kanske mer kött på benen. http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=52113
 
Hej igen Sven!

Mig veterligen fungerar allting på D70 med Sigmat som med vilken ny Nikon-glugg som helst.

Jag skulle rekommendera dig att köpa Sigmat som första teleglugg. Med det kan du "leka" och känna dig för om det är tillräckligt bra för dina behov, eller om det rent av är vidvinkelfotografi du är intresserad av. De ca 1500:- som återstår upp till 70-300ED kan du ju köpa annat roligare med, t.ex skyddsfilter för objektivet!

MvH // Leffe
 
ANNONS