Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF-S Nikkor 300 2,8G ED VR

Produkter
(logga in för att koppla)

storback

Medlem
Köpte detta utmärkta objektiv 2009, AF-S Nikkor 300 2,8G ED VR sparsamt använt de första 2-3 åren.
Mitt fotointresse har svalnat så jag funderar på att sälja men vet inte vad man skulle få för det vid en försäljning.
Kan någon ge mig råd om detta? Samt bästa forum för en försäljning.
 
Gå in på Tradera. Sök på ditt objektiv. I menyn kan man välja antingen aktuella eller avslutade auktioner.

Det är nog svårt att få någon vettig bild av prisnivån på Tradera när det gäller ett sådant objektiv som tråden handlar om. Antalet försäljningar lär vara lågt, om det ens finns några.

Handlare verkar f.n. begära ca 35 tkr för begagnade VR II som inte ser ut att vara överkörda av en stridsvagn, så för VR lär man få räkna av en del för privataffär utan någon som helst garanti, samt att det är den äldre versionen. Den optiska konstruktionen är förvisso samma, men att det är den äldre varianten lär avspegla sig i värdet.

Om vi tänker att man vill betala några tusenlappar mindre för VR II privat, då är vi kanske på 30 tkr för att göra det enkelt. Sedan vill man betala mindre för att det är VR, för man kan annars köpa det nyare VR II. Då skulle jag nog spontant inte vilja se mer än 20-25 tkr privat, givet fint skick och felfri funktion utan en massa slitage. Objektiv som ser risiga ut straffas alltid rätt hårt värdemässigt, även om de fungerar som de ska. Detta sagt utan att faktiskt ha spanat på marknaden, som förstås kan överraska åt båda håll ibland.
 
Det är nog svårt att få någon vettig bild av prisnivån på Tradera när det gäller ett sådant objektiv som tråden handlar om. Antalet försäljningar lär vara lågt, om det ens finns några.

Handlare verkar f.n. begära ca 35 tkr för begagnade VR II som inte ser ut att vara överkörda av en stridsvagn, så för VR lär man få räkna av en del för privataffär utan någon som helst garanti, samt att det är den äldre versionen. Den optiska konstruktionen är förvisso samma, men att det är den äldre varianten lär avspegla sig i värdet.

Om vi tänker att man vill betala några tusenlappar mindre för VR II privat, då är vi kanske på 30 tkr för att göra det enkelt. Sedan vill man betala mindre för att det är VR, för man kan annars köpa det nyare VR II. Då skulle jag nog spontant inte vilja se mer än 20-25 tkr privat, givet fint skick och felfri funktion utan en massa slitage. Objektiv som ser risiga ut straffas alltid rätt hårt värdemässigt, även om de fungerar som de ska. Detta sagt utan att faktiskt ha spanat på marknaden, som förstås kan överraska åt båda håll ibland.
Stort tack för ditt utmärkta svar!
Hälsningar Viking
 
Jag köpte ett i väldigt bra skick för 17k för ca tre år sedan. Gängse listpris i annonserna var 22-25k då (fick åka en bit för att kunna inspektera och hämta det). Jag har sålt vid blocket och fs. Brukar ge bra napp, men fs betalar sämre.
 
Jag brukar maila till cyberphoto. De tar naturligtvis inte så mycket, men då får man ett hum om lägsta pris åtminstone.
 
ANNONS