Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Allmäna spånerier om Sony och annat

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det vore intressant att få reda på vilken källa och statistik du bygger din vetskap på här, Sten-Åke?
Det finns en väldig massa inlägg på Internet där mängder av användare berättar om sina fokusproblem av olika slag. Vi har ju Lennart här i tråden som också har personliga erfarenheter av detta och det har jag med med alla de DSLR:er jag haft av Konica Minolta och Sony-märke. Det här handlar inte ett dugg egentligen om kameramärken utan om en typ av kamerakonstruktion som alltid kräver ett visst mått av handpåläggning och omsorg för att både autofokus och manuell fokus ska kunna fungera.

Precis som Lennart skrivit så har det för längesedan avhandlats här på FS och det finns en hel del vittnesmål även på denna site.

Du ansluter dig också till denna statistikvurm men problemet är att den karta över hur verkligheten ser ut kommer vi aldrig få från tillverkarna utan den ser du istället som inlägg från människor som har och har haft verkliga problem med olika typer av tekniska problem av vilka fokusproblemen bara är ett.

Jag och många andra har ju sett problemen mitt A6300-hus och andra senare hus som filmar i 4K har med överhettning. Sony har säkert alltid varit medvetna om dessa men det kommer inte från Sony förstås primärt utan folk som sett IRL hur det faktiskt funkar.

Konica Minolta pratade väl heller inte om att antiskak var uselt i D7D eller D5D utan åtgärdade de som kraschade i relativ tystnad. First black frame-problemet som fick våra D7D att frysa efter första bilden som dessutom blev svart fick vi heller inte veta om från tillverkaren utan från andra drabbade på Internet. Eftersom KM var en mycket liten aktör som kanske hade några få % av DSLR-marknaden så var det inte många som skrev om problemen men de var lika verkliga för det.

Jag har även nämnt MC-11-adaptern och Sigma som länge fortsatte sälja sin lösning fast den inte funkade ivrigt påhejade av vissa testare som tydligen aldrig testat eftersom nog i princip alla hade liknande problem.

Min poäng är alltså att tillverkarnas verklighetsbeskrivning eller brist på sådan går inte att leva efter som användare. Vår kollektiva användarrapportering är det enda som går att lita på hyfsat trots allt. När tillräckligt många rapporterat ett fel så brukar i bästa fall tillverkarna krypa till korset men det sker tyvärr ofta på ett sätt som skadebegränsar för tillverkaren så gott det går då dessa främst vill undvika mängder av garantireparationer eller rent av reklamationer.

Jag tycker utifrån både mina egna erfarenheter och andras jag tagit del av att vi tyvärr oftast bara har varandra när vi först hamnar i tekniska problem med våra kamerasystem. Det finns inte alls lika mycket info om problemen med Sigmas MC-11 som med olika tillverkares fokusproblem med DSLR-modeller för det har inte alls sålts de mängder av denna som det säljs kameror men det kan vara ett viktigt stöd att hitta andra som har samma problem och som dokumenterat dessa i exv. en video. Så antal och andelar som drabbats är inte alltid det vi först behöver när vi hamnar i problem utan det är ofta mycket viktigare och betydligt mer fruktbart att se till att testa noggrant och se till att man inte bara har sock-i-plast på fötterna när man söker rättelse. De som tror att de lever i den bästa av kameravärldar för att deras leverantörer är tysta riskerar om de dessutom är okunniga om hur deras system funkar att bli onödigt blåsta. Tyvärr har det visat sig att alla möjliga typer av fel skeppas ut som om det regnar.

Jag är också tveksam till en del av de fixar vi nu ser på exv. Sonys överhettningsproblem. Sony släpper en ny FW som nog i princip bara ger användarna en möjlighet att koppla ur den gamla överhettningskontrollen. Jag tror faktiskt inte de gjort något annat så länge de faktiskt inte talar om vad de faktiskt gjort. Kamerorna blir ordentligt mycket varmare med den fixen än tidigare då man mer än fördubblat tiden det tar innan kameran stängs ner.

Det påminner mig om när Volvo införde "smörjfria" kardanknutar på sina bilar för många år sedan. Vet ni hur det gick till? Jo de bara tog bort smörjnipplarna till nållagren och satte i plastploppar istället. Effekten blev ju att man inte kunde ersätta det befintliga fettet med nytt och trycka ut de spån som bildats och det borde rimligen minskat livslängden en del. Vad motiverade det beslutet? Det kommer vi nog aldrig få veta men även en sån här dumhet kan ju lanseras som något bra för kunden som tror sig kunna glömma sin underhållsfria transmission. Det blir alltså en ren "Selling Point" i värsta fall, fast det mycket väl kan ses som en klar försämring mot tidigare.

Sony har ju faktiskt inte gjort ett skit med själva hårdvaran heller utan förmodligen bara flyttat tröskeln för utlösningen av överhettningsstoppet. Jag skulle verkligen vilja ha mer info om detta men det är nog väldigt osäkert om vi kan förvänta oss detta. Men jag kommer i alla fall inte vänta tills Sony visar statistik över kamerahaverier p.g.a. överhettning med den nya FW tills jag sätter den nya funktionen i standardläge. För mig räcker det nog med några få rapporter från hyfsat trovärdiga källor på nätet. Om sedan du och andra vill vänta på tillverkarstatistik som aldrig kommer så var så goda men jag tror ni bara kommer försitta tid att istället göra något konstruktivt åt problemen.
 
Senast ändrad:

martinot

Aktiv medlem
Jag avsåg din kommentar som (som jag uppfattade det) syftade på att den enligt dig vanligaste servicen för yrkesfotografer hos Canons och Nikons servicecenter handlar om att finjustera fokus.

Jag tror dig att många har olika problem med olika kameramodeller som det har skrivits om detta på forum som här på Fotosidan. Betvivlar inte varken de eller dig alls.

Var istället intresserad av hur du kunde dra ovan slutsats om Canons och Nikons interna serviceåtgärdsstatistik inom yrkesprogrammen baserat på det (eller annan information som du anser dig ha)?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag avsåg din kommentar som (som jag uppfattade det) syftade på att den enligt dig vanligaste servicen för yrkesfotografer hos Canons och Nikons servicecenter handlar om att finjustera fokus.

Jag tror dig att många har olika problem med olika kameramodeller har skrivit om detta på forum som här på Fotosidan (betvivlar inte de eller dig alls), men var intresserad av hur du kunde dra ovan slutsats om Canons och Nikons interna serviceåtgärdsstatistik baserat på det?
Det borde faktiskt vara så av kända skäl.

Jag har i detta fall inte explicit stannat vid Canon och Nikons problem utan ser detta faktiskt som ett DSLR-designproblem. En DSLR är som vi talat om att antal gånger konstruerad så att den inte nödvändigt blir så perfekt hopsatt vid monteringen att de strålgångarna och delsystemen faktiskt är justerade som de ska i kamerahuset. På toppen av detta så ska sedan objektiven också justeras så att de fungerar som de ska. Särskilt gäller det zoomarna som ju bara kan justeras på ett enda ställe med mikrojusteringen. Är zoomobjektiven inte linjära, så krävs mer omfattande justeringar efter ett antal brännvidder (upp till åtta enligt Micke Risedals tidigare rapportering). Detta gäller Canon. Sigma har dock med sin föredömliga lösning både möjligheter att justera zoomarna med en fri och för användarna tillgänglig programvara men även där handlar det om en hel del kontrollpunkter efter zoomspannet.

Förutsättningarna för att ett DSLR-system med en fasdetakt-AF utan återkoppling och två olika sensorer och två speglar som måste vara i synk, ska bli korrekt justerat bara av sig själv är nog rätt små. Man tvingas säkert av rent ekonomiska skäl åtminstone i konsumentmodellerna leva med det tillverkarna sett som någon form av standardjustering om de ska tjäna några pengar överhuvudtaget. Förhoppningsvis så är man noggrannare med proffsmodellerna men det har man som sagt inte heller alltid varit.

Jag vet att Jeduven också tog upp att användarna själva kunde mikrojustera sina system vid behov och Canon lyfte bl.a. att temperaturskillnader kunde vara ett skäl att kolla justeringarna. Detta kan man som sagt bara göra med fasta objektiv med framgång. Andra skäl kan ju vara att ens kamerahus fått sina smällar och kanske behöver justeras om av sådana skäl också. Det tycker i alla fall inte jag låter särskilt långsökt.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Om det nu är ett inbyggt problem med front/back-fokus på DSLR och som inte finns på spegellösa kameror by design, varför har jag då ett menyval i min Sony A6500 för microjustering?

Verkar ju synnerligen underligt att de lägger in en finess som nte skulle behövas...


Dessutom tycker jag att Sigma är ett föredöme med sin lösning med USB-dock där man själv kan justera sitt objektiv, inte bara med en generell faktor utan med olika värden för olika brännvidder (för zoomar) och olika fokusavstånd.

Detta tillsammans med deras noggranna avsyning och individuell justering av varje objektivexemplar gör att det sällan behövs justering i efterhand om inte kameran är åt skogen förstås.

Också originaltillverkarna av objektiv (Canon/Nikon/Sony m.fl.) har också höjt kvaliteten i sina mer påkostade objektiv åtminstone verkar det som.

Så, oavsett det faktum att Risedal et al, hade major fuck-ups i sina Canon-kameror för numera en herrans massa år sedan, så är detta inget bekymmer idag för de som skaffar sig utrustning i proffsklass eller för avancerade amatörer av lite senare årgångar.

Jag föreslår därför att den här diskussionen förpassas till historien och att vi istället ägnar oss åt mer aktuella egenskaper/förtjänster/tillkortakommanden/begränsningar osv. av dagens utrustning.


/Mats
 

afe

Aktiv medlem
Mikrojusteringen i de spegelfria A-kamerorna är för när de används med SLT-adapter. I övrigt håller jag med om att det är fånigt att älta fokusproblem i tio år gamla kameror för att framhäva fördelen med spegelfritt.
 

martinot

Aktiv medlem
Kan enbart instämma med både Mats och Anders (fantastiskt i sig :) ) - tack! Även jag är här främst/endast intresserad av dagens situation - för både yrkesmarknad och entusiaster. Gärna med fakta på bordet.

A9 (och dagens andra moderna spegellösa) fanns inte för 10 år sedan, och det är IMO därmed inte relevant att jämföra den med enstaka Canon-kameramodeller och händelser från 10 år tillbaka i tiden (både något långsökt, och ganska så repetitivt/uttröttande dessutom).
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Om det nu är ett inbyggt problem med front/back-fokus på DSLR och som inte finns på spegellösa kameror by design, varför har jag då ett menyval i min Sony A6500 för microjustering?

Verkar ju synnerligen underligt att de lägger in en finess som nte skulle behövas...


Dessutom tycker jag att Sigma är ett föredöme med sin lösning med USB-dock där man själv kan justera sitt objektiv, inte bara med en generell faktor utan med olika värden för olika brännvidder (för zoomar) och olika fokusavstånd.

Detta tillsammans med deras noggranna avsyning och individuell justering av varje objektivexemplar gör att det sällan behövs justering i efterhand om inte kameran är åt skogen förstås.

Också originaltillverkarna av objektiv (Canon/Nikon/Sony m.fl.) har också höjt kvaliteten i sina mer påkostade objektiv åtminstone verkar det som.

Så, oavsett det faktum att Risedal et al, hade major fuck-ups i sina Canon-kameror för numera en herrans massa år sedan, så är detta inget bekymmer idag för de som skaffar sig utrustning i proffsklass eller för avancerade amatörer av lite senare årgångar.

Jag föreslår därför att den här diskussionen förpassas till historien och att vi istället ägnar oss åt mer aktuella egenskaper/förtjänster/tillkortakommanden/begränsningar osv. av dagens utrustning.


/Mats
Nä det här är inte alls historia om nu någon trodde det!

Då får jag väl försöka vara lite mer pedagogisk och detaljerad. Det är riktigt att det finns microjustering i både min A6300 och i din A6500 MEN om du kollar lite mer noggrant så ska du se att det enda du kan göra om du satt på ett E-mountobjektiv är att slå på eller av den dock kommer du alltså inte alls åt att kompensera objektivet med "amount" eftersom den nivån är inaktiverad.

Denna funktion kommer endast att aktiveras om du kopplar på någon av Sonys adapters för A till E-mount LA-EA2 (som nu utgått) eller LA-EA4. Observera att det bara är de adapters som har fast spegel (SLT-tekniken) och inbyggd fokussensor som det går att microjustera och om du tänker efter så är ju det fullständigt logiskt för dessa adapters gör alltså om din A6500 till en SLT-kamera temporärt och då får den bara fasdetekt-AF och exakt samma problem egentligen som en gammal DSLR eller för den delen SLT-kamera. Den får exakt samma problem med parallella system av sensorer som DSLR:er har.

Om man däremot väljer att sätta på en LA-EA3 -adapter så saknar ju denna både fast spegel, inbyggd fokusmotor för gamla mekaniska Minolta AF (skruvdrivna) samt fokussensor. Från och med A6300 och A7 II och förra versionen av FW, så ger LA-EA3 samma stöd som A7r II fått från start även för tredjepartsobjektiv med A-mountfattning med objektiv som har inbyggd fokusmotor som exv. det gamla Sigma 150-500mm som jag köpte av dig. Funkar alltså hur bra som helst så den FW-uppgraderingen förändrade mycket. Det innebär alltså att hybrid-AF nu funkar även för denna adapter och dessa objektiv med hjälp av fasdetektsensorerna på huvudsensorn. Det stödet innebär också att microjusteringen inaktiveras eftersom den inte längre behövs i det läget.

DSLR-konstruktionen är som den är med sina brister men det innebär ju inte att det blivit bättre på senare år genom att de som tillverkar denna typ av kameror blivit varse om att kraven är högre nu än under den analoga tiden och speciellt då med de allt mer högupplösande sensorerna. De vet att det är svårare nu att komma undan med dålig leveranskontroll och alltför grava fokusproblem vid leverans och det kostar att få en massa onödiga garantirep på halsen.

Men det finns inte en chans att de här problemen är borta helt för designen har som sagt de egenheter den har och de kommer den fortsatt att ha tills de ändra principerna för hur de bygger sina kameror. Jag har väldigt svårt att se att kameraindustrin inte skulle röra sig mot hybrid-AF mot en enda sensor i framtiden eftersom den designen är så mycket bättre rent tekniskt och den har även stora fördelar när det gäller tillverkningen. Den blir säkert billigare och det är idag en komparativ nackdel för de som fortfarande tillverkar kameror med mycket rörliga mekaniska delar och idag onödigt komplicerade fokuslösningar som kräver mer manuell handpåläggning i form av detaljjusteringar för att fungera bra.
 

PMD

Aktiv medlem
DSLR-konstruktionen är som den är med sina brister men det innebär ju inte att det blivit bättre på senare år genom att de som tillverkar denna typ av kameror blivit varse om att kraven är högre nu än under den analoga tiden och speciellt då med de allt mer högupplösande sensorerna.
Nej tvärtom, precis så är det. Jag vet åtminstone en ESR-tillverkare som har förbättrat sin PDAF en hel del de senaste åren, bl.a. genom att (troligen) ha återkoppling i AF-regleringen.

Det går förstås att förbättra och förfina PDAF i en ESR nästan hur mycket som helst. Det är "bara" en kostnadsfråga. Vi får väl se om de traditionella kameratillverkarna Canon, Nikon och Pentax anser att det är värt att lägga ner mycket mer pengar och möda på det eller om de hellre går över till spegelfritt. Jag tror att de skyndar långsamt med transitionen till spegelfritt och lägger lagom mycket resurser på att förbättra sin traditionella PDAF för att hålla dessa kameror konkurrenskraftiga.

Både Canon och Nikon har god erfarenhet av spegelfria systemkameror vid det här laget så det vore knappast någon revolution för dem att bygga en småbildsvariant. Pentax vet jag mindre om, men de har ju sin Q så de är inte helt vilse de heller.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Fokusproblem rapporteras fortsatt 2017

En del av er säger att detta är historia och att det gällde förr för 10 år sedan och det var säkert värre tidigare men tro inte att alla problem kring DSLR-fokusproblem skulle vara lösta. Nedan får ni några typiska länkar och de gäller både Nikon och Canon och säkert alla andra också som tillverkar DSLR-modeller. Man ska också ha klart för sig att med Canons mycket långsamma förnyelse av vissa segment så kan ju en modell som kom för 5-6 år sedan vara precis densamma som säljs än idag i samma segment så även det gör ett påstående "om att det gällde för 10 år sedan" problematiseras en hel del.

Jag har bett er kolla med en enkel sökning exv. : "focusing problems Canon" och sedan Nikon.

Eftersom ni tydligen lever i den tron att det handlar om problem för 10 år sedan så skickar jag de första länkarna jag funnit intressanta. Sökningen gav 14 miljoner träffar så det är säkert en del brus rent allmänt sett men det är verkligen inga problem att hitta många som fortfarande har problem. De första är från 2014 och 2015 men det finns material från i år också förstås, så det är bara några år och de gäller modeller som säljs idag som populära 70D m.fl modeller och det gäller inte bara kamerahus utan även objektiv vad jag förstår.

Så här skriver en 2017 om Nikon:
"One question that keeps popping up over and over again from our readers, revolves around the autofocus problems on Nikon DSLRs." och på den vägen är det fortfarande tyvärr.

CANON
70D
https://www.dpreview.com/forums/thread/3682306

http://www.thephotoforum.com/threads/are-all-canon-70d-units-affected-by-the-focusing-issue-or-just-the-first-ones.366981/

https://community.usa.canon.com/t5/EOS/When-will-canon-fix-the-focus-issues-with-the-70D/m-p/134391

600D
http://www.tomsguide.com/answers/id-2548205/canon-eos-600d-focusing-issue.html

7D
https://darwinwiggett.wordpress.com/tag/canon-7d-focus-problems/

7D MK II
https://www.slrlounge.com/canon-releases-new-7d-mark-ii-firmware-update-fixes-af-issues/

Objektiv 50mm/1,4
https://photo.stackexchange.com/questions/59682/canon-50mm-f1-4-no-longer-focuses-reliably

1D MK III
http://www.johnon.com/333/canon-backfocus-mkiii.html

550D
https://www.avforums.com/threads/canon-550d-focus-problems-or-user-error.1280397/


NIKON
Generellt
https://photographylife.com/nikon-dslr-autofocus-problems/

D7000
http://www.canonrumors.com/forum/index.php?topic=31130.15

D800
http://www.dslrbodies.com/cameras/camera-articles/image-quality/d800-autofocus-problem.html

Tråkig läsning och det finns mycket mycket mer för den som orkar läsa.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nej tvärtom, precis så är det. Jag vet åtminstone en ESR-tillverkare som har förbättrat sin PDAF en hel del de senaste åren, bl.a. genom att (troligen) ha återkoppling i AF-regleringen.

Det går förstås att förbättra och förfina PDAF i en ESR nästan hur mycket som helst. Det är "bara" en kostnadsfråga. Vi får väl se om de traditionella kameratillverkarna Canon, Nikon och Pentax anser att det är värt att lägga ner mycket mer pengar och möda på det eller om de hellre går över till spegelfritt. Jag tror att de skyndar långsamt med transitionen till spegelfritt och lägger lagom mycket resurser på att förbättra sin traditionella PDAF för att hålla dessa kameror konkurrenskraftiga.

Både Canon och Nikon har god erfarenhet av spegelfria systemkameror vid det här laget så det vore knappast någon revolution för dem att bygga en småbildsvariant. Pentax vet jag mindre om, men de har ju sin Q så de är inte helt vilse de heller.
Ja visst kan man ha återkoppling i en DSLR också men problemet med den är ju att den i så fall säkert går mot fokussensorn och inte den sensor som faktiskt registrerar bilden (om vi nu talar OVF-fotografering och inte Live View). Så det löser inte alls grundproblemet att man faktiskt har ett system som sköter fokuseringen och ett helt annat som inte vet om detta som registrerar bilden. Mikrojusteringen kan erbjuda en viss hjälp men egentligen är den bara en halvdålig nödlösning på ett problem som designen för med sig och den behöver man som sagt inte vare sig på kameror med CDAF eller hybrid-AF som går mot samma sensor som bilden registreras med.

Grundproblemet kvarstår och det är och förblir designen, även om man säkert lägger ner stora summor på att öka tekniken s livslängd och det gäller nog särskilt de modeller som har väldigt hög bildtagningsfrekvens. Då måste ju även vibrationerna hållas i schack så de inte stör bildfokus. Så det är nog trots allt inte så lätt att synka dessa olika delsystem i en DSLR som det låter så därför består nog förfiningen när det gäller de dyrare modellerna även i dag i huvudsak i noggrann kalibrering innan man skeppar produkterna och den kärleken har man inte råd att ge alla billiga modeller för massmarknaden ens idag.

En vanlig kommentar kring fokusdiskussioner är ju inte sällan att man får bilder i fokus med Live View medan OVF-bilderna hamnar snett. Har man en DSLR så är ju ett vanligt trick att jämföra hur det ser ut i OVF och Live View för det kan ju ge en hint om det diffar dem emellan.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har bett er kolla med en enkel sökning exv. : "focusing problems Canon" och sedan Nikon.

Eftersom ni tydligen lever i den tron att det handlar om problem för 10 år sedan så skickar jag de första länkarna jag funnit intressanta. Sökningen gav 14 miljoner träffar så det är säkert en del brus rent allmänt sett men det är verkligen inga problem att hitta många som fortfarande har problem.
Jag gjorde sökningen "focusing problems Canon" vilket gav 750 träffar. Man måste ta med citationstecknen för att få relevanta svar från Google. Annars får man alla träffar där något av orden ingår, vilket ju inte är så värst givande.

Å andra sidan fick jag en enda träff på "no focusing problems Canon". :)

Poängen här är att argumentation med hjälp av en enkel Google-sökning inte är så värst bra. Det är något som nästan ingen försöker sig på numera eftersom det är allmänt känt att det inte ger något.

Man måste vara betydligt mer sofistikerad än så i sitt sökande efter relevanta källor för att hitta praktiskt användbara argument.

Det är helt enkelt en fråga om god källkritik.
 

PMD

Aktiv medlem
Så det löser inte alls grundproblemet att man faktiskt har ett system som sköter fokuseringen och ett helt annat som inte vet om detta som registrerar bilden.
Det är helt och hållet en fråga om hur mycket resurser man lägger ner på att få tillräckligt bra precision och noggrannhet. Det är inte raketkirurgi att få det att fungera bra. Det kostar bara en massa pengar. Det är detta senare faktum som gör mig tveksam till att ESR-tillverkarna kommer att anstränga sig jättemycket för att få till en perfekt PDAF. Det hänger rätt mycket på hur de tror att marknaden utvecklas.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Jag gjorde sökningen "focusing problems Canon" vilket gav 750 träffar. Man måste ta med citationstecknen för att få relevanta svar från Google. Annars får man alla träffar där något av orden ingår, vilket ju inte är så värst givande.

Å andra sidan fick jag en enda träff på "no focusing problems Canon". :)
Noll av något är inte plural. Iofs inte singular heller, men det är vanligare att man uttrycker det så.

Så om man söker på "no focusing problems Canon" så får man två träffar (den du tidigare hittade och den här tråden).

Om man däremot söker på "no focusing problem Canon" så får man 2,6 miljoner träffar!


/Mats
 

Mr Keys

Aktiv medlem
Det är helt och hållet en fråga om hur mycket resurser man lägger ner på att få tillräckligt bra precision och noggrannhet. Det är inte raketkirurgi att få det att fungera bra. Det kostar bara en massa pengar. Det är detta senare faktum som gör mig tveksam till att ESR-tillverkarna kommer att anstränga sig jättemycket för att få till en perfekt PDAF. Det hänger rätt mycket på hur de tror att marknaden utvecklas.
Den viktigaste frågan är ju vad en raketkirurg egentligen gör? ;)

förlåt....var bara tvungen.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Det är helt och hållet en fråga om hur mycket resurser man lägger ner på att få tillräckligt bra precision och noggrannhet. Det är inte raketkirurgi att få det att fungera bra. Det kostar bara en massa pengar. Det är detta senare faktum som gör mig tveksam till att ESR-tillverkarna kommer att anstränga sig jättemycket för att få till en perfekt PDAF. Det hänger rätt mycket på hur de tror att marknaden utvecklas.
Utvecklingen av tillverkningsprocesser har också gått framåt.

Det gör att idag (jämfört med den tiden då Aspman och Risedal slet sina hår) så kan de få högre precision och snävare toleranser vid tillverkningen utan att det kostar mer.

Inte heller osannolikt att de också ansträngt sig mer just pga. de problem de tidigare har haft. Även om de inte erkänner det, eller går ut offentligt med att de skärpt leveranskontroller mm., så tror jag inte att någon av tillverkarna har varit immuna mot problematiken och känt av kritiken. Sigma däremot har ju tydligt deklarerat i sin Global Vision-serie av objektiv att de gör just en sådan noggrann kalibrering av verenda exemplar som lämnar fabriken.

Så alltså:
Dels har det förbättrats "av sig självt" tack vare bättre teknologi vid tillverkning. Dels har de stora märkena av konkurrensskäl varit tvungna att spendera en del på att leverera högre och jämnare kvalitet.

Det här gör att problemet idag med moderna grrejer av lite finare snitt (inte kitobjektiv i plast och de billigaste instegskamerorna) är betydligt mindre än för 5-6 år sedan och utgör inget reellt problem längre.

Så tror jag. Ni andra verkar ha en annan åsikt.
Men ingen av oss känner ju till sådan konfidentiell företagsinformation från kameratillverkarna, så det kan bara bli mer spekulation.

Därför anser jag att den här frågeställningen är utredd nu och aldrig behöver ältas något ytterligare... :)

https://www.youtube.com/watch?v=FGK8IC-bGnU


/Mats
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det är helt och hållet en fråga om hur mycket resurser man lägger ner på att få tillräckligt bra precision och noggrannhet. Det är inte raketkirurgi att få det att fungera bra. Det kostar bara en massa pengar. Det är detta senare faktum som gör mig tveksam till att ESR-tillverkarna kommer att anstränga sig jättemycket för att få till en perfekt PDAF. Det hänger rätt mycket på hur de tror att marknaden utvecklas.
Precis. Men det handlar nog inte så särskilt mycket om ny utveckling som du menar och att "Det går förstås att förbättra och förfina PDAF i en ESR nästan hur mycket som helst. Det är "bara" en kostnadsfråga", som du antydde tidigare när du antog att det skulle finnas så väldigt mycket mer att krama ur en gamla tekniken. Jag tror det i mycket högre grad handlar om tillräcklig omsorg vid monteringen och ska man tjäna pengar så kan man inte lägga hur mycket tid och resurser på sånt trots allt och särskilt inte om man inte har några marginaler för sånt till konsumentmodellerna.

Tidigare var det ju främst just de dyraste husen som strulade, vilket då förvånade storligen. Idag försöker de säkert så gott det går att se till att promodeller och de dyraste entusiasthusen fungerar som de ska. Sedan dyker det hela tiden upp vissa modeller som är mer drabbade än andra. Canons 70D kan möjligen vara en sådan och Nikon har sina modeller som även de dyker upp i dessa sammanhang. Sonys DSLR:er och SLT-modeller har även de haft problem. Jag har själv bara haft en SLT-modell och den hade jag i ca tre veckor och det mesta av den tiden var den på service för bakfocus. När Sony trots justering av denna A55:a inte fixade problemet nöjaktigt så gav de mig en A580 rakt av i jämnt byte trots att den kostade 1000 spänn mer. Den modellen var väl också en av de första Sony försåg med både mikrojustering och möjlighet att välja kontrast-AF om man ville ha högre precision och det är ju faktiskt också en möjlig lösning för den tekniken har ju återkoppling men svagheten även där är att de kamerorna hade separat fokussensor de med.

Om inte konstruktionen i DSLR:er och SLT-kameror haft sina svagheter så skulle aldrig mikrojusteringen lanserats som den nödlösning den är för att användarna hjälpligt ska kunna parera problemen själva utan att blanda in tillverkarna.

Det mesta är väl sagt om detta men tro inte att fokusproblemen inte kommer fortsätta poppa upp till ytan då för det gör de fortsatt hela tiden och då även i framtiden även om ett företag som Nikon säkert aktar sig för att göra bort sig så gruvligt när R&R testade ett ex. av D90 som inte kommit till testaren via någon marknadsavdelning utan som köpts rakt över disk helt utan kontroll för tillverkaren. Jag tror att även sådant var en riktig tankeställare för Nikon.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag gjorde sökningen "focusing problems Canon" vilket gav 750 träffar. Man måste ta med citationstecknen för att få relevanta svar från Google. Annars får man alla träffar där något av orden ingår, vilket ju inte är så värst givande.

Å andra sidan fick jag en enda träff på "no focusing problems Canon". :)

Poängen här är att argumentation med hjälp av en enkel Google-sökning inte är så värst bra. Det är något som nästan ingen försöker sig på numera eftersom det är allmänt känt att det inte ger något.

Man måste vara betydligt mer sofistikerad än så i sitt sökande efter relevanta källor för att hitta praktiskt användbara argument.

Det är helt enkelt en fråga om god källkritik.
Du har så rätt Per att det helt enkelt handlar om god källkritik.

Då försöker vi väl igen då.

... för så som du sökte kan man väl inte söka för då letar du ju just efter den exakta formuleringen "focusing problems Canon". Det blir ju helt fel som du säkert förstår om försöker en gång till. Det är väl inte alls bara den formuleringen vi är ute efter eller hur Per. Så den sökningen ger ju verkligen ett dåligt och missvisande resultat.

Om jag istället söker med "focusing problems" and "Canon" and "2017", så får jag 35 200 resultat. Skriver jag istället det enklare villkoret "focus problems" and "Canon" och utelämnar årtalet 2017, så får jag nära dubbelt så många träffar eller 60 400. Gör jag motsvarande "Nikon"-sökningar så får jag 40 200 träffar respektive 13100 träffar.

Man kan även göra sökningar med "focusing issues" eller "back focus problems" eller "backfocus problems för folk särskriver och skriver ihop ibland och även sånt påverkar. Kontentan är dock att det inte är svårt att få många tiotusentals träffar kring dessa problem.

Så tro nu inte att det sista är sagt om fokusproblem med PDAF-baserade system för det är det alltså inte. Ni kan fortsätta stoppa huvudena i sanden som djurlivets mest puckade djur om ni tycker att ni ändå inte vill förstå och ta till er denna info. Det är ett fritt val och vi kan fortsätta låtsas som om problemen är helt lösta och inte längre finns men det hjälper nog tyvärr inte alls de som fortsatt upplever problemen 2017. De här diskussionerna kommer dock att fortsätta komma upp om och om igen vartefter det kommer nya DSLR- och SLT-modeller ut på marknaden både av kameror och objektiv och olika kombinationer av hus och objektiv för där är möjligheterna väldigt omfattande till att det skiter sig för en fungerande kombo kräver att både objektiv och kamerahus trivs ihop och är väl justerade. Särskilt kritiskt är det med zoomarna.

Notera: PhotographyLife skriver så sent som i i mars 2017 följande stycke i https://photographylife.com/nikon-dslr-autofocus-problems/

"Are the Nikon DSLR autofocus problems real and should you be concerned? Yes, these problems are real and you should definitely be concerned if you are buying ANY DSLR with a phase detect sensor (most mirrorless cameras are excluded from most of these issues). So this means that the upcoming articles are not just for Nikon users, but for anyone who owns a DSLR or is considering to own one soon."

Så som ni ser så finns det åtminstone en till som fattat att detta i grunden faktiskt är ett tekniskt designproblem.

Visst kan de som har en helt annan uppfattning vara helt dominerande till antalet och helt övertygade om att deras uppfattning är den rätta och då kan det passa med ett gammalt citat ur studentblaskan blandaren:

"En miljon flugor kan inte ha fel. Ät skit".

Jag har inga större problem med den hållningen fler här verkar ha för den kommer korrigeras över tid om inte annat men jag tycker det är allvarligt om man fungerar som apologeter för tillverkare som skeppar dåligt fungerande produkter till användarna och låter dessa i princip stå för den yttersta slutkontrollen av produkterna. Det borde väl ändå vara tillverkarnas ansvar eller hur?

Slutligen: När man gör en mer kvalitativ koll så ser man ju också att det blir en del brus och trots att man gör en explicit Canon-sökning får man exv. en del Nikon-träffar och säkert vise versa. Sedan måste man ta med i beräkningen att en del vittnesbörd om problem kommer i kommentarfälten till många träffar. Det kan ibland gömma sig mycket långa diskussioner där. Det är alltså viktigt att ta en kvalitativ ansats och analysera träffarna. Det är mycket viktigare än kvantitativa ansatser.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Slutligen en kommentar om Canons service (och den kan lika gälla Sonys för jag har liknande erfarenheter av den sedan tidigare). Den refererar även till Sigmas brillianta lösning som jag själv gillar skarpt, där användaren själv kan kalibera även zoomar på ett mycket kontrollerat och bra sätt. Där har de andra en del att lära:

"
007peter


007peter • Forum Pro • Posts: 11,008

I too think its a Brilliant Idea

In reply to JTAnFIA • Sep 18, 2012


I agree, I too think its a brilliant ideal.

Unlike most people, I have extreme good luck with Sigma. I'd owned Sigma 70-200mm f/2.8, Sigma 18-50mm f/2.8 Macro, and a Sigma 19mm for my Panasonic GF2 and a Sony NEX.

I live in Irvine, same city as Canon Service Center. I can tell you from experience that canon is no better at FIXING Calibration error. Usually, the lens came back WORST than it was before. Then we get angry photographers come with a bag full of lens SCREAMING their lungs out. I have a friend who drove 50 miles each way from LA for a total of 8 trips to get his brand new 100-400L to focus correctly.

Personally, I rather have the ability to TWEAK the focusing myself. I think Sigma's idea is brilliant."

Som ni ser så handlar det inte bara om kamerahusen om man har PDAF-system.
 

PMD

Aktiv medlem
Om jag istället söker med "focusing problems" and "Canon" and "2017", så får jag 35 200 resultat. Skriver jag istället det enklare villkoret "focus problems" and "Canon" och utelämnar årtalet 2017, så får jag nära dubbelt så många träffar eller 60 400. Gör jag motsvarande "Nikon"-sökningar så får jag 40 200 träffar respektive 13100 träffar.

Man kan även göra sökningar med "focusing issues" eller "back focus problems" eller "backfocus problems för folk särskriver och skriver ihop ibland och även sånt påverkar. Kontentan är dock att det inte är svårt att få många tiotusentals träffar kring dessa problem.
Och vad säger det om hur stor andel av de som äger de aktuella kamerorna som har problem? Inte speciellt mycket, eller hur?
 
ANNONS