Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Allmäna spånerier om Sony och annat

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Nja... A7påminner lite om Leica i formerna, tror på Martin Agfors när han nämner den vassa kanten under avtryckaren, kunde nog rundas av där, A7 kamerorna ser ut att passa bättre till dom allt mera manuella objektiven som kommer i en strid ström och som inte tar så stor plats.

Enligt SAR så satsar tydligen Sony mera kraftfullt nu på Amerika och Pro service, så det fins väl ett antal intresserade som accepterar den lilla kantiga kameran. Trodde stenhårt att A9 skulle få lov att bli lite större, alla i A7/A9 serien behövde inte vara lika små.

Mr. Goto nämner inget om IBIS i Nikon SPL, jag tror inte att den får det, men man vet aldrig.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Mr. Goto Teng ( Nikon ) säger att en FF-spegellös kommer snart från dom, han gillar inte formen på Sony A7-kameror, Sony, Olympus och Fuji har en liten del av professionella marknaden uttrycker han sig.
Nja, NikonRumors.com påstår att han säger det. Man ska nog inte vara så tvärsäker och vidareförmedla sådana påståenden som om de vore fakta anser jag.

Läste du inte Thom Hogans svar till den artikeln. Så här skriver han:

Thom Hogan sa:
1. His name is Tetsuro Goto, not Goto Teng.
2. He was a top executive in Nikon Imaging during the D3 and D4 generations of products at Nikon, now retired.
3. He was directly responsible for many key decisions on a number of Nikon products during those generations, particularly the D3 and the Df.
4. He still serves as a special advisor to the Nikon Imaging business, via the Lab Research group, which investigates potential new products.
5. While he was invited to a Nikon-sponsored event to speak, you need to be careful about assuming that his statements represent Nikon's official position on anything.
6. Yes, he was arrogant in his statements regarding the competition. Though you need something better than a Google translation to get the exact nuance of his statements.
7. I've been in meetings where Fujifilm, Olympus, and Sony executives say similar things about Nikon (or Canon). Usually they're more veiled statements, but "dissing the competition" is part of marketing, apparently.

Goto-san seemed defensive in that interview. He was making a lot of self-serving statements that were defensive of his past product decisions, including moving into full frame and making a retro-design camera.
 

iSolen.se

Guest
Ett halvt OperativSystem till en halv dator passar ju betydligt bättre på OS/2 och PS/2 än på MS-DOS och PC, så jag tror att du minns fel eller att dina kollegor hade tagit till sig en förvrängd version av ursprungsskämtet.


En lite rolig sak i sammanhanget är att unix fick utstå liknande spott och spe när det dök upp och började ta över. Att unix började dominera berodde inte på teknisk överlägsenhet utan på att det gick att köra på billig hårdvara (jämfört med de gängse datorer som fanns innan). Allt går igen ...
Windows fanns inte, inte IOS heller, klart UNIX dominerade.

Vem menar du spottade på dem? Digital?
 

PMD

Aktiv medlem
Windows fanns inte, inte IOS heller, klart UNIX dominerade.
Började ta över, skrev jag. På den här tiden fanns inte persondatorer som vi känner dem idag. Det fanns "persondatorer", men de kostade uppemot miljonen (eller mer) och fanns förstås nästan enbart på universitet och forskningsavdelningar på företag.

De flesta datorerna var dock timesharingmaskiner, eller batchkörande datorer.

Vem menar du spottade på dem? Digital?
Bolag brukar inte spotta på sina konkurrenter. Jag använde uttrycket "spott och spe" bildligt, som brukligt är.
 

iSolen.se

Guest
Det är ett ofog som pågått sedan länge. En kamera med fulladdat batteri och uppgraderingen i minneskortets rot är mycket säkrare än kabelsanslutning till dator. Ett strömavbrott på en stationär dator t ex skapar en ofullständig uppgradering och i många fall går kameran inte att starta efteråt.

Och eftersom den inte går att starta kan operationen inte göras om. Sedan har vi väl alla råkat ut för att även laptops kan mankera. För att inte tala om att program som körs i bakgrunden kan jäklas med kabelansluten överföring.

Jag har visserligen aldrig råkat illa ut med FW-uppgradering via kabel till datorn, men det finns ju beskrivet i en del forum här på FS att andra drabbats. Jag skrev till Sony och påtalade att denna form av uppgradering inte är bra och ville höra varför man gjorde på detta vis. Fick inget svar...skrev ett nytt meddelande...inget svar. Det var för 3 år sedan.
Varför kan du inte uppgradera mot en laptop om du är så extremt orolig över din elleverantörs upptid?

(jag har inte haft elavbrott på ...flera år)
 

iSolen.se

Guest
Började ta över, skrev jag. På den här tiden fanns inte persondatorer som vi känner dem idag. Det fanns "persondatorer", men de kostade uppemot miljonen (eller mer) och fanns förstås nästan enbart på universitet och forskningsavdelningar på företag.

De flesta datorerna var dock timesharingmaskiner, eller batchkörande datorer.


Bolag brukar inte spotta på sina konkurrenter. Jag använde uttrycket "spott och spe" bildligt, som brukligt är.
UNIX kom väl på 60-talet, mac/pc 20 år senare. Knappast något hot på evigheter. Förstår inte riktigt vad du är efter.

Vet inte heller någon persondator som kostat miljonen, det strider mot definitionen.
 

PMD

Aktiv medlem
UNIX kom väl på 60-talet, mac/pc 20 år senare. Knappast något hot på evigheter. Förstår inte riktigt vad du är efter.
Jag syftade på tidsperioden när unix började bli alltmer vanligt på universitet och forskningsinstitut, främst de som var anslutna till ARPAnet.

Vet inte heller någon persondator som kostat miljonen, det strider mot definitionen.
Inte IBM PC, alltså, utan datorer som t.ex. Xerox Alto eller Xerox Star, dvs datorer som var avsedda att användas av en person, sålunda persondatorer.

And that's all I have to say about that, som Forrest Gump brukade säga. Detta är rätt ordentligt OT även för att vara den här tråden, så starta en ny tråd om du vill ha fler svar om när unix tog över världen (eller snarare nätet, fast det är förstås ungefär samma sak för rätt många. :)
 

Bengf

Aktiv medlem
Nja, NikonRumors.com påstår att han säger det. Man ska nog inte vara så tvärsäker och vidareförmedla sådana påståenden som om de vore fakta anser jag.

Läste du inte Thom Hogans svar till den artikeln. Så här skriver han:
Ja det var en Google översättning, Nikon SPL FF har ändå nämnts en längre tid nu, Mr. Tetsuro får väl tro som han vill, jag tycker många på trådarna gillar att spekulera, Hur många kan presentera 100% fakta hela tiden. D850 har nog fått sin del av olika påstående och förhoppningar innan den kom i händerna på testare.
 

Photocon

Aktiv medlem
Varför kan du inte uppgradera mot en laptop om du är så extremt orolig över din elleverantörs upptid?

(jag har inte haft elavbrott på ...flera år)
"inte haft elavbrott på flera år" . Men det har jag haft. Ända sedan stormarna Gudrun och Per som ödelade stora delar av småländska landsbygden. Det finns fel som ff inte är åtgärdade på linjenätet- eller provisoriskt åtgärdade i väntan på nedgrävning.

Jag är inte orolig men andra är det vilket visat sig i en del forum. Påpekade bara att metoden Sony använder sig av inte är optimal. För övrigt kan en laptop "hänga sig" eller "frysa".

Hur man än vrider och vänder på det så är det ett säkrare sätt att få filen till minneskortets rotkatalog. Eller hur?
 

iSolen.se

Guest
"inte haft elavbrott på flera år" . Men det har jag haft. Ända sedan stormarna Gudrun och Per som ödelade stora delar av småländska landsbygden. Det finns fel som ff inte är åtgärdade på linjenätet- eller provisoriskt åtgärdade i väntan på nedgrävning.

Jag är inte orolig men andra är det vilket visat sig i en del forum. Påpekade bara att metoden Sony använder sig av inte är optimal. För övrigt kan en laptop "hänga sig" eller "frysa".

Hur man än vrider och vänder på det så är det ett säkrare sätt att få filen till minneskortets rotkatalog. Eller hur?
Ok, så det är andra personers oro vi pratar om.

Det är förstås bättre som tex Nikon gör, men jag skulle kunna leva med risken att en laptop oprovocerat hänger sig (det är också otroligt ovanligt om man inte gör något, ingen av de laptoppar jag har har hängt sig på evigheter, om alls), just precis när man gör en uppgradering någon minut.

Ibland uppgraderar man teven, blixtarna, playstation och annat, det finns firmware lite varstans och jag tror de flesta inte är speciellt oroliga under uppgraderingen.
 

Photocon

Aktiv medlem
Ok, så det är andra personers oro vi pratar om.

Det är förstås bättre som tex Nikon gör, men jag skulle kunna leva med risken att en laptop oprovocerat hänger sig (det är också otroligt ovanligt om man inte gör något, ingen av de laptoppar jag har har hängt sig på evigheter, om alls), just precis när man gör en uppgradering någon minut.

Ibland uppgraderar man teven, blixtarna, playstation och annat, det finns firmware lite varstans och jag tror de flesta inte är speciellt oroliga under uppgraderingen.
Ja, rätt uppfattat! På den tiden jag körde Sony var jag i kontakt med Assist Workshop i Linköping som då servade Sonykameror och objektiv. Då handlade det om ett Sony Zeiss 17-35/2.8 SSM och jag pratade med reparatören även om andra Sonyspecifika saker.
Han uppgav att det var ganska vanligt kom in kameror där FW-uppgradering misslyckats och kunden inte kunde starta kameran igen. Detta när vi diskuterade rent allmänt. Han uppgav att det ibland var rena användarfel men också att olyckan varit framme med strömavbrott.

Personligen stänger jag av program som körs i bakgrunden, men min fru skulle ladda ned en vanlig fil och körde W10. Under nedladdningen kom det störande meddelandet "Skaffa Office till den här enheten" och det räckte för att filhämtningen skulle upphöra. Om det handlat om kamera som var kablad till datorn hade väl inte det varit så kul. Alla är inte så kunniga vad gäller hur man stänger av sådana "finesser".

Sedan har vi det mer ovanliga felet att själva fibernätet slocknar, men det har hänt här.

Men kärnfrågan var väl egentligen om det är bättre att göra som Nikon gör vs Sony vad gäller FW-uppgraderingar. Och det är vi av din skrivning att döma helt överens om.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag håller med. Möjligen att just fw-uppgraderingar inte nödvändigtvis måste vara så viktigt. Om tillverkarna testade ordentligt så behövs kanske inte så många fixar och nya funktioner kan vara med från början. Någon enstaka kanske behövs för att anpassa till ny standard. A900 t.ex. fungerade ju felfritt i 5 år eller nåt innan det kom en fw-uppgradering som tillförde nåt bra, men jag kommer inte ihåg.

Sony är en återvändsgränd upplever jag det som.
Jag körde ju APS-C och uppgraderade NEX-5N -> A6000 -> A6300 -> A6500.

Kan erkänna att jag lite motvilligt började använda spegellöst, men jag har aldrig fått den där riktiga känslan och återkopplinegen som från en DSLR. "På papperet" ska ju A6500 vara typ likvärdig, men jag har inte känt mig riktigt bekväm med det. Så jag kompletterade med Canon DSLR för att få bättre kompatibilitet med objektiv via adapter, men jag är inte riktigt bekväm med Canon heller, så allting har varit kompromisser. Säljer nu av allt och börjar om på nytt med ett renodlat Nikon FF-system istället. Sony A6500 är redan såld till en annan deltagare här i Sony-trådarna.

Så, det är min plan. Har inte tittat på Fuji, men jag är inte sugen på nåt annat spegellöst heller.
Högst personligt och andra må tycka olika, men jag vill tilbaka till fotoglädjen igen och för mig så passar Nikon DSLR bäst.

Det stora felet med Sony som jag ser det är att det aldrig blir riktigt färdigt och innebär en massa onödigt strul. Objektiven som finns börjar bli hyggligt komplett på FF-sidan, men man är hänvisad till Sony original och vill man ha bra grejer så är det hutlösa priser. För APS-C är det ganska magert med ljusstarka objektiv och bara en sån sak som att det inte finns någon 2,8 normalzoom att tillgå är ju ett skämt.

Nu med hypen kring Nikon D850 så finns det massor av D810 för runt 15 000 beg att tillgå, så kan man skaffa D850 vid ett senare tillfälle. De nya Tamron-objektiven i G2-serien är ju grymma och prisvärda och det finns hur mycket som helst att välja på i alla prisklasser och kvaliteter.

Så det blir min väg. Blir ett litet avbrott för att jag måste sälja av grejer innan jag kan handla nytt och till helgen ska det författas annonser för resten av grejerna.

Sony, Sony, Sony - vaffö göör ni på dette viset?
Det blir aldrig klart och det är alltid konstigheter och det som är bra är sjukt dyrt och tredjeparts-tillverkarna hänger inte på.

Kanske det blir nån RX-kompakt som komplement ...



/Mats
Vad ska du filma med Mats? Nikon DSLR?

Jag känner nog ingen som gjort så många lappkast som du gjort Mats när det gäller fotogrejor. Jag hoppas verkligen att du blir glad och nöjd som Nikon-fotograf men det är inte utan att jag tänker på folk jag känt genom åren som aldrig kan slå sig till ro utan ständigt flyttar runt då de aldrig hittar något ställe att verkligen trivas på.

Jag skulle nog själv kunna vara en Nikon-användare om jag nu skulle valt att fota med DSLR för jag gillar personligen inte alls Canons formspråk utan föredrar Nikons när det gäller kamerahusen. Canons hus ser mest ut som oformliga stora gummiklumpar. Men idag skulle trots detta nog aldrig valt Nikon utan helt klart Canon, för jag tycker att av dessa två så verkar det ändå som det varit mest liv i Canon de senaste åren.

När det gäller objektiven så kan ju aldrig en person med de krav du har komma förbi att en sådan kravnivå kräver de absolut bästa objektiven för det finns ju faktiskt inga genvägar om man kräver absolut teknisk toppkvalitet på sina bilder. Har man de kraven så blir det ordentligt kostsamt vad man än väljer.

När det gäller Sonys priser så är det ju främst de nya GM-zooomarna som är dyra. Vill man komma undan lite billigare och dessutom få verklig topprestanda så är det nog bäst att titta på objektiv med fast brännvidd istället. Har man dessutom en Nikon 850 med 46 MP så kan man ju dessutom zooma rätt bra i efterbehandlingen ofta.

Även ett D850-paket kommer kosta en bra hacka. Kamerahuset såg jag kostade runt 3300 U$ och med ett 24-70mm så landar det paketet på ca 5700 U$. Så det kostar att ligga på topp även om man väljer Nikon. Kolla gärna resten av priserna längt ned på https://www.dpreview.com/reviews/nikon-d850-first-impressions-review/6 för de andra kombona som säljs. Visst kan man nöja sig med ett billigare hus men då finns det ju alltid en bra möjlighet att reta sig på något som är suboptimalt längre fram och det blir ju aldrig kul i längden om man nu har verkligt höga krav och byter du till Nikon så har du ju i princip kört hela varvet runt åtminstone om vi pratar FF.
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
Ja kan nog råka illa ut som det är i dag, jag har trådlöst till Datorn från fiber och jag får ofta avbrott, en liten mottagare sitter i tornet till Datorn. Passar illa att dra en kabel från rotorn till Datorn i ett annat rum. gamla ADSL var säkrare med FW till A77, det blev några stycken sådana, kommer inte i håg allt som åtgärdades men två FW gjorde ingen skillnad först den tredje avhjälpte problemen plus att Jpeg blev bättre, Sony berättade inte allt som fixades det var en uppfattning som diskuterades på trådarna.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Varför kan du inte uppgradera mot en laptop om du är så extremt orolig över din elleverantörs upptid?

(jag har inte haft elavbrott på ...flera år)
Jag tror inte att en laptop nödvändigt är lösningen på problemet utan mycket väl kan vara en del av det. Viktigare är väl i så fall att stänga av sånt man vet kan gå i gång och störa processen med FW-uppdatering, som Lennart påpekat. Windows update, virusprogram, diskkomprimering, strömspar/hibernation och vad det nu kan vara.

Jag håller med Lennart att Sonys lösning för FW-uppdatering är onödigt komplicerad och att det är mycket mindre risk om man lägger uppdateringsfilen i roten på minneskortet. Jag vet inte vad de har för skäl att ändra på KonicaMinoltas lösning som också vara att lägga filen på kortet. Det tillför inget om man inte tycker sig behöva någon form av användardialog vid uppgraderingen men vad jag sett så är det ju inte mycket av det heller.

Med det sagt så är det faktiskt inte bara Sony som gör uppgraderingar via datorprogram och USB-kabel. Sigma uppgraderar ju både sin MC-11 adapter och sina objektiv via ett enda dataprogram som fixar allt detta och om man ska uppdatera Sony-objektiven så gör man ju på samma sätt via ett och samma gränssnitt vad jag vet.

Jag har faktiskt heller aldrig haft det minsta problem hittills med mina Somy FW-uppdateringar och jag har gjort en hel del sådana genom åren. Det innebär dock inte att jag tycker lösningen är bra men den är i viss mån ändå enklare än Sigmas för där krävs det att man måste ha särskilda dockningsstationer för adapter och objektiv och de idioterna har dessutom försett dessa med en egendesignad USB-variant som bara kan köpas från Sigma. Uppsidan är det program Sigma gjort för FW-uppdateringar som är rent lysande för där kan man som vanlig användare själv enkelt kompensera även zoomar för fokusfel efter hela zoomspannen. Fler borde bjuda på det åtminstone i de fall de faktiskt har en fasdetekt-lösning som inte av sig själv hittar jämviktsläge i verkligt fokus för monterat objektiv mot kamerans huvudsensor.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nää, det tycker inte jag. Möjligen A6XX-serien för den har ju inte detta fake-prisma som A7-serien har och som faktiskt är ett visst problem om man vill ha kameran i fickan. Både Leican och A600 är mycket bättre för "gatan" än A7:eek:rna av just detta skäl och det stora skälet till att jag först var klart negativ till A7-formerna. De är mycket mer lika än de kameror du jämfört.
 

afe

Aktiv medlem
Nää, det tycker inte jag. Möjligen A6XX-serien för den har ju inte detta fake-prisma som A7-serien har och som faktiskt är ett visst problem om man vill ha kameran i fickan. Både Leican och A600 är mycket bättre för "gatan" än A7:eek:rna av just detta skäl och det stora skälet till att jag först var klart negativ till A7-formerna. De är mycket mer lika än de kameror du jämfört.
Ja, men Bengt hävdade ju att A7 (och då också A9) var lika Leica i formen, och det är de ju inte. Jag gillar sökarplaceringen på A6x00, Leica och Fujis kameror (de som har sökaren där). I övrigt är kamerorna inte lika på särskilt mycket vad gäller ergonom (och Leica är inte ett under av ergonomi heller)
 

PMD

Aktiv medlem
Det innebär dock inte att jag tycker lösningen är bra men den är i viss mån ändå enklare än Sigmas för där krävs det att man måste ha särskilda dockningsstationer för adapter och objektiv och de idioterna har dessutom försett dessa med en egendesignad USB-variant som bara kan köpas från Sigma.
Förutom missen med USB-kontakten, hur tycker du att Sigma borde ha gjort för att man ska kunna uppdatera programvaran i Sigmaobjektiv?
 

Bengf

Aktiv medlem
Mja... kanske mera första A7 som saknar en del rattar och har avtryckaren mitt uppå, har mera drag av Leica, A9 har nästan fått Fuji stuk med uppsättningen av vred och rattar, man har fyllt ut med en ratt även på vänster sidan, sökarhuset bryter dock av linjerna.
 
ANNONS