Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Arkivprogram - skall bygga

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat_medlemskap

Aktiv medlem
alcedo [E.F.S] skrev:
Kan jämföra med IMatch som jag kör idag:
...
Jo det däringa grejorna äro riktiga godingar faktiskt.
Känner till dessa, från tex iMatch.

Det vore bra om man kunde webbifiera detta till 100%, kan kanske gå med en applet eller dylikt.

Men vi skall försöka komma så nära vi kan utan att missa alltför mycket "windows-känsla".
 

avslutat_medlemskap

Aktiv medlem
Re: Testpilot

Kajakob skrev:
Jag anmäler mig som testpilot...
Lycka Till med det spännande projektet!
Jakob, du är noterad.

Om vi kommer tillräckligt långt med något körbart så hör vi av oss till dig för en pre-release-utvärdering-medlemskap-i-klubben-för-innbördes-beundran.
 

avslutat_medlemskap

Aktiv medlem
Spamma på du...

alcedo [E.F.S] skrev:
OK, nu spammar jag lite ;o)

En webbvariant kunde ju vara att man har sina thumbnails med en kryssruta till varje.
...
...
Kanske olika metoder för olika användare (se Martins idé tidigare om att ha ett definierat protokoll och tillåta olika klienter)
Spamma på du, bra åsikter äro välkommna.
Jag inledde ju med "ange tre..." för att folk skulle orka ge lite seriösa svar.

Ja det var väl lite din tanke som du anger som vi tänker använda.
 

Norfen

Aktiv medlem
Erfarenheter

Mitt exjobb, gick ut på att undersöka om det var möjligt att använda webbgränssnitt för applikationer till Erlang/OTP. jag byggde ett ramverk för Webbaserade applikationer samt ett par verktyg som idag är en del av Erlang/OTP.

Mina erfarenheter är att webbklienter fungerar mycket väl om inte filhantering är ett krav. Webbservern kan ju köras som en del av applikationen lokalt på burken. Kolla gärna på Erlang/OTP och webbtools för inspiration :)

tre viktigaste egenskaperna för mig på ett arkiveringsprogram.

1. Systemet måste vara snabbt att registera bilder i. Förslagsvis pekas programmet på en mapp som skall katalogiseras och sedan stegas bilder igenom automatiskt.

2. Datat måste lagras i både databasen för snabba sökningar och i iptc och exif taggar för att snabba upp sökning och erbjuda möjlighet till migrering till andra system om man har problem/systemet blir föråldat. Tänk på att bilder skall lagras i hundratals år.

3. Sökning på något smart sätt.

Om ni behöver hjälp med system-design så hör gärna av Er. Jag arbetar som konsult med systemutveckling och design. Tyvärr har jag nog inte tid för tillfället att göra några stora kodningsinsatser...men vill ni ha hjälp att komma i gång med projektet eller någon programmeringsmiljö kan jag kanske hjälpa till.


Mvh

Martin
 

erland_i

Ny medlem
Spontant de tre viktigaste tycker jag är:

1. Enkelhet och snabbet att lägga upp nya bilder samt att tilldela dem kategorier/sökord så man kan hitta igen dem senare.

2. Enkelhet och snabbhet att söka reda på en viss bild genom att söka på kategorier/sökord/metadata

3. Möjlighet till publicering av utvalda bilder på webben. Eller alternativt export av data i form av xml eller annat lämpligt format som man sedan kan importera till något befintligt web bildarkiv.


Jag tror det är vettigt vara att göra två olika applikationer, en som uppfyller punkt 1 och 2 och en helt annan applikation för web accessen (punkt 3). De kan givetvis ändå ha viss gemensam programkod i botten. Anledningen är att jag tror denna uppdelning är lämplig är att jag är skeptisk till om det går att få en web applikation tillräckligt bra för att uppfylla punkt 1 och 2. Jag tror det finns stor risk att framför allt enkelheten och snabbheten att lägga upp nya bilder och kategorisera dem kommer att bli för omständigt om man gör det via en web applikation. Och blir det besvärligt kommer man att använda den ett tag men sen inte idas kategorisera bilderna eller alternativt byta till något helt annat program.

Om man gör ovanstående uppdelning så tror jag också det är vettigt att ha ett öppet gränssnitt mellan dem. På så sätt kan man välja att bara använda web publiceringsbiten, och sen köra t.e.x. IMatch för kategoriseringen och bara exportera bilderna till web applikationen.
Man kan på detta sätt också välja att bara köra kategoriserings applikationen och sedan exportera kategoriseringen och bilderna till valfritt web bildarkiv.
 

SH-101

Aktiv medlem
Bara ett inlägg om plattformsoberoende och .net (framför allt då c# - som jag tycker är trevligare för varje dag .. om man slipper köra det på IIS och sådant ...)

http://http://www.mono-project.com/

fungerar finfint att köra på min linuxburk .. bara att porta appen som länkades till tidigare i detta inlägg...
 

watski

Aktiv medlem
Det är kanske lite sent att ge sig in i diskussionen nu men jag tänkte ändå ge min syn på saken. Jag har under våren färdigställt en egen fotohanteringssajt med i många av de funktioner folk här har efterfrågat. Jag tänker inte ge mig in i något religiös diskussion utan bara konstatera att min webbaserade lösning, med server-skript och pyttelite javascript, inte fungerar. Det är omöjligt att bygga ett användbart system utan drag och släpp, drag och markera, kontextmenyer mm. Allt detta går att få till med java/javaskript, men min erfarenhet efter 15 webbprojekt är att man håller det enkelt. Annars får man jaga buggar i webbkuben 1) tills man blir grå.

Så vad försöker jag säga? Bygg inte ytterligare en webblösning som inte är användbar. Skriv ett "riktigt" klientprogram och gör en enkel webblösning för att titta på de bilder/album man publicerat.

Det är mitt nästa projekt (jag är en gördetsjälvare :)


Johan


1) Den (Borg)kub som spänns upp av dimensionerna webbläsare, version, operativsystem.
 

julgus

Aktiv medlem
Hej

starta med en rimlig ambition. De flesta verkar slå er i huvudet med krav (en del direkt orimliga) och en del verkar vilja överträffa varann med än det ena än det andra.

Bygg modulärt, starta med en enkel lösning, som sedan medger att funktionalitet utökas successivt i takt med mognad och efterfrågan.

En plattform som kan vara intressant är PHP + GTK som medger grafisk interface på Win o Linux på lokal klient och som avancerat script språk för webben.

Mvh
Johan
 
ANNONS