Annons

Arkivprogram - skall bygga

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat_medlemskap

Aktiv medlem
Hej på er,

Jag och en kompis skall bygga ett eget
arkiveringsprogram/katalogiseringsprogram för bilder och skulle behöva lite ideér från dig.

Vi har den stora bilden klar vad som skall nigå i systemet, men har säkert glömt något.

Den skall bli en open-source produkt, dvs gratis för den som vill ha den.

Den skall vara 100 % webb-baserad och fungera på alla plattformar som har stöd för en JVM (Java Virtual Machine).

Om den blir bra och färdig så släpps den ut publikt...

Så nu till min fråga till dig:
Vilka TRE FUNKTIONER är viktigast för dig i valet av ett arkiveringsprogram/katalogiseringsprogram för bilder?

_______________________________________
Alla frågor/funderingar/kommentarer som INTE rör min fråga om "Arkivprogram - skall bygga"
UNDANBEDES VÄNLIGEN MEN Å DET BESTÄMDASTE, försök om möjligt att respekter frågan och om du önskar fråga om annat,
STARTA EN NY FRÅGA...
Jag är INTE intresserad av vad du tycker om webb-baserade arkiveringsprogram/katalogiseringsprogram ...
____________________________________________
 

Mazy

Aktiv medlem
1. Stöd för raw-bilder. Kör mycekt raw och vill inte konvertera allt till tif eller jpg. Kan tänka mig att DNG räcker om det får stöd bland tillverkarna.

2. Snabbt. Jag har för tillfället 14000 bilder hemma och vill inte sitta i minuter för att få upp sökresultat och dyl.

3. bra stöd för versionshantering av bilder, något som jag saknar just nu faktiskt. Vill ha möjlighet att koppla samman ett antal bilder till 'en' bild så att säja

sen behövs naturligtvis någon kategoriseringsmetod.. men då blir det mer än 3 punkter :)
 

avslutat_medlemskap

Aktiv medlem
...

3. bra stöd för versionshantering av bilder, något som jag saknar just nu faktiskt. Vill ha möjlighet att koppla samman ett antal bilder till 'en' bild så att säja
...


Jag antar att du då menar att du vill kunna "spåra" förändringar gjord på en given bild, av typen detta är version 1, version 2,..., version N av bilden, är det korrekt uppfattat?
 

mill

Aktiv medlem
sql är ett plus.. och gärna göra det tillgängligt att själv skriva sql-frågor.

har själv funderat på att skriva eget.. det jag skulle försöka mig på var då att få riktig bildsökning, dvs jag har en bild och så vill jag få liknande bilder. kan tex vara bra om jag vill ha med alla bilder med mig själv på :)
 

Mazy

Aktiv medlem
Exakt vad jag menar kan vara lite lurigt då jag själv inte vet exakt.. men min tanke var snarare att man för en bild kan ange en (eller flera för collage) 'Parent' och då få alla sökord nedärvda + att man kan lägga till nya för just den versionen.

Oftast kommer det väl att bli att man bara har en RAW och en PSD som pekar på den rawfilen.
 

jonasandersson

Aktiv medlem
1. Hantering av RAW-format.
2. Offline-arkivering, alltså möjligheten att se och söka bilder som inte ligger online. Givitvis endast en tumnagel av bilden.
3. Snabbhet.
 

mazeson

Aktiv medlem
1. hantering av metadata, inklusive egna taggar
2. Sortera och indexera resurser som är offline (thumbs) samt i nätverk
3. Sortering på datum, plats, kamera, objektiv, motiv, egna metataggar

lycka till

/mats
 

ebbhead

Aktiv medlem
1. Fritt definierbara metadatafält med fri sökning och relationer knutna till metadata för att skapa virtuella album, där en bild kan ingå i flera album. (Allt data knutet till en bild bör hanteras som metadata för att förenklar relationer och sökningar).
2. Stöd för adobes DNG-format.
3. Version och revisionshantering.

En fjärde önskan skulle vara fritt från JAVA eftersom det är långsamt, minneskrävande och allmänt äckligt ;) .. men det är väl svårt om ni vill ha det multiplatform.
 
Senast ändrad:

alcedo [E.F.S]

Avslutat medlemskap
1. IPTC-editor
2. Automatiseringsstöd (genom scriptning eller annat)
3. Möjlighet att utöka databasen (d v s lägga till data-fält och liknande)
 

marma

Aktiv medlem
1. RAW-stöd i botten, men även möjlighet att ändra i bilden fast orginalet finns kvar.
2. AVANCERAD sökning, i kombination med nedan.
3. Möjlighet till "virtuell gruppering", alltså att kunna skapa grupper av bilder, eller relationer mellan bilder som inte nödvändigtvis har något med bilderna att göra.
 

avslutat_medlemskap

Aktiv medlem
Bra respons

Hej på er som svarat på min förfrågan!

Då fortsätter jag lägga fram lite mer info och se vad ni säger om det och om det då kommer nya/fler åsikter kring ämnet.

Arkiveringsprogram/Katalogiseringsprogramet skall bli webb-baserat.

Den kommer att bestå av två "sidor", dvs ett internt och ett publikt. Dessa kommer att vara konfigurerbara och valbara. Dvs man kanske bara vill ha den interna delen.
Interna-delen innehåller alla funktioner och den publika delen innehåller egentligen bara sök/läs möjligheter.

Därför är den webb-baserad.

Hur låter det då?
 

Mazy

Aktiv medlem
tekniken är igentligen rätt ointressant om man bara får till ett smidigt arbetsflöde och tillräckligt snabb teknik.

Om dess enda gränssnitt är websidor så förstår jag inte riktigt hur man ska lägga in tusentals bilder på ett smidigt sätt. Sen blir det rätt mycket omladdningar antar jag, även för saker som att lägga till bilder i en kategori kräver ju en turnover mot servern. Men allt detta är ju implementations detaljer och det finns kanske sätt jag inte känner till.

Så om det funkar att arbeta med så får det gärna vra web för mig.
 

avslutat_medlemskap

Aktiv medlem
Mazy skrev:
Om dess enda gränssnitt är websidor så förstår jag inte riktigt hur man ska lägga in tusentals bilder på ett smidigt sätt.
...[/B]
Vi har löst denna del, det måste gå snabbt med inläggning av bilder annars är det inte intressant att köra applikationen.

Håller med om teknik-delen, den är ju egentligen helt ointressant för den som skall använda applikationen, det enda den bryr sig om antagligen är att det skall fungera och att det skall gå snabbt.
 

Sidde

Aktiv medlem
Var "finns" bilderna?

Bilderna skall alltså laddas upp till en server, nåbar via internet?

(eller har jag missuppfattat det hela?)
 

avslutat_medlemskap

Aktiv medlem
Re: Var "finns" bilderna?

Sidde skrev:
Bilderna skall alltså laddas upp till en server, nåbar via internet?

(eller har jag missuppfattat det hela?)
Applikationen ligger på en "server", din lokala maskin eller hos en operatör.
Bilderna ligger nåbara i en eller flera olika valfria katalogstrukturer från servern sett.

Databasen innehåller inga "fysiska" bilder utan bara information om var bilderna ligger.
 

avslutat_medlemskap

Aktiv medlem
Re: Var "finns" bilderna?

Sidde skrev:
Bilderna skall alltså laddas upp till en server, nåbar via internet?

(eller har jag missuppfattat det hela?)
Bilderna laddas således upp via ett av följande alternativ:

*) ftp till en katalog
*) "kopiering" till en katalog
*) via ett web-gränssnitt
(tungt - långsamt - hemskt vid fler bilder än 1 ...
 

Johan P

Aktiv medlem
Angående web-gränsnitt för uppladdning:

Hur löser ni det ?

I PHP finns ju lite begränsningar såsom max 2Mb och inget stöd för en sk "upload progress bar"

(max 2Mb går visserligen att "hacka" - men bara om man har en egen server)

Vad ska ni använda ?
 

ebbhead

Aktiv medlem
andersgunnare skrev:
Vi använder Javas motsvarighet till file upload.
Där sätter vi egna begränsningar.
Ingen begränsing på inladdning av bilder avseende storlek tex.
Utom möjligtvis hastigheten med tanke på att allt ska mimekodas vid en httptransfer.. (?)
 
ANNONS