Annons

Att handla på B&H Photo (New york)

Emil-G skrev:
Seriösa? Tja, du avgör: Reseller Ratings - Ritz Camera

Jag säger som jag sa om Abe's, jag skulle inte handla där.
Fast om man går till butiken och vet vad man vill ha så är det säkert ok. Men man ska kanske inte vänta sig nån hög nivå på kunskap eller entusiasm. Min egen erfarenhet av deras butiker är inget vidare -- de ger felaktiga svar på tekniska frågor och vill gärna sälja en grejer som inte är vad man är ute efter.

Men Ritz Camera är en stor kedja, så det kan säkert finnas bra butiker också. Och som sagt, vet man vad man vill ha och inte behöver hjälp så går det nog bra.
 
Emil-G skrev:
Seriösa? Tja, du avgör: Reseller Ratings - Ritz Camera

Jag säger som jag sa om Abe's, jag skulle inte handla där.

Fast i de missnöjdas fall så har de handlat online. Jag ska ju handla i en fysisk butik så ifall de har en kass organisation gällande onlinebeställningar så berör det inte mig. Tänkte mer på priser, kvalitét och om någon handlat där tidigare.

Ett stort tack för sidan som du länkade till!

Edit: Ahh...
 
Gränsen kommer att höjas till 500 Euro innom en snar framtid enligt K&B, när dom talade med tullen medgav dom att smuggling av den här typen är inget dom prioriterar i dagsläget, citat# Vi kan inte stå och tjafsa med folk om vad deras kostym eller kamera är köpt i 45 minuter medans vi riskerar att det smiter förbi någon med ett kilo heroin" slut citat.

Dom struntar redan idag att kolla om dina kameraprylar är köpta utomlands vid hemkomst...

Så det var precis som jag misstänkt, tullen bryr sig mer om annat smuggelgods än svenssons kameraprylar, och dom välkommnar den högre gränsen på 500 euro, för då behöver dom inte bry sig ett smack, så innom en snar framtid är det fritt fram, fast det är det tydligen idag också enligt tullen själva....

Så ni kan lungt handla prylar på semestern och bära dom genom grönt på Arlanda redan idag...

Sidan 15 i senaste K&B

/kent
 
Senast ändrad:
pial skrev:
Fast om man går till butiken och vet vad man vill ha så är det säkert ok. Men man ska kanske inte vänta sig nån hög nivå på kunskap eller entusiasm. Min egen erfarenhet av deras butiker är inget vidare -- de ger felaktiga svar på tekniska frågor och vill gärna sälja en grejer som inte är vad man är ute efter.

Men Ritz Camera är en stor kedja, så det kan säkert finnas bra butiker också. Och som sagt, vet man vad man vill ha och inte behöver hjälp så går det nog bra.
tompalarsson skrev:
Fast i de missnöjdas fall så har de handlat online. Jag ska ju handla i en fysisk butik så ifall de har en kass organisation gällande onlinebeställningar så berör det inte mig. Tänkte mer på priser, kvalitét och om någon handlat där tidigare.

Ett stort tack för sidan som du länkade till!

Edit: Ahh...
Det finns flera exempel på företag som luras även i sina butiker, "bait-and-switch" är ett exempel (säljaren skall bara "packa ner" kameran i kartongen som ligger ute på lagret och kommer tillbaka med en välinslagen tegelsten). Andra exempel är firmor som anger ett pris för bara kamerahuset och vägrar att sälja det om man inte samtidigt köper laddare, batteri, rem, kablar osv (trots att dessa ingår i priset från tillverkaren). Slutpriset blir naturligtvis högre hos dessa än en seriös återförsäljare som B&H.

Kvaliteten på varorna är nog densamma hos Ritz som hos B&H; det är ju samma märken de säljer, eller hur? Skillnaden skulle ju vara om lagerarbetarna medvetet jonglerar med kundernas paket för att se till att de går sönder.

Det är redan såpass mycket billigare att handla i USA så jag förstår verkligen inte den här hetsen att spara ytterligare några kronor. Köp grejorna från B&H så sparar ni garanterat mycket besvär jämfört med de som tar $10 mindre för samma kamera.

Men det är dina pengar, inte mina...
 
Beställde i tisdags 2 st Ikelite undervattensblixtar från B&H. På bekräftelsen så krävde dom också kopia på mitt Mastercard.
Struntade i att skicka in det.
Igår bekräftade dom att ordern var på väg och idag ringde UPS och meddelade att paketet kommer till Sverige i morgon.
 
Emil-G skrev:
Det är redan såpass mycket billigare att handla i USA så jag förstår verkligen inte den här hetsen att spara ytterligare några kronor. Köp grejorna från B&H
Ja, men nu skulle ju inte Tomas till NY utan till Raleigh, NC. Jag tror inte att det var för att spara pengar han undrade över Ritz Camera, utan för att de har en butik där. Och det är klart att man kan handla i lokala butiker också!
 
Hur funkar det om man ber en vän i NY köpa ett objektiv för att sedan sända det med posten? Kan man undgå tull och moms här i Sverige då?
 
V.Svanström skrev:
Hur funkar det om man ber en vän i NY köpa ett objektiv för att sedan sända det med posten? Kan man undgå tull och moms här i Sverige då?
Man brukar behöva deklarera värdet när skickar paket internationellt. Man skriver på en klisterlapp som placeras på paketet. Om man påstår att värdet är tillräckligt lågt så kan man kanske undgå tull och moms, om tullen inte bryr sig om att öppna och titta efter. Om tullen däremot öppnar paketet så får man förstås betala tull och moms. Däremot vet jag inte om någon kan ställas till svars för lurendrejeriet. Det är ju inte mottagaren som har lurats.

En sak att komma ihåg också är att det deklarerade värdet är vad paketet är värt i händelse av att det försvinner i hanteringen. Ersättningen för förlorat paket kan inte bli högre.
 
Hmm okej. Låter alltså lite riskfyllt. Men hur lågt är lågt värde? Ifall man vill köpa för kanske 3000 svenska kronor. Är det lågt eller högt?
 
Kolla på tullens webbplats.

Maxvärdet för vad man får ta in utan att förtulla det när man bär hem det själv efter en resa är 1700 SEK (men det ska tydligen höjas till cirka 5000 SEK).

Jag vet inte om samma belopp gäller när man importerar med hjälp av en speditionsfirma eller posten.
 
Fortfarande inga större fribelopp vad gäller import. Tror det går på under 500kr eller nåt om de inte ändrar det också. Men det är ju lite skillnad på att importera och handla när man ändå är utomlands.

Och BH skickar normalt med antingen USPS eller UPS, och båda gångerna jag har kört har det tillkommit tull och moms, bara det att USPS tog några veckor och UPS 50 timmar jämnt. Ung. samma kostnad dock. Så räkna med tull + moms på hela köpebelopp inklusive frakt.
 
Emil-G skrev:
Det finns flera exempel på företag som luras även i sina butiker, "bait-and-switch" är ett exempel (säljaren skall bara "packa ner" kameran i kartongen som ligger ute på lagret och kommer tillbaka med en välinslagen tegelsten). Andra exempel är firmor som anger ett pris för bara kamerahuset och vägrar att sälja det om man inte samtidigt köper laddare, batteri, rem, kablar osv (trots att dessa ingår i priset från tillverkaren). Slutpriset blir naturligtvis högre hos dessa än en seriös återförsäljare som B&H.

Kvaliteten på varorna är nog densamma hos Ritz som hos B&H; det är ju samma märken de säljer, eller hur? Skillnaden skulle ju vara om lagerarbetarna medvetet jonglerar med kundernas paket för att se till att de går sönder.

Det är redan såpass mycket billigare att handla i USA så jag förstår verkligen inte den här hetsen att spara ytterligare några kronor. Köp grejorna från B&H så sparar ni garanterat mycket besvär jämfört med de som tar $10 mindre för samma kamera.

Men det är dina pengar, inte mina...

Jo, det är klart att man ska va vaksam på sånt där. Grejen är den att jag endast ska till Raleigh i North Carolina så det är ju begränsat med "proffsbutiker" där (har inte hittat någon iaf). Får tacka för alla tips. Ju mer man spanar in de objektiv man vill köpa desto svårare blir det att bestämma sig...
 
Tull på blixt

Hej

Är det någon som vet vilken tull% som är på blixtar, 7 eller 3% eller annan %? Funderar på 580 ex II.
Mvh Batte
 
17th Street Photo och Adorama verkar vara billigare än B&H. Är det så eller har dom några "dolda" avgifter som B&H skriver ut i priset?
 
17th street är billigt men det är ingen kameraaffär som man går runt i som b&h... Snarare en lägenhet några våningar upp i ett bostadshus.
 
MortenG skrev:
17th street är billigt men det är ingen kameraaffär som man går runt i som b&h... Snarare en lägenhet några våningar upp i ett bostadshus.

Ja, kan tänka mig att B&H är en upplevelse. Men vill man handla fotoutrustningen billigare och kan stå ut med att det inte är lika stort och enormt som B&H så kan man lika gärna gå på 17th Street Photo eller Adorama? Har jag förstått det rätt?
 
Wande skrev:
Ja, kan tänka mig att B&H är en upplevelse. Men vill man handla fotoutrustningen billigare och kan stå ut med att det inte är lika stort och enormt som B&H så kan man lika gärna gå på 17th Street Photo eller Adorama? Har jag förstått det rätt?

Svar Ja!

En del har dock sagt att de gärna vill sälja på sina kunder en massa saker som man inte vill ha eller behöver och när man tackar nej så blir de tjuriga och kan i vissa fall vägra sälja något överhuvudtaget. :-/
 
På B&H var de extremt hjälpsamma när jag letade efter sensorrengörningsgrejer och det var inte det dyraste han rekommenderade. Att se säljarna är i sig en upplevelse. Lite bisarr känsla när man pratar sensorer med nån som ser ut som en judisk präst :)
 
ANNONS