Annons

Att ta bild på bil i mörker

Produkter
(logga in för att koppla)

JFfoto

Avslutat medlemskap
Hur gör man? Ser vissa bilder där det är helt svart bakom, men själva bilen är upplyst.

Är det lång slutartid som gäller, sen ta t.e.x en extern blixt och knäppa av 2-3 gånger där man vill ha ljus? Utan att blixten sitter på kameran alltså. När man gör detta när det är bläcksvart ute, kan det behövas ND filter för att ta bort hela bakgrunden, så den blir hel svart?
Vill bara ha bilen i bild + lite asfalt runt bilden.

Någon som vill ge tips?
 
Först och främst. Tänk på ljuset. Om bilen är mer belyst än bakgrunden så är det det som troligtvis kommer att visas på bild. Den bilden du beskriver har antagligen mer ljus på bilen än i bakgrunden. Sorry, det är inte meningen att dumförklara någon, det är mer en fråga om hur lätt man kan glömma ljusets roll.

Skicka gärna en bild på den önskade effekten du är ute efter, det blir lättare att analysera. Ett vanligt knep när fotografen fotar större maskiner är att placera kameran på ett stativ och knäppa av flera bilder. Efter varje bild placerar fotografen blixten på ett nytt ställe som ska belysas och slutligen sätter man ihop en ljussatt maskin i bildredigeringsprogrammet.

Vad ett ND-filter gör är att mörka ned HELA bilden. Jag tror att det finns filter som är graderade med olika styrkor på samma filter men där brister min kunskap. Om du vill ta en bild med mörk bakgrund så är det ju allra lättast att fota i studio där du har full kontroll. Samtidigt vill du ha med asfalt vilket kanske gör sig lättast att fota utomhus. I så fall skulle jag försöka att hitta en mörk plats som inte stör med lyktor, ljus från hem eller andra ljuselement. Därefter hade jag använt mig utav blixt för att belysa önskade områden (bilen). Tänk på att använda stativ. Lycka till och lägga gärna upp färdiga (eller icke färdiga) bilder!
 
Först och främst. Tänk på ljuset. Om bilen är mer belyst än bakgrunden så är det det som troligtvis kommer att visas på bild. Den bilden du beskriver har antagligen mer ljus på bilen än i bakgrunden. Sorry, det är inte meningen att dumförklara någon, det är mer en fråga om hur lätt man kan glömma ljusets roll.

Skicka gärna en bild på den önskade effekten du är ute efter, det blir lättare att analysera. Ett vanligt knep när fotografen fotar större maskiner är att placera kameran på ett stativ och knäppa av flera bilder. Efter varje bild placerar fotografen blixten på ett nytt ställe som ska belysas och slutligen sätter man ihop en ljussatt maskin i bildredigeringsprogrammet.

Vad ett ND-filter gör är att mörka ned HELA bilden. Jag tror att det finns filter som är graderade med olika styrkor på samma filter men där brister min kunskap. Om du vill ta en bild med mörk bakgrund så är det ju allra lättast att fota i studio där du har full kontroll. Samtidigt vill du ha med asfalt vilket kanske gör sig lättast att fota utomhus. I så fall skulle jag försöka att hitta en mörk plats som inte stör med lyktor, ljus från hem eller andra ljuselement. Därefter hade jag använt mig utav blixt för att belysa önskade områden (bilen). Tänk på att använda stativ. Lycka till och lägga gärna upp färdiga (eller icke färdiga) bilder!

Tack för ett bra svar :)

Efter min fråga här så provade jag lite inomhus på mindre objekt, utomhus med bil är troligen svårare. Men tror jag lyckades någorlunda iallafall med små objekten, finns uppladdat här :)
 
Förstår vad du menar och allt som oftast så används det lampor som har en "smal" ljus stråle som man antingen bara belyser bilen el så används det en ficklampa och man "målar" med ljus . El så kör du med två blixtar som riktas mot bilen när det är hyfsat mörkt ute men det behöver inte va kolsvart räcker allt som oftas med att börjar å skymma och att du kör på så kort tid som kameran klarar att synka med blixtarna så får du en mörk bakgrund å en upplyst bil detta har jag fått förklarat av personer som jag mailat och som fotograferar till yrket
 
Tack för ett bra svar :)

Efter min fråga här så provade jag lite inomhus på mindre objekt, utomhus med bil är troligen svårare. Men tror jag lyckades någorlunda iallafall med små objekten, finns uppladdat här :)

Kolla in dina bilder och det verkar som att du har rätt tänk. Om du har kommit så här långt så kan du nog vara lite kreativ och experimentera utomhus också ;)
 
Om du vill att bara bilen ska vara upplyst och bakgrunden mörk så rekommenderar jag att fota med kort slutartid och ISO med blixt/ljus riktat på bilen. Det bör ge dig effekten du är ute efter.
 
Om det gäller bil i rörelse är det utmärkt att sitta i en annan bil eller på ett flak :)
 
Har fotat några gånger nu, får det som jag vill ha det, men inte bakgrunden.

Jag tar ju flera exponeringar, ca 10+ och lägger sedan ihop i PS, men bakgrunden blir sådär grynig grå, jag vill ha den helsvart.

Har försökt maskerat bort det i photoshop, men det blir sån skarp linje mellan det gråa och svarta så det syns att man redigerat där. Försökt fadat ut det också, men ser likadant ut, speciellt när man konverterar till jpeg sen, fotar nu i raw, men i jpeg syns det extra tydligt vart man lagt på svart färg.

Någon som har tips? Spelar ingen roll om det är tips om när jag fotograferar eller i photoshop.
 
Har fotat några gånger nu, får det som jag vill ha det, men inte bakgrunden.

Jag tar ju flera exponeringar, ca 10+ och lägger sedan ihop i PS, men bakgrunden blir sådär grynig grå, jag vill ha den helsvart.

Har försökt maskerat bort det i photoshop, men det blir sån skarp linje mellan det gråa och svarta så det syns att man redigerat där. Försökt fadat ut det också, men ser likadant ut, speciellt när man konverterar till jpeg sen, fotar nu i raw, men i jpeg syns det extra tydligt vart man lagt på svart färg.

Någon som har tips? Spelar ingen roll om det är tips om när jag fotograferar eller i photoshop.



Får jag inte bakgrunden så svart som jag vill så brukar jag använda Burn tool.
Annars så finns det ett bra plugin till photoshop som heter knockout som tillåter dig att välja vilken färg du vill i bakgrunden med bra resultat.
 
Funderat på hänga upp en svart bakgrund? Blir rätt mycket tyg bakom en bil, men alternativet är nog att hitta en gigantisk asfaltsyta så blixten inte når något annat än bilen.
 
Nåt i denna stil du är ute efter? Fotograferat med BULB och belyst med LED-lampa, och resten är gjort i Lightroom.
.
'
 

Bilagor

  • Dirty IQ_2013-01-17_640px.jpg
    Dirty IQ_2013-01-17_640px.jpg
    103.6 KB · Visningar: 130
ANNONS