Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Autofocus är inte tillfredsställande på en Canon R5 med RF 100-500

Produkter
(logga in för att koppla)

Upy

Aktiv medlem
Hej,

Jag är milt frustrerad över att autofokusen med mitt nyss inköpte telezoom (CFanin RF 100-500) inte levererar som förväntat.

1. Jag behöver ständigt använda manuell fokus för att guida kameran till ett nytt avstånd om det inte ligger nära.
2. Autofokus känns långsamt om det inte ligger väldigt nära i avstånd.

Jag har gått vilse i inställningarna. Så här ser det ut nu.

Är det som det ska vara eller missar jag något?

  • Det fungerar bättre på t.ex. macrot 100 och standardszoomen 24-105.

  • Det funkar bättre i starkt ljus.
EDIT: Löst; Slog på ”Lens drive when AF impossible”.
 

Bilagor

Senast ändrad:

J O Härnström

Aktiv medlem
Prova att sätta "obj.drift när AF är omöjlig" på ON, Meny 4

Om motivet är helt ur fokus så zoomar man ut till 100mm tills fokus hittas, sedan kan man zooma in till längre brännvidder.
 
  • Gilla
Reaktioner: Upy

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Hej,

Jag är milt frustrerad över att autofokusen med mitt nyss inköpte telezoom (CFanin RF 100-500) inte levererar som förväntat.

1. Jag behöver ständigt använda manuell fokus för att guida kameran till ett nytt avstånd om det inte ligger nära.
2. Autofokus känns långsamt om det inte ligger väldigt nära i avstånd.

Jag har gått vilse i inställningarna. Så här ser det ut nu.

Är det som det ska vara eller missar jag något?

  • Det fungerar bättre på t.ex. macrot 100 och standardszoomen 24-105.

  • Det funkar bättre i starkt ljus.
Det här låter rätt så fel i mina öron.

Det här ska väl normalt inte hända med spegellösa system. Det har dock hänt även mig och när jag började kolla upp det så visade det sig att Sony släppte ut en helt ny rätt stor serie objektiv som var defekta på något sätt. Det gällde ett välkänt fel på Sony 24-104/4 G. Jag vände mig då butiken jag köpt det i (Kameradoktorn) och demade felet och de skickade tillbaka objektivet och jag fick ett nytt efter någon månad (då det var slut p.g.a. hög efterfrågan).

Jag tycker du ska lämna tillbaka ditt ex. om det verkligen är fel på det och felet kvarstår trots råden ovan. För det där ska man inte behöva leva med om man har den kameran och det objektivet. Den kameran borde klara av att sätta fokus med det objektivet mer eller mindre oavsett hur du nu ställt kameran.

Du behöver en "second opinion" om det inte löst sig och den får du nog bäst hos butiken om du nu handlat i en sådan.
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reaktioner: Upy

Upy

Aktiv medlem
Det här låter rätt så fel i mina öron.

Det här ska väl normalt inte hända med spegellösa system. Det har dock hänt även mig och när jag började kolla upp det så visade det sig att Sony släppte ut en helt ny rätt stor serie objektiv som var defekta på något sätt. Det gällde ett välkänt fel på Sony 24-104/4 G. Jag vände mig då butiken jag köpt det i (Kamradoktorn) och demade felet och de skickade tillbaka objektivet och jag fick ett nytt efter någon månad (då det var slut p.g.a. hög efterfrågan.

Jag tycker du ska lämna tillbaka ditt ex. om det verkligen är fel på det och felet kvarstår trots råden ovan. För det där ska man inte behöva leva med om man har den kameran och det objektivet. Den kameran borde klara av att sätta fokus med det objektivet mer eller mindre oavsett hur du nu ställt kameran.

Du behöver en "second opinion" om det inte löst sig och den får du nog bäst hos butiken om du nu handlat i en sådan.
Jag köpte det genom en av de där 5-stjärniga enmansbutikerna på Tradera... Men fick 6 månaders garanti.

Ska testa vidare.
 

nivas

Aktiv medlem
Du har "subject detection" ställd på djur, vilket är bra om det är djur du ska fota, men som kan förvirra kameran vid andra motiv.
Jag skulle även ha provat att ändra af-case från auto till något annat, tex 1.
Hur stor AF-punkt/zon kör du med? Ofta är kameran duktigare med en större area än en mindre.
 
  • Gilla
Reaktioner: Upy

Upy

Aktiv medlem
Nu funkar det mycket bättre. Tack J O Härnström! Slog på ”Lens drive when AF impossible”.IMG_4679.jpeg
 

PeterWem

Aktiv medlem
När jag satte på Case 3 och 4 fick jag många felfokuseringar på flygplan i luften. Springande barn gick däremot bra.
 
  • Gilla
Reaktioner: Upy
ANNONS