Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Autofokusproblem Canon 1Dx

Produkter
(logga in för att koppla)

RonnyMalm

Medlem
Hej!
Har fotograferat i snart 15år och framför allt fågelfotografering, och en del porträtt.

Kör senaste 3-4åren med två kameror en 1Ds MK III i studiomiljö och en 1D MK IV när de gäller sport och natur/Fågel.
Sålde dessa i november för att ist för att ha två stora kameror köpa mig en 1Dx.
Upplevde direkt att jag inte tycke skärpan var lika bra som i 1D MK IV och lämnade in den i December tillsammans med samtliga av min L-Gluggar för att få de kalibrerat.

Och tycker att det har funkat bra med combo 1Dx+500/4 IS + 1.4x om man är på närmre håll som upp till max 25m, medan allt över det blir oskarpt.
Medan när jag körde MK IV med samma combo så kunde ja ta bilder upp emot 100m och ändå ha en bra skärpa.

Sedan liksom med 1ds MK III med 24-70, 50mm och 70-200/4 L satt skärpan kanon i studiomiljö och idag skulle jag fotografera min 6v gamla dotter och inget blir riktigt skarpt, varken med 24-70,70-200,50 eller 85mm. även om jag kör manuellt tycker ja inte skärpan finns där.

Är det någon som upplever samma problem, AF är snabb som fan men skärpan sitter inte där, även om jag kör så man kan se AF-punkten i bilden sitter den precis där jag vill den skall sitta men ändå är de inte skarpt.


Tillock med min sambos 1100D med 18-55 optiken är skarpare..
 
Det låter ju knasigt om du även haft den inne på kalibrering. Kan du häva köpet?
 
Senast redigerad av en moderator:
kalibrera om

Har varit med om att bl.a. Intervision gjort uselt jobb när det gäller kalibrering. Kanske hade firman du lämnade in på en dålig dag. Be dem göra om. De borde ju också se ifall något är fel med kameran.
 
Reklamera servicen och kolla med Canon RCC och fråga om de inte kan kolla prylarna istället. De har fått göra om service flera gånger som Stockholmsverkstaden gjort dåligt. Jag skickar numer alltid direkt till Canon RCC.

Att få skärpa på långt avstånd är en sådan sak som jag märker en klar förbättring på från 1D Mark IV till 1D X.
 
Reklamera servicen och kolla med Canon RCC och fråga om de inte kan kolla prylarna istället. De har fått göra om service flera gånger som Stockholmsverkstaden gjort dåligt. Jag skickar numer alltid direkt till Canon RCC.

Att få skärpa på långt avstånd är en sådan sak som jag märker en klar förbättring på från 1D Mark IV till 1D X.

Ja får nog göra det, men inte så road att skicka via posten eller så när de gäller så mkt pengar om jag skall skicka gluggarna med..
Men får väl se om jag kan lösa de, skall ringa de från jobb imorn (Mattssons) för jag lånade hem vårt demoex i butiken och då var de skarpt så in åt helvete... Medans min som skall vara kalibrerad suger riktigt, får lägga extremt mkt tid att skärpa upp bilder i olika omgångar för att få ett vettigt resultat.

Men sen vill man inte stå utan sina saker:/ men får lösa så jag får lite snabbare service..
 
En del objektiv har mått väl av lite mikrojustering, men annars har jag inte upplevt något liknande. Men du skriver ju också att ett annat exemplar fungerade utmärkt, så något tokigt är det förstås med just denna.
 
När jag efter många turer fått nog av RCC skickade jag alla hus och gluggar till Inntervision i Sthlm. Då blev det rätt på första försöket, men då fick de byta is-enheten på två gluggar oxo. Det beror nog helt på vem man råkar få som skruvar med prylarna..
 
Jag har skickat mängder till RCC, inga problem och det har gått snabbt.

Är det garanti så mailar de en fraktsedel som du skriver ut, alt skickar den via post.
Sedan ringer du bara UPS som kommer och hämtar det.

//Julle.
 
Vad kostar en sådan här justering?
Sitter med en D800 o ett 24-70 17-35 o ett par till.
Ngt måste göras åt min 24-70
 
Jag äger alla kamerorna som du skriver om 1DX, 1D4 och 1Ds3. Och AF är klart bäst i 1DX. Både vad det gäller skärpa och snabbhet. Har du uppdaterat den med den senaste firmwaren? som kom i år. Den innehöll även uppdatering av AF i AI servo har jag för mig.
Jag använder också min för fågelfotografering med Canons 800 objektiv. Skärpan sitter perfekt där.
 
Senast ändrad:
ANNONS