Annons

Bästa datorn

Produkter
(logga in för att koppla)

RebeckaBergvall

Aktiv medlem
Hej! Jag ska nog köpa en helt ny dator om jag kommer in i fotoskolan jag ska söka till i jul. Och givetvis är detta en dator för att redigera bilder på.
Så jag kommer troligen behöva en stor skärm, mycket minne, snabb och bra grafikkort. Jag är verkligen inget IT snille så om jag saknar nått snälla rätta till mig!

Men nu är då själva frågan, vilken dator ska jag köpa?

Om jag har förstått det rätt så ska Mac vara bästa med just bildredigeringsprogram. Eller stämmer inte det längre?
Jag vill inte ha en för dyr dator, typ 10.000 kr kan jag tänka mig att den kan kosta. PC är väll billigare. Men jag vill ju ha en riktigt bra dator!

Vad rekomenderar ni? Inte bara att det ska vara en PC eller Mac, utan vilken modell som är bäst för just detta ändamål också.

Uppskattar verkligen svar, åsikter och förslag! Thanks!
// Rebecka Bergvall
 
Bygg i hop den själv med dom delar du prioriterar, eller be någon data kunnig kille i din bekantskaps krets att göra det för en billig slant, då får du absolut bäst prestanda per satsad krona.

/kent
 
När det gäller HP tycker jag att du definitivt ska kolla in skärmen INNAN ett köp (eller åtminstone se till att du har returrätt). Min erfarenhet av HP:s skärmar är ganska dålig, väldigt ojämt ljus och kass betraktningsvinkel. Köpte en bärbar Acer härom veckan och skärmen är långt ifrån perfekt, men slår HP:n med hästlängder. I värsta fall kan den användas för bildbehandling, men med HP:n är det totalt otänkbart.
 
best bang for the buck får du enligt mig med en 20" imac.. stor skärm och för 10.ooo:- Mac eller pc spelar ingen roll. Med imacen får du dessutom en BRA skärm.
Vad du än gör, köp inte en 20" bärbar.. du kommer hata den för att den är så stor att ta med. allt över 15" börjar kännas för stort.

Vill man inte övergå till mac så har jag tyvärr ingen bra rekommendation.
 
Hej! Jag ska nog köpa en helt ny dator om jag kommer in i fotoskolan jag ska söka till i jul. Och givetvis är detta en dator för att redigera bilder på.
Så jag kommer troligen behöva en stor skärm, mycket minne, snabb och bra grafikkort. Jag är verkligen inget IT snille så om jag saknar nått snälla rätta till mig!

Men nu är då själva frågan, vilken dator ska jag köpa?

Om jag har förstått det rätt så ska Mac vara bästa med just bildredigeringsprogram. Eller stämmer inte det längre?
Jag vill inte ha en för dyr dator, typ 10.000 kr kan jag tänka mig att den kan kosta. PC är väll billigare. Men jag vill ju ha en riktigt bra dator!

Vad rekomenderar ni? Inte bara att det ska vara en PC eller Mac, utan vilken modell som är bäst för just detta ändamål också.

Uppskattar verkligen svar, åsikter och förslag! Thanks!
// Rebecka Bergvall

Mac vs PC ? Det generella påståendet om att Mac är bättre för den grafiska branschen gäller inte längre. I början av den digitala revolutionen inom vår bransch så fanns det avsevärt fler BRA program till MAC än till PC. Numera är det likvärdigt (i stort sätt).

Om det är hastigheten (prestandan) du frågar om så verkar slaget vara avklarat. Kika i monstertråden om "prestandatest för Photoshop" i datorforumet här på FS. De snabbaste maskinerna är PC varianter. Även om det inte skiljer speciellt mycket mellan de två.
 
skulle säga definitivt en iMac. Om du vill ha pc kan jag rekommendera Zepto, man väljer själv vilka delar man vill ha. http://www.zepto.se/Shop/Notebooks.aspx
zepto är nog de billigaste bärbara för sin prestanda.

Photoshop CS4 som just kom använder grafikkortet för att snabba upp vissa saker så det kanske är ide att köra på en dator med eget grafikkort (snarare än moderkortsintegrerad grafik).

//gustav
 
Mac vs PC ? Det generella påståendet om att Mac är bättre för den grafiska branschen gäller inte längre. I början av den digitala revolutionen inom vår bransch så fanns det avsevärt fler BRA program till MAC än till PC. Numera är det likvärdigt (i stort sätt).

Om det är hastigheten (prestandan) du frågar om så verkar slaget vara avklarat. Kika i monstertråden om "prestandatest för Photoshop" i datorforumet här på FS. De snabbaste maskinerna är PC varianter. Även om det inte skiljer speciellt mycket mellan de två.

Om Mac eller PC är bäst för grafisk produktion beror på vem man frågar. Faktum kvarstår, den helt dominerande plattformen i all grafisk produktion är fortfarande Mac.
 
Om Mac eller PC är bäst för grafisk produktion beror på vem man frågar. Faktum kvarstår, den helt dominerande plattformen i all grafisk produktion är fortfarande Mac.


Precis men då väger du in de personliga preferenserna och ser inte enbart till hård- och mjukvara. Tar du bort subjektivt tyckande och människors vanor så hävdar jag med bestämdhet att plattformarna är lika bra....

Jag har arbetat inom den grafiska branschen i över 20 är (puh vad gammal jag har blivit) och följt utvecklingen på mycket nära håll. Säljare av grafisk utrustning, konsult inom samma bransch men har även drivit ett tryckeri under ett antal år. Är fortfarande kvar inom branschen och vi hade/har utrustning från bägge lägren då vi var/är tvungna. Det händer fortfarande att filerna beter sig olika på respektive plattform trots att de inte borde göra det.....Tryckeriet jag drev var den del i en större verksamhet där vi tillsammans hade över 25 tryckerier runt omkring i Sverige. 1000-tals värden över. Vilken plattform vi använde berodde på kunderna men ofta hade vi bägge.....

Vilken som är snabbast beror till 100% på användaren. Själv arbetar jag avsevärt snabbare med en PC medan min bordsgranne föredrar Mac.. :)
 
Precis men då väger du in de personliga preferenserna och ser inte enbart till hård- och mjukvara. Tar du bort subjektivt tyckande och människors vanor så hävdar jag med bestämdhet att plattformarna är lika bra....

Jag har arbetat inom den grafiska branschen i över 20 är (puh vad gammal jag har blivit) och följt utvecklingen på mycket nära håll. Säljare av grafisk utrustning, konsult inom samma bransch men har även drivit ett tryckeri under ett antal år. Är fortfarande kvar inom branschen och vi hade/har utrustning från bägge lägren då vi var/är tvungna. Det händer fortfarande att filerna beter sig olika på respektive plattform trots att de inte borde göra det.....Tryckeriet jag drev var den del i en större verksamhet där vi tillsammans hade över 25 tryckerier runt omkring i Sverige. 1000-tals värden över. Vilken plattform vi använde berodde på kunderna men ofta hade vi bägge.....

Vilken som är snabbast beror till 100% på användaren. Själv arbetar jag avsevärt snabbare med en PC medan min bordsgranne föredrar Mac.. :)

Är också i grafiska branschen. Började som reprofotograf 1978 (Känner mig äldre än Gutenberg...) Hade ett pre-press företag i 14 år och var med i den omställningen från helt analog produktion till helt digital.

Att Mac blev en favorit bland reklambyåer och reproföretag i slutet av 80 talet berodde nog främst på att alla grafiska program endast utvecklades för Mac, typ Photoshop, Aldus Page Maker, Quark Xpress, Freehand och Illustrator.

En annan viktig faktor var att gränssnittet attraherade kreativa människor långt mer än en PC gjorde. När man fortfarande satt och tittade på gröna bokstäver (DOS) i PC:n kunde man flytta filer genom "drag & drop i Macen. Mac har alltid varit en föregångare i användarvänlighet.
 
för att bildbehandla behöver man inte ett så snabbt grafik kort då den grafiken är i 2d och sedan om man ska bildbehandla seriöst ska man satsa på en bra skärm eizo har tex bra skärmar som klarar adobe rgb färgrymd
är du van med att jobba med xp så köp en pc är du van med mac köp en mac
pc är bättre om du tex skulle vilja köra något spel också annars är do, likvärdiga
 
Är också i grafiska branschen. Började som reprofotograf 1978 (Känner mig äldre än Gutenberg...) Hade ett pre-press företag i 14 år och var med i den omställningen från helt analog produktion till helt digital.

Att Mac blev en favorit bland reklambyåer och reproföretag i slutet av 80 talet berodde nog främst på att alla grafiska program endast utvecklades för Mac, typ Photoshop, Aldus Page Maker, Quark Xpress, Freehand och Illustrator.

En annan viktig faktor var att gränssnittet attraherade kreativa människor långt mer än en PC gjorde. När man fortfarande satt och tittade på gröna bokstäver (DOS) i PC:n kunde man flytta filer genom "drag & drop i Macen. Mac har alltid varit en föregångare i användarvänlighet.

Det var ju det jag skrev för ungefär 3000 ord sedan: Att Mac var bäst i början då programmen endast (nästan) fanns för Mac. Idag är det som bekant inte så längre......
 
Jämför

Gå till en butik som är kunniga på Mac och provkör lite bildbehandling. Går du till smågrabbarna hos ONOFF / PC city / Elgiganten får du nog inte en opartisk jämförelse, de är oftast mest inkörda på PC. Däremot, låt dem visa dig lite bildbehandling på en PC.

Sedan kan du själv välja vad som passar dig bäst!

iMac 24" har bättre skärm än 20", bara så du vet. Går du på bärbart, tänk på att det bra med datorkraft och internminne för att bildbehandla och de billigaste bärbara är nog därför inte så lämpliga. Mer än 15" skärm på bärbar innebär släpbar dator.

Personligen ser jag Mac som mycket mer användarvänlig än PC. Intressant är att så gör även mina barn och hustru, som inte alls är road av datorer och kör PC på sitt jobb. Macen hemma upplever hon som betydligt enklare och roligare att köra. Det är också värt något.

Tänk också på att du kan installera både XP och Vista på en Mac, varför nu någon skulle vilja det?

Lycka till med ditt datorval, vad det än blir och utbildningen.
 
Gå till en butik som är kunniga på Mac och provkör lite bildbehandling. Går du till smågrabbarna hos ONOFF / PC city / Elgiganten får du nog inte en opartisk jämförelse, de är oftast mest inkörda på PC. Däremot, låt dem visa dig lite bildbehandling på en PC.

Sedan kan du själv välja vad som passar dig bäst!

Jo det var just ett snyggt råd. Först avråder du från att låta "smågrabbarna" på OnOff att visa en Mac för att i nästa mening skicka dit trådskaparen för att be dem visa en PC.

För att garantera att trådskaparen köper en Mac eller?!

Gå till någon som kan båda plattformarna OCH PROGRAMMEN.

Annars är rådet som vanligt: Är du inkörd på PC fortsätt då med det och givetvis det omvända gäller oxå.....
 
Tung

best bang for the buck får du enligt mig med en 20" imac.. stor skärm och för 10.ooo:- Mac eller pc spelar ingen roll. Med imacen får du dessutom en BRA skärm.
Vad du än gör, köp inte en 20" bärbar.. du kommer hata den för att den är så stor att ta med. allt över 15" börjar kännas för stort.


Notera också att den väger sju kilo, en sån klump; vem vill bära runt på en sån?
 
Semantik eller personliga råd

Jo det var just ett snyggt råd. Först avråder du från att låta "smågrabbarna" på OnOff att visa en Mac för att i nästa mening skicka dit trådskaparen för att be dem visa en PC.

För att garantera att trådskaparen köper en Mac eller?!

Gå till någon som kan båda plattformarna OCH PROGRAMMEN.

Annars är rådet som vanligt: Är du inkörd på PC fortsätt då med det och givetvis det omvända gäller oxå.....

Jag är nyfiken på var man kan hitta en butik som är kunniga på både PC och Mac. Det finns i alla fall ingen här i Uppsala.

När jag läste frågan trodde jag att Rebecka ville ha personliga råd utifrån våra personliga erfarenheter, inte att inläggen skulle nagelfaras efter semantiska synpunkter.
 
Båda Mac och PC har sina fördelar.
De båda plattformarna har sina inriktade målgrupper.
Mac är mer riktad åt dem som vill ha helhetslösningar i bra form.
PC är ju dels riktad åt dessa personer också, men även till de som själva gillar att pula med sin dator. Jag själv är en sådan, gillar att ha total kontroll över allt i min dator och bygger en efter mitt eget behov. Om något klyddar eller ska bytas ut så kan jag fixa de enkelt och behöver inte "låsa" mig till något system där jag ej kan uppgradera eller expandera.

De gamla erfarna gubbarna och de som försöker vara erfarna tar oftast Mac för det är "vad proffsen använder". Notera att det är viktigt för dem att veta att de sitter med samma saker som proffsen sitter med.

Gör såhär istället, gå till en butik och känn lite på en Mac. Testa och klicka runt lite, sen gör du samma sak med en PC. Nu är det ju inte så att man bildar sig en uppfattning skitsnabbt, men de handlar i slutändan om en smaksak för INGEN av respektive plattform är bättre än den andra.
End of story.
 
Det var ju det jag skrev för ungefär 3000 ord sedan: Att Mac var bäst i början då programmen endast (nästan) fanns för Mac. Idag är det som bekant inte så längre......
Men du har fortfarande kvar skärmkalibreringsbuggen i Vista (olöst efter drygt ett år), strulet med att kalibrera två skärmar och att du inte kan skriva ut i 16 bitar. Vad som är rätt okänt är att om du skriver ut via skrivardrivrutinen och låter den hantera färgåtergivningen, så konverteras alla färger till sRGB innan de konverteras till skrivarens färgprofil.

Den fördel som jag känner till för Windows är att Photoshop CS4 är omskriven till en 64 bitars applikation för denna plattform, men inte för OSX än.

Så det gäller ju inte bara att Photoshop finns både för Mac och Windows, det finns andra skillnader på de två plattformarna.

Stefan
 
Jag skulle personligen satsa på en Imac ! Riktigt bra prestanda, skärm och dator i samma paket, snygg design, OSX leopard. Allt detta för en rätt så billig peng...
 
Hej! Jag ska nog köpa en helt ny dator om jag kommer in i fotoskolan jag ska söka till i jul. Och givetvis är detta en dator för att redigera bilder på.
Så jag kommer troligen behöva en stor skärm, mycket minne, snabb och bra grafikkort. Jag är verkligen inget IT snille så om jag saknar nått snälla rätta till mig!

Men nu är då själva frågan, vilken dator ska jag köpa?

Om jag har förstått det rätt så ska Mac vara bästa med just bildredigeringsprogram. Eller stämmer inte det längre?
Jag vill inte ha en för dyr dator, typ 10.000 kr kan jag tänka mig att den kan kosta. PC är väll billigare. Men jag vill ju ha en riktigt bra dator!

Vad rekomenderar ni? Inte bara att det ska vara en PC eller Mac, utan vilken modell som är bäst för just detta ändamål också.

Uppskattar verkligen svar, åsikter och förslag! Thanks!
// Rebecka Bergvall

Inget datasnille, kolla in vad skolan kör och vad de som är datasnillen i din omgivning kör. Bra att ha hjälp nära till hands :)

Mac eller PC är en smaksak, spelar ingen roll vad fundamentalisterna säger. Har själv kört Windows, AmigaOS, SunOS, HPUX, IRIX, MacOS. U name it I have tryed it. Allt har sina fördelar.

20" bärbart är inte bärbart utan nätt och jämt släpbart. Med kamera och annan fotoutrustning i väskan behöver du garanterat inte 5kg dator oxo.
Jag har en 1.1 kg laptop och jag lovar att väska blir j*ligt tung efter några timmar om man lägger till ett par gluggar, blixt och kamerahus.

Köp en stationär dator det ger mer för pengarna är lättare att uppgradera. Bärbart är alltid sämre dator för pengarna, förutom för det faktum att den är bärbar.
 
ANNONS