Annons

Bättre bildkvalitet med Lightroom och ny station dator..!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Abe Normal

Aktiv medlem
Lightroom är rätt bra på att exekvera flera trådar, så en i7 med multithreading är alltid att föredra. Kolla på Sweclockers LR tester. Mycket minne är alltid att föredra, ju mer desto bättre.
Håller med, köpte en bra fyrkärning i7 16 GB och separat kort till min bärbara i somras, idag skulle jag köpa ännu bättre processor, då flyter det på ännu bättre.

/Ulf
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag kör med i5 och 16gb (programmen ligger på SSD). Det räcker långt till LR. Enda gångerna processorn får svettas är när Lr ska göra bildspel eller exportera många bilder. Samt förstås vid videorendering. För HD-film anser jag i5 vara otillräcklig, men det är ju utanför ämnet.
 

forstheim

Aktiv medlem
Tack för informationen!

Jag har dock tänkt till lite mer nu och kommer nog inte snåla alltför mycket på datorköpet trots allt. Får se vart det landar, men en fördubbling av min från början tänkta budget är inte helt utesluten faktiskt.

En dator som jag tittar på just nu ser rätt trevligt specad ut:

- Intel Core i7 (4:e gen 4790/3.6 GHz, Max turbohastighet 4.0 GHz)
- Fyrkärnig, CPU1
- Intel BX85 Express
- 8MB Cache
- 16GB (2x8) DDR3L SDRAM 1600 MHz (max utbyggbart till 32 GB vid behov)
- 1 TB HDD SATA 6Gb/s 7200rpm
- 120 GB SSD
- AMD Radeon R9 270
- 5.1-kanals surround
- Totalt 8 USB
- 500 Watt
- Windows 8.1 64-bit

Men som sagt, vi får se vart det hela landar till slut.. :)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Skall du inte spela eller hålla på med videoredigering så kan du skippa grafikkort.
Håller man på med Liquify o 3D i PS så kan grafikkortet bli en vinst, men skillnaden är inte milsvid.

Moderkortets inbyggda räcker.
Vill du så kan du skaffa grafikkort senare.
Men du skall helst läsa på mjukvarutillverkarens hemsida vilka kort som rekommenderas.
 

afe

Aktiv medlem
Skall du inte spela eller hålla på med videoredigering så kan du skippa grafikkort.
Håller man på med Liquify o 3D i PS så kan grafikkortet bli en vinst, men skillnaden är inte milsvid.
Grafikkortet gör skillnad också i andra operationer i Photoshop (vilket vi ju diskuterat i en annan tråd). DU kanske inte märker någon skillnad, men en del av oss andra gör det definitivt ;)

R9 270 är ett alldeles utmärkt kort i det här sammanhanget (och andra).
 

forstheim

Aktiv medlem
Jepp, jag är medveten om att grafikkortet är overkill ifall man bara ska hålla på med bildredigering. Tänkte dock att det "kan vara bra att ha" ett lite vassare grafikkort ifall man vill testa något spel någon gång. Däremot såg jag nyss att VGA-kontakt saknas i specarna för den här datorn, men det kanske man inte behöver bry sig så mycket om!?

Den har ju trots allt 1 st HDMI, 2 st DVI och 1 st Display. För tillfället använder jag faktiskt VGA mellan min laptop och den externa skärmen eftersom det inte fungerar med HDMI (skärmen blinkar/släcks ner då). Är det någon som har en förklaring till varför det blir så med HDMI-kabeln får ni gärna förklara det för mig!

Kör med 1920x1080 för upplysningens skull.. :)
 

afe

Aktiv medlem
VGA klarar man sig bra utan på en stationär dator. Alla nya skärmar har DVI och oftast också DP - för högupplösta skärmar är det DP som gäller.

Vad har du för upplösning på den externa skärmen? HDMI klarar inte hur mycket som helst (beroende på vilken version av HDMI som används).
 

forstheim

Aktiv medlem
VGA klarar man sig bra utan på en stationär dator. Alla nya skärmar har DVI och oftast också DP - för högupplösta skärmar är det DP som gäller.

Vad har du för upplösning på den externa skärmen? HDMI klarar inte hur mycket som helst (beroende på vilken version av HDMI som används).
Redigerade mitt förra inlägg alldeles nyss där jag skrev upplösningen, men tar det här igen.. :)

1920x1080
 

afe

Aktiv medlem
Det ska absolut fungera med HDMI och den upplösningen, så jag har ingen aning om varför det beter sig som det gör ...
 

forstheim

Aktiv medlem
OK, det kanske var fel på kabeln då. Borde i och för sig ha testat med en annan HDMI-kabel redan när jag upptäckte blinkandet, men det är inte säkert att jag gjorde det av någon anledning. Ser man någon skillnad mellan VGA och HDMI vid 1920x1080?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Grafikkortet gör skillnad också i andra operationer i Photoshop (vilket vi ju diskuterat i en annan tråd). DU kanske inte märker någon skillnad, men en del av oss andra gör det definitivt ;)

R9 270 är ett alldeles utmärkt kort i det här sammanhanget (och andra).
Jo då, mitt minne är inte helt blankt.

Jo en del av er märker det. Själv har jag klockat videorenderingar mellan det kort jag har, ett enligt Adobe bättre kort och utan kort.
Med min i5 processor skiljer det inte ett skit mellan korten.
Viss skillnad mellan utan kort o med kort.

Fast nu ville TS hålla nere priset o ett sätt är att inte köpa grafikkort.
 

forstheim

Aktiv medlem
Fast nu ville TS hålla nere priset o ett sätt är att inte köpa grafikkort.
Sant..är det något jag känner att jag skulle kunna kompromissa med för att få ner priset lite så är det just grafikkortet. Men som jag skrev i mitt första inlägg för dagen så har jag tänkt om lite och kan nu tänka mig att dubbla budgeten. Tror jag nämnde runt 6-7 tusen tidigare, vilket skulle innebära typ 12-13 tusen nu då. Den datorn jag nämnde delarna på för något inlägg sedan ligger strax under 10000 kr i pris. Känns ganska prisvärt tycker jag!
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Tack för informationen!

Jag har dock tänkt till lite mer nu och kommer nog inte snåla alltför mycket på datorköpet trots allt. Får se vart det landar, men en fördubbling av min från början tänkta budget är inte helt utesluten faktiskt.

En dator som jag tittar på just nu ser rätt trevligt specad ut:

- Intel Core i7 (4:e gen 4790/3.6 GHz, Max turbohastighet 4.0 GHz)
- Fyrkärnig, CPU1
- Intel BX85 Express
- 8MB Cache
- 16GB (2x8) DDR3L SDRAM 1600 MHz (max utbyggbart till 32 GB vid behov)
- 1 TB HDD SATA 6Gb/s 7200rpm
- 120 GB SSD
- AMD Radeon R9 270
- 5.1-kanals surround
- Totalt 8 USB
- 500 Watt
- Windows 8.1 64-bit

Men som sagt, vi får se vart det hela landar till slut.. :)
Tycker det ser bra ut, skulle också satsa på en bra processor, har för mig att jag köpte exakt samma till Junior i vintras och han är nöjd. Själv hade jag nog gått på lite minne på SSD..:)

/Ulf
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Sedan tillkommer backupkostnader.

Jag har 240GB SSD.
Här ligger Win 7
Hela programsviten CS6
Och 5 användare.

Ledigt är idag 10-40 GB, det svänger lite men normalt är ca 30GB ledigt
 

forstheim

Aktiv medlem
Bildar de 2 eller 1 backup?
Två var tanken när jag skaffade dem. En skulle kontinuerligt backupas på medan den andre skulle få stå i gästhuset här på tomten för att endast backupas då och då. När de sedan var fyllda skulle en ny större HD införskaffas så att innehållet i Seagate-diskarna kunde tömmas i den och återanvändas. På det sättet har man ju bilderna kvar ifall ena huset skulle brinna upp.. :)
 
ANNONS