Annons

Bättre bildkvalitet med Lightroom och ny station dator..!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ti har ngt att göra med strömsnålare kort om jag kommer ihåg rätt. Strömsnål borde oxå innebära saktare, kanske tystare. Vet inte men ngt var det.
 

forstheim

Aktiv medlem
Då var den nya datorn beställd.. :)

https://www.inet.se/kundvagn/visa/7232319/jonas-dator-2014-10-06


Till slut blev det inte riktigt den budgetdator jag hade tänkt mig vid trådens start, men förhoppningsvis kommer jag i alla fall bli nöjd och datorn vara lite mer framtidssäkrad än vad den annars hade varit.

Som ni kanske ser blev den slutliga datorn något modifierad gentemot det förslag jag visade er häromdagen. Jag bytte ut SSD-disken från Intel mot en ADATA SSD Premier Pro SP900 256 GB. Den verkar vara marginellt snabbare, har några GB mer lagringsutrymme och är 90 kr billigare. Jag la även till Office Home & Student 2013 (svensk version) samt fyllde upp moderkortets fyra befintliga minnesplatser till max; d.v.s. till 32GB. Lite overkill kanske, men tänkte att det är lika bra att fylla på nu som senare...

Nu ska jag fortsätta fundera över skärmval, även om det lutar starkt mot en Asus PB278QR.. :)
 

forstheim

Aktiv medlem
I Office Home & Student ingår inte Outlook.

Så blir du inte besviken som jag
Själv kommer jag nog inte sakna Outlook - ville mest bara ha tillgång till Word och Excel. Först valde jag Office 365, men upptäckte efter en stund att det verkade vara någon slags prenumerationstjänst. Home & Student-varianten innebär ju att man får en e-license där man sedan laddar ner programmet från nätet..men säljs det inga versioner av Office-paketet på skiva numera? Har i och för sig inte letat runt så mycket, men kunde inte se att inet hade någon traditionell "skivvariant" i alla fall.. :eek:
 

forstheim

Aktiv medlem
Blev nyss kontaktad av Inets kundtjänst som kollat igenom mitt bygge. De sa att allt såg bra ut utom en sak - nämligen valet av operativsystemet! Tydligen är det något avtal med Microsoft som gör att de inte kan installera den version av Windows 8.1 jag hade valt..utan i stället är det en OEM-version som kommer att installeras.

Vad innebär egentligen OEM? Får man OEM-versioner på skiva så att man kan återinstallera Windows ifall det skulle bli nödvändigt av någon anledning? Kör ni andra med svensk eller engelsk version?
 

hbengtsson

Aktiv medlem
OEM innebär att din windowskopia endast får användas ihop med en specifik dator - i detta fallet den du sätter ihop hos Inet. Vid installationen tror jag Windows kikar efter serienummer etc från moderkortet och lagrar detta.

Man brukar få med en skiva. Annars kan du säkert ta hem installationen från Microsoft nånstans.

Men vad är det för avtal dom har med Microsoft? Om du specifikt vill ha en "riktig" kopia av windows så kan du kanske installera det själv? Dvs dom sätter ihop hårdvaran och du tjongar in Windows?
 

forstheim

Aktiv medlem
OEM innebär att din windowskopia endast får användas ihop med en specifik dator - i detta fallet den du sätter ihop hos Inet. Vid installationen tror jag Windows kikar efter serienummer etc från moderkortet och lagrar detta.

Man brukar få med en skiva. Annars kan du säkert ta hem installationen från Microsoft nånstans.

Men vad är det för avtal dom har med Microsoft? Om du specifikt vill ha en "riktig" kopia av windows så kan du kanske installera det själv? Dvs dom sätter ihop hårdvaran och du tjongar in Windows?
OK, jag ska ändå bara använda operativsystemet på den här nya datorn..så då bör det ju inte spela någon roll. Men låt säga att jag uppgraderar datorn med nytt moderkort om några år..kan jag återinstallera OEM-versionen då?

Avtalet ska vara ett juridiskt avtal med Microsoft. Det enda inets kundtjänst skrev om det var: "...vi kan pga juridiskt avtal med Microsoft inte bygga med den versionen du har valt utan det måste vara en system licens / oem licens". slutcitat

Om jag fattar rätt så kan man väl aldrig installera en fullversion av Windows på en splitter ny dator då, utan i så fall är det OEM-versionen som gäller. Däremot borde det ju gå bra att köpa fullversionen för sig och sedan själv installera den på sin nya dator. Har jag fattat det hela rätt?

Är det några skillnader mellan fullversionen och OEM-versionen förutom att fullversionen går att installera på flera datorer?

Sedan blir jag inte riktigt klok på det faktum att när man googlar runt lite om saken så verkar det från och med Windows 8 inte finnas något som heter OEM-version. OEM-versionerna av Windows upphörde med Windows 7. Trots det finns det hos handlarna ändå en OEM-version av Windows 8 att köpa. Får inte ihop det här riktigt.. ;-)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Köper du en så finns det inte OEM. Köper du 100 eller1000 så finns det. Priset är direktkopplat till antalet som företaget behöver. O det skiljer mycket i pris.
Ditt pris är en annan sak. Men det är samma os.
 

afe

Aktiv medlem
Från och med Windows 8 kan man som privatperson köpa OEM-licensen, men den kallas personal builder license eller något liknande och är då inte knuten till hårdvaran utan till dig som person. Det är i övrigt ingen skillnad mot en full version.

Edit: kollade upp igen, och möjligheten att använda system builder/oem som privatperson togs bort igen i 8.1. Nu krävs alltså en full licens för att bygga en egen dator (medan t.ex. inet kan sälja med OEM)
 

alfin

Aktiv medlem
Kolla så att det går att uppdatera OEM-versionen, annars får du köpa ett helt nytt Windows 10 nästa år. Inet måste väl kunna bygga och testa hårdvaran utan att installera ett OS? Så installerar du en retailversion själv.
 

forstheim

Aktiv medlem
Såg nyss att Inet mejlat mig här i morse där de svarade på några frågor jag ställde till dem i går. Bl.a. så här svarade de:

"Oem är en systembyggarlicens. Vi måste använda den vid nyproduktion enligt avtal med Microsoft. Inget som ni märker av, den fungerar som vilken Windows som helst och ni får skiva så klart". slutcitat

Så det låter som att det inte ska vara några problem att uppdatera den här OEM-versionen i alla fall - annars fungerar den ju inte som "vilken Windows som helst" som Inet säger.
 

forstheim

Aktiv medlem
Nytt svar från Inet på en konkret fråga:

"Helt rätt, ni kan framöver köpa uppgradering till windows 10 när det kommer nästa år". slutcitat

Case closed just i denna fråga känns det som.. :)
 

afe

Aktiv medlem
Nytt svar från Inet på en konkret fråga:

"Helt rätt, ni kan framöver köpa uppgradering till windows 10 när det kommer nästa år". slutcitat

Case closed just i denna fråga känns det som.. :)
Fast uppgraderingen till Windows 10 från 8.1 sägs bli gratis, så den behöver du inte ens köpa (om det blir så) :)
 
ANNONS