Annons

Batteriet i Canon R6 laddar ur trots avstängd kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

froslunda

Aktiv medlem
Halloj! Har en Canon R6 som laddar ur batteriet fast kameran är avstängd. Spelar ingen roll om det är orginalbatteri eller piratbatteri i kameran. Fulladdat ena dagen, tomt nästa dag trots avstängd kamera. Har en 5 D mark III som kan ligga avstängd i veckor med samma batteri, och är fullt när jag slår på kameran. Är kameran inte helt avstängd trots man sätter den på "Off" på "On/Off" väljaren på ovansidan av kameran?
 
Testa att sätta kameran i flygplansläge för att se om det är de trådlösa anslutningarna som är boven, då den funktionaliteten kan vara igång även om kameran är "avstängd".
 
On/Off är bara en soft-avstängning. Minneskortsluckan har jag för mig fimpar strömmen helt.

Ta av objektiv, adapter och minneskort. Ställ i flygplansläge. Har du samma problem efter ett dygn?

Jag har inga problem med min R6 och blåtanden är alltid på.
 
Senast ändrad:
ON/OFF stänger inte av all ström från kameran. Det kan man konstatera om man tex byter objektiv när kameran är avstängd, då kommer den att göra en sensorrengöring oavsett hur du har ställt ON/OFF.
Jag har en gång upplevt något liknande med min R6mkII, oklart varför.
 
OFF är inte "OFF" utan mera "standby" och olika kameror verkar dra olika mycket ström i standbyläge. Enda sättet att säkert undvika att batteriet drar ut när kameran inte används är att ta ur batteriet ur kameran.
 
Jo, men den ska ju inte bete sig så i vilket fall. Min R8 laddar aldrig ur (i alla fall inte under överskådlig tid) i OFF-läge. Jag tror att det är nåt som är fel, tyvärr.
Det är ju inte rimligt att hålla på och öppna batteriluckan så fort man ska ha kameran avstängd.
 
Kolla hur det är med GPS inställningen. GPS dränerar batteriet även om strömmen bryts av.

På en 5DmkIV är det 2 sätt att ställa in GPS:
Metod 1 - Kameran fortsätter att ta emot GPS signaler regelbundet även om strömbrytaren är inställd på ON eller OFF.

Metod 2 - Om strömbrytaren är inställd på ON tar kameran emot GPS signaler. När kameran är ställd på OFF ställs GPS funktion av.
 
Man ska inte behöva använda flygplansläge för att stänga av WiFI, så kolla WiFi-inställningen och bluetoothinställningen. WiFi kan dra ganska mycket ström, men bluetooth är inte lika strömkrävande (se inlägg #3).
 
Min R3 har Bluetooth igång fast kameran är "av". Men det är nog BLE, så det är inte mycket det går åt. Den "växlar upp" till WiFi bara när det önskas via Bluetooth.
 
Det står till och med i manualen att den drar lite ström när den är avstängd. Canon rekommenderar att man tar ur batteriet om den inte används på en tid.
 
Det finns förstås för att stänga av alla radiosändare. Nu är det kanske inte så vanligt att man sitter och pillrar på kameran i ett flygplan, men om inte annat så kan de ju ha valt termen flygplansläge för det är tämligen välkänt bland folk vad det innebär.
I min bil finns motsvarande funktion, men där kallas det inte för flygplansläge. Ingen tänkte sig att man skulle ta bilen som handbagage.
 
Det finns förstås för att stänga av alla radiosändare. Nu är det kanske inte så vanligt att man sitter och pillrar på kameran i ett flygplan, men om inte annat så kan de ju ha valt termen flygplansläge för det är tämligen välkänt bland folk vad det innebär.
I min bil finns motsvarande funktion, men där kallas det inte för flygplansläge. Ingen tänkte sig att man skulle ta bilen som handbagage.

Man behöver inte pilla på kameran om den har de trådlösa funktionerna påslagna när den är "avstängd". ;)
 
Fortfarande fullt batteri sedan i onsdags, nu lördag. Satte kameran i "Flygplansläge" som jag fick tips om här ovan. Innan laddade kameran ur batteriet över natten, så det var tomt på morgonen. Trodde det räckte med att stänga av kameran så stängdes allt av, men så var det ej. Tack för hjälpen allihopa!
 
ANNONS