Annons

Batteriet laddas ur väldigt snabbt (LP-E6)

Produkter
(logga in för att koppla)
Ta högst 2 droppar vätska. En på varje sida av svabben. Dra sedan bara fram och tillbaka över sensorn. Invänd inte svabben mer än en gång. Då blir det gärna ludd. Du får nog snart in tekniken.

Ok, jag förstår. Dock var det redan ett färdigt set med fuktig svabb och sedan en torr svabb. Det var en exakt sån här:

http://www.scandinavianphoto.se/pro...t-foam-dry-sweeper-non-full-frame-15mm-1-pack

Den är alltså redan fuktig när jag tar ut den ur förpackningen. Var rejält fuktig, definitivt mer än 2 droppar. Den hade jag på sensorn flera gånger. Kunde tydligt se att sensorn blev fuktig, även om den torra svabben tog bort det (en del dunstade nog efter ett tag). Det bör väl inte vara något konstigt om produkten kommer på detta viset ? Bör väl inte förstöra sensorn på något sätt ?
 
Den förstör säkert inget. Det enda är väl att det blir ränder.
Jag föredrar Exclipse av den orsaken. Det funkar. En del vätskor och svabbar är inte alls lika bra.
Enda nackdelen är att Exlipse är brandfarlig. Så man kan inte ta den på flyget i handbagaget.
 
Den förstör säkert inget. Det enda är väl att det blir ränder.
Jag föredrar Exclipse av den orsaken. Det funkar. En del vätskor och svabbar är inte alls lika bra.
Enda nackdelen är att Exlipse är brandfarlig. Så man kan inte ta den på flyget i handbagaget.

Ränder ja, men menar du att de syns i bilderna sedan ? Hittills har jag inte sett några, men får väl kolla imorgon när jag fotar ute i ljuset.

Om det är ränder, går de att få bort eller är sensorn körd ? Då är det bara att slänga kameran, för det ska tydligen kosta mycket att fixa sensorn.
 
Nu använder jag som sagt inte samma vätska som du. Jag har tvättat sensorer där det blivit för mycket olja och som stänkt på sensorn. Det tar några tvättar innan man får bort allt.
Tar jag för mycket vätska kan det bli ränder. Fast de försvinner alltid vid nästa tvätt där man gör rätt. Ibland syns de i bilden. Ibland inte.
Den bästa testen för att se om sensorn är ren är att blända ner till bl. 22. Fota mot himmelen och överexponera 1 steg. Ta sedan in bilden i datorn och öka kontrasten. Då ser man varje liten prick.
Den testen kommer alltid visa upp lite prickar. Det går inte att få sensorn helt ren.
Fast å andra sidan är det inget som kommer synas vid normal fotografering.

Numera med dammskak gör jag kanske ren sensorn 1 gång i halvåret. Innan vi hade dammskak fick jag ofta göra det en gång i månaden. Under resor där jag fotade mycket kunde det bli flera gånger i veckan om man var i dammiga miljöer.

Använder man blåsbälg eller statisk borste ibland så slipper man ofta att dammet fastnar på sensorn och man måste ta till vätskerengöring.

Du kan förresten vara lugn vd gäller din sensor. Den är säkert inte skadat på något sätt.
 
Nu använder jag som sagt inte samma vätska som du. Jag har tvättat sensorer där det blivit för mycket olja och som stänkt på sensorn. Det tar några tvättar innan man får bort allt.
Tar jag för mycket vätska kan det bli ränder. Fast de försvinner alltid vid nästa tvätt där man gör rätt. Ibland syns de i bilden. Ibland inte.
Den bästa testen för att se om sensorn är ren är att blända ner till bl. 22. Fota mot himmelen och överexponera 1 steg. Ta sedan in bilden i datorn och öka kontrasten. Då ser man varje liten prick.
Den testen kommer alltid visa upp lite prickar. Det går inte att få sensorn helt ren.
Fast å andra sidan är det inget som kommer synas vid normal fotografering.

Numera med dammskak gör jag kanske ren sensorn 1 gång i halvåret. Innan vi hade dammskak fick jag ofta göra det en gång i månaden. Under resor där jag fotade mycket kunde det bli flera gånger i veckan om man var i dammiga miljöer.

Använder man blåsbälg eller statisk borste ibland så slipper man ofta att dammet fastnar på sensorn och man måste ta till vätskerengöring.

Du kan förresten vara lugn vd gäller din sensor. Den är säkert inte skadat på något sätt.

Låter bra! Tack för informationen. Jag har tagit kort mot himlen med bländartal 22 och högre, samt även med ISO 1600. Det är två små prickar som syns när jag sätter in bilderna i datorn. Nu vet jag var prickarna är och när himlen är helt blå kan jag se dem (de är dock små). Tror inte att jag orkar rengöra en gång till och ta bort dem. Får duga nu. Kommer jag att ta en bild mot himlen och någon syns så kan jag photoshopa bort den. Blir fina bilder nu i alla fall. Funderar på att göra likadant med 60D idag. Bör ju vara precis samma procedur på den och även samma sensoryta.

Jag vet inte hur långt man ska dra det, med att ta bort minsta lilla prick. Efter ett tag blir man ju knäpp på riktigt. De två prickarna får jag leva med och kanske ta bort nästa gång jag rengör. Har i alla fall lärt mig ungefär hur jag gör nu. Var lite orolig innan, men det går ju ganska bra, även om det finns risk att sensorn blir förstörd. Får jag liknande resultat med 60D så har jag sparat in 1000 kr istället för att lämna in kamerorna. Otroligt dyrt för något som ändå inte är så svårt och inte behöver ta lång tid för en expert, dock inte så kul om man förstör sensorn. Då blir det tråkigt och dyrt.

Går det, i värsta fall lång tid efteråt, att ta bort gammal vätska som torkat in i sensorn, vad tror ni ? Tänkte bara om jag misslyckas, att sensorn inte är körd. Har ni någon fundering ?
 
Om du får kvar ränder är det inte värre än när man får ränder vid fönsterputsning. Det går bort nästa gång.

Det hörs ytterst sällan om någon som har lyckats förstöra sensorn.
Risken är nog mindre än att råka ut för en svår trafikolycka. Och ändå rör vi oss ständigt i trafiken.

Så en så liten risk kan åtminstone jag leva med utan att sova dåligt. Jag har ändå hållit på med detta i snart 15 år och rengjort sensorer flera hundra gånger och ännu har inget gått snett.

Nu skall jag gå och svabba köksgolvet. Ett ungefär lika riskfyllt uppdrag. Håll tummarna att jag inte halkar och bryter benet:)
 
ANNONS