Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

Vidrigt att höra, men som sagt det finns inga garantier.
Men som sagt så kan man bara försöka minimera riskerna utan att det blir för krångligt.
Det du råkade ut för i bilen lät inte alls bra.
Vad fick du för känsla innan när du träffade honom ?
Vi kommer aldrig att slippa bedragare, utan snarare tvärtom.
Får väl starta en sluten köp/sälj grupp för noga utvalda individer.

Känslan var att säljaren kändes lite "stressad". Men okej, det är många som är dagen innan julafton kl 1800 på kvällen.

Det är svårt att "läsa" människor man träffar första gången. Har träffat folk jag gjort affärer med som verkat lite hispiga och som sett allt från "normala" ut till rena gangsterutseenden som visat sig vara hur seriösa som helst och noggranna med kvittenser.

Sedan andra som verkat jätteöppna och trevliga på alla sätt och vis. Sedan har det visat sig att det fattats dokumentation/manualer och när man påpekat det vid senare tel.samtal har man fått löftet "jag skickar det omgående". Dröjde i ett fall nästan 5 veckor innan de infriade löftet.

Precis som du skriver: Bedragare kommer alltid att finnas. Det gäller att minimera riskerna att råka ut för dem.
 
Problemet är ju att duktiga bedragare är hur trevliga och "normala" som helst, det är därför de är duktiga. De flesta som blivit lurade kan vittna om att personen som lurade dem verkade hur bra som helst.

Man ska inte heller lura sig själv och känna sig mer trygg om någon har varit medlem här länge och har positiva referenser. Det är vanligt att konton kapas och sedan ändrar kaparen uppgifterna på kontot. Det händer varje dag på olika forum och säljsidor.

Så egentligen finns det inga säkra sätt att handla på nätet, det är bara att konstatera. (Jag handlar själv på nätet men vet om riskerna.)
 
Jag håller med till 100% !
Har själv köpt & sålt i över 25 år, men har som tur klarat mig från bedragare.
Och det är så klart en risk varje gång, har dock varit med om köp, där varningsklockorna plingat, och jag inte fullföljt köpet.
Visst finns det de som är kalkylerande bedragare, som är proffs på det de gör.
Men samtidigt finns det lika många eller fler som vill göra det enkelt för sig, och det är de som man då ev. decimerar. Och då är ju menar jag något bra för oss hederliga köpare/säljare.
 
Problemet är ju att duktiga bedragare är hur trevliga och "normala" som helst, det är därför de är duktiga. De flesta som blivit lurade kan vittna om att personen som lurade dem verkade hur bra som helst.

Man ska inte heller lura sig själv och känna sig mer trygg om någon har varit medlem här länge och har positiva referenser. Det är vanligt att konton kapas och sedan ändrar kaparen uppgifterna på kontot. Det händer varje dag på olika forum och säljsidor.

Så egentligen finns det inga säkra sätt att handla på nätet, det är bara att konstatera. (Jag handlar själv på nätet men vet om riskerna.)

Är inte PayPal hyfsat säkert?
 
Säljare drar sig ur när man ställer krav på säkerhet...

...har jag varit med om ett par ggr i år.

Postförskott , annars ingen affär , brukar jag säga till de som lämnar ut kontonr och dyl.
Då brukar de fula fiskarna backa ur.
De kan ju lägga en sten i paketet , och då är man rökt som köpare även om man har 10 vittnen som är med när jag hämtar ut och betalar för paketet.

Ett tips är att ställa mycket tekniska frågor om produkten för att kolla om säljaren är med i matchen.

Själv har jag haft tur hittills ...peppar peppar , men plötsligt händer det.
 
Är inte PayPal hyfsat säkert?

Jo, det har jag också hört men det är sällan (aldrig?) man kan betala en privatperson via PayPal.
Jag har också haft tur och klarat mig utan att bli lurad hittills, fast jag brukar å andra sidan försöka träffas och göra upp öga mot öga när det gäller privatpersoner.

Handla av firmor på nätet gör jag hela tiden, även direkt från Kina. Allt har fungerar bra hittills som sagt.
 
Det där som hände i bilen är väl mer att betrakta som ett rån!?

Definitivt...men bedrägeri, rån eller vilken rubricering som än används när man tillskansar sig annans egendom/pengar utan att offret får upprättelse är på sätt och vis ett rån.

Har dock för mig att rån ska innehålla ett hot om våld typ "ge mig pengarna annars..."

Men hur som helst så känner man sig kränkt.
 
Har sålt ganska mycket på fotosidan, det enda gångerna jag värjer mig emot t ex blocketpaketet är när det är småsummor. Tar inte bilen för det. Vem betalar den merkostnaden?

De flesta brukar betala i förskott, aldrig varit något problem.

Som köpare har jag också oftast betalt i förskott om personen varit medlem länge. Känner personligen att det blir lite löjligt att inte göra så om det är mindre summor.
 
Mer bedrägeri än jag trodde

Att det förekommer all form av bedrägeriförsök har jag förstått, men det är nog mer än man vill tro. Jag skulle sälja min gamla eos 50D på blocket, begärde 2500 för den. Efter några dagar fick jag ett mail.. Det var en kille från Kanade som var intresserad, hans dotter studerade i Stockholm och hon hade gjort synnerligen bra ifrån sej varför pappan ville överraska henne med en kamera, och tyckte då denna var perfekt. Efter lite mailväxling hit och dit kom vi överens om att jag skulle skicka kameran till en angiven adress i Sthlm, och han skulle maila över en bekräftelse från hans bank i Kanada, det kunde ta någon dag. Mycket riktigt, dagen därpå fick jag en bekräftelse på mailen att pengarna var på väg, men när jag lusläste denna "bekräftelse" så stod det att jag var tvungen skicka kameran och i min tur maila över frakthandlingar så de kunde kolla att den var på väg innan de tryckte på knappen för överföring. Jag mailade tillbaks där jag talade om att jag aldrig skickar något utan förskottsbetalning.Därefter hörde jag aldrig av personen något mer. När jag sen Googlade runt lite om detta så fann jag flera exempel på liknande bedrägeriförsök och flera exempel på snygga egenhändigt gjorda bankbekräftelser. Nu har ju Blocket sitt "Blocketpaket" som verkar vara en bra lösning på säker handel som Blocket behöver. Så ska jag sälja något så erbjuder jag det alternativet. Tradera så går jag alltid igenom omdömen innan jag köper något, är jag osäker så avstår jag eller begär deras säkra lösning med Klarna
 
Har sålt ganska mycket på fotosidan, det enda gångerna jag värjer mig emot t ex blocketpaketet är när det är småsummor. Tar inte bilen för det. Vem betalar den merkostnaden?

De flesta brukar betala i förskott, aldrig varit något problem.

Som köpare har jag också oftast betalt i förskott om personen varit medlem länge. Känner personligen att det blir lite löjligt att inte göra så om det är mindre summor.

Håller absolut med. Jag betalar summor upp till 500 kr utan att blinka. För 500-1500 så vill jag prata med säljaren för att kolla läget. Jag gör alltid bildsök med google för att se om ev bild är tagen från nätet. För summor över 2000 kr är det blocketpaketet (eller hembesök) som gäller.
Aldrig haft några problem med 30+ transaktioner senaste två åren.

Utom en gång nyligen då jag slog till på ett objektiv på tradera som kostade 3400 kr, och nypriset är ca 12000 kr... Jag förstod nog att det var lurendrejeri, men säljaren bodde också i göteborg så när vinnarmailet kom skrev jag tillbaka att jag kunde komma förbi samma dag...

Fick inget svar och annonsen dök upp på tradera igen. Jag googlade fram identiteten på användaren och mailade. Mkt riktigt hade hennes konto blivit kapat.. Kapade traderakonton känns igen på att det inte varit ngn säljaktivitet på kontot på ett bra tag, plus att köp nu priset är väldigt lågt...
 
Att de bara orkar, man hör olika varianter hela tiden.
Jag hade kille som ville sälja en NikonD700 till för bra pris.
Han var väldigt på att skicka kopia på sitt leg, det var snabba bullar, jag googlade på hans uppgivna namn och hittade då det namnet i bedrägeritråden.
Han påstod att han bodde i Visby, men visade sig hålla till i Kista/Husby, vart då inget köp.
Jag tycker alltid synd om de som blir lurade. Men det är som någon sade tidigare i tråden, att man måste alltid räkna med risken att bli blåst. Blir lika glad varje gång man köpt något och det faktiskt dyker upp.
 
Det var en kille från Kanade som var intresserad

Utländska intressenter är i 99 fall av 100 bedrägeriförsök (min högst personliga och ovetenskapliga uppskattning) om de hör av sig på en svensk annons.

Varje gång jag har lagt ut annonser på Blocket eller Tradera har jag blivit kontaktad av utländska köpare, även om jag anger "endast inom Sverige". Jag svarar aldrig ens. Om jag inte kan få prylarna sålda till en svensk köpare så har jag satt för högt pris, och då borde inte utländska köpare heller vara intresserade om det inte är bedrägeriförsök.
 
Er gissning om denna?

Kände direkt att jag ville ha det här kittet.
https://www.blocket.se/orebro/Canon_systemkamera__hus___2_st_objektiv_66935685.htm?ca=7&w=2

Tog kontakt med säljaren och kunde pruta till 14k.
På frågor om kvitton så var det en gåva från en vän och säljaren tykte det var lite jobbigt att be om gåvokvitton.
På frågan om kartong och manualer fanns kvar så jag kunde kolla serienumren (bl.a här) så blev svaret att de heller inte fanns och att det fanns en annan köpare som hon valde att gå vidare med istället för mig.

Allt kan ju vara sant och har såklart inte för avsikt att tala ner säljaren.

Men vad säger er gut feeling?

Just nu trycker Rajala ut 6d-huset för strax under 10 så jag funderar på den istället.
 
Skulle inte tro att det är någon bedragare.
Gissar inte på stöldgods heller, men folk har en tendens att bli misstänksamma eller tycka att det är jobbigt när man frågar efter serienummer. Sen kan det ju vara gråimport eller liknande också.
 
Intressant och det finns fog för försiktighet, alla beskrivningar verkar vara tillverkarnas egna och ingen information om just de exwmplar som "hon" säljer finns, t.ex hur många bilder man tagit, storlek på minneskorten; för Sigma objektivet beskriver "hon" hur den uppför sig vid APS sensor, etc....

Och vilken generös gåva "hon" fått....

Rent teoretiskt så kan det ju alltid vara gåva från en fd pojkvän där kärleken tagit slut, men ändå...
 
Ja alltså allt hon säger kan säkert stämma.
Jag fick svar att det är 1336 exponeringar på den.
Jag kanske missar en jättebra deal på grejjer jag är på g att köpa ändå.
Men det känns som kvitton och kartong är bra att ha.
 
Skojare och förpackningar

Under mina år på nätet har jag stött på några skojare.

Defekta varor, betalat via Paypal o returnerat, fick åter mina pengar och förlorade returfrakten.

En som jag inte kunde hitta i fysiken visade sig sitta på kåken och ville ha förskottbetalning till en tredje persons konto, hans knarkleverantör? Nej det blev ingen affär.

En som inte ville träffas i samma stad! Plötsligt var han bortrest. Jag avstod.

En som ville sälja en Leicautrustning till ett väl lågt pris, reste runt i Grekland och hade en betalningsmottagare i en kiosk på Angoratorget. Jag avbröt hans säljförsök.

De affärer jag genomfört med gott resultat hade en säljare med fast adress, telefonkontakt, hade haft varan utbjuden så länge att min slutprutning fungerade.

Orginallådor och dokumentation är ju trevligt när de följer med men mest ett bonus. Jag är en brukare inte samlare.

Lycka till!

Johan
 
Copy-Paste text i annonsen med överflödig info, knappt använd kamera (enligt min definition i alla fall), inga kvitton, inga kartonger, "fått den av en kompis", går vidare med annan köpare när du ställer frågor och ändå är annonsen kvar.

Gut feeling.... nja!


mejlade annonsören, fick svar på några minuter:

_________________________________________________
Hej
Allt är i toppskick. Jag kan bjuda på frakt men då får du betala kamerautrustningen i förskott innan jag skickar

Ha en bra dag ! // Lotta


16 maj 2016 kl. 15:23 skrev Ola via Blocket <[email protected]>:



Hej har du kvar kameran?

Jag bor i Göteborg kan du skicka paketet dit?
Kan du bjuda på frakten?

Allt är i bra skick och så va?

Ola


Säkerhetsinformation från Blocket:

Meddelandet skickades den 16/5 2016 klockan 15:23 via webb-formuläret i din annons
http://www.blocket.se/vi/66935685.htm på Blocket.
Blocket kan därför inte kontrollera om e-postadressen [email protected] är korrekt angiven.

Om meddelandet verkar konstigt eller oseriöst svara inte, utan att läsa våra säkerhetstips först på http://www.blocket.se/kundsakerhet.htm
Avsändaren kan inte se din e-postadress förrän du svarar på detta mejl.

Meddelandet skickades från ip-adressen 46.194.110.245
 
ANNONS